Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Lucy Schaaphok 

naam: Lucy Schaaphok
opleiding: autodidact
discipline: schilderen
Bijlage:
Lucy bew800p.jpg
Lucy bew800p.jpg [ 43.94 KiB | 2171 keer bekeken ]

Lucy wordt door veel kunstenaars geïnspireerd. Een bepaalde penseelstreek op een specifieke manier neergezet of een bepaalde techniek, de combinatie van vormen, kleuren en materialen…. het kan haar zeer raken…
Veel inspiratie heeft zij ook gehaald uit een bijzondere boetseerworkshop in Damanhur (Italië) en dat heeft haar er ook toe gebracht te schilderen zoals zij nu doet.

Daarnaast zijn Aviva Gold en Michele Cassou grote inspiratiebronnen geweest in het leren schilderen vanuit het moment. Want ‘het moment’, daar draait het momenteel om in haar werk.
Door zoveel mogelijk haar ratio los te laten ontstaat een schilderij als vanzelf. Op mijn vraag daarnaar en in hoeverre dat verdieping in haar werkt brengt (of dat het meer een eigen beleven is) antwoordt Lucy:
“Als ik het bewuste loslaat, gaat het schilderen veel gemakkelijker. Ik ga dan mee met een soort flow en kan ik veel sneller schilderen. Maar juist het conflict tussen ratio en intuïtie kan ook een heel boeiend proces opleveren. Het schilderij Much is daar een goed voorbeeld van. Met dit schilderij ben ik lang bezig geweest en draagt vele lagen.” ´Much´
Bijlage:
munch.JPG
munch.JPG [ 65.81 KiB | 2171 keer bekeken ]

Meestal werkt Lucy met acrylverf, een materiaal waarmee zij experimenteert en speelt. Er ontstaan dan vormen waarmee verder gewerkt wordt. bv. Steeds lagen over elkaar heen totdat het helemaal goed voelt; “totdat ik een gevoel van vreugde bij het schilderij heb” vult zij aan.
Van te voren weet ze nooit wat er geschilderd gaat worden, het kan een zeer langdurig proces zijn, maar ook binnen een paar uren klaar zijn. In ieder geval laat zij zich leiden door wat er op elk moment ontstaat. Een foutje kan zo voor prachtige resultaten zorgen.

Het werk wat veel voor haar betekent is ‘De walvis’
Lucy: “Ik heb deze gemaakt tijdens een workshop met Aviva Gold in Parma, in Italië. Het schilderen in een groep tot 's avonds laat, een lang weekend, bracht mij in een staat van zijn die bijzonder was. Een diepere staat van zijn. Ik was op 1 vel begonnen met het maken van het schilderij. Na het draaien en bekijken ervan zag ik een walviskop erin.
Meestal als ik schilder doe ik dat volledig abstract. Daarom vond ik het bijzonder dat de walvis opdook. Volledig intuïtief ben ik ermee verder gegaan en is het uitgegroeid tot een schilderij van 1 bij 2 meter.
Tijdens de workshop hebben we nog meer gedaan met de schilderijen die we gemaakt hadden, bijvoorbeeld door geluiden te maken die erbij passen en bewegingen. Het klinkt misschien raar, maar dit maakte dat ik een diepe verbinding voelde met de walvissen. En soort oerkracht kwam er vrij.
Mijn tandarts zag het schilderij dat ik inmiddels mooi in had laten lijsten en was op slag verliefd. Hij huurt het van mij d.m.v. een huur/koopregeling en heeft het bij hem thuis hangen.”
Bijlage:
walvis.JPG
walvis.JPG [ 63 KiB | 2171 keer bekeken ]

Het beeldend kunstenaarschap genereert Lucy ook een bepaald inkomen uit. Voornamelijk door de verhuur van haar werken aan bedrijven en particulieren. Daarnaast geef zij nog losse schilderworkshops waarin ze mensen helpt bij het loskomen, het loslaten van beperkende overtuigingen tijdens het schilderen en volledig vrij te leren spelen, te experimenteren met verf zodat ieder zijn of haar eigen stijl kan vinden.
Maar ook organiseert en begeleid ze reizen naar de bijzondere spirituele- en kunstgemeenschap Damanhur in Italië.
Elke reis heeft een eigen thema. In mei is bijvoorbeeld de Spiritual Art week waarin de nadruk ligt op het maken van kunst. 'Connections'
Bijlage:
connections.JPG
connections.JPG [ 78.46 KiB | 2171 keer bekeken ]
Ze geeft SoulCollage® workshops, een combinatie van creativiteit en een proces waarbij je veel inzichten krijgt over jezelf vanuit het onbewuste en workshops op het gebied van persoonlijke groei. En coacht mensen die vastzitten en bepaalde stappen in hun leven willen zetten op weg naar meer innerlijke vrijheid.
Af en toe organiseer Lucy ook nog workshops van anderen. Dit jaar bijvoorbeeld workshops van de internationaal succesvolle kunstenaar Quaraish.

De galerie die haar vertegenwoordigt is: galerie Sillekunst in Oudewater. Ze is aangesloten bij Keunstwurk in Leeuwarden en bij de Nationale Associatie van Beeldende Kunstenaars.
Ieder jaar neemt ze deel aan de jaarlijkse Open Atelier Route in Leeuwarden en aan de Open dag van het ateliergebouw de Hania in Leeuwarden. 'Green Atmosphere'
Bijlage:
green atmosphere.JPG
green atmosphere.JPG [ 56.28 KiB | 2171 keer bekeken ]
De sociale media zoals twitter (lucyartist), Facebook en Linkedin is bijna niet meer weg te denken dus ook daar is Lucy te vinden om haar netwerk uit te breiden.
Ze verkoopt en verhuurt regelmatig werk via deze kanalen. Doordat zij via deze media ook de mensen in het echt ontmoet heeft is haar netwerk enorm gegroeid.

Het was ook via het surfen op internet dat ze, jaren geleden al, op exto terecht kwam. En het bevalt bijzonder goed. “Voor een lage prijs kan ik veel kanten op met mijn site. Het is tot nog toe mijn hoofdsite. Ik heb wel de wens om een keer een echte eigen site te hebben maar door de volledigheid van de exto site ben ik niet zo gedreven om er werk van te maken” vult zij nog aan.

Heb je een vraag aan Lucy. Stel deze hier

Bericht: #1
02 maart 2012 10:44
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]