Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Interview met Ingrid Siliakus 

Bijlage:
Ingrid Siliakus.jpg
Ingrid Siliakus.jpg [ 7.33 KiB | 3800 keer bekeken ]

naam: Ingrid Siliakus
opleiding: autodidact
discipline: papier(architectuur)kunst

Bijlage:
Variatie naar voorbeeld van Gaudi ' Sagrada Familia'.jpg
Variatie naar voorbeeld van Gaudi ' Sagrada Familia'.jpg [ 30.31 KiB | 3800 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik werk met de van oorsprong Japanse techniek papierarchitectuur. Deze techniek is ontwikkeld in de jaren tachtig van de vorige eeuw door de Japanse professor Masahiro Chatani. Kort door de bocht is papierarchitectuur het maken van objecten door middel van snijden en vouwen uit 1 enkel vel papier, zonder andere hulpmiddelen. Om dit te bereiken, moeten de vouwen ten opzicht van elkaar tot op een 100 millimeter nauwkeurig berekend worden.
In beginsel wordt er een ontwerp gemaakt. Vroeger deed ik dit op de hand op millimeter papier. Maar omdat er zo gemiddeld 20 tot 30 verschillende aanpassingen aan een ontwerp worden gedaan, dus ook evenzoveel ontwerpen, ben ik - met pijn in mijn hart - overgestapt tot het ontwerpen met de computer, puur uit praktische overwegingen. Het maken van een ontwerp neemt het meeste tijd in beslag: weken tot maanden soms, maar is voor mij ook het meest aantrekkelijke deel van het maken van een papierarchitectuur object. Als het ontwerp klaar is, wordt het gesneden en daarna zorgvuldig gevouwen, wat ook een intensief werk is. Het vouwen doet mij vaak denken aan een vorm van meditatie.
Bijlage:
Key foto cover new york times..jpg
Key foto cover new york times..jpg [ 42.16 KiB | 3800 keer bekeken ]

Werk je aan de hand van foto's en bouwtekeningen?
Ja, ik werk zeker naar aanleiding van foto's en bouwtekeningen als deze er zijn. Foto's hebben de beperking dat je de verhoudingen niet goed kunt inschatten, daarom zijn bouwtekeningen zo fijn, maar helaas niet altijd beschikbaar.

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mijn inspiratie komt voornamelijk uit de architectuur en het werk van de Catelaanse architect Antonio Gaudi is een dankbaar onderwerp geweest, naast natuurlijk andere architecten. Het werk van M.C. Escher vind ik helemaal een geweldige inspiratiebron. Dat heeft tot veel ontwerpen geleid. Op dit moment hebben Skylines vooral mijn aandacht, zoals de ''Key", die ik maakte voor The New York Times en de daaruit voortgekomen werken Cosmopolitan en Big City).
Bijlage:
Kosmopolitan.jpg
Kosmopolitan.jpg [ 46.12 KiB | 3800 keer bekeken ]

Hoe groot is je grootste ontwerp en je kleinste? Ik vind het fascinerend dat het groots is in ontwerp en zo klein in formaat. Zo blijft het ook in de fantasie van de mensen.
Mijn kleinste ontwerp is slechts een paar centimeter en het grootste is dertig bij 60 cm. Ik zou graag groter willen, maar dat is op dit moment niet mogelijk omdat ik daar de ruimte en de apparatuur niet voor heb.
Bijlage:
Innerrings.png
Innerrings.png [ 132.44 KiB | 3800 keer bekeken ]

Zou je je eigen ontwerpen zoals bijv. innerrings sterk willen vergroten;of dus juist niet? Doet het dan afbreuk aan de essentie en filosofie die erachter zit.
Ik zou er nml haast doorheen willen lopen; het lijkt een soort ruimte voor de geest ook omdat het geen bouwwerk voor woonnut is.

Bij wat je zegt over bouwwerken zonder woonnut moet ik denken aan dat ik wel vaker de opmerking krijg dat mensen in mijn Escher geïnspireerde werken zouden willen wonen. Deze werken geven mensen inderdaad een soort gevoel van dromerige sprookjes huizen waar ze graag zouden willen verblijven. Het zou inderdaad in een ander materiaal uitgevoerd kunnen worden, althans, dat is het onderzoeken waard, maar wat mij betreft altijd met de zelfde techniek: uit 1 stuk en met de zelfde mathematische verhoudingen. Maar je hebt gelijk, ik vind juist de het subtiele en kwetsbare van papier bij papierarchitectuur passen. Ik heb ook enigszins een kleine weerstand om het uitgevoerd te zien in een ander materiaal, maar toch wil ik daar voor open blijven staan en het onderzoeken.
Het ontwerp op zich heeft niets met de maat van het onderwerp te maken, want dat kun je heel gemakkelijk vergroten of verkleinen, al krijg je dan wel dat het gedetailleerde bij b.v. groter maken, minder gedetailleerd is. De witte vlakken worden bij vergroting groter, waardoor het gedetailleerde enigszins wegvalt. Bij verkleining werkt dat natuurlijk andersom, ook al is er een beperking aan hoe klein je het kan maken, want er moet rekening gehouden worden met de minimale tussenruimte tussen de ene en de andere snijlijn.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Dat wisselt. Meestal heb ik mij zo verdiept in een ontwerp dat ik onder handen hebt, dat die een tijdje mijn favoriet is. Maar over het algemeen zijn mijn favorieten: Guggenheim Bilbao, Astorga van Gaudi, de Speelkoepel Bilgaard. Dat zijn de drie die zo snel even boven komen.
Bijlage:
Naar voorbeeld van het door de Amerikaanse architect Frank O. Gehry ontworpen deconstructivistische museum in Bilbao, Spanje. Het werk is gesneden en gevouwen uit één stuk..jpg
Naar voorbeeld van het door de Amerikaanse architect Frank O. Gehry ontworpen deconstructivistische museum in Bilbao, Spanje. Het werk is gesneden en gevouwen uit één stuk..jpg [ 15.61 KiB | 3800 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf? Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke? Geef je les/workshops?
Ik profileer mij voornamelijk via Internet. Ik bet niet full time met papierarchitectuur bezig, maar het neemt wel een belangrijke plaats in mijn leven in. Verder heb ik geen andere werkzaamheden. Ik geef geen les of workshops op dit moment. Wel zou ik graag les willen geven via Skype, maar daar heb ik nog niet het juiste methode voor gevonden dit te promoten.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt.
Ik sta niet op markten momenteel maar doe wel veel mee aan exposties en ik word vertegenwoordigd door Galerie Wies Willemsen te Amsterdam.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief?
Ik ben lid van KNH. Dit uit zich op dit moment in het nu en dan werk in een expositieruimte in Haarlem hebben.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik organiseer niet zelf exposities. Ik wordt gevraagd of ik reageer op oproepen geplaatst op de IAPMA website. Een geweldige internationale papierkunstenaars organisatie.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Voornamelijk via Exto, Facebook en Linkedin.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen en bevalt dat?
Ik ben gekomen bij Exto door een toenmalige kennis die ook op Exto zat. Ik vind Exto echt geweldig en het bevalt uitstekend. Het genereert veel nationaal en internationaal publiek naar mijn werk op Exto. Het is beslist mijn hoofdsite.

Bericht: #1
17 aug 2012 12:19
Profiel

Wauw, wat mooi!

Bericht: #2
19 aug 2012 09:23
Profiel

Dank je voor het compliment lossekunst:-)

Bericht: #3
19 aug 2012 11:40
Profiel

hoi ingrid ik vind je werk heel mooi !!!!!!!!!!!!!!!! groeten anita dielen

Bericht: #4
19 aug 2012 13:24
Profiel

Schitterend werk Ingrid.

Bericht: #5
19 aug 2012 14:44
Profiel

Dank jullie voor jullie complimenten Anita en Adri. Fijn dat jullie mijn werk mooi vinden:-) Groetjes, Ingrid.

Bericht: #6
19 aug 2012 22:44
Profiel

Leuk om dit interview met je te lezen. Ik ken je werk al een paar jaar en ben er nog altijd zwaar van onder de indruk!

Bericht: #7
20 aug 2012 12:11
Profiel

Klasse Ingrid, prachtig werk en het wordt alsmaar beter !

Michel

Bericht: #8
22 aug 2012 11:28
Profiel

Ha die Michel, wat leuk om je reactie te lezen, dank je voor je complimenten. Ik ben benieuwd hoe het met jou gaat. Ik hoor het graag een keer. Zou leuk zijn om elkaar eens te ontmoeten na al deze lange jaren van internet contact. :?:

Hallo Susan, wat leuk je reactie te horen, mijn ego groeit bij al deze lieve reacties :o

Bericht: #9
23 aug 2012 12:00
Profiel

Mooi werk Ingrid! Heb laatst in een galerie in Amsterdam je werk al live kunnen bewonderen en was verrast hoe klein en fantastisch uitgewerkt het is.
Ik hou me maar bij mijn schilderijen en keramiek !
groet, Ton Revers

Bericht: #10
23 aug 2012 16:23
Profiel

Hallo Ton, dank je voor je reactie en je complimenten:-) Groet, Ingrid.

Bericht: #11
25 aug 2012 10:23
Profiel

Hallo Ingrid, ik bewonder je werk al lange tijd, leuk om zo op deze wijze je beter te leren kennen.

Groet Mary

Bericht: #12
26 aug 2012 08:05
Profiel

Hallo Mary,

Dank je voor je reactie en ik ben blij te horen dat dit interview je meer inzicht geef in wat ik doe.

Hartelijke groet,

Ingrid.

Bericht: #13
26 aug 2012 10:53
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]