Naam; Mechteld Feijtel
Opleiding: Vrije Academie in Rotterdam, beeldhouwlessen van Jan Eikenaar. Na 2 jaar een dag in de week in zijn atelier aan het werk.
Discipline: Beeldhouwen
Site:
www.beeldhakker.nlBijlage:
Mechteld Feijtel.jpg [ 67.97 KiB | 5592 keer bekeken ]
InspiratieBijna alles wat Mechteld Feijtel in het dagelijks leven tegenkomt of meemaakt, de natuur, kunst etc. bekijkt ze met vormgevers ogen.
Alles kan inspiratie zijn voor haar werk. “Ik was eens in Rome en maakte daar eindeloos veel foto’s van realistische beelden. Ik was geïmponeerd door alle kledingstukken met prachtige plooien. Later maakte ik een aantal beelden, waaronder de feestjurken, met strakke stileerde plooien”.
Het werk van Brancusi spreekt Mechteld erg aan, tijdens een bezoek aan zijn nagebouwde atelier bij Centre Pompidou in Parijs was ze erg onder de indruk
van zijn ‘Leda’ die hij met succes steeds weer opnieuw vorm gaf in een ander materiaal, steeds een nieuwe Leda.
Bijlage:
witte draaiing.jpg [ 20.79 KiB | 5592 keer bekeken ]
WerkwijzeAanvankelijk was het werk van Mechteld heel abstract, met een sober lijnenspel. Hierbij probeerde ze wel het beeld een bepaalde spanning mee te geven.
Op een gegeven moment kreeg ze de vraag of ze een ‘samurai’ wilde maken, na aanvankelijk geantwoord te hebben dat hij hiervoor niet aan het juiste adres was kreeg ze te horen dat het werk juist een ‘Mechteld uitstraling’ moest hebben. Op internet in Play Station vond ze een gestileerde samurai die als inspiratie diende.
Ze maakte een ontwerp en kon dit naar volle tevredenheid uitvoeren.
Deze opdracht was de aanzet tot meer figuratief werk. Dit beviel haar erg goed en in de omgeving werd hier positief op gereageerd. Net als in het abstracte werk probeert ze in dit meer figuratieve werk de sobere strakke lijnen vast te houden. Eenvoud is hierbij steeds het sleutelwoord.
Bijlage:
Samurai.jpg [ 52.75 KiB | 5592 keer bekeken ]
Haar leermester ( Jan Eikenaar) liet haar altijd eerst een ontwerp maken. "Ik kan niet zien wat er in je hoof zit". Dan kan ik je ook niet adviseren".
Er werd door hem ook geen waardeoordeel over het ontwerp uitgesproken. Dat betekende VRIJHEID. Mechteld maakt wat ze zelf wil. Ook de steen geeft haar daarin geen richtlijn. “Hij moet zich aan mij onderwerpen”.
De eerste ontwerpen voor een beeld worden op de bank met Hema klei gemaakt. Dit is goed te bewerken en het ‘valt niet stuk van je werktafel’. Aanvankelijk maakte ze uit langwerpige staafjes kleine en getordeerde ontwerpen. Zo simpel mogelijk gehouden. Later werden de ontwerpen wat figuratiever.
Het ontwerp was nooit groter dan 15 centimeter. Veel van de beelden hebben een afmeting van rond de 75 cm. Mechteld houdt van groot en het moet natuurlijk ook nog te tillen zijn.
Harde steensoorten, sommige marmers, hardsteen en kalksteen hebben Mechtelds voorkeur om mee te werken. Het liefst effen kleuren, ze houd er niet van als het lijnenspel wordt onderbroken door een ader. Bij het beeld ‘Feestjurk decolleté’ (travertin) zat er veel 'rommel' in de steen. Ze was daar eerst niet blij mee maar achteraf voegde het veel toe.
Mechteld werk vaak in series en met een thema. Naar aanleiding van haar 60ste verjaardag maakte ze aan de hand van het thema "Feestjurken" 6 verschillende jurken in 6 verschillende kleuren.
Bijlage:
decolleté.jpg [ 26.41 KiB | 5592 keer bekeken ]
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in, en waarom?’Trotse vrouw’ neemt daarom een aparte plek in binnen het werk. Het is het eerste beeld dat niet alom gepolijst is. Al is het wel met veel zorg bewerkt en daarna gedeeltelijk gepolijst.
Mechteld noemt zichzelf een ‘gladmaker’. ‘Ik hou niet zo van onbewerkte vlakken. Voor mij staat het een beetje voor luiheid. Het moet wel heel bijzonder zijn wil het wat toevoegen.’
‘Trotse vrouw’ was het eerste beeld uit de gelijknamige serie, en tegelijk, voor haar, de mooiste. Deze serie maakte ze in veel kleuren en maten.
Het eerste beeld is een ode aan haar dochter. “Als ik bij haar ben en het beeld zie denk ik: heb ik dat gemaakt?”
Bijlage:
(t)rotse vrouw.jpg [ 34.93 KiB | 5592 keer bekeken ]
ProfileringMechteld is geen fulltime kunstenaar, daarvoor wordt het werk haar te zwaar.
Ze heeft haar eigen atelier in Schiedam. Naast het beeldhouwen is ze ook gaan edelsmeden.
Ze is lid van de Hoornse Kunstenaarsvereniging
"De Boterhal'. Op dit moment doet ze weinig inspanning om haar werk onder de aandacht te brengen.
Afgelopen zomer nam ze deel aan een grote erg geslaagde groepstentoonstelling.
ExtoExto werd een keer, jaren geleden, onder de aandacht gebracht op de tv. Mechteld heeft toen onmiddellijk gereageerd en al haar werk op de website gezet.
Ze heeft veel exposities aan Exto te danken. Uitgenodigd in Italië, Duitsland en België.
Ze probeert de site zo goed mogelijk te actualiseren, het is haar hoofdsite.
Heb je nog een vraag aan Mechteld? Stel deze hier!