Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Interview met Manje Dijkman 

Naam: Manje Dijkman
Opleiding: Minerva (1975-78) en AKI (1978-80)
Discipline: tekenen/schilderen, illustratie
Website: http://www.manjedijkman.exto.nl

Bijlage:
Manje Dijkman.jpg
Manje Dijkman.jpg [ 104.38 KiB | 2533 keer bekeken ]

Ik ben geboren en getogen, weggeweest en teruggekeerd in, van en naar Enschede. Ik voel me thuis bij die norsige, eigengereide tukkermentaliteit, met zijn AKI, die hier niet voor niets op schrale grond kon floreren en bekend stond als de meest eigenzinnige en vernieuwende academie; dankzij de visie van directeur Joop Hardy.
Vandaar ook dat ik naar Enschede terugkeerde, na een periode van omzwervingen en drie jaar Minerva in Groningen. Daar heb ik het vak geleerd, de techniek, maar ik koos later voor de waardering voor inhoud en diepgang die op de AKI te Enschede destijds wèl telde en m.i. in Groningen ontbrak. Op de AKI wilde ik afstuderen.

De docenten aan de AKI stimuleerden onderzoek, ontwikkeling, verbeelding, choqueren, openbreken, vernieuwing. Kunst als wetenschappelijk experiment. Dat heeft zin. Dat schudt wakker, houdt scherp, ontlokt discussies en dit leidt uiteindelijk tot meer tolerantie. Ik ben helaas geen wetenschapper, maar ik ben wel heel trots op en blij met kunstenaars die grenzen willen en kunnen verleggen, in plaats van de verkoopbaarheid van hun werk voorop te zetten. Op welk gebied dan ook.

Bijlage:
Manje Dijkman zelfportret.jpg
Manje Dijkman zelfportret.jpg [ 190.27 KiB | 2533 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mensen inspireren me. Ik voel me vaak toeschouwer van een groots spektakel. Wat er door lichaamstaal en tussen de bedrijven door allemaal gebeurt, is enorm. Hoe het door kleine zinsbuigingen of intonatie allemaal mis kan gaan! Het boekje “taal is zeg maar echt mijn ding” van Paulien Cornelissen illustreert dat prachtig !
Mensen ontroeren en verontrusten me, ik bewonder waar ze klein of groot in kunnen zijn, ze lijken allemaal te weten waar het over gaat, ik kijk toe en houd veilig afstand.

Egon Schiele is mijn grote voorbeeld qua lef, inzicht, detail.
En de onderzoeker Mondriaan qua focus, eenduidigheid, trouw aan eigen beeld en doorzettingsvermogen.
En vele andere kunstenaars die niet vallen voor het geld maar nieuwsgierig zijn en de zoektocht voortzetten. Daar heb ik veel bewondering voor.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Modeltekenen is mijn passie. Daar kan ik veel in kwijt, dat doe ik om het doen. En ik laat gebeuren wat er gebeurt.

“Dan sluit ik me af in schilderen
Zachte kwasten, smeuïge verf
en modellen die niet meer dan zichzelf zijn
Ik zie door mijn vingers en knijp een oogje dicht
Dan wordt de wereld mijn wereld
Van licht en onschuld
En ik adem weer….”

Uit een recensie: “ Haar modelschetsen kenmerken zich door een geheel eigen signatuur. Ze zet ze snel en direct op, in korte tijd en laat ze wat ze zijn.
Deze spanning tussen doen of juist niet doen levert een energiek beeld op van modellen in ruste.”

Bijlage:
modelschets, 60-45, acryl en krijt op karton 2010.jpg
modelschets, 60-45, acryl en krijt op karton 2010.jpg [ 262.63 KiB | 2533 keer bekeken ]

De grote werken op zijdebehang zie ik als de personages in het grote spektakel. Iedereen herkent ze en ze zijn in iedereen aanwezig; het zijn archetypes. Ik schilder ze langzaam en met aandacht en laat hier juist niets aan het toeval over.
Het zijn vrienden.

“Minimale ingrepen met de kwast kunnen de trekken van een personage volledig veranderen.
Al schilderend zie ik ze aan mij voorbij gaan.
Karakters veranderen of worden ouder.
Het is steeds weer een verrassing wie zich aandient.
Ze bestaan allemaal, maar slechts één wordt zichtbaar.
Ik stuur en manipuleer en ik mag kiezen wie blijft en wie niet.
Dit is een waanzinnig boeiend spel.”

Ik heb geen decoratieve aspiraties, misschien zelfs geen smaak!
Kleur gebruik ik om vorm te geven, niet om te behagen. Ik voel me illustrator van wat me beroert en ik teken met verf. Werk het liefst met watergedragen materialen.

Mijn werk is dan ook meestal niet geschikt voor boven de bank, alhoewel er dappere mensen zijn die toch de grote doeken kopen en ophangen. Ik vind ze zelf te aanwezig om dagelijks om me heen te hebben.
Ik ben nu bezig er echt een spektakel van te maken. We zijn bezig met een muziektheaterstuk met als uitgangspunt en decor de lange zijdedoeken als zijnde de personages.

Bijlage:
Stilstand is achteruitgang.jpg
Stilstand is achteruitgang.jpg [ 101.46 KiB | 2533 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
“Amazone” was het eerste werk dat naar mij terùgkeek. Toen ging bij mij een lichtje op dat ik met mijn werk niet altijd anderen hoef te behagen.
Na een lange tijd ‘decoratieschilderen ‘oftewel broodschilderen, was dit besef een hele grote opluchting. Ik wilde zo graag geld verdienen met mijn kunnen, dat dit ten koste ging van de ontwikkeling van mijn eigen beeldtaal. Ik ben gewend altijd via de ogen van het publiek mijn werk te bekijken, wat een zeer lastige en hardnekkige neiging is.
Alhoewel het nuchtere leven op de bouw en het werken in opdracht me ook heel goed is bevallen, maar dat kwam omdat ik een veilige club mensen om me heen had die alles voor mij regelden, ik hoefde alleen maar te schilderen! We kwamen overal. Van Roosendaal tot Vlieland, Darwin in Australie, Tromso e.a. plaatsen in Noorwegen, Duitsland.
Ik was soms tijden van huis.
Het is echt geweldig om met een interieurbouwploeg, ergens op locatie, zo snel en efficiënt mogelijk een project klaar te maken.

Bijlage:
Amazone, 70-90cm, acryl op karton, 1994.jpg
Amazone, 70-90cm, acryl op karton, 1994.jpg [ 467.86 KiB | 2533 keer bekeken ]

Waarom ging je, als je om genoemde redenen bij de AKI wilde afstuderen (vernieuwing en het experiment), eerst decoraties schilderen, voor je weer naar het vrije werk ging?

En, over de galerie 'het Jannink'. Zou je hier iets over willen vertellen? Over de achtergrond, en waarom het jouw inspireert. En dan speciaal over het werk 'verval', – hoe ontstond het, wat is het, waarom koos je hiervoor?

Ja, dat is een goeie vraag. Het is wel goed dat eens onder woorden te brengen.
Ik ben direct na de AKI al toegepast gaan werken; ik werd gevraagd voor het les geven op het cultureel centrum en ik kreeg wat illustratieopdrachten. Daarna kwamen de muurschilderingen. En een beetje theatervormgeving.
Hierdoor en doordat ik mijn eerste kind al kreeg toen ik nog op de AKI zat (in het laatste jaar) kwam ik niet aan vrij werken toe.
Mijn man had een café en ik pakte alles aan wat geld opleverde.

Maar het was in die tijd (jaren 70/80 ) eigenlijk heiligschennis en 'not done ' als je voor geld ging werken! Ik weet nog dat mensen me toen zeiden dat ik mijn ziel aan het verkopen was.
En dat is ook zo.
Als je eenmaal in die maalstroom van opdrachten zit is het moeilijk eruit te komen. Vooral omdat ik werd niet gevraagd om mijn eigen stijl, maar om mijn veelzijdige en flexibele opstelling en om mijn routine en snelheid van werken; tijd is geld op de bouw en een eigenzinnige kunstenaar is alleen maar lastig.
Ik werkte trouwens nooit onder mijn eigen naam, ik wilde dat helder houden. Alleen echt eigen werk signeerde ik. Ik wilde een duidelijke scheiding houden tussen kunst als wetenschap en toegepaste 'kunst' .
Daar ben ik heel streng in.

Nu ik me steeds meer wil profileren, kom ik mezelf behoorlijk tegen.
Zoals ik al zei, in het vorige verhaal, kijk ik erg door de ogen van het publiek, ik kan moeilijk werken zonder opdracht of doel.
Ik zoek er nu zelf een doel voor, zoals dat plan van een theatervoorstelling rond de archetypes, de lange doeken als decor. Of een thematentoonstelling met meer mensen, om iets duidelijk te maken, vind ik ook zinnig. Gewoon ergens gaan hangen met mijn werk en zien te verkopen, vind ik zo zinloos. Er is al teveel 'mooi' werk. Maar het is wel confronterend wanneer je dan merkt dat je de lat best hoog hebt liggen!
Het is een kwestie van aanvaarden en een eerlijke vorm zoeken waarin je jezelf niet voor de gek houdt.

Zo`n groepsproject als de oude textielfabriek `het Jannink` is zoiets.
Dat was bedoeld om de eigenaar/woningbouwvereniging erop te wijzen wat een prachtige locatie ze eigenlijk leeg lieten staan en wat er allemaal wel niet mee kan.
Het thema was het textielverleden in Enschede in brede zin.
De locatie was echt glorieus en dat hebben we benadrukt, met succes. Het pand krijgt een cultureel/maatschappelijke functie.

Bijlage:
Verval.jpg
Verval.jpg [ 294.84 KiB | 2533 keer bekeken ]

'Verval' was één van de kring van zeven doeken die ik voor die gelegenheid gemaakt had. Het is een symbolische tijdslijn. Titels zijn: glorietijd, toewijding, uitbuiting, strijd, verval, nieuwe energie, in afwachting.
'Verval' gaat over hoe we het gebouw aantroffen; schimmeldraden, vochtplekken, donker,roest, water, harde lijnen worden zacht, zelfs ijzer wordt zacht op den duur. Hier en daar nog tekenen van de glorietijd.
Verval, als de vaart uit het systeem is en oude waarden vergaan.
Het ontstond op zijdebehang, dat krimpt en zet weer uit, met verfwater, houtskool, witte acryl , OI inkt en goudverf. De kleur en vorm blijven nooit zoals je het opbracht en alles wat je doet is onuitwisbaar.
Alles wat je doet is onuitwisbaar.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben altijd alleen in de “kunst” werkzaam geweest maar, zoals gezegd, niet altijd als kunstenaar. Ik werkte en werk nog steeds, zij sporadisch, in opdracht , portretten, illustraties, plafond/muurschilderingen, theaterdecors, alles naar de wens en de smaak van de opdrachtgever. Dat is mijn ambacht.
Daarmee, en met lesgeven, verdien ik mijn geld.
Ik vind dat de term kunstenaar te kwistig gebruikt wordt tegenwoordig. Zelfs nu, nu ik toch mijn eigen werk alle prioriteit geef, heb ik nog moeite mezelf kunstenaar te noemen.
Ik vind dat voorbehouden aan de vernieuwers onder ons. De rest heeft òf een hobby òf een ambacht.
“Mooi” of “knap” is geen criterium voor artistieke waarde.

Geef je les/workshops?
Ik geef al les vanaf de academietijd. Dit doe ik nog steeds, 4x per week in eigen atelier.
De culturele centra waarvoor ik werkte, zijn wegbezuinigd en doen alleen nog lucratieve projecten.
Het lesgeven is voor mij nog altijd een uitdaging omdat ik mensen probeer duidelijk maken dat kunst geen kunstje is dat je even kunt leren. Dat is mijn missie.
Vandaar dat ik een redelijk serieuze club mensen heb die het niet te licht opvatten.

Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigd?
Ik besteed weinig energie aan verkoopstrategieën. Ben er niet goed in of te lui. Ik sta wel eens op een markt maar het mezelf aanprijzen staat me tegen. Bovendien, ik vind, het toont niet, een markt, al die stalletjes! Kunst hoort niet in een kraam.
Om goed je werk te kunnen presenteren moet je naar mijn mening een resultaat, een mooi kloppend overzicht kunnen tonen, op een passende locatie, in de juiste setting.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief?
Er zijn verschillende dingen die ik met anderen samen doe.
Behang bv. is een project met twee anderen waarbij we gezamenlijk werken aan meerdere banen.
Het samen tot stand brengen van een of meerdere schilderingen tegelijk heeft als doel: elkaars onvermijdelijke invloed gebruiken ter verrijking van onze eigen beeldtaal. Routinematige trucs worden direct verholpen en van vastlopen is geen sprake. Bovendien is de lengte van het papier en het onderwerp zeer dwingend zodat we blijven zoeken naar een oplossing.
Een zeer leerzaam proces. Door onze verschillende achtergronden ontstaan er werken die wij nooit alleen zouden hebben gemaakt.
Verder is er nog Zt, een projectgroepje dat eens per jaar iets samendoet, vaak naar thema op buitenlocaties.

Bijlage:
Installatie van wijnzakken , lonneker, 2010.jpg
Installatie van wijnzakken , lonneker, 2010.jpg [ 214.53 KiB | 2533 keer bekeken ]

En nu, heel pril nog, in samenwerking met een dichter, het opzetten van een muziektheaterstuk met mijn zijdebehangfiguren.

Organiseer je je eigen exposities of word dat voor je geregeld?
Meestal word ik gevraagd en laat ik het voor me regelen. Ik stap graag in als ik uitgenodigd word voor een groepstentoonstelling of een kunstroute. Dat zijn vaak mooie grote locaties, PR en opening wordt voor je gedaan en er komt veel volk op af.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Netwerken is niet mijn sterkste kant. Ik zit liever niet achter de computer maarik ga wel openingen af en laat mijn kaartjes achter.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?
Via een kennis (Ivo Kamphuis) kwam ik bij exto terecht.
Dit bleek voor mij, als behoorlijke digibeet, een goede, makkelijke, betaalbare manier om me op het net te begeven.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Exto is mijn enige site, maar het voldoet prima aan mijn wensen. Ik ben te vinden via Google, en dat was precies de bedoeling. Ik kan mensen verwijzen naar een site en wat daarop staat is representatief voor mij. Als een soort portfolio.
Ik zet niet steeds mijn nieuwe werk erop en ook niet alles waar ik mee bezig ben. Ik zou het misschien beter bij kunnen houden, maar ik heb niet de illusie dat dat op de voet gevolgd wordt.
Ik heb nog nooit iets verkocht via exto.

Ben je wel eens op het extoforum?
Af en toe volg ik discussies op het forum die erg amusant of informatief kunnen zijn; dan verbaas ik me over de zeer uiteenlopende ego’s en de daarbij behorende uitgesproken meningen. Vaak dezelfden ook!
Maar praten met mensen doe ik toch liever “life”.

Heb jij ook een vraag aan Manje? Stel hem hier.

Agnes Frijlink

Bericht: #1
24 feb 2012 11:57
Profiel

Een héél goed verhaal van Manja en imponerend werk.

Bericht: #2
25 feb 2012 18:36
Profiel

Mooi open interview en prachtig werk!

Bericht: #3
28 feb 2012 18:31
Profiel

erg leuk interview om te lezen , mooie werken ook ,vooral de serie over de oude fabriekshal vind ik erg goed.

Bericht: #4
28 feb 2012 22:26
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]