Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Marleen Pauwels 

Berichten: 47
Naam: Marleen Pauwels
Woonplaats: El Gastor, bergdorpje in de provincie Cádiz Zuid Spanje
Opleiding: Académie Constantin Meunier Bruxelles: Modeltekenen, Akademie voor Schone kunsten Aalst: Vrije grafiek,
Koninklijke Akademie voor Schone kunsten Dendermonde: Tekenen – vrije grafiek
Discipline: Tekenen, schilderen, etsen, collage en gemengde technieken
Site: www.marleenpauwels.com en http://marleenpauwels.exto.nl
Bijlage:
Marleen Pauwels.jpg
Marleen Pauwels.jpg [ 87.49 KiB | 3399 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
De lichaamstaal van de naakte mens is steeds mijn meest belangrijke vorm van inspiratie geweest maar ook lege verwaarloosde panden, verlaten fabrieken, vormen van verval kunnen me op de één of andere manier sterk ontroeren. Ik zie in dat verval steeds een nauwe verwantschap met de naakte breekbaarheid en tegelijkertijd ook kracht van mijn magere figuren die wordt versterkt door de lege ruimtes.
Het extreme magere of extreem dikke bij naakten vind ik bijzonder mooi en vooral heel expressief. Een “mooi” glad afgelijnd naakt heeft me nooit kunnen boeien.
Ik haal mijn inspiratie voor mijn thema's uit wat ik hoor zie of voel op straat, in een verhaal, een krantenknipsel, een foto, enz.

Zijn er kunstenaars die je inspireren?
Alberto Giacometti, Egon Schiele en Antonio Tápiez. Shiele vooral door het rauwe en krachtige neerzetten van de menselijke figuur. Giacometti door de eenvoud en breekbaarheid van zijn lange figuren. Tápiez door de kracht van zijn eenvoudige lijnen en textuur.
Bijlage:
Happiness 800x600.jpg
Happiness 800x600.jpg [ 50.45 KiB | 3399 keer bekeken ]

Hoe zou jij je werk omschrijven? / Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?
Aanvankelijk experimenteerde ik met grafische technieken en collages, resulterend in abstracte composities. Gaandeweg integreerde ik figuren die uiteindelijk een centrale rol zijn gaan spelen en liet de strakke composities evolueren tot verweerde en afbladderende decors als setting voor deze figuren. De naakte mens in een kale omgeving, wars van attributen en anekdotes, met als enig gezelschap: sporen van een verleden én fragmenten van teksten, verborgen in onderliggende lagen.
De huid van mijn schilderijen is letterlijk en figuurlijk “doorleefd” want het gevolg van langdurige en intensieve bewerkingen, van het steeds opnieuw aanbrengen van lagen papier, zand en verf, afgescheurd en weggeschuurd.
Mijn kleurgebruik is geïnspireerd op de natuurlijke pigmenten die ik vond tijdens de vele trektochten door Spanje.
De schriele, schijnbaar breekbare figuren teken ik wanneer de ondergrond klaar is. Het weergeven van deze figuren vormt een rode draad door mijn werk. Soms transparant, dan weer heel duidelijk aanwezig, dansen ze over het doek of staan ingetogen tegen de muur. Ze verdelen de horizontale en verticale werelden van het doek en brengen ze daardoor samen. Ze zorgen voor een evenwicht in de compositie van mijn werk. De ruimtes kunnen niet bestaan zonder de figuren en vice versa.
Bijlage:
close-enough-800x399-2.jpg
close-enough-800x399-2.jpg [ 20.66 KiB | 3399 keer bekeken ]

Je figuren staan soms letterlijk tegen of voor een muur, het is steeds de begrenzing van de ruimte waar ze zich bevinden, welke betekenis heeft dit voor je/ wat wil je hiermee uitdrukken?
Ik wil net die begrenzing in de verf zetten om het gevoel van belemmering of gebrek aan vrijheid uit te drukken maar door overal ergens een venster of doorgang te laten nodig ik de toeschouwer uit om verder te kijken dan die begrenzing.

Je werk straalt voor mij een grote eenzaamheid en verlatenheid uit, de figuren lijken verloren, is dit ook wat je wilt uitdrukken deze emotionele lading?
Het gaat niet zozeer over eenzaamheid dan wel over het ultieme alleen zijn van de mens. Dit hoeft niet persé negatief te zijn. Eigenlijk wil ik met de lege ruimtes en de “eenzame” figuren” vooral tot de essentie komen die we een beetje uit het oog zijn verloren door zoveel overbodigheid.
Ik vind dat de mens heel vaak zichzelf ontloopt vanuit een drang om ergens “bij te horen” maar ook vooral uit angst de confrontatie met zichzelf aan te gaan. Ik las onlangs ergens ”All you need is less” en dat is vooral wat ik ook wil tonen in mijn werk.
Bijlage:
ni-miro-ni-me-mires-800x600.jpg
ni-miro-ni-me-mires-800x600.jpg [ 37.92 KiB | 3399 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Het opzetten van de onder- en achtergrond is haast een bouwproces. Ik leg heel veel verschillende lagen papier, zand en verf waar ik tussen iedere laag weer stukken afscheur of kapot schuur. Ik werk steeds met nauwkeurig uitgezochte teksten tussen die lagen, ook al zijn die achteraf zo goed als onzichtbaar. Ze zijn een onlosmakelijk onderdeel van het werk maar daar hoeft de toeschouwer niet nadrukkelijk mee geconfronteerd worden.
Mijn figuren verschijnen wanneer de ondergrond klaar is. Het bouwwerk gebeurt meestal met keihard opzwepende klassieke muziek en dan verdwijn ik haast tussen de verschillende lagen, ik kan daar enorm van genieten en veel energie in kwijt. De figuren komen veel langzamer op gang, want die moeten de juiste spankracht en emotie uitstralen en dat is een veel rustiger proces, ik zet trouwens heel andere muziek op of werk in absolute stilte tijdens die momenten. Het zijn net twee werelden waartussen ik zweef, maar ze zijn wel allebei nodig om het juiste evenwicht te vinden.
Bijlage:
detail-calendergirl-800x600.jpg
detail-calendergirl-800x600.jpg [ 167.4 KiB | 3399 keer bekeken ]

De (fragmenten van) teksten, die je in je werk gebruikt, welke rolspelen ze? en wat voor teksten zoek je hiervoor?
Ik zoek in de eerste plaats flarden van teksten die op de ene of andere manier verwant zijn met het werk maar heel dikwijls zijn ze ook een tikkeltje dubbelzinnig zodanig dat de kijker zelf zijn verhaal erbij kan denken. Bijvoorbeeld, bij het werk “The doctor will see you now” vind je op de muur diezelfde titel. Op de bank waar die vrouwen zitten verwerkte ik artikels over plastische chirurgie maar ook fragmenten uit teksten die gaan over plaatsen waar mensen komen om contact te zoeken. Dit werk gaat zowel over het feit dat (tenminste hier in het zuiden) veel vrouwen bij de dokter gaan om de tijd te doden of aandacht te krijgen. Daarnaast ook over het actueel heersende schoonheidsideaal dat heel veel vrouwen er steeds meer toe aanzet om zichzelf te “verbouwen” in de hoop er “beter” uit te zien.
Bijlage:
the-doctor-will-see-you-now-800x600.jpg
the-doctor-will-see-you-now-800x600.jpg [ 358.03 KiB | 3399 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk of neemt een speciale plek in?
Heel moeilijk om te kiezen. Het werk waar ik aan bezig ben zal op dat ogenblik steeds de voorkeur hebben, momenteel is dit een serie van vijf panelen met vrouwen, deze keer op hele hoge hakken. Ik ben hier aan begonnen toen ik mijn elleboog had gebroken en eigenlijk niet kon werken. Ik probeerde om met mijn andere hand te tekenen en daar kwamen verrassend energieke tekeningen uit voort. Toen mijn arm weer uit het gips was ben ik op de achterkant van diezelfde panelen opnieuw begonnen maar deze keer met mijn genezen arm, in de eerst plaats om het verschil te zien maar vooral omdat het onderwerp me enorm boeide.
De vijf calendergirls of mijn “madammen” zijn steeds meer een belangrijke plaats gaan innemen. Voor mij stralen ze een zekere taaiheid en schoonheid uit doorheen hun lelijkheid en verval. De hoge hakken zijn er deze keer spontaan bij gekomen om ergens een contrast weer te geven tussen de glamour die deze hakken aangeven en het “geleefde” lichaam dat ze dragen. Ik ben ze momenteel aan het afwerken en kan er moeilijk van loskomen.
Bijlage:
Calendergirls-.jpg
Calendergirls-.jpg [ 99.21 KiB | 3399 keer bekeken ]

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst?
Ik ben sinds 2001 full time kunstenaar. Denk er wel aan om in de nabije toekomst ook eventueel workshops te geven of een plek te creëren waar kunstenaars bij elkaar kunnen komen om samen te werken.

Sta je op markten en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigt?
Momenteel wordt ik in Nederland vertegenwoordigt door Galerie De Bekoring in Wijk bij Duurstede.
Hier in Spanje nam ik de afgelopen jaren af en toe deel aan een kunstbeurs. Kunstmarkten zijn hier vooral voor ambachtskunsten en daar komt mijn werk niet aan de bak.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief,hoe uit zich dat?
Nee, ik werk alleen. Zou het wel leuk vinden om met andere kunstenaars samen te werken af en toe maar hier in het zuiden is dit niet zo evident, vooral wanneer je niet in de stad woont, wat mijn geval is.
In België en Catalunië werkte ik regelmatig met andere kunstenaars wat me heel wat energie gaf door de interactie van verschillende stijlen en denkwijzen.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Hier in Spanje organiseer ik voorlopig nog zelf mijn exposities, soms in eigen studio of gehuurde locatie. Verder wordt mijn werk op collectieve exposities over heel Spanje getoond en in culturele centra of musea in de buurt op uitnodiging van de plaatselijke bevoegdheden. Af en toe exposeer ik nog in België in galerijen van bevriende kunstenaars of in culturele centra. In Nederland heb ik de afgelopen twee jaar samengewerkt met de galerijen Sous-Terre in Aalsmeer en Moeejen Daag in Tegelen.
Momenteel is mijn werk te zien in de galerie ‘De bekoring’ in Wijk bij Duurstede en ben ik een nieuwe expositie aan het voorbereiden voor volgend jaar hier in Ronda.

Op welke manier breidt jij je netwerk uit?
Mijn netwerk breid ik vooral uit via internet, bevriende kunstenaars of kunstliefhebbers en mensen die al werk kochten van me. Ik heb mijn eigen website en maak ook gebruik van diverse virtuele galerijen waar mijn werk wordt getoond en besproken. Op facebook maakte ik een kunstpagina aan waar ik exposities aankondig en regelmatig nieuwe werken toon.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?
Ik kwam toevallig bij Exto terecht toen ik de website zocht van Peggy Wouters.
Voor mijn werk heeft het tot nu toe nog niet veel nut gehad. Wel ontdekte ik via deze weg nogal wat interessante kunstenaars onder meer Francien Krieg wiens werk ik enorm bewonder.
Mijn hoofdsite is www.marleenpauwels.com Exto is een extra site naast Spaanse, Engelse en Franse kunstsites waar mijn werk op is te zien.

Heb je nog een vraag aan Marleen? Stel deze hier!


Bericht: #1
21 dec 2012 10:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Zoek naar:
cron
Powered by phpBB