Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Else-Marie Vermolen 

Naam: Else-Marie Vermolen
Opleiding: Voornamelijk autodidact. Aanvullende cursussen zoals grafische technieken,
schilderen en ontwerpen van lichtgewicht sieraden.
Site: else-marie.exto.nl
Bijlage:
em foto's 033copy.jpg
em foto's 033copy.jpg [ 36.25 KiB | 2762 keer bekeken ]
Else-Marie is sinds haar kindertijd bezig met tekenen, bedenken en maken van wat er in haar hoofd opkomt. Na een 33 jarige carrière als kinderfysiotherapeut is zij nu fulltime kunstenaar.
De behoefte, steeds iets 'uit haar handen te laten komen' is ontaard in een niet te stuiten creatieve ontlading in verf, zand, papier en pastel.
Zij haalt haar inspiratie vooral uit de wereld om me heen, een mooie kleur zand, een afgevallen blad van de Gincoboom, het gelukkige gevoel van aan zee uitkijken over het water…”Vooral in het werk op metaal komt dat laatste goed tot uitdrukking”, aldus Else-Marie.

Het werk dat voor haar een speciale plek inneemt is ‘Het duinpad bij Domburg’
Bijlage:
duinpad bij Domburg,copy.jpg
duinpad bij Domburg,copy.jpg [ 48.02 KiB | 2762 keer bekeken ]
Dit beeld van die mooie plek in Zeeland roept veel gelukkige momenten op en daar wil ik steeds graag naar terug. Zowel naar dat gelukkige gevoel als naar de plek zelf.

Verder heeft zij een voorliefde voor taalsymbolen. Zoals in het werk ‘communicatie’ waar in alle bekende talen, bv. in Egyptische hiërogliefen, Arabisch, spijkerschrift, morsetekens en braille de letter “a” wordt weergegeven.
Bijlage:
communicatie.jpg
communicatie.jpg [ 62.89 KiB | 2762 keer bekeken ]

Uitgaande van haar doel om eigen interpretatie van een landschap of een emotie te uiten in een vorm die een positief gevoel veroorzaakt koos Else-Marie voor een autodidacte start om zich zo helemaal te kunnen concentreren op wat zij zelf wil maken.
Zo leert zij zich met behulp van alles wat ze aan geschreven informatie op internet en in boeken te pakken kan krijgen zelf aan om vervolgens te experimenteren met materialen.
En juist dit totaal pakket neemt een grote plaats in bij het beleven van plezier aan het creatief proces.
Bijlage:
drenkelingenhuisje  op metaal.jpg
drenkelingenhuisje op metaal.jpg [ 10.41 KiB | 2762 keer bekeken ]

Maar wat ook opvalt is bv. de lichtgewicht sieraden die op haar te zien zijn, duidelijk geinspireert op het eerdere werk van de kunstenaar. “In hoeverre is je vroegere loopbaan nu nog van invloed op de wijze waarop je verbeeld? Hoe heb je wat je daarvoor leerde nog toe kunnen passen in je huidige kunstenaarschap?” vroeg ik haar daarom.
Else-Marie: “Wat ik geleerd heb van de jaren waarin ik als paramedicus met patiënten gewerkt heb is vooral dat contact van mens tot mens zo ontzettend veel waarde kan hebben… voor beiden.
Zowel het kunnen vertellen aan een ander waar de diepere pijn zit, wat een stoornis met je leven doet; als het proberen in te voelen en mee-zoeken naar oplossingen, is van grote waarde voor de persoonlijke groei naar een zinvol bestaan.
De bewondering voor de manier waarop ernstig beperkte mensen soms positief in het leven kunnen staan heeft mij het vermogen gegeven te genieten van de kleine dingen, te roeien met de riemen die je nog wél hebt, te leven bij de dag.
Dit basisgevoel ligt ten grondslag aan de manier waarop ik landschappen , water en zee probeer weer te geven. Het positieve gevoel moet er afspatten, in de hoop daar iets van over te dragen aan degenen die ernaar kijken.
Verder komt het gebruik van veel symbolen van geluk , hoop en communicatie in mijn werk hier vandaan.”
Bijlage:
ets bzz sanguine.jpg
ets bzz sanguine.jpg [ 50.04 KiB | 2762 keer bekeken ]

Het fulltime kunstenaarschap ervaart Else-Marie als een luxe. Niet iedereen is in de gelegenheid zo’n stap te zetten en het brengt haar alles en meer dan dat zij er van verwacht had.
Ze ondervindt ondanks de slechte economische situatie en de begrijpelijke ‘hand-op-de-knip-houding’ van het gros van de Nederlanders, veel waardering voor mijn werk.
Door een actief beleid te voeren en haarzelf, of vooral mijn werk, te laten zien, te netwerken en aansluiting te zoeken bij de zakelijke markt komt zij aan voldoende inkomen en hoeft geen concessies te doen aan wat ze wil maken. “Hoe gelukkig kan je zijn!!!”, aldus Else-Marie.

Over het algemeen organiseert zij haar eigen exposities zelf maar ze heeft veel vrienden in de kunstenaarswereld zodat gezamenlijke projecten ook van de grond komen.
Mond-tot-mond-reclame bracht haar op het spoor van Exto en de site wordt overzichtelijk en met voldoende kwaliteitswerk ervaren om door bezoekers serieus genomen te worden. Maar zij heeft daarnaast nog een eigen site

Bericht: #1
19 okt 2012 07:39
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]