Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 interview met Hens Runhaar 
Avatar gebruiker

Berichten: 448
Naam: Hens Runhaar
Woonplaats: Almelo
Opleiding: Mulo, oriëntatiejaar bij een boekhandel in Enschede, studie 3e graads lerarenopleiding Tekenen, HBS-B diplom (CLA), akte Handvaardigheid in den Haag en Rotterdam.
Discipline: schilderen
Site: http://www.hensrunhaar.nl
Bijlage:
hens zp.jpg
hens zp.jpg [ 20.76 KiB | 3560 keer bekeken ]
Het lesgeven bleek voor Hens een goede combinatie te zijn naast het zelf bezig zijn met kunst. Vooral aan de periode dat hij les gaf aan expressie 70 (Alphen a/d Rijn) denkt hij met warme gevoelens terug. Daar legde hij ook de basis met anderen voor wat nu Parkexpressie heet.
Later, belandde hij in Westerhaar. Een klein dorpje bij Almelo waar hij les gaf aan het Christelijk Lyceum. In Westerhaar startte hij (weer) een kunstkring welke volgend jaar haar 40e verjaardag zal beleven.

Door studie en het geven van lessen kunst- en cultuurgeschiedenis is Hens in contact gekomen met zeer diverse kunstenaars en stromingen. Hoewel hij veel favorieten heeft, o.a. Da-Da beweging, Lucian Freud en recentelijk de Chinezen blijft hij zijn eigen weg volgen en wil daarin ook steeds blijven groeien.
Recentelijk heeft hij contact gekregen met de fotograaf Willem Wensen, die een zielsverwant in zwart-wit fotografie bleek en een buitengewoon observator van mensen en zeker een voorbeeld.
"Willem verstaat de kunst mensen te portretteren in een onbevangen ogenblik. Zo ontstaan portretten die hun schoonheid ontlenen aan het innerlijk dat door de buitenkant heen straalt. Zelf zoek ik dat ook alleen lijkt het daarbij dat ik vaak de melancholieke, cynische, lijdende kant zie in mijn modellen. Het is mij daarbij nog niet duidelijk of dat mijn projectie is of dat ik extra gevoelig ben voor dit facet van mensen. Het willen vinden van een antwoord op deze vraag is mede onderdeel van mijn zoektocht naar het ware van een portret" aldus Hens.

Een van de werken die hem na aan het hart ligt is het drieluik Allah Akbar, Salaam Aleikum. Vooral door de twee zeer groot opgeblazen koppen van Bosnische weduwen. Zo verstild verdriet. Bijna universeel. Gecombineerd met een middenstuk met schreeuwende vrouwen in Bagdad na een aanslag aldaar.
Bijlage:
1736-o-15786136.jpg
1736-o-15786136.jpg [ 34.12 KiB | 3560 keer bekeken ]
Met als tegenhanger daarbij een groot portret van de ogen van zijn jongste kleinkind. Het begin en het einde van een ontwikkeling. Van onbevangen naar doorleefd en geleefd.
Bijlage:
fem1.jpg
fem1.jpg [ 17.47 KiB | 3560 keer bekeken ]

Intussen bleef Hens ondanks de beperkte tijd die er naast het werk en een druk gezin overbleef, beeldend werken. Exposeren lukte in het oosten van het land niet zo vaak maar hij behaalde wel op een internationale tentoonstelling in Brussel een derde prijs van de stad Brussel.
In eerste instantie vond hij veel inspiratie bij milieuproblematiek en de emancipatiebeweging, waarbij het laatste ook vooral onder invloed van zijn partner zijn interesse had. In deze schilderijen werd op vaak cynische wijze de gevolgen weergegeven van het ingrijpen van mensen op het milieu. En vooral de rol die mannen hierin spelen. Veel van dit werk is verdwenen en door Hens vernietigd.

Andere inspiratie vond hij in het maken van portretten. Wat helemaal de doorslag gaf was de oorlog in Bosnië, met name Srebrenica.
De foto’s in de media inspireerden hem tot het maken van een zeer groot aantal krijttekeningen en acrylschilderijen van slachtoffers. Zij leidden nog sterker tot het besef hoe vluchtig gekeken wordt naar beelden. Hoe je als kijker jezelf kunt afschermen.
Door het steeds meer uitvergroten van met name de hoofden van slachtoffers van geweld, voornamelijk vrouwen en kinderen, kwam ik steeds dichter bij mijn onderwerp te staan.
Dit leidde vervolgens weer tot een serie blow-ups van ogen met daarin een reflectie van eerder geschilderde slachtoffers.
Deze serie is voorlopig afgesloten met twee doeken die de twee mogelijkheden vertolken voor omgaan met verdriet.
‘Eyes wide open’, leidend tot ongemak en pijn en ‘Eyes shut’, je gezichtsveld beperkend.
Bijlage:
eyes wide open.jpg
eyes wide open.jpg [ 13.92 KiB | 3560 keer bekeken ]
Achterliggende gedachte is dat al de ellende die van verre op je afkomt het leed maskeert dat om je heen aanwezig is.
Bijvoorbeeld het idee dat geweld jegens vrouwen en kinderen iets is dat alleen ver van je bed zou plaatsvinden en in onze eigen samenleving onderdrukkend en uitbuitend is… vooral voor vrouwen! Denk alleen eens aan porno en prostitutie. En dat is dan een duidelijk voorbeeld van wat bij voortduring ons voorgeschoteld wordt.

Een verborgener vorm is reclame, vnl. gericht op mannen waarbij de (jonge) vrouw weer als lustobject, te bezitten, wordt opgevoerd.
Mogelijk daardoor ook de voorkeur van Hens om vooral ouderen te portretteren. Betrokkenheid komt vaak voort uit identificatie met eigen ervaringen en –vooral- gevoelens. Enerzijds kan dat leiden tot empathie, anderzijds tot invulling van gevoelens van anderen.
Hoe moeilijk het was zijn eigen betrokkenheid los te laten bleek bij het recentelijk maken van een serie portretten van ouderen uit een zorginstelling. De meeste (grote) portretten laten iets zien van het eerdere cynisme of lijden. Steeds bracht hij bewust een hand in beeld.

Bij navraag naar het waarom zei Hens: “handen vertellen mij soms een verhaal over deze ouderen. Hierbij doet zich hetzelfde probleem voor dat ik eerder aangaf. Wanneer ondersteunen handen het verhaal van de oudere en wanneer vertellen ze mijn eigen verhaal. Temeer omdat deze hoogbejaarde mensen hun handen vaak stil houden. Dat kan de zeggingskracht beperken.”

Momenteel werkt hij aan een vervolgproject om ouderen te schilderen. In samenwerking met zorginstellingen vind hij steeds mensen die bereid zijn model te zitten in de hoop middels deze serie steeds verder door te dringen tot het kenmerkende van deze modellen.
Nu vooral door handen buiten beeld te houden en alleen de kop te schilderen. Daarbij proberen zelf onbevangener te kijken. Ook door meer aandacht te geven aan de vormgeving, mogelijk van uiterst realistisch tot gestileerder. “Een fascinerende speurtocht”, aldus Hens.
Bijlage:
5 dhr Boezerooy 03-01-1938-18-02-2012.jpg
5 dhr Boezerooy 03-01-1938-18-02-2012.jpg [ 23.16 KiB | 3560 keer bekeken ]
Het effect is wel dat zijn portretten, evenals zijn eerdere werk , wel zeer gewaardeerd wordt om de zeggingskracht maar nauwelijks verkocht of geëxposeerd worden juist vanwege de indringendheid.
Om die reden is er nog een rel ontstaan ter gelegenheid van een expositie bij Humanitas (klik hier) in Deventer. Deze haalde de landelijke pers en bleek naderhand gelukkig te voorbarig, het werk mocht blijven hangen.

Regelmatig komen er verzoeken om mee te doen aan internationale tentoonstellingen of Biënnales, als die in Florence. Helaas zijn deze erg kostbaar. Maar hij beseft dat zijn werk voor de traditionele galerie niet aantrekkelijk is. Het boeit en trekt aandacht maar is niet geschikt voor boven de bank. Een feit, volgens hem, is dat de gemiddelde galerie commercieel moet zijn om te overleven en daarbij kan het exposeren van zijn werk alleen bijdragen als aandachtstrekkertje.
Hens: “ ik ben denk dat de gemiddelde galerie dan werk toont wat bij voorbaat voor boven de bank is en dat wat als “jong, vernieuwend gezien wordt. In bijna elk beroep is het een pre als je ervaring hebt, een breder perspectief hebt gekregen, rijper zo je wilt. Zo niet in het Kunstjesland waar door de heren galeristen en museumdirecteuren al decennia de markt afgespeurd wordt naar jonge aanstormende talenten (groene blaadjes?) om deze tot commercieel aantrekkelijke kunstenaars te maken.
Maar misschien ben ik te cynisch… ”

Het is in ieder geval wel de reden dat hij het een plezierige omstandigheid vindt dat ‘kunst’ niet zijn bron van inkomsten is. Zo kan hij toch gewoon blijven te maken wat hij zelf wil. Dat neemt niet weg dat hij blijft proberen een selectie uit zijn geëngageerde werken geëxposeerd te krijgen.
Bijlage:
oog jos.jpg
oog jos.jpg [ 23.48 KiB | 3560 keer bekeken ]

Tegenwoordig krijgt Hens professionele begeleiding van Kunst en Marketing van Hilde Salverda.
Kunst en Marketing/Kunstenaars in de markt is gespecialiseerd in ondersteuning en advies met betrekking tot marketing, pr e.d. van kunst en kunstenaars.
De tips die hij daarbij krijgt zijn zeer waardevol om een combinatie te vinden tussen persoonlijke visie en hoe zijn modellen zichzelf willen zien want “portretten maken blijft mijn onderwerp en dan met name portretten van ouderen” zo vult hij aan.
Exto heeft hem de mogelijkheid gegeven zijn werk bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Het heeft hem veel reacties opgeleverd en daarmee ook weer veel waardevolle contacten.
Hens: “Het is mezelf te verwijten dat ik niet meer doe met de mogelijkheden die de site biedt. Te gehaast met het uitvoeren van weer nieuwe projecten.”

Heb je nog een vraag aan Hens? Stel deze hier.


Riann


Bericht: #1
15 nov 2012 22:23
Profiel
Avatar gebruiker

Berichten: 2397
Woonplaats: Westbroek
Leuk om te lezen. Veel succes, Hens!


Bericht: #2
15 nov 2012 23:25
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Zoek naar:
cron
Powered by phpBB