Door Rian van Nieuwkerk, Kunstnieuws.nlToen Kunstnieuws vernam dat Connie van Winssen een van de winnaars was van een samenwerkingsproject met Nuon vroegen wij haar verslag te doen van haar belevenissen hieromtrent. Onderstaand haar eigen verhaal:
Bijlage:
Knipsel(17).JPG [ 17.33 KiB | 4076 keer bekeken ]
“Oktober 2011 las ik voor het eerst over kunst op windmolens, een idee van Bubble Projects in samenwerking met NUON.
Ik besloot de voorwaarden op te vragen. Deze ontving ik half december. Je moest een visueel ontwerp maken met het thema co-operations voor een doek van 10,5 x 2 meter dat om een windmolen zou komen in Almere (3) of Friesland (3)
In totaal zouden 24 kunstenaars geselecteerd worden en met 6 tegelijk 2 maanden exposeren waarna de volgende groep van 6 het zou overnemen. Het hele project loopt van maart tot november 2012. En het ontwerp moest voor 8 januari 2012 ingezonden worden.
6 januari bedacht ik een puzzel die door meerdere mensen gemaakt werd. Ik bewerkte een foto van een landschap zodanig dat hij de gewenste afmeting had. Drukte hem op schaal af en tekende er puzzelstukjes op en zwarte gedeeltes die nog niet af waren.
Bijlage:
aan het werk.JPG [ 39.62 KiB | 4076 keer bekeken ]
Daarna scande ik de afbeelding weer en voegde digitaal verschillende handen toe die min of meer een puzzelstukje toevoegden of die indruk wekten. Ik voegde een verhaaltje (verklaring/motivatie) toe van ongeveer 100 woorden en stuurde mijn ontwerp in op 7 januari.
Een jury o.l.v. Alexander Pechtold koos 20 januari mijn ontwerp als 6e van de in totaal 24 uitgekozen kunstenaars uit 64 inzendingen. Ik was enorm blij! 30 januari werd bekend dat mijn ontwerp in de eerste ronde (maart-mei) in Almere op een windmolen zou komen. Ik mocht verf bestellen en het doek zou bezorgd worden.
Samen met mijn man had ik een constructie bedacht waarbij ik het doek verticaal kon beschilderen. We kochten dus de benodigde materialen en Willem zette het geheel in elkaar. Het wachten was nu op het doek en de verf. Het doek kwam op 1 februari en de verf op 4 februari.
Bijlage:
de opzet.JPG [ 22.21 KiB | 4076 keer bekeken ]
Zondag 5 februari wilde ik het doek opspannen op de constructie maar het paste niet. Het doek bleek 2,20m hoog te zijn in plaats van 2 meter. De constructie had Willem 2,15m gemaakt omdat mijn atelier maar 2.40 hoog is. Ik kon dus niet beginnen. Ik baalde als een stekker!
9 februari heb ik nieuwe platen gekocht en Willem heeft de constructie aangepast. Voor het ontwerp heb ik een hele rij puzzelstukjes bovenaan toegevoegd. 20cm was precies de maat van de puzzelstukjes gelukkig. Voor de puzzelstukjes hebben we een malletje gemaakt. Al met al was het 10 januari voor ik kon beginnen.
Ik had mijn ontwerp verdeeld in stukken van 1 m2 en dat deed ik ook met het doek. Omdat je in gedeeltes werkt kun je geen overzicht houden en ik wilde wel dat de verhoudingen klopten.
’s Morgens tekende ik in een uurtje uit de vrije hand de vormen en puzzelstukjes (met behulp van het malletje) met grafietstift op het doek. (2,20 x 2m per keer) en ’s middags schilderde ik in ongeveer 4 uur die 4,5m2 . Hieronder zie je enkele van de verschillende delen:
Bijlage:
deel a.JPG [ 29.71 KiB | 4076 keer bekeken ]
Bijlage:
deel b.JPG [ 34.38 KiB | 4076 keer bekeken ]
Ik kon geen foto van het totaal maken omdat ik nergens voldoende afstand kon nemen. Dus heb ik de verschillende delen in photoshop rechtgetrokken en aan elkaar gelast.
Dit is het totale resultaat. Ik heb er ongeveer 30 uur aan getekend en geschilderd. Het vernissen heb ik ook weer in gedeeltes gedaan met matte spuitvernis.
Bijlage:
compleet-1.JPG [ 32.97 KiB | 4076 keer bekeken ]
25 februari is het doek weer opgehaald en 29 februari is het bevestigd aan de windmolen. 6 maart om 11.00 uur was de feestelijke opening op windmolenpark Jaap Rodenburg in Almere compleet met bubbels (champagne) en taart en hapjes. Daar heb ik samen met Franny Thonhouser, mijn mede exposant geposeerd voor onze werken. De derde exposant Heleen Langkamp was in het buitenland en dus niet in staat erbij te zijn.
Ik vond het erg leuk om zo groot te schilderen. Het ging ook sneller dan ik had verwacht. Maar toen ik klaar was vond ik dat stiekem ook wel erg lekker.”
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: (foto: Richard Mouw)
foto, Richard Mouw-1.JPG [ 30.99 KiB | 4076 keer bekeken ]