Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Stella Veldkamp 

naam Stella Veldkamp
woonplaats Amsterdam
opleiding Gerrit Rietveld academie
discipline Tekenen, Schilderen en Vrije Grafiek

Bijlage:
Foto Cees van Arkel, portretfoto met mijn huidige hond Diz (Greyhound) voor de starthokken, Geldrop.jpg
Foto Cees van Arkel, portretfoto met mijn huidige hond Diz (Greyhound) voor de starthokken, Geldrop.jpg [ 153.49 KiB | 12745 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
De oorsprong van mijn kunst ligt in de tijd dat ik de paardendressuursport professioneel beoefende, voorafgaande aan mijn kunstenaarschap. De vaak manshoge herten en honden refereren hier nog aan en zijn met de ‘bomen’ de drie belangrijkste beeldelementen in mijn werk. De lijnvoering is direct en ondoorbroken en het palet wordt veelal opgebouwd door verschillende kleuren over elkaar heen te schilderen en aluminium alkydverf, waarmee ook schaduw wordt gesuggereerd. De verfbehandeling is droog en egaal en kenmerkend voor mijn werk is een vaak toegepast omgekeerd perspectief binnen de kadrering die bijdraagt aan de ‘verstoorde’ maatverhouding van het totaalbeeld. Associaties zijn er met de verhalen over ‘Alice’ van Lewis Caroll, vanwege de continu andere dimensie. Alice grootste wens in ‘Alice in Wonderland’ is om als een telescoop in en uit te kunnen schuiven, wat door, zonder zich al te strikt te storen aan eenheid van plaats en handeling, door de schrijver wordt verwezenlijkt. Hetzelfde geldt voor mijn werk. Het is dan niet gek om als hert in een kamer te zijn en dan plotseling in een bos te verschijnen, waar op elke berkenstam emblemen zijn geplaatst. Alles loopt in elkaar over, net zoals wij dromen en net zo als kinderen spelen. Ik zoom in en uit naar eerder gemaakte werken.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ten eerste is er bij mij altijd sprake van een grote ‘noodzaak van het maken’ en doemt er altijd als eerste een sterke behoefte van een beeld op. Dit kan ook een reflectie zijn op eerder gemaakte werken. Hierna volgt een periode van beelden zoeken, bekijken en bewerken, om daarna deze fragmenten als collage op de computer bij elkaar te voegen en aan elkaar aantepassen. Als het ontstaande beeld volledig beantwoord aan mijn verwachtingen ga ik deze overzetten op groot formaat papier of doek. Maar ook dan is er, vooral bij de schilderijen, een plan van aanpak, gezien ik daarbij veel gebruik maak van de transparantheid van olieverf en pas na vele lagen het beoogde resultaat bereik. Kleinere schilderwerken (18 x 13 cm. of 18 x 18 cm.), welke ik in de periode vanaf 1989 tot op heden tussentijds op klein formaat maak zijn vaak wel direct geschilderd en deze serie schilderijen, pictografische beeldelementen, zijn bedoeld als dagboeknotities en tevens als schilderkundig onderzoek voor verder te maken werken. Deze serie van kleine schilderijen hebben inmiddels geresulteerd in een reeks van ruimte vullende installaties.

Bijlage:
Stella Veldkamp, ‘Proces of het protest van een evenhoef’, 160 x 100 cm., krijtpapier,     199901, Particulier bezit..jpg
Stella Veldkamp, ‘Proces of het protest van een evenhoef’, 160 x 100 cm., krijtpapier, 199901, Particulier bezit..jpg [ 203.74 KiB | 12745 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
In de reeds lange periode dat ik als beeldend kunstenaar werkzaam ben zijn er meerdere werken mij bijzonder dierbaar. Meestal zijn het de werken waarbij ik zelf het gevoel heb een nieuwe stap te hebben gezet of highlights zijn van speciale gebeurtenissen. Zo heb ik een zeer dierbare band met een serie van kleine schilderijen van mijn vorige hond Oek. de grote tekening ‘Proces of het protest van een evenhoef’ uit 1999/01 is een magnifiek relaas van de vreselijke MKZ crisis en tevens de laatste tekening die ik zonder computerhulp heb gemaakt. Hierna volgde voor het eerst een serie mét gebruik van computer.

Bijlage:
Stella Veldkamp, ‘Mind You...’, krijtpapier, 120 x 120 cm. 2002.jpg
Stella Veldkamp, ‘Mind You...’, krijtpapier, 120 x 120 cm. 2002.jpg [ 158.75 KiB | 12745 keer bekeken ]

Als aanvullende vraag ben ik nieuwsgierig naar het werk ‘Mind You...’ uit 2002.
Kan je daar iets meer over vertellen en klopt het dat je eerdere werk verhalender is dan jouw latere werk (bijv. je laatste werk op de site) en zo ja.. is dat een bewuste keuze geweest of zo onstaan?

Mind You...’ maakt deel uit van een serie tekeningen uit 2002, waarbij ik voor het eerst gebruik ging maken van mijn computer. In deze periode begon ik ook videofilms te maken en te monteren op de computer, o.a. van mijn eigen huis, welke tevens resulteerde in videostills. Vanuit deze stills begon ik met de afbeeldingen verder te beweken. ‘Mind You...’ is het getekende relaas van deze periode, waarbij heel veel dingen waar ik op dat moment mee bezig was, ingevoegd zijn. Elk detail verwijst dus daar naar. De ultieme werkhoek waarbij fictie en werkelijkheid letterlijk samen gaan!
Momenteel ben ik bezig met een serie geschilderde portretten van Greyhounds op kleiner formaat. Gezien ik me hierbij meer focus op schilderachtige aspecten zijn deze inderdaad minder verhalend en bedoeld als onderzoek, maar de grotere werken die ik ook recentelijk heb gemaakt zijn net zo verhalend als weleer!
Bijlage:
Stella Veldkamp, ‘Athena - portrait of a Greyhound 1. 58 x 58 x 5 cm olie-alkydverf linnen  2012..jpg
Stella Veldkamp, ‘Athena - portrait of a Greyhound 1. 58 x 58 x 5 cm olie-alkydverf linnen 2012..jpg [ 167.89 KiB | 12745 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf, 
ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben fulltime beeldend kunstenaar en sta geregistreerd bij de KvK. Hiernaast heb ik ook een partime bijbaan als Recruiter bij een field marketing bedrijf en ben Bestuurs-/Redactielid van de Nederlandse Greyhound Club. Ben dus altijd tot ‘s avonds laat aan het werk. Voorheen heb ik ook bestuusfuncties bekleed bij Arti et Amicitiae en bij de SBKAmsterdam en bij Arti was ik ook een tijd lid van de Prorgammacommisie, welke verantwoordelijk is voor het tentoonstellingsbeleid in Arti.

Geef je les/workshops?

Momenteel ontbreekt me hiervoor de tijd. In het verleden heb ik wel eens Masterclass gegeven op een gymnasium in Velsen-Zuid.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Mijn werk leent zich niet voor markten. Ik wordt momenteel vertegenwoordigd door Stichting Sanquin in Amsterdam, die naast een enorme kunstcollectie ook een eigen galerie hebben, ArtOlive, de grootste online kunstgalerie van Nederland en ARTTRA, een cultureel organisatiebureau, ook gevestigd in Amsterdam. Verder zijn veel van mijn kunstwerken bij diverse landelijke kunstinstellingen en uitlenen aanwezig.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben sinds 1990 kunstenaarslid van Arti et Amicitiae en heb alhier 10 jaar diverse functies bekleed.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Beide.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik breid mijn netwek uit door aanwezig te zijn bij voor mij interessante tentoonstellingen, door Facebook en LinkedIn en natuurlijk door de reacties die ik krijg via Exto, ArtOlive en mijn vertegenwoordigers e.d..

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Doordat ik snel een website nodig had, heb ik me aangemeld bij Exto toen deze net online kwam. De site van Exto en tevens die van ArtOlive hebben als voordeel dat mijn bereik tot het publiek groter is.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.
Zowel de site van Exto als die van ArtOlive fungeren als hoofdsite, http://www.stellaveldkamp.exto.nl/ voor verkoop, http://www.artolive.nl/kunst/418-stella-veldkamp voor verkoop en verhuur

Bijlage:
Stella Veldkamp.jpg
Stella Veldkamp.jpg [ 34.37 KiB | 12745 keer bekeken ]

Portrait of never let you down 58 x 150 x 5 cm., olie alkydverf linnen 2011, Particulier bezit.

Wil je naar aanleiding van dit interview een vraag stellen dan kan dat hier.

Bericht: #1
09 nov 2012 13:09
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]