Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 interview met Femke Anne Kaldenberg 

naam: Femke Anne Kaldenberg (1962)
galerie/atelier: Brink 19d - 7963 aa Ruinen
opleiding: autodidact
discipline: abstracte kunst, modern
extosite: femke-anne.exto.nl

Bijlage:
femke kaldenberg.jpg
femke kaldenberg.jpg [ 24.04 KiB | 3857 keer bekeken ]
Femke staat optimistisch in het leven en straalt dat zoveel mogelijk uit, niet alleen in haar dagelijkse gang maar ook zeker in de werken die zij maakt.
Schilderend vanuit de gedachte dat iemand die het werk in zijn kamer/kantoor ophangt, vrolijkheid en positiviteit in huis haalt zorgt ze voor een 'feel good' gevoel.
Daarvoor wordt veel tijd besteed aan de kleurcombinaties, waarbij ze het belangrijk vindt dat het niet 'kil' is. De kleuren moeten passen in een modern interieur, maar ook heel mooi staan bij oude, antieke meubelen. Een ander kenmerk is de volledige harmonie in haar werken en het feit dat ze hoofdzakelijk op doek werkt.
“ maar af en toe maak ik een uitstapje. Just a Hunch (1m50x1m30) bijvoorbeeld is zo groot dat ik het risico van beschadiging van het doek niet wilde nemen, vandaar dat ik gekozen heb voor een harde ondergrond, minder kwetsbaar” aldus Femke.
Bijlage:
exto interview - just a hunch 1.50 x 1.30 meter.jpg
exto interview - just a hunch 1.50 x 1.30 meter.jpg [ 113.69 KiB | 3857 keer bekeken ]
Op haar site is te zien dat diverse werken zijn opgebouwd uit grote en brede streken en andere juist weer bestaan uit ultra dunne lijnen. In hoeverre speelt de materie verf en de toepassing van het materiaal in massa mee in haar werk?
Femke: “Ik werk laag op laag. Na iedere laag maak ik een keuze wat daarna komt. Dat kan zijn een brede streek, maar ook super dunne lijnen. Ik gebruik geen andere materialen, alleen verf."
Deze werkwijze is tijdrovend en kan van enkele weken tot enkele maanden bezig duren tot een doek volledig weergeeft wat ze beoogt; laag op laag en iedere kleur zorgvuldig kiezend. Na iedere laag wacht zij tot de verf volledig droog is alvorens een nieuwe laag op te brengen.

Het werk 'smiling' heeft voor haar een speciale betekenis, omdat het imposant is (1m50 x 1m30) en niet op doek geschilderd is, maar op stug materiaal.
Zij wilde experimenteren met achtergronden en kwam op dit materiaal uit, een soort trespa. Trespa is een massieve, compacte plaat die is opgebouwd uit houtvezels of papier, met daaraan een op fenolhars (carbol, organisch) gebaseerd bindmiddel toegevoegd.
Ieder schilderij van haar hand krijgt een naam en 'smiling' vond ze erg toepasselijk niet alleen omdat het een heel vrolijk werk is geworden maar ook vanwege de eigen tevredenheid over het eindresultaat.
Bijlage:
smiling 1m50x1m30 59x51inch.jpg
smiling 1m50x1m30 59x51inch.jpg [ 118.19 KiB | 3857 keer bekeken ]

Als fulltime kunstenaar, ze schildert nu ruim 15 jaar, heeft Femke op 1 januari 2013 haar eigen mijn galerie/atelier Femke Anne geopend, aan de Brink 19d in Ruinen (Drenthe), een prachtige ruime ‘werk’plaats (110 m2) in de archiefruimte van het voormalige gemeentehuis van de stad. Daar bestaat haar werk uit 3 bezigheden:
1. het maken en verkopen van eigen werk
2. het verkopen van werk van andere kunstenaars uit binnen- en buitenland zoals Ken Danby (litho, Canada), Jan van Anrooy (olieverf), Maya Wildevuur (mixed techniek), Jan van Anrooy (olieverf), Jan Meine Jansen (Meppel, olieverf), Greet van Viegen (ook op exto), Chris Korteweg (ook op exto) enz. In de galerie zijn niet alleen abstracte en realistische schilderijen, maar ook litho, glas, keramiek, droge naald, sandpainting enz.
3. het geven van workshops abstract schilderen voor particulieren en bedrijven. Op haar site staat de agenda van 2013 al uitgewerkt.

Daarnaast biedt ze de gelegenheid aan anderen om een workshop te geven (in hun eigen discipline). Aan de grote tafel van 4m70 x 1m50 kunnen 12 mensen tegelijk werken.
Een mooie mogelijkheid is om een workshop te combineren met een van de vele mogelijkheden op en rondom de Brink in Ruinen zoals wandelen, fietsen, high tea, solex-tocht, pannenkoekboerderij enz.
Bijlage:
cheek to cheek.jpg
cheek to cheek.jpg [ 60.8 KiB | 3857 keer bekeken ]

Wat ook vermeldenswaard is en waar ik haar naar vroeg is het door haar uitgegeven boekje Klaartje en Koen.
“Dit boekje”, zo vertelt Femke, “is een boekje met voorleesverhaaltjes voor peuters en kleuters. Het boekje is verschenen op 31 augustus 2012 en overal te koop in Nederland en Belgie en alle online winkels zoals bol.com. Ik heb de verhaaltjes geschreven (deels autobiografisch over mijn eigen kinderen, deels fantasie). De illustraties zijn van Marlous Rosegaar.
De verkoop loopt heel goed, waardoor we besloten hebben om Klaartje en Koen deel twee te gaan maken. De verhaaltjes daarvoor zijn al klaar, en meer dan de helft van de tekeningen ook. Klaartje en Koen zijn ook te vinden op facebook.
Bijlage:
klaartje en Koen.jpg
klaartje en Koen.jpg [ 25.08 KiB | 3857 keer bekeken ]

Femke behoort tot de 'European Contemporary Artists' en staat in het gelijknamige boek dat eind november 2012 is verschenen en in Europa wordt verspreid. Daags na het verschijnen van het boek is afgesproken dat ze in april 2013 zal exposeren op de Business etage van het Hilton Hotel in Kopenhagen. Een geweldig en super vooruitzicht, aldus Femke.

Haar exposities worden voor haar geregeld in die zin dat de ten toon te stellen werken worden opgehaald en weer teruggebracht.
Haar netwerk groeit vooral doordat mensen het werk bij anderen en op internet zien.
Bovendien is haar werk te huur/koop bij de Kunstuitleen Enkhuizen waar een groot publiek wordt bereikt.
De site bij exto, hetgeen een tip van een vriend was, is een extraatje, maar deze bevalt prima.

Heb je nog een vraag aan Femke? Stel deze hier

Riann

Bericht: #1
11 jan 2013 11:05
Profiel

Hoi Femke Anne.
leuk interview en veel succes gewenst met je galerie ;)

Bericht: #2
11 jan 2013 12:42
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]