Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Ben Bloemendaal 

Naam: Ben Bloemendaal

Opleiding: MBO HBO techniek (electronika). Schildertechniekenlessen bij Jos Klaver,docent Arnhemse kunstacademie. Grafische technieken bij Tim Hinterding (grafisch kunstenaar)
Klassieke boekdrukkunst bij het Nederlands Openlucht Museum.
Discipline's: Tekenen schilderen en grafiek.
Website: http://benbloemendaal.exto.nl

Bijlage:
Ben Bloemendaal.jpg
Ben Bloemendaal.jpg [ 187.11 KiB | 4087 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Soms is er een innerlijke dwang die ik niet kan negeren en moet ik “iets” maken. Dan ga ik dag en nacht door, en vergeet ik even de buitenwereld. Wat er op het doek of papier komt zie ik dan wel. Later kijk ik dan of het “iets” is.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Nee, meestal niet, ik rommel maar wat aan en zie wel wat het wordt, behalve als ik met grafiek bezig ben en een ets of houtsnede etc. wil gaan maken.
Een ets of houtsnede maak je niet zoals een schilderij of tekening. Hier moet je je terdege op voorbereiden en je gedachten erbij houden vanwege de vele bewerkingen en tussenstadia tijdens het maken van de etsplaat.
Wel werk ik soms aan opdrachten voor bedrijven, maar ook hier beslis ikzelf wat er op het kunstwerk komt; al houd ik wel rekening met de wensen van de opdrachtgever.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Er zijn een viertal schilderijen die ik beslist in eigen beheer wil houden omdat dit voor mij emotionele waarde heeft. Bijvoorbeeld “de zon is even uit”.
Verder ben ik een groot bewonderaar van de duitse expressionisten en goede kunst in het algemeen.
En natuurlijk echte originele handgrafiek heeft een speciaal plaatsje bij mij. (Ik ben namelijk inktverslaafd en verzamel zelf goede grafiek).

Bijlage:
De zon is even uit.jpg
De zon is even uit.jpg [ 173.74 KiB | 4087 keer bekeken ]

Je werken bekijkend, wekken ze bij mij de indruk als in beeld gevangen emotionele en psyhische processen. Werkt het voor jou wel eens op die manier, dat je achteraf naar een werkt kijkt en denkt; ik had geen plan, maar nu ik dit zie,.. snap ik waarom ik dit gemaakt heb?
In dat kader, het werk: Toen zij heen ging. Zou je iets over de werkwijze en inhoud willen vertellen (en hoe komt die rode hand daar).

Bijlage:
Toen zij heenging.jpg
Toen zij heenging.jpg [ 159.73 KiB | 4087 keer bekeken ]

De rode hand!
Dit schilderij is gemaakt in een tijd dat ik afscheid moest nemen van een trouwe vriendin.
Elke morgen begroete ze me met kwispelende staart en een aai met haar poot. Elke morgen luisterde ze met opgeheven kop naar mijn monoloog.
Ze was een z.g. "Sprechhund". Je kon alles tegen haar zeggen zonder dat ze er misbruik van maakte. Na afloop van mijn monoloog gaf ze me dan een lik en een poot alsof ze het met me eens was. Zowat 18 jaar heeft ze het uitgehouden met mij, tot dat zij het aardse bestaan verwisselde voor de dierenhemel.
Op het doek waar ik niet lang na haar dood aan begon, ontstond vaag een beeld uit het niets van een hondenkop. Zie het geestbeeld aan linkerzijde van schilderij, al is het niet zo duidelijk op de foto.
Misschien was het wel een laatste groet van haar, wie weet.Toen ik dat gewaar werd heb ik het penseel aan de kant gelegd en haar bedankt en een afscheid poot gegeven.
Vandaar die rode hand.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Fulltime kunstenaar zijn, dat is me nog niet gelukt en dat zal ook wel niet lukken. Af en toe wordt er aan opdrachten gewerkt voor zowel particulieren als bedrijven en instellingen. Verder ben ik regelmatig aanwezig in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem waar ik demonstratie,s boekdrukken verzorg in de oude boekdrukkerij voor het publiek.

Bijlage:
etsmat druk - Ravage 2.jpg
etsmat druk - Ravage 2.jpg [ 288.97 KiB | 4087 keer bekeken ]

Geef je les/workshops?
Ja, soms geef ik wel eens een workshopje aan volwassenen.
Verder ben ik vaak bezig met kinderen op basis scholen die ik kennis laat maken met grafiek en laat ze dan een etsje maken.

Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigt?
Dat staat een beetje op een laag pitje, want op kunstmarkten staan is financieel niet zo aantrekkelijk voor de kunstenaar, wel vaak voor de organisatie.
Ik geef alleen nog demonstraties etsen en boekdrukken op middeleeuwse festijnen tegen onkosten vergoeding.
De overeenkomst met een galerie heb ik opgezegd omdat hier weinig rendement was te halen. Wel heb ik enkele werken bij de kunstuitleen van de Achterhoekse Poort Bibliotheken.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief?
Ik ben over het algemeen een “einzelgänger” en hou niet zo van clubjes, je krijgt al snel clubjes in een club. Wel werk ik regelmatig samen met een collega kunstenaar (beeldhouwer en grafisch kunstennaar) en ik ben aangesloten bij de Extogroep grenskunst.

Bijlage:
tekening- Papa kom je buiten spelen.jpg
tekening- Papa kom je buiten spelen.jpg [ 225.66 KiB | 4087 keer bekeken ]

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Regelmatig komen er aanvragen of ik wil exposeren, maar ook hier heb ik een beetje de rem opgezet want ook dit brengt weinig of geen rendement als je het afzet tegen al het werk wat er mee is gemoeid.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Eigenlijk doe ik hier weinig moeite voor, men komt vanzelf naar me toe.
En tijdens die middeleeuwse demonstratie,s en in het museum promoot ik natuurlijk wel mijn werk.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?
Jaren geleden was ik eens bezig met een eigen website, toen kreeg ik de tip van iemand die op t.v iets had gezien over Exto met website's voor kunstenaars.
Toen heb ik maar meteen een extosite genomen en ik ben er best tevreden over.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Ik beschouw het als hoofdsite.
Ben je wel eens op het extoforum?
Vroeger wel eens, tegenwoordig vind ik het meer en theekransje en ben ik afgehaakt.

*
Heb je ook een vraag aan Ben Bloemendaal? Stel hem hier!
Agnes Frijlink

Bericht: #1
23 maart 2012 10:55
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]