Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview met Els Bleijenberg 

Naam: Els Bleijenberg
Opleiding: autodidact, enkele cursussen/workshops op het gebied van keramiek en kleurgebruik
Discipline: keramiek
Site: http://elsbleijenberg.exto.nl en http://www.uniekkeramiek.nl
Bijlage:
Els met 'stapelvogels'.jpg
Els met 'stapelvogels'.jpg [ 61.24 KiB | 2303 keer bekeken ]

Inspiratie
Haar werk omschrijft Els Bleijenberg als “keramiek met een glimlach”. Inspiratie hiervoor vindt ze in de natuur, ze kijkt daarbij vooral naar de kleuren en vormen.
Els houdt erg van dieren, welke dan ook overwegend het thema van haar werk zijn.
Ze boetseert deze dieren op een niet-realistische manier. Haar dieren krijgen een cartoonachtig karakter, ze geeft ze graag menselijke trekjes mee, het zijn vrolijke fantasiedieren.
Bijlage:
'Daar!' - 'Ik zie ' m al' - 'Waar'.jpg
'Daar!' - 'Ik zie ' m al' - 'Waar'.jpg [ 43.09 KiB | 2303 keer bekeken ]

Methode en werkwijze
Haar keramische werk bouwt ze met de hand op. Bij het opbouwen van de vormen maakt Els gebruik van de volgende technieken:
1. de manuele holle opbouwtechniek met kleirollen of kleiplaten,
2. de massieve boetseertechniek waarbij het werk later wordt uitgehold,
3. de drukmaltechniek waarbij de kleimassa in een mal wordt gedrukt.
Zowel fijne als grove chamotteklei worden gebruikt voor haar creaties. Veel van haar werk is zowel voor binnen als buiten geschikt. Voor de afwerking gebruikt Els zowel kant-en-klare als ‘eigen’ glazuren. Onderglazuur wordt met de kwast aangebracht, de glansglazuur spuit zij daarover heen.

Van te voren heeft Els al wel een idee in haar hoofd wat ze gaat maken, bijvoorbeeld een vogel, ze weet echter nog niet hoe het er precies uit gaat zien. Ideeën daarover heeft ze wel maar ze laat zich ook wel leiden door de klei. Vast staat dat de creaties in ieder geval vrolijke wezens worden, vaak doen ze iets of reageren ergens op.
Met het glazuur krijgen de creaties de ‘finishing touch’.

Uitgelicht, welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
‘De vogels in alle vormen en maten zijn een rode draad door mijn werk, omdat ze ook in allerlei vormen en kleuren in het echt te bewonderen zijn. Het is dus altijd mogelijk dat je een van mijn creaties ooit zo ‘in het wild’ tegenkomt.’
Een speciale plek nemen de katten en egels in. Els is gek op katten, en heeft ze sinds haar 19e zelf ook altijd gehad. Egels heeft Els ook in haar tuin rondlopen, “ze zijn een wezenlijk onderdeel van een gezonde natuur. Een egel op zijn rug vind ik heel aandoenlijk. Toen ik hiervan een foto zag, wist ik dat ik die zou gaan maken.”
Bijlage:
'Hedgehog'.jpg
'Hedgehog'.jpg [ 65.33 KiB | 2303 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
Naast dat Els zelf regelmatig op kunst- en keramiekmarkten staat en exposeert in galeries breidt ze haar netwerk uit door bijeenkomsten van en over kunstenaars te bezoeken en deel te nemen aan de Kunstroute Spijkenisse. Door middel van haar eigen websites en het plaatsen van haar werk op diverse andere sites en in bladen weten mensen haar te vinden.
Bijlage:
'The only way is up'.jpg
'The only way is up'.jpg [ 47.22 KiB | 2303 keer bekeken ]

Op de vraag of ze fulltime kunstenaar is of dat ze ook nog werkzaamheden buiten de kunst heeft antwoord Els ‘Ik zeg altijd: ik ben parttime directiesecretaresse en fulltime keramiste’.
Zo nu en dan geeft ze hiernaast boetseerles op basisscholen.
Els staat regelmatig op (kunst)markten en haar werk wordt door diverse galeries vertegenwoordigd (o.a. Zin in Kunst in Deventer, Galerie Hofman in Spijkenisse, Keramida in Alphen a/d de Rijn en Galerie Zozimus, Dublin)

Els is lid van de Kunstkring Voorne, Stichting Kunstweek en NABK. De kunstenaars komen samen om elkaars werk te bekijken en ook om tips en ideeën uit te wisselen.
Verder is het zinvol om op de hoogte te blijven van wat er speelt op je vakgebied, te leren, en beurzen, galeries, musea en markten te bezoeken.
Exposities organiseert Els deels zelf en deels worden ze door galeries georganiseerd.
Door andere kunstenaars en geïnteresseerden te ontmoeten op markten, beurzen, exposities en kunstroutes, en ‘online’ op LinkedIn en Facebook breidt ze haar netwerk verder uit.
Bijlage:
'Cats'.jpg
'Cats'.jpg [ 33.97 KiB | 2303 keer bekeken ]

Exto
De exto site bevalt op zich goed, helaas heeft Els wat te weinig tijd om de site te actualiseren.
De exto-site is extra, naast haar hoofdsite http://www.uniekkeramiek.nl

Heb je nog vragen aan Els, stel ze hier!

Liesbeth Daale

Bericht: #1
10 feb 2012 14:18
Profiel

Leuk om te lezen Els!

(Snoeperig baby-egeltje :) )

Bericht: #2
16 feb 2012 22:20
Profiel

Hoi Els,
Mooi interview. Veel succes verder.
Groeten,