Naam: Kitty Bakker
Opleidingen: School voor de Journalisitek (propedeuse)
Minerva Kunstacademie afgestudeerd – Autonoom
Website:
http://www.kittybakker.euBijlage:
kitty-bakker.jpg [ 33.13 KiB | 4255 keer bekeken ]
Wat zijn zoal je inspiratiebronnen?Mijn inspiratie haal ik uit de gedachte dat iedereen in feite dezelfde taal verstaat.
Zoals vanuit de prehistorie overal ter wereld dezelfde soort grottekeningen voorkomen, tekenen/schilderen veel kunstenaars over de hele wereld iemand in een boot, een leeg huis, een portret etc.
Ik probeer zo te schilderen dat je er als het ware door het doek heen kunt kijken, voorbij de letterlijke voorstelling uitkomt bij de archetypische betekenis.
Mijn schilderijen gaan vaak over het al dan niet hebben van vertrouwen en hoop, en over verbondenheid met natuur en je eigen leven.
Schilders die ik goed vind zijn Peter Doig en Michiel Raedecker.
Vaak neem ik wat betreft beeldtaal natuur als uitgangspunt, planten en dieren. Ook mijn geliefde.
Ik schets met houtskool een detail uit de foto die me aanspreekt.
De rest van de foto laat ik weg. Ik schilder vervolgens lagen erom- en doorheen. Die beelden ontstaan al doende; soms ben ik iets heel anders van plan maar dan vraagt het beeld iets anders.
Het is als een muziekstuk of een goed gesprek - dat gaat zijn eigen weg.
Op het laatst is het vooral kijken, soms is een grote ingreep nodig met een dikke schilderskwast en soms maakt een stipje het schilderij af. Vaak werk ik weken tot maanden aan een doek.
Ik werk met acrylverf, oliekrijt en oost-indische inkt.
Naast schilderijen maak ik soms ook installaties.
Bijlage:
Meanwhile (2).jpg [ 204.13 KiB | 4255 keer bekeken ]
Is er een werk van jezelf waar je een speciale band mee hebt?Dat is op dit moment een werk waar ik nog mee bezig ben. Voor mij gaat het over de kwetsbaarheid van leven. Ik kan hier heel veel woorden neerzetten maar ik vind het juist zo mooi als mensen er zelf van alles in zien.
De foto heb ik gemaakt afgelopen zomervakantie. We klommen op een berg in Zweden en kwamen een stupa tegen. Kale platte rotsvlakte met verschillende stupa's.
Mijn vriend legde er een steen bij. Ineens kreeg dat een bepaalde laag.
Bijlage:
Faith in Destiny.jpg [ 248.88 KiB | 4255 keer bekeken ]
Het valt mij op dat er soms verhaaltjes bij je werken staan. Bijvoorbeeld bij het werk Homeland.
http://www.kittybakker.eu/kunstwerk/162 ... eland.html
Is dat voor jou een noodzaak, die aanvulling?Kunst communiceert volgens mij op twee manieren; Direct, zonder woorden en indirect via een uitleg.
De eerste manier is als een poort waar mensen doorheen gaan. Die poort is de magie van kunst of het nu om een schilderij, muziek of theaterstuk gaat.
Vinden mensen een kunstwerk niet goed, dan werken woorden denk ik zelden.
Zelf heb ik gemerkt dat als mensen geraakt zijn door een schilderij ze altijd uitleg vragen en er meer van willen weten. Daarom heb ik soms teksten bij mijn werken. Wat ik ook
interessant vind ik, is als anderen teksten schrijven zoals soms bij mijn blog.
Ik merk dat bij mijn installatie van Lisdodde tekst en uitleg goed werkt, ook omdat deze rondreist en je dat niet ziet als installatie.
Titels vind ik een iets ander verhaal. Titels komen bij mij altijd nadat het schilderij af is.
Een goed gekozen titel kan een schilderij ondersteunen en werkt verhelderend.
Bijlage:
In Between Thoughts.jpg [ 144.71 KiB | 4255 keer bekeken ]
Je komt, zowel in beeldend werk als in schrijven, over als een energieke optimistische kunstenares, die helemaal haar eigen weg heeft gevonden. Was die weg er ineens? Heb je wel eens getwijfeld welke kant je nou op moest (in materiaal, onderwerp, aanpak, etc)?Ik werk aan twee serie's Meanwhile en Dreamscapes. Deze titels geven meeen soort houvast om een thema uit te werken.
Vaak weet ik wel wat ik wil weergeven met een schilderij.
De letterlijke aanleiding voor een beeld is vaak een foto waaruit ik een gedeelte gebruik en de rest er bij verzin. Elk schilderij is een zoektocht in compositie, kleur en materiaal. Er ligt niet veel van te voren vast en soms komt er iets anders uit dan dat ik zelf van plan was.
Bij Homeland was het bijvoorbeeld een zoektocht. De laatste toevoegingen vind ik vaak het moeilijkst. Deze afbeelding "vroeg" om rood/bruin krijt als laatste toevoeging.
Gelukkig kun je veel weer weghalen als de keuze niet klopt.
Over sommige werken doe ik enkele weken tot 3 maanden en ik werk vaak aan twee doeken tegelijk.
Ben je fulltime kunstenaar of heb je er ook werkzaamheden naast?Toen ik op Minerva zat kreeg ik geen studiefinanciering meer en had allerlei bijbaantjes die niets met kunst te maken hadden. Hierdoor voelde ik constant een soort heimwee.
Na mijn eindexamen Minerva heb ik een Memotraining gevolgt bij Kunstenaars en Co.
Sinds 2004 heb ik een eigen bedrijfje vanuit de wik gestart. Nu is alles wat ik doe gerelateerd aan kunst en creativiteit.
Ik begeleid op woensdag middagen een meisje via pgb sinds 5 jaar. Vaak zijn we in mijn atelier of in de tuin te vinden. Verder geef ik 3 tot 4 workshops per week aan verschillende doelgroepen.
Eens in de week houd ik een avond Open Atelier voor volwassenen op mijn eigen werkplek.
Dit doe ik al zon twaalf jaar voor een klein clubje mensen. Mensen blijven omdat de lessen heel vrij zijn, iets klassikaal laten naschilderen is niets voor mij.
Ik wil een ander niet vertellen wat te maken.
Iedereen is bezig met zijn eigen schilderij of tekening en zelf ben ik ook aan het werk.
Ik heb, samen met Aly Westerhuis een lesprogramma voor kinderen ontwikkeld: Kunstcarrousel.
We geven deze activiteit nu op naschoolse opvang als freelancer via de SKSG. Elke keer verzinnen we nieuwe workshops met o.a fotografie en druktechnieken en we gaan ook naar buiten met de kids.
Verder heeft een coördinator van de novo mij gevraagd om een cliënt te begeleiden met schilderen.
Sinds kort begeleid ik twee cliënten die begeleid wonen. Dit is meer therapeutisch, mensen worden heel blij van mooie heldere kleuren en ze voelen zich verbonden met de wereld om zich heen.
Ik houd van werken met mensen.
Bijlage:
Man with Dog.jpg [ 187.41 KiB | 4255 keer bekeken ]
Hoe breng jij je kunst aan de man en hoe breid jij je netwerk uit?Incidenteel sta ik op een markt; af en toe is dat wel aardig maar max. 2 keer per jaar. Het is wel gezellig maar ook vluchtig.
Het CBK Groningen heeft een werk van mij aangekocht voor de kunstuitleen en via Arteria kunnen bedrijven/particulieren werk lenen of kopen.
Er hangen nu o.m een paar schilderijen bij twee Rabobank-filialen.
Naast deze exto site heb ik een blog en een website/webwinkel met ansichtkaarten
http://www.blumproducties.nl. Naast mijn schilderijen heb ik ook een digitale natuurserie ontworpen speciaal voor de kaarten.
Mijn kunstnetwerk breidt zich al doende uit. Ik doe met kunst waar ik zin in heb, wat ik moet doen, waar het kriebelt.
Er zijn altijd wel weer derden die er wat mee kunnen.
LinkedIn vind ik tot nu toe de beste gemengde professionals site. Zo kom je elkaar weer eens tegen:-)
Exto ken ik via een oud klasgenote Rolina Nell en tot nu toe ben ik er tevreden over.
Heb jij ook een vraag aan Kitty, stel hem hier!
Agnes Frijlink*Kitty Bakker zal het interviewteam gaan versterken.