Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Ferdy Steger 

Naam; Ferdy Steger
Woonplaats; Boxtel
Opleiding; Sint Lucas Boxtel & Kunst academie St Joost
Discipline; Grafische vormgeving
Extosite: www.ferdysteger.com
Bijlage:
Ferdy Steger.jpg
Ferdy Steger.jpg [ 100.5 KiB | 4577 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
Het dagelijks leven inspireert. Wat ik naar buiten wil brengen is het plezier, geluk, warmte, liefde etc. Dit alles in de kleuren die hartverwarmend zijn. In een vormentaal die de kijker uitdaagt om zijn eigen creatie te kunnen zien. Mijn werk leeft en is doorleeft. Bij iedere lichtval ontdek je weer nieuwe vormen en onderwerpen. Op deze manier blijven de schilderijen boeiend voor de kijker. Ik vind dat de kijkers een gevoel van vrolijkheid moeten krijgen.

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
Ik ben geïnspireerd door de kunstenaars van Die Brücke en de Blaue Reiter. Zij schilderen soms sombere afbeeldingen in felle warme kleuren.
Deze manier van kleurgebruik zet de kijker aan het denken (althans mij zeker). Ik hou verder van hun expressieve toetsen en vormentaal.
Daarnaast is een grote inspiratiebron de leden van de CoBrA beweging. Ook hier zijn het kleurgebruik en de vrijevorm (bv. het tekenen van mensen en dieren als een kind dat doet) van invloed op mijn werk. De laatste die ik niet wil vergeten is de te vroeg overleden Jan te Wierik. Vooral zijn werk uit de jaren negentig.
Het werk is vrij van vorm, kleur. De meesten zonder titel nemen je mee in een compleet vreemde wereld.
Bijlage:
Joy.jpg
Joy.jpg [ 66.28 KiB | 4577 keer bekeken ]

In hoeverre speelt je grafische opleiding en je werk voor je reclamebureau door in schilderijen?
Ik wil het liever omdraaien. Voor sommige klanten maak ik schilderijen waarvan ik delen van die werken gebruik als onderdeel van bijvoorbeeld een huisstijl of campagne. Dit onderdeel benoem ik op mijn site als kunst en communicatie.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik heb geen plan of idee. De schilderijen ontstaan vanuit intuïtie. Vaak vele lagen over elkaar heen en kleur voor kleur aangebracht. Schilderijen worden soms gekanteld of gedraaid om vervolgens verder te werken. Na verloop van tijd ontstaan er vormen die herkenbaar zijn, hoe abstract dat ook moge zijn. De ene keer sterker dan de andere keer. Maar altijd een
figuratieve voorstelling die voor inspiratie zorgt.
De titel ontstaat vaak nadat het schilderij gereed is, vaak door mijn vrouw Astrid benoemt.

Je verteld eerder dat je doel is dat de toeschouwer een gevoel van vrolijkheid krijgt, je werk moet dit ook uitstralen, in hoeverre kun je dit altijd sturen en neem je je eigen gemoedstoestand daarin mee?
Ik ben een erg opgewekt en vrolijk mens. Ik ben bijna nooit chagrijnig en al zou ik het zijn dan duurt dat nooit langer dan een kwartier. Het sturen gebeurt door het kleurgebruik. Dat is altijd fel en helder. Ik schilder de kleuren ongemengd daarom blijven zij zo helder er fris. Ik heb een goede techniek ontwikkeld om primaire kleuren zo tegen elkaar te zetten dat het verband hierin nog klopt en dat het geheel toch niet overdone is.
Bijlage:
Colourfullmind.jpg
Colourfullmind.jpg [ 109.89 KiB | 4577 keer bekeken ]

Uitgelicht Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
Ik heb eigenlijk twee werken die een speciale plek hebben. Een is het schilderij Colourful Mind. Dit schilderij was voor mij een van de eerste werken die echt doorwerkt was, goed in balans van kleur. Dit schilderij is samen met twee andere werken gekocht door iemand die zijn hele leven kunstboeken maakt. Hij heeft dus veel gezien en kiest voor mijn werken. Daar ben ik trots op.
Het andere werk is Lunatick. Dit schilderij heb ik meegenomen naar de Biënnale in Florence. Ik heb daar veel succes mee geboekt. Je ziet de reacties van mensen, verbaast over de kleur en vormentaal. Het is ook echt een schilderij waar je vrolijk van wordt. Eenmaal terug is Nederland was het binnen een maand verkocht.
Bijlage:
Lunatick.jpg
Lunatick.jpg [ 138.89 KiB | 4577 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst?
Ik heb een reclamebureau. Ik besteed ongeveer 65% van mijn tijd aan werkzaamheden zoals vervaardigen van brochures, campagnes, advertenties, websites etc.
De andere 35% van mijn tijd besteed ik aan schilderen, exposeren etc. Er zijn opdrachten binnen mijn reclamebureau waarbinnen ik kunst en communicatie combineer. Ik knip, plak en kleur de hele dag , wat wil je nou nog meer.

Geef je les/workshops?
In het verleden heb ik les gegeven aan kinderen. Vanaf 2005 heb ik ieder jaar twee workshops gegeven. Ben daar nu even mee gestopt.
Sta je op markten en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigt?
Op markten sta ik niet. Mijn werk hangt nu bij 5 galeries verdeeld over Nederland. Verder presenteer ik mijn werk op de regionale kunstdagen. Ik bemerk dat daar altijd kunstminnend publiek op af komt. Op deze dagen presenteren zich vooral de professionele kunstenaars.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief?
Ik ben niet aangesloten bij een kunstgroep of collectief. Ik zou dat op zich wel willen want ik ben ervan overtuigt dat je als groep beter zichtbaar ben. Ik hier nog niet aan gewerkt.
Bijlage:
Kip met de gouden eieren.jpg
Kip met de gouden eieren.jpg [ 83.95 KiB | 4577 keer bekeken ]

Op welke manier breidt jij je netwerk uit?
Ik treed veel met mijn werk naar buiten. Als ik exposeer laat ik dat altijd aan de pers weten. Doe veel met social media.
Meedoen aan beurzen werkt ook goed. Hier zijn meestal galeriehouders te vinden waarmee ik in contact treedt.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Samen met mijn vrouw Astrid organiseren wij eigen exposities. Wij huren een bepaalde locatie, richten deze in, vragen mede-exposanten en regelen alle PR en social media. Vanwege mijn reclame achtergrond gaat mij dat makkelijk af. Ik heb de afgelopen jaren ook vanuit huis geëxposeerd, samen met mijn dochter die tassen maakt. Huis leeggehaald, leuk aangekleed. Artikel in het plaatselijk blad, dit werkt heel laagdrempelig en omdat je het solo doet (niet met een kunstroute) krijg je alle aandacht. En dat komt ook goed uit voor de verkoop.
Op dit moment exposeer ik bij 5 galeries in Nederland. Doe mee met de regionale kunstbeurs dagen en heb binnenkort een groot evenement met een groot modewarenhuis en een grote expositie met veel publiciteit. Er zit een zesde galerie aan te komen en voor dit jaar ben ik bezig om enkele solo exposities te regelen.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Per toeval ben ik een aantal jaren geleden op de site van Exto gekomen. Ik had op dat moment zelf nog geen site. Dus dat kwam goed uit. Inmiddels is Exto zo bekend dat ik bemerk dat er veel kunstminnend publiek zit te kijken en dat er ook regelmatig galeriehouders de site bezoeken. De bekendheid in het buitenland groeit, dat zie ik aan het aantal buitenlandse bezoeken.
Ik ben er enthousiast over en zal mijn werk hierop ook uitbreiden. Een website is een belangrijk medium. Maar soms kan een persbericht belangrijker voor je expositie zijn. Ik denk dat je alles bij elkaar met zien om je doelen te bereiken en daar is de extosite er een van.

Heb je nog een vraag aan Ferdy? Stel deze hier!

Bericht: #1
18 jan 2013 17:30
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]