Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Trudie van Ginkel 

Naam: Trudie van Ginkel
Opleiding: Universitaire opleiding theologie, tekenen en schilderen op de Kleine Akademie te Amsterdam. Daarna allerlei cursussen in beeldhouwen, Sumi-E en kalligrafie.
Discipline: sculpturen, schilderijen, kunstenaarsboeken, fotografie
Site: www.trudievanginkel.exto.nl
Bijlage:
Trudie van Ginkel.jpg
Trudie van Ginkel.jpg [ 55.65 KiB | 3046 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Inspiratie voor haar werk vindt Trudie van Ginkel o.a. in de eenvoud van uit het Zenboeddhisme voortgekomen kunstuitingen, zoals Sumi-e. Het steeds wisselende licht en de lichtweerkaatsing, evenals in letters en andere symbolen, bijvoorbeeld in Arabische en oosterse kalligrafie, boeken die mooi zijn vormgegeven.

Op de vraag of er kunstenaars zijn die haar inspireren en waarom noemt Trudie een aantal heel verschillende kunstenaars op die haar allen om heel diverse redenen op één of andere manier inspireren. In willekeurige volgorde:
Kurt Schwitters, vanwege zijn vermogen om van afgedankte spullen heel mooi werk te maken en vanwege zijn spel met klank en taal.
Marina Abramovic, vanwege haar onverschrokkenheid en haar ongelooflijke moed, gepaard aan kwetsbaarheid in haar performance 'The artist is present' in het MOMA, New York.
Jan Schoonhoven, vanwege de eenvoud van zijn werk, ook in zijn materiaalkeuze, en vanwege het - ondanks deze eenvoud - toch complexe spel van licht op alle witte vlakken van zijn sculpturen.
Georgia O'Keeffe, vooral vanwege haar meest abstracte werk, de mindscapes.
Willem Hussem, omdat hij beknopte poëzie en minimalisctische schilderingen met elkaar verbindt en zo stilte en leegte oproept.
Brancusi, om zijn strakke en elegante vormen en lijnen.
M.J. Soto, ook weer om de geniale eenvoud.
Louise Bourgeois, om haar confronterende installaties en haar maxi-spinnen en haar insomnia-installatie.
Laurie Anderson, vanwege haar fijne humor, haar performances, haar toveren met taal, spraak en muziek en Wende Snijders, vanwege haar durf en krachtige stem.
Bijlage:
Ader.jpg
Ader.jpg [ 84.53 KiB | 3046 keer bekeken ]

In het werk van Trudie spelen geometrie en symmetrie een grote rol, zoals bijvoorbeeld in de labyrinten, maar ook het toeval krijgt in haar werk een plek. In de schilderijen gebruikt ze veel contrast: licht tegenover donker, ruw tegenover strak, toeval tegenover orde.
Zij heeft veel geabstraheerde koppen gemaakt, waaronder veel januskoppen met twee gezichten.
“Janus was de Romeinse godheid, die als beschermer bij de toegang van een gebouw stond afgebeeld met twee gezichten. Eén gezicht houdt de buitenwereld in de gaten en het andere gezicht kijkt naar binnen. Je kunt dat ook overdrachtelijk opvatten. Een mens kijkt ook zowel naar de buitenwereld als naar haar eigen binnenwereld.
Daarom hebben de meeste van mijn januskoppen aan de ene kant open ogen en aan de andere kant dichte.
In de onderstaande foto staat het beeld voor een spiegel, zodat je dat goed kunt zien.”
Bijlage:
Januskop.jpg
Januskop.jpg [ 41.42 KiB | 3046 keer bekeken ]

De laatste tijd maakt Trudie weer meer abstract werk, zoals het stapelen van vormen en het ontwerpen van tegels.
Haar foto's tonen vooral structuren en texturen, ritmes en - ook weer - sterke contrasten.
Voor haar boeken maakt ze gebruik van eigen teksten of teksten van muzikanten, zoals Anderson of George Harrison, of mystieke teksten van b.v. Rumi.
“Mijn streven is om de achterkant of het geheim van dingen uit te lichten. Alles is bijzonder of kan dat in jouw ogen worden “.

Trudie deed de studie theologie, ik vraag haar of deze studie van invloed is op haar werk nu en op welke wijze?
“Jazeker, op verschillende manieren: in de theologie gaat het volgens mij ook over het mysterie van dingen, het geheim van het leven.
Dat kun je uitdrukken in woorden en verhalen, maar ook in symbolen en rituelen, zoals het maken van een pelgrimstocht. Het labyrint is onder andere een symbool voor het maken van zo’n tocht, maar ook voor de reis van het leven. Als theoloog bestudeer je deze uitingen. Als kunstenaar vind je ze (opnieuw) uit. Beide benaderingen vullen elkaar aan in mijn beleving. Alleen staat bij een theoloog de taal voorop en bij een beeldend kunstenaar uiteraard het beeld.
Zelf kan ik, ook als theoloog, niet zonder beelden. Als kunstenaar gebruik ik soms woorden, maar in de loop der jaren is dat steeds minder geworden. Kunst en theologie vormen steeds meer een geheel voor mij.”
“Het kijken naar kunst of het luisteren naar muziek kun je trouwens ook zien als een soort rituelen met de concertzaal of het museum als tempel of moderne kathedraal.
Waar het om gaat, is dat je er anders van gaat waarnemen, minder vanuit je vooropgezette ideeën over de wereld en alles wat daarin is. Meer open voor het eigen karakter van alle dingen en wezens om je heen. Voor mij is dat wat kunst met je doet, als het goed is tenminste. Alle kunstvormen kunnen dat en religie kan dat ook. Als je maar uit de buurt blijft van dogmatische visies en andere vastgeroeste denkbeelden.
Iedereen heeft ‘plaatjes’ in zijn hoofd van hoe de dingen zijn, hoe de buurman is, hoe een huis er uit ziet. Dat is niet erg en vaak heel handig, maar als je bijvoorbeeld die ene beukenboom echt wilt zien, waarvan er op de hele aarde maar één zo bestaat, kun je dat plaatje ‘boom’ in je hoofd beter even vergeten. Je kijkt dan als met nieuwe ogen en onthecht van al die voorgeprogrammeerde plaatjes. Dan laat deze boom zich zien in al zijn eigenheid. In volle glorie of in alle ellende, dat kan ook. In elk geval is het een ervaring die je treft en in beweging brengt.”
Bijlage:
Labyrint.jpg
Labyrint.jpg [ 110.56 KiB | 3046 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Trudie is altijd bezig aan meerdere werken tegelijk. En het ene werk roep het volgende vaak al weer op. “Het wordt spannend als het werk 'tegen me begint te praten'. Ik weet vaak in het begin niet waar het eigenlijk over gaat. Dat wordt dan langzaam duidelijk. Soms ben ik snel klaar met iets. Dat is dan meer spelen. Meestal wordt er langzaam iets uitgebroed, wat ook mijzelf raakt. Iets waarmee ik daarvoor nog niet bekend was. Beide is boeiend, maar het tweede kost wel meer (in)spanning. “
Een voorbeeld van hoe iets ontstaat: Ze maakte een aantal koppen van klei toen opeens een kop twee ‘gezichten’ kreeg, dat was het begin van wat uiteindelijk een hele serie is geworden. Pas toen dat eerste twee-gezicht helemaal af was, werd ze zich ervan bewust dat het een heel oud thema was, dat van de januskop.
Soms is het begin wel duidelijker. Bijvoorbeeld als Trudie beelden droomt en vervolgens deze als uitgangspunt kiest voor een schilderij. Of de serie schilderijen die ontstonden naar aanleiding van wat zij zag vanuit de trein; hoe de kleur van het water in de sloten steeds veranderde in de loop van een dag, maar ook door de seizoenen heen.
Soms is het ook het voorhanden materiaal, dat uitnodigt om iets te maken. Zoals de heel subtiele papierpanelen die ze maakte van rode maïsbladeren, die ze uit haar tuin had meegebracht.

Zit er voor jou een verschil in wat je kunt of wilt verbeelden in de verschillende media die je gebruikt; foto’s, schilderijen en sculpturen?
“Het verschil is vooral dat veel van mijn beelden duidelijk herkenbaar zijn als menselijke vormen, meestal koppen. Mijn schilderijen zijn abstract en mijn foto’s gaan over structuren, licht en textuur. Maar de laatste tijd zijn mijn beelden ook meer abstract. Of dat een ontwikkeling is, die zich doorzet, weet ik niet. Wat mij nu bezighoudt is een spel van heel subtiele beelden, eigenlijk maar dunne, gebogen slierten, die om elkaar heen draaien, en waar ik dan foto’s van maak. Waar dat op uit gaat lopen is nog een verrassing voor me.”
Bijlage:
Nieuw leven - tweeluik.jpg
Nieuw leven - tweeluik.jpg [ 51.88 KiB | 3046 keer bekeken ]

Uitgelicht
De 'slaper' (liggend hoofd) in brons, samen met het origineel in keramiek is een werk wat een speciale plek inneemt voor Trudie. “Het beeld drukt een soort onthechte toestand uit, onthecht in de zin van vrij, los van lastige gedachtenspinsels. Ik word er zelf altijd blij van als ik het zie. Andere mensen willen het vaak betasten of strelen. Een foto van het origineel heeft op de omslag van een boek gestaan.”
Bijlage:
De slaper.jpg
De slaper.jpg [ 30.33 KiB | 3046 keer bekeken ]

Profilering
Naast kunstenaar is Trudie auteur/corrector voor een onderwijsinstelling en geeft ze meditatieles.
Onlangs heeft ze ook sinds lange tijd weer een Sumi-e workshop geven, dat beviel erg goed en wie weet zullen er meer volgen.
Op kunstmarkten heeft ze in het verleden gestaan maar ze doet dit niet meer. Tot nu toe exposeerde ze alleen of met anderen in verschillende galerieën. Exposities regelde of organiseerde ze zelf en soms werden ze voor haar georganiseerd.

Trudie is lid van de Delftse kunstenaarsvereniging Kadmium. Zij organiseren twee keer per jaar een expo, waarvan één gecombineerd met een atelierroute. Hiernaast zijn er borrels, soms een feestje of een extra (thema)tentoonstelling. Ook de bovengenoemde workshop Sumi-e kwam voort uit deze groep.

Daarnaast maakt ze ook deel uit van een groep beeldhouwers. Met deze groep exposeert Trudie regelmatig in en buiten Delft. Ze werken wekelijks een dagdeel samen in een atelier en wisselen ideeën uit, helpen elkaar met technische problemen en bekijken en bespreken elkaars werk. Het fijne hiervan is, dat het allemaal heel spontaan verloopt.
Meestal werkt ieder aan zijn eigen beeld, maar soms maken zij gezamenlijk een groot werk, zoals o.a. een muurobject in het kunstencentrum De Vrije Akademie te Delft. In het bedrijvengebouw, waarin haar atelier zich bevindt, is ook altijd werk van Trudie te zien.
Daar heeft ook een keramist haar atelier, waar veel van Trudie’s werk gestookt wordt. Zij vragen elkaar vaak advies en wisselen gereedschap en materialen uit.
Bijlage:
Nieuw leven - krul .jpg
Nieuw leven - krul .jpg [ 42.6 KiB | 3046 keer bekeken ]

Exto
Via een kunstenaar, die al een site bij exto had is ze op deze mogelijkheid gewezen. Het bevalt wel, maar Trudie zou het wel handiger vinden als er een mogelijkheid zou zijn om een serie foto’s in één keer te kunnen uploaden zonder bij elk beeld tekst en uitleg te hoeven geven. De extosite is haar hoofdsite.

Netwerk
Haar netwerk breidt Trudie uit via internet, op borrels, via de cursisten uit haar cursusgroepen, via vrienden, via de plekken waar ze exposeert, bijvoorbeeld een ziekenhuis en een drukkerij, en via de mensen met wie ze samenwerkt.
Vroeger ook via de kunstuitleen, maar daar zit door de crisis ernstig de klad in. Ze vindt het buitengewoon kortzichtig dat er de laatste tijd zoveel over kunst en cultuur wordt gesproken als over een nutteloos tijdverdrijf. Overbodige franje. “Kunst en cultuur vormen juist het hart van de samenleving. Als je dat aantast, beschadig je uiteindelijk de hele samenleving. Dat kan niet genoeg benadrukt worden.”

Heb je nog vragen aan Trudie? Stel ze hier!

Liesbeth Daale

Bericht: #1
01 sep 2012 22:02
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]