Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Jolanda Roelofs 

Naam: Jolanda Roelofs
Opleiding: Artez Hogeschool voor de kunsten, afdeling Fine Art
Discipline: Schilderen / tekenen
Site: http://www.jolandaroelofs.com
Bijlage:
Jolanda Roelofs.jpg
Jolanda Roelofs.jpg [ 70.13 KiB | 1930 keer bekeken ]

Inspiratie
Inspiratie komt bij Jolanda voort uit de kwetsbaarheid van de mens. Het is de mens in de maatschappij die zij ziet en haar inspiratie geeft.
‘Vele mensen zijn heel kwetsbaar in een harde wereld. Men moet voor het mode beeld mooi en slank zijn, een carrière hebben en geld verdienen, anders tel je niet mee.
De modellenbureau´s schieten uit de grond, de mens aan de rand van de samenleving wordt in een verdom hoekje gezet. De sociale werkplaatsen moeten bezuinigen, steeds meer mensen komen achter de geraniums te zitten. Maar kom je bij een Ikea dan kom je de hele samenleving tegen. De man in pak met aktetas, de vrouw met een handicap, het gezin met kinderen tot de bijstandsmoeder met boodschappentas. Allemaal zitten ze aan het ontbijtje van 1 euro. En dit intrigeert mij nou, hier kijk ik naar.’

Kunstenaars die Jolanda inspireren zijn o.a. Francis Bacon, Constant en Gijs van Lith. In het werk van Francis Bacon zie je ook weer de menselijke kwetsbaarheid terug die Jolanda ook inspireert. Bacon weet zijn eigen worsteling in zijn leven met zijn homoseksualiteit, in een tijd dat dat een taboe, was en zijn depressie op een geheel eigen wijze in zijn schilderijen te vertolken. Hij schuwde het onderwerp niet, stelde zich kwetsbaar op en confronteerde de mensen met een gegeven wat voor hun schokkend was.
Van Constant vind zij vooral de latere werken zeer inspirerend. En dan de leegte en ruimte die hij in zijn werken bracht. Na de drukte van de Cobra tijd kwam de tijd van rust en dit wist hij prachtig te vertolken in zijn werk.

Als derde inspirerende kunstenaar noemt Jolanda; Gijs van Lith. Hij is vier jaar geleden afgestudeerd (academie ST. Joost) en maakt inspirerend werk omdat hij een materiaal schilder is. Met hem heeft ze vele discussies gehad over de huidige kunstwereld en zijn en haar eigen werk. 'Het belangrijkste is dat je je als kunstenaar moet blijven ontpooien en dat je altijd moet zoeken naar nieuwe impulsen voor je werk. Stilstaan is de doodsteek van een kunstenaar. Kunstenaar zijn is een vak.'
Bijlage:
'INbetween` - Jolanda Roelofs.jpg
'INbetween` - Jolanda Roelofs.jpg [ 50.77 KiB | 1930 keer bekeken ]

Jolanda noemt zichzelf een expressionist. Ze werkt graag met veel materiaal, de verf dik opgebracht. vol en vet met grote bewegingen. Maar ook magere stukken schuwt ze niet in haar schilderijen. De ruimte´s, de stedelijke landschappen waar ze de mensen inzet zijn gestructureerd, de ruimte wordt omgezet in constructies.
Op de vraag waarom ze dit soort constructies gebruikt om haar personages in te plaatsen antwoordt ze; 'De mensen, niet alleen de kwetsbare, zijn juist gebaat bij structuur en regelmaat. Als dit er niet is verzanden ze vaak in chaos, ze hebben geen houvast meer. Een ruimte; stedelijk, landschappelijk is een spel van lijnen en vlakken. Dit is zoals ik naar alles om mij heen kijkt. De mensen zijn de figuranten in de constructie, ze vertellen hun eigen verhaal.'

Werk je volgens een bepaalde methode?
Jolanda werkt heel puur als ze tekent, de neergezette lijn is de definitieve lijn. Er wordt niet gegumd. Daarom werk ze ook graag met inkt. Ze vindt het in haar tekeningen erg belangrijk dat je de onderliggende lijnen nog kunt zien.
In de tekeningen wil ze de mens in lijn vangen. Puur en onbevangen, gewoon hoe ze zijn.
De tekeningen staan op zichzelf, ze zijn autonoom en worden niet gebruikt voor de schilderijen. Natuurlijk is er wel een zekere wisselwerking tussen het schilderen en tekenen, in die zin dat de mensen die ze tekent, die ze tegenkomt ook worden gebruikt in haar schilderijen, alleen de techniek ik anders. In het schilderij worden de figuren naar de abstractie toe getrokken, terwijl al tekenend de mens wordt neerzet zoals ze hem ziet, dus figuratief.
Bijlage:
2012 020  - Jolanda Roelofs.jpg
2012 020 - Jolanda Roelofs.jpg [ 23.63 KiB | 1930 keer bekeken ]

Jolanda is altijd eerst aan het tekenen. Ze heeft namelijk altijd papier en stiften bij zich. Ze tekent in de trein als ze op weg is, bij de Mac Donalds, V&D, als ze ergens iets eet of drinkt. Ze tekent dan de mensen die om haar heen zitten en bestudeert hun interactie met de omgeving, met elkaar.
Bij haar schilderijen begint Jolanda met een basisschets, een concept, dit is het begin. Vanuit dit concept bouwt ze het beeld op. Ze werkt dan heel expressionistisch. Tijdens het schilderen kan het beeld veranderen. Belangrijk is wel dat de essentie van het beginconcept nog steeds voelbaar is in het eindbeeld, maar het kan een heel eigen beeld opleveren.
Haar onderwerpen hebben veel ruimte nodig, daarom werkt ze vaak op doeken van 2,5 x 2 m.
‘Olieverf is echt mijn medium’ verteld Jolanda, hier werkt ze het liefst in. 'De structuur en stugheid van de verf, het pasteuze heerlijk gewoon. Daarnaast kan je heel lang nog nat in nat werken, lijnen erin trekken'.
Het nadeel hiervan echter is dat door het pasteuze werk het maanden duurt voordat het werk droog is en dit is dan ook de rede waarom ze af en toe met acryl werk. Ook de gassen die vrij komen bij olieverf zijn niet goed voor de gezondheid en het is ook belangrijk dat je als kunstenaar op je gezondheid let. Met olieverf op waterbasis zul je haar niet zien werken, ze vindt dit werkelijk niks, dan werkt ze nog liever met acryl.
Wanneer ze met acryl verf werkt worden altijd mediums en gel´s toegevoegd. Het nadeel daarvan vindt ze alleen dat je snel een ‘plastic gevoel’ krijgt. Het droogt snel en vergt een hele andere werkmethode. Jolanda voegt hieraan toe dat dit echter niet wil zeggen dat werken in olieverf beter zijn dat in acrylverf. Ieder heeft zijn eigen charme.

Hiernaar gevraagd werkt Jolanda nadrukkelijk niet vanuit een emotie in haar hoofd, dat vindt zij amateuristisch. 'Een ieder kan op die manier werken en kunst maken. Maar dat wil niet zeggen dat je kunstenaar bent. Er zijn maar weinig mensen die echt autonoom werk maken en zich outsiderkunstenaar mogen noemen. Ik ben niet degene die daarover beslist.
Natuurlijk komt bij kunst maken wel emotie. Maar deze is gestructureerd en wordt van te voren in een concept uitgewerkt. Het concept is mijn begin, mijn startpunt waar ik vanuit ga werken. Ik wil wel iets vertellen iets overbrengen. Tijdens het maakproces volgt dan de verdieping en het zoeken naar de beeldtaal.'

Uitgelicht
Op de vraag welk werk voor haar een speciale plek inneemt, noemt Jolanda twee werken.
Het eerste is kenmerkend voor haar schilderwerk en het tweede voor het tekenwerk.
Bijlage:
'Restiction' - Jolanda Roelofs.jpg
'Restiction' - Jolanda Roelofs.jpg [ 91.2 KiB | 1930 keer bekeken ]

Bovenstaand schilderij ‘Restriction’ is voor Jolanda een sleuteldoek en neemt daardoor een belangrijke plek ik tijdens haar afstuderen dit jaar. Tijdens het maken van dit doek viel alles op zijn plaats, alles wat ze geleerd heeft de afgelopen jaren viel tijdens het maken op zijn plaats. In het werk komt de kwetsbaarheid van de mens en de keuze die de mens kan maken naar voren.

Een ander belangrijk werk is een getekend portret. Dit portret is snel opgezet, en voelde als een wondermooie ontmoeting. ‘Het is treffend zoals deze man kijkt, hij kijkt mij recht aan alsof hij wil zeggen: ”neem mij zoals ik ben'.
Bijlage:
2012 003  - Jolanda Roelofs.jpg
2012 003 - Jolanda Roelofs.jpg [ 33.79 KiB | 1930 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf ?
Jolanda studeert in juli dit jaar af aan Artez Hogeschool voor de kunsten in Arnhem en wil dan fulltime kunstenaar worden. Ondanks de bezuinigingen op cultuur heeft ze er vertrouwen in dat ze na haar afstuderen haar weg binnen de kunstwereld gaat vinden.
Ze is een tijdje lid geweest van Kubra, een fantastische groep Brabantse kunstenaars. Helaas moest ze vanwege haar afstuderen hier tijdelijk mee stoppen.
Om haar netwerk te vergroten bezoekt Jolanda al geruime tijd kunstbeurzen en openingen bij de grotere galeries. Het is voor haar heel belangrijk om in het laatste studiejaar te ontdekken bij welke galerie je je thuis voelt en waar niet. Het is een wereld van zien en gezien worden. Op deze manier komt ze allerlei mensen tegen uit allerlei lagen in de samenleving, van miljonair tot zwerver en alles ertussen in.
Op kunstbeurzen bekijk ze waar ze haar werk tussen kan zien hangen. Als je een galerie benadert en ze hebben je al wat vaker gezien is de drempel niet zo hoog waardoor het gesprek ook makkelijker gaat.
Visitekaartjes en een goed website die je makkelijk zelf kan bijwerken zijn zaken die belangrijk zijn om je te profileren. Naar ervaring van Jolanda kijken galeriehouders als eerste naar je website en als deze niet in orde is komt er geen vervolg afspraak.

Exto
Via een andere kunstenaar is Jolanda bij Exto terecht gekomen. Ze wilde graag een website die makkelijk zelf te beheren is omdat ze zelf niet echt 'technisch' op de computer is. De Exto site fungeert als haar hoofdsite

Heb je nog vragen aan Jolanda, stel ze hier!

Liesbeth Daale

Bericht: #1
09 maart 2012 09:41
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]