Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Interview met Hans Berkhout 

Naam; Hans Berkhout
Woonplaats; Noordwijk
Opleiding; Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, Grafische vormgeving
Discipline; schilderijen, objecten en kunstprojecten op locatie
Site: www.hansberkhout.exto.nl
Bijlage:
Hans Berkhout.jpg
Hans Berkhout.jpg [ 68.13 KiB | 4178 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Hans Berkhout schildert vaak in series. De huidige serie waar hij aan werkt; “shadow”, is gebaseerd op foto’s van zijn eigen schaduw in verschillende omgevingen.
Deze foto’s worden vertaalt in schilderijen. Op deze manier haalt hij zijn inspiratie uit het leven van alledag. Nu Hans bezig is met deze serie ‘schaduw beelden’, let hij vanzelfsprekend ook erg op de schaduwen die hij tegenkomt in het “straatbeeld”. Dit levert een geheel nieuwe kijk op voor de dagelijkse praktijk, waardoor hij de wereld om hem heen, op een hele nieuwe manier is gaan bekijken. Dit gegeven is voor hem als kunstenaar erg inspirerend.
Bijlage:
Shadow 47a.jpg
Shadow 47a.jpg [ 112.76 KiB | 4178 keer bekeken ]

Hans wordt verder geïnspireerd door vele kunstenaars. Maar op tentoonstelling en in boeken kijkt hij toch het meest naar de hedendaagse schilderkunst.
“Vragen die ik mijzelf bij het kijken stel zijn; waarom spreekt mij dit aan, hoe is het technisch gedaan. Niet om het vervolgens ook zo te doen, maar om meer grip te krijgen op mijn eigen verbeelding, waarom is iets mooi?” Op deze vraag kan Hans geen eenduidig antwoord geven, wel duidelijk is dat hij weet wat hij wel of niet mooi vindt, dit geldt voor eigen werk en andermans werk. Zo kan er bijvoorbeeld bij een beeld nog “net een hoekje linksboven” af moeten om het beeld visueel in balans te brengen. En wat dat bepaalt, wat dat is blijft ongrijpbaar.

Hans omschrijft zijn werk als; “Een poging om de wereld om ons heen, net even anders weer te geven dan wij gewend zijn. Qua onderwerp keuze en manier van schilderen. Ik zoek het wel in de realistisch manier van weergeven, alleen de invalshoek is een vreemde. Op deze manier wil ik laten zien dat er vele manieren zijn om de wereld om je heen te beleven".
Bijlage:
Shadow 67.jpg
Shadow 67.jpg [ 132.81 KiB | 4178 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Het schilderen beschouwt hij als een ambacht. Een techniek, die hij door het steeds weer doen telkens beter probeert te beheersen. Altijd is er het streven om de realiteit als zodanig weer te geven, maar dan wel op een eigen schilderkunstige manier. In de loop der jaren heeft hij zijn eigen persoonlijke manier van schilderen gevonden, waarbij steeds kleine stapjes gedaan worden om dit te vervolmaken. “De verf op het doek, dat optisch resultaat te laten opleveren zoals ik het graag zie. De techniek is een middel om mijn eigen beeldtaal vorm te geven en te vertellen.”

Hans schildert met olieverf op doek en als medium wordt liquin gebruikt. Dit beïnvloed het droogproces van de verf en heeft de eigenschap dat de verf meer transparant wordt.
Zijn schilderstijl is gebaseerd op het gebruik van de transparantie van dit medium en de kordate penseel/kwast streek. Het is de bedoeling dat de afzonderlijke kwast streken zichtbaar blijven in het schilderij.
De schilderijen worden in één sessie geschilderd nat in nat.
De ondergrond van het doek is het hoogste licht in de schilderij. Of te wel het 'witste wit'. Daarom gebruikt hij bijna nooit wit op het palet, omdat dit binnen zijn palet de kleuren snel “dood slaat”.
Al deze overwegingen zijn een onderdeel van het schilderen, waardoor Hans een eigen herkenbare stijl heeft ontwikkeld.

Uitgelicht
Op de vraag of er een werk is wat een speciale plek inneemt binnen zijn werk en waarom, antwoordt Hans; “Shadow 56 is voor mij een speciale. In dit schilderij komen verschillende beeldelementen, die ik nu zoek samen. De gehele sfeer en vervreemding staat mij aan. Het schilderij is heel simpel van opzet, precies genoeg wat mij betreft. Een paar toefjes voor de bomenrij in de verte, mooi spel in het wit van de sneeuw, knal blauwe schaduw, zoals dat ook werkelijk kan zijn. Met een enkel detail op de voorgrond.”
Bijlage:
Shadow 56.jpg
Shadow 56.jpg [ 55.09 KiB | 4178 keer bekeken ]

Eerder schilderde Hans Berkhout een serie met de titel ‘identiteit’, bestaande uit portretten van voornamelijk vrouwen waarbij het beeld op een of andere manier vervormt is. Gevraagd naar wat het uitgangspunt was voor deze serie, wat hij wilde uitdrukken legt Hans uit; “De serie ïdentiteit” is gebaseerd op de schoonheid van de mens. Ik heb geprobeerd om een andere kijk op schoonheid te tonen. Via deze serie, stel ik de vraag; wat is schoonheid, hoe laat schoonheid zich definieren?
Uitgangspunt van de schilderijen is de model vrouw uit de bladen. Hierop laat ik vervormingen los in mijn schilderij en streef ik een nieuwe schoonheid na. Deze portretten moeten voor mij een bepaalde schoonheid opleveren en een beeld wat intrigeert”.

Bijlage:
Identity 63.jpg
Identity 63.jpg [ 109.85 KiB | 4178 keer bekeken ]

Profilering
Samen met drie collega’s, vormt hij atelier/galerie Maandag in Noordwijk aan Zee.
Deze plek is voort gekomen uit de Maandagschilders. Dit collectief wordt gevormd door; Remco Mooijekind, Jancor Mertens en Hans Berkhout zelf. Het collectief De Maandagschilders is in 1999 opgericht met als doel het plein air schilderen heeft.
Vanaf 1999 tot aan 2007 hebben ze wekelijks buiten geschilderd naar de natuur. In 2006 werd het atelier/galerie Maandag opgericht op het vuurtorenplein in Noordwijk aan Zee. Sindsdien is het collectief vaker in het atelier gaan schilderen en nog maar af en toe op locatie. En de laatste tijd schilderen ze met regelmaat naar model.
Vanuit atelier/galerie Maandag ontstaan allerlei initiatieven, zoals exposities, schildersessies etc.
Maar de meeste van zijn tijd gaat op aan schilderen. En daar gaat het hem ook om, al zou het goed zijn om zich meer te profileren vindt hij zelf.
Bijlage:
Shadow 39.jpg
Shadow 39.jpg [ 128.26 KiB | 4178 keer bekeken ]

Exto
Jaren geleden werd Hans door een collega getipt over het bestaan van exto, voordeel is dat je gebruik kan maken van een groter netwerk met collega’s.
Hans heeft naast de exto-site nog een eigen website www.hansberkhout.nl , op deze site staan naast de schilderijen ook objecten en diverse van zijn projecten.

Heb je nog een vraag aan Hans? Stel deze hier!

Bericht: #1
21 jun 2012 21:59
Profiel

Goed verhaal en mooie presentatie Hans.!

Groet, Rob

Bericht: #2
26 jun 2012 21:29
Profiel

dank je wel Rob, het is altijd lastig, maar zeker goed, om te beschrijven waarom je doet wat je doet. Dit was weer een mooie gelegenheid om mijn gedrevenheid toe te lichten, ik hoop dat het een helder verhaal is.

Bericht: #3
27 jun 2012 20:56
Profiel

ha hans
leuk je hier in de interviewhoek ook weer tegen te komen

Bericht: #4
27 jun 2012 22:43
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]