Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Angeline Gude 

naam: Angeline Gude
opleiding: autodidact, verschillende workshops gevolgd zoals mandala en chakra tekenen, schilderen vanuit je gevoel
discipline: Schilderkunst
site: http://www.ansje.exto.nl

Bijlage:
IMG-20120603-WA0003.jpg
IMG-20120603-WA0003.jpg [ 29.8 KiB | 2298 keer bekeken ]
Angeline haalt haar inspiratie uit het dagelijks leven onder het mom van: “geen dag is het zelfde en het ligt ook aan mijn gevoel en de ontmoetingen met vrienden, collega’s, nieuwe mensen, oud bekenden”.
Het intuïtief schilderen waarbij zij uitgaat van een achtergrond waarop kleur en gevoel hun weg vinden, zorgt ervoor dat ze het denken los kan laten en zich vrij voelt om te doen wat ze wil, waarbij ze door meditatie op muziek of gewoon in stilte de rust vindt om in zichzelf te keren en naar haar gevoel te gaan.
“Het werken vanuit mijn gevoel staat vooral voor beweging, rust, warmte, liefde, kleur en vooral passie.
Tijdens het schilderen maak ik een prachtige reis van kleur en structuur, ik vind het mooi dat ik deze creativiteit heb mee gekregen en laat anderen mensen graag met mij en mijn werk kennis maken” aldus Angeline.
Het liefst werkt zij met paletmes en vele lagen verf waardoor er structuur ontstaat. Daarbij blijft het nieuwe schilderij meestal een aantal dagen of weken op de schildersezel staan zodat ze er elke dag een verhaal in kan zien.
Soms heeft het verhaal wat langer tijd nodig om gezien te worden op het doek, en dat maakt volgens haar dan ook de innerlijke reis zo de moeite waard.

Diverse kunstenaars worden door haar een warm hart toegedragen en geven dan ook inspiratie. Sam Colpa bv, een kunstenaar uit Den Haag heeft indruk op haar gemaakt. Dat is mede omdat zij met hem een aantal prachtige ontmoetingen heeft gehad. Hij schildert vanuit de passie die zij ook in zichzelf ervaart, en van waaruit zij haar schilderijen maakt.

Een van haar favoriete werken is ‘Oerknal’, een schilderij dat voor haar als splinters uit haar leven staat en waarvan ieder stukje in het werk als een ervaring, zowel positief als negatief . Hierdoor kon zij als mens en schilderes groeien, en ontwikkelde durf om zich te laten zien en te geloven in wat ze presenteert aan de wereld. ‘oerknal’
Bijlage:
oerknal.jpg
oerknal.jpg [ 24.17 KiB | 2298 keer bekeken ]
Daarnaast noemt Angeline ‘Red meets Orange’ als een van haar lievelingen. Dit schilderij staat voor verbonden zijn met elkaar en respect hebben voor elkaars omgeving/leven. Het maakt niet uit welke kleur, lengte, opleiding of anders is zie de mooie dingen in elkaars bestaan, het gaat erom dat je leert met anderen om te gaan, beginnend bij jezelf. Elk mens is uniek en zo kun je dat ook in die ander zien. ‘Red meets Orange’
Bijlage:
red meets orange.jpg
red meets orange.jpg [ 39.62 KiB | 2298 keer bekeken ]

Mijn vraag aan Angeline gaat over haar werk 'Waterwereld', waar niet alleen andere techniek is toegepast (encaustic art) maar ook materiaal toegevoegd. Wat zijn haar beweegredenen?
Angeline: “het schilderij waterwereld is inderdaad gemaakt met encaustiek, werken met bijenwas en speciaal strijkijzer. Tijdens het werken aan dit schilderij was het uitproberen wat ik kon met bijenwas en werken op een linnendoek. Meestal werk ik met bijenwas op glanzend papier en werken op een linnendoek is stroef en echt heel anders.
In het schilderij heb ik een mandarijn netje gebruikt en dat was best spannend maar geeft een heel mooi effect samen met de bijenwas.
Het brengt mij nieuwe inzichten hoe materiaal toegepast kan worden op verschillende achtergronden, het is vernieuwend en het daagt mij uit om over mijn grens van veiligheid heen te gaan. Tijdens het werken aan een schilderij gaat het vanzelf dat ik dan iets nieuws uitprobeer.
Om me heen lees en zie je zoveel mogelijkheden wat je kan met materiaal op schilder gebied dat het goed is om jezelf uit te dagen.” 'waterwereld'
Bijlage:
waterwereld.jpg
waterwereld.jpg [ 51 KiB | 2298 keer bekeken ]

Angeline heeft 2 websites die zij regelmatig bij houdt en via facebook deelt ze haar expositieagenda.
Aangezien ze pas in de middag haar werk op een Naschoolse Opvang voor kinderen van 4-7 jaar heeft, besteedt zij haar vrije uren in de ochtend en voormiddag aan het schilderen, het voorbereiden van exposities, netwerken met andere kunstenaars en het bezoeken van open dagen voor de kunst of galeries, waar zij haar visitekaartje afgeeft.
Bovendien geeft zij af en toe een schilderworkshop thuis of bij familie in een dansstudio.

De volgende nieuwe stap op haar agenda is op onderzoek uit te gaan en te kijken wat de mogelijkheden zijn m.b.t. kunstmarkten en galeries. Ook is zij lid van het NABK, hetgeen goed bevalt om te netwerken en ervaringen uit te wisselen met andere kunstenaars.
Voorlopig organiseert zij in ieder geval haar eigen exposities waarbij ze regelmatig de vraag bij anderen neerlegt wat de ervaringen met exposeren zijn, of hoe zij hun exposities regelen. In 2011 deed ze mee met de Open Atelier Route van Escamp, hetgeen ze als bijzonder ervaarde omdat zij geen eigen atelier heeft maar vanuit haar huis werkt.

Op exto is Angeline intussen alweer 4 jaar te vinden. Ze werd door andere kunstenaars op de mogelijkheid geattendeerd, heeft vervolgens eens gegoogeld en op haar gemak alles bekeken en gelezen. Intussen bevalt het nog steeds prima. Alhoewel zij altijd bij Exto haar hoofdsite had heeft zij nu ook haar eigen website hetgeen weer nieuwe en andere bezoekers genereert.

Heb je nog een vraag aan Angeline? Stel deze hier

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
06 jul 2012 08:24
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]