Eens in de zoveel tijd zal het interviewteam van Exto een kunstenaar die meer dan twee jaar geleden is geïnterviewd opnieuw een aantal vragen stellen. Zijn er vragen blijven liggen? Wat is er in de tussentijd gebeurd? En hoe gaat het met de kunstenaar in kwestie?Naam: Erlinde Ufkes Stephanus
Opleiding: Amsterdamse Grafische School en Vrije School
Discipline: Schilderen & Sculpturen
Website:
http://www.demeerlandsekoe.nlBijlage:
Erlinde Ufkes Stephanus.JPG [ 290.02 KiB | 5465 keer bekeken ]
Je hebt de afgelopen 3 jaar niet stilgezeten, kunnen we vaststellen. De galerieën van voor 2009 bekijkend en vergelijkend met het meest recente werk, lijkt het er op dat er wat meer rust komt in je werk. Klopt dat? Na een slecht jaar gehad te hebben in 2009 in de privésfeer, ben ik vanaf 2010 'helemaal los gegaan'. Elke dag ben ik te vinden in mijn atelier, zelfs in het weekend als mijn gezin nog ligt te slapen. Ik hou van vroeg opstaan; het spreekwoord Ochtenstond heeft Goud in de Mond is mij op het lijf geschreven. Je opmerking klopt; er is meer rust in mijn werk. Ik denk zelf dat het te maken heeft dat ik trefzekerder ben geworden door het dagelijks schilderen. Soms heb ik moeite om op een (voor mij) mooi werk dat in de maak is, mijn kenmerkende zwarte slierten er over heen te draperen. Af en toe laat ik deze dan ook weg, maar toch mis ik ze dan op de één of andere manier.
Bijlage:
Welcome.jpg [ 356.72 KiB | 5465 keer bekeken ]
In het interview van 2009 zeg je dat je in je schilderijen emotie vast wilt leggen; het leven proberen te vangen en weer te geven. Is deze opvatting hetzelfde gebleven?Ja ik geloof het wel, alleen is er wat veranderd naar hoe ik er mee bezig ben. De dieren moeten met MIJ communiceren terwijl ik hun schilder. Het is het gevoel dat ik moet hebben dat ze wat te vertellen hebben. Thuis hebben we veel dieren, paarden, honden, poezen en kippen. Ik loop altijd tegen ze te praten en merk dat ze op hun eigen wijze terug praten. Er is communicatie, dat hoort bij het leven. Of je nu dezelfde taal spreekt of niet. Dat is volgens mij de essentie die er de laatste jaren bij gekomen is.
Bijlage:
Spotted Spirit.jpg [ 236.2 KiB | 5465 keer bekeken ]
Vind je dat je de afgelopen jaren gegroeid bent in je werk, zowel in uitdrukking als techniek?Absoluut, zei ik onbescheiden... Het zou ook raar zijn als je, in dat waar je elke dag met hart en ziel mee bezig bent, niet zou groeien. Alleen, het onderwerp is nog steeds het zelfde gebleven. Ik heb geen idee of ik dit mijn hele leven blijf doen, dieren schilderen, maar het is het liefste wat ik doe en dat al sinds 2005. Ik maak ook wel eens wat anders, maar dieren hebben me gewoon een hele hoop te vertellen. Het overdrijven doe ik nog steeds, bv. in de mimiek van het dier, of maak de ogen net iets groter, maar niet meer zoals voorheen. Al kan ik af en toe nog wel eens een lekkere uitschieter hebben. Ik neig vaak naar het belachelijke. Dat heb ik dus nog steeds.
Hoe lang doe je gemiddeld over een werk en schilder je werkelijk iedere dag? Aangezien schilderen voor mij toch een stuk emotie is en je humeur/gevoel niet dagelijks hetzelfde is, kan dat variëren. Wel heb ik de "drive" om elke dag te werken, ik MOET wat doen want anders voel ik me doodongelukkig. Het schilderen heeft voor mij een lege plek ingevuld, een stuk oud zeer. Tel daarbij nog mijn ADHD en een behoorlijke dosis energie op en het plaatje is compleet. Ik benut juist deze dingen en buig ze om naar iets wat voor mij als zeer positief wordt ervaren. Verder ben ik met meerdere werken tegelijkertijd bezig; als het één ligt te drogen ga ik verder met het andere en vice versa. Daardoor komt het dat mijn productiviteit zeer hoog ligt. Gemiddeld ben ik anderhalve week tot twee weken met een werk bezig. Al naar gelang hoe groot het werk is en wanneer ik blij ben met het resultaat.
Hou je je buiten je eigen werk ook bezig met het werk van anderen en/of heb je favoriete kunstenaars? Zo ja, welke en waarom? Nauwelijks. Klinkt arroganter dan het is. Ik geloof dat mijn zogenaamde eigenheid in mijn werk daar ook door komt. Zo werkt het tenminste bij mij. Ik heb ideeën genoeg om 5 mensenlevens mee te vullen, maar kom tijd te kort doordat ik mijn gezin op de eerste plaats zet (ik ben een enorme moederkloek), het huishouden doe, kinderen naar school brengen en dieren verzorgen. Verder probeer ik mijn sociale contacten niet te laten versloffen. Op dat laatste heb ik onlangs wat op gevonden; 1 x in de 2 maanden zie ik mijn vriendinnen tijdens een etentje bij iemand thuis. Heel gezellig en zo zie je elkaar toch regelmatig.
Ik kom er steeds meer achter dat ik me als een kluizenaar gedraag. Als man en kinderen naar werk cq school zijn, ben ik het liefst in mijn atelier te vinden en ik houd digitaal contact met medekunstenaars die elk hun eigen ding doen. Door dat ik zelf druk doende ben, kijk ik erg weinig naar het werk van anderen. Toch kan ik enorm genieten van andere kunstenaars, als dat toevallig op mijn pad komt.
Ik ga zelden naar musea of andere exposities toe. Misschien komt dat ooit nog eens, als ik wat meer rust in mezelf heb gevonden.
Bijlage:
Hangover Horse.jpg [ 313.11 KiB | 5465 keer bekeken ]
Ben je nog wel eens bezig met je lampen (ik zag op je site dat de laatste uit 2011 dateert)?Tot 2010 was ik erg intensief bezig met mijn lampen. De opbouw bestaat uit papier-maché, maar de afwerking is van gips. Deze toplaag moet geschuurd worden en kan niet met een schuurmachine. Dat betekent een pens vol werk dus. Zo kreeg ik een fikse slijmbeursontsteking in mijn rechterschouder. Nooit geweten dat het zo'n pijn kon doen. Nog steeds merk ik, als ik te zwaar getild heb, dat het sluimerend aanwezig is. Daarom heb ik de lampen gelaten voor wat ze zijn.
Wel ben ik bezig om van 2 modellen een mal te laten maken en die te laten gieten in kunststof. Helaas moet het hele gebeuren voorgefinancierd worden en dat geld heb ik nu gewoon niet liggen. Daardoor heb ik helaas wel wat opdrachten gemist. Maar ik vertrouw er op dat dit binnenkort gaat veranderen en dat ze alsnog gemaakt kunnen worden.
Als ik kijk naar je afgelopen exposities zie ik dat je nauwelijks nog op zogenoemde kunstmarkten staat. Wat is daarvan de reden?Ja dat klopt. Het gesjouw met het werk – ik maak vaak groot werk – vaak voor 1 dag en buiten waar als je pech hebt, wind en regen vrij spel hebben, het heen en weer gerij (we wonen in Oost-Groningen, dus niet lekker centraal), maakt dat ik heb besloten me toch meer te richten op galerieën die mijn werk willen exposeren. Dat laatste gaat gelukkig erg goed. Ik merk dat steeds meer galerie-eigenaren mijzelf benaderen in plaats van andersom.
Wel doe ik af en toe nog mee met een kunstmarkt. De reden daarvan is dat je meteen de feedback krijgt van bezoekers. Je ziet hoe men reageert op je werk. Men ziet de kunstenaar er bij en dat is vaak niet het geval bij een galerie. Daar weet je niet wie je werk koopt en is veel anoniemer.
Zou je twee recente werken kunnen aanwijzen en bespreken die van de groei voor jou het (beste) voorbeeld zijn?Bij Adorable Dolly, de koe, heb ik besloten om de herkenbare zwarte slierten achterwege te laten. Waarom? Ik sta vaak in twijfel de laatste tijd, mijn werk wordt steeds verfijnder en door het zwart haal ik veel van de zachtheid weg. Bij Adorable Dolly vond ik echt dat ik het achterwege moest laten. Dat deed ik in het verleden ook wel eens, maar nu krijg ik er soms gewoon meer moeite mee.
Bijlage:
Adorable Dolly.jpg [ 287.6 KiB | 5465 keer bekeken ]
Bij Two Masks, de twee siamezen, had ik precies dezelfde twijfel. Het schilderij was zonder het zwart rustig en sereen. Ik heb toch de keuze gemaakt er meer levendigheid en expressie te willen geven door het met zwart, weliswaar meer bescheiden, de katten te omlijsten. Achteraf ben ik daar toch blij mee. Maar het blijft een heikel punt.
Als ik terugkijk naar eerder gemaakt werk, was ik veel wilder en onstuimiger. Vaak kwamen de slierten op een willekeurig plaats neer en had niet behoefte om ze enigszins weg te halen, waardoor het werk veel meer een brei was van vormen en kleuren die in elkaar overliepen. Nu zet ik mijn hoofdonderwerp meer op de voorgrond, alhoewel ik zelden een echte achtergrond meeschilder.
Bijlage:
Two Masks.jpg [ 219.92 KiB | 5465 keer bekeken ]
In het interview uit 2009 was Tasty Straw, een portret van een koe die stro eet, je favoriete werk. Is dat nu nog steeds zo of heb je een andere favoriet?Tasty Straw vind ik nog steeds goed getroffen. Ze is een levendige koe die met vlotte streken op het doek is neergezet. Ze heeft uitstraling die een koe ook echt kan hebben; nieuwsgierig en soms een beetje brutaal maar in haar achterhoofd dat ze zich zo kan omdraaien om weg te vluchten en even er na weer terug te komen, zij het op gepaste afstand.
Bijlage:
Tasty Straw.jpg [ 321.39 KiB | 5465 keer bekeken ]
Ik heb sterk de neiging mijn laatste werk het mooist te vinden en zo ook nu. Two Masks is tot nu toe mijn laatste schilderij. Wat ik mooi vind aan dit werk is de zachtheid van die prachtkatten, terwijl ze wel de tanigheid van een Chocolate Point Siamees hebben. Door de grootte, 150 x 80 cm, kon ik heerlijk verdrinken in hun ogen. Aan dat laatste heb ik erg veel aandacht besteed. Als de ogen niet spreken is het voor mij een doods schilderij. En zelf vind ik dat ik de blik goed heb gevangen. O, ik kom nu zo onbescheiden over, maar weet je? Ik kan zelf enorm genieten van mijn werk. En ik hoop naar hartenlust vele mensen met mij.
Link naar interview met Erlinde uit 2009:
viewtopic.php?f=20&t=108Heb je ook een vraag aan Erlinde? Stel hem hier!
Agnes Frijlink