Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Jasper Oostland 

Naam: Jasper Oostland
Opleiding: Academie Minerva
Discipline: Schilderkunst
Website: jasperoostland.exto.nl
Bijlage:
Profielfoto.jpg
Profielfoto.jpg [ 29.88 KiB | 2765 keer bekeken ]
Inspiratie? Jasper is daar duidelijk in… dat kan van alles zijn. Van twee kleuren op een reclamebord tot een film. Wat meestal wel het geval is, is dat hij een dier en een setting in zijn gedachten heeft voordat hij research doet voor een schilderij.
Boeken en tijdschriften worden vervolgens nageslagen naar precies de juiste afbeelding, om dat als basis aan te houden. Tegenwoordig haalt hij vaak afbeeldingen van internet.
Vooral van flickr kun je middels het invullen van een aantal zoekwoorden bedolven worden door afbeeldingen. Het lijkt wel een snoepautomaat! Bijvoorbeeld: "vintage car toy" geeft wel 5695 resultaten. “Heerlijk!”, aldus Jasper, “daar kan ik wel even mee vooruit. In een bibliotheek zoveel bij elkaar zoeken duurt een stuk langer.”
Meestal wordt de setting ook anders dan hij van te voren in zijn hoofd had, omdat de schetsen of afbeeldingen waar hij tegen aanloopt, andere ideeën geven. 'Copiphora'
Bijlage:
Copiphora rhinoceros.jpg
Copiphora rhinoceros.jpg [ 24.01 KiB | 2765 keer bekeken ]

Van te voren een schets op papier zetten is iets wat maar zelden voorkomt, meestal wordt het werk gelijk op doek getekend, vaak met kleurpotlood, voordat Jasper het verder uitwerkt in verf. Eerst een paar lijnen of cirkels om de compositie te bepalen, dan steeds fijner naar meer details toe. Kleurpotlood is makkelijk uit te gummen. Een ander voordeel is dat bijvoorbeeld de jas van een dier met een andere kleur potlood over het dier heen gezet kan worden en er toch steeds overzicht blijft welke lijn waarbij hoort.
Ook vind hij het plezierig om op die wijze vast in de kleursfeer te komen i.p.v zwart wit. Wanneer alles op zijn plek staat tekent hij pas alle juiste lijnen met een tekenpotlood; een harder of zachter potlood afhankelijk van de dekkracht van de acrylverf die daarna als ondergrond gebruikt wordt.

Zodra alles er op de juiste manier op wordt de juiste ondergrond kleur gemengd en op het doek gezet in een paar lagen. Deze kleur kan later op verschillende plekken door het schilderij heen blijven schemeren. Het is dan ook vaak een vrij felle kleur waardoor het schilderij een levendige gloed krijgt.
Bij de meeste onderdelen van het schilderij werkt Jasper van donker naar licht, d.w.z. eerst de schaduwpartijen, dan de lichtere delen en op het laats het hoogwit. Vaak wordt gedacht dat hij de figuren op een effen achtergrond schildert en dat het dan klaar is, maar dat is dus niet zo.

De uiteindelijke achtergrondkleur van het schilderij met een fijn penseel om het figuur en eventuele voorwerpen heen geschilderd, en daarna met een grotere kwast verder naar buiten toe.
Dit is een bewuste keuze om de ondergrondkleur zowel door de afbeelding als door de achtergrondkleur heen te kunnen laten schemeren. Wanneer hij daar niet voor zou kiezen zouden de geschilderde afbeeldingen als een plakplaatje op de achtergrondkleur liggen. “Waarschijnlijk zullen er niet veel mensen zijn die dit opvalt en is het een hoop meer werk, maar ik moet er zelf ook tevreden over zijn”, voegt hij daar nog aan toe.
Filmpje werkwijze

Op mijn vraag naar het meest favoriete schilderij zegt hij:
“Meestal verliest een schilderij mijn interesse als hij af is en ben ik alleen gericht op het werk waar ik mee bezig ben. Er zijn natuurlijk wel werken die mij me dierbaar zijn, bijvoorbeeld 'Parkbank'
Bijlage:
Parkbank.jpg
Parkbank.jpg [ 13.11 KiB | 2765 keer bekeken ]

Ook wilde ik graag weten waarom dieren, maar vooral kikkers,het hoofdonderwerp in zijn werk zijn. Waar komt die voorliefde vandaan?
Jasper: “Toen ik 15 jaar geleden op de kunstacademie kwam, was ik veel met stripachtige dingen bezig. Ik tekende karikaturen van dieren. Op een gegeven moment ging ik kikkers gebruiken in mijn beelden. Ik kwam tot de ontdekking dat deze geen karikaturale draai nodig hadden. Ik ging ze dus realistisch afbeelden. Het grappige aan boomkikkers, vind ik dat ze vrij menselijk over komen. Ze hebben handen met vingers en met hun bolle ogen lijken ze over de wereld na te denken. Ze hebben maar kleine hersenen dus zoveel zal er niet in omgaan, maar door ze rechtop te zetten lijken ze heel menselijk. Ik vind het belangrijk de anatomie van de dieren die ik schilder intact te laten: De gewrichten te laten buigen zoals ze dat natuurlijk gezien kunnen en er bijvoorbeeld geen gezichtsspieren bij te verzinnen. Een kikker is dus voor mij een geschikt dier omdat hij bijvoorbeeld een vaas vast kan pakken. Dat wordt voor een neushoorn moeilijker.”
Bijlage:
Neushoorn.jpg
Neushoorn.jpg [ 21.74 KiB | 2765 keer bekeken ]

Als fulltime kunstenaar trekt hij veel tijd uit voor promotie, want dat ziet hij als een belangrijk deel van zijn werk. Zijn vader, eigenaar van een meubelwinkel, kwam eens met de stelling dat ie had uitgerekend dat hij zeven uur per dag tekort kwam om alles te kunnen doen wat hij wilde qua werk. “Zo voelt dat bij mij ook”, aldus Jasper, “lang leve de To Do Lijst!”

Daarnaast exposeert hij in galerieën Kunsthandel Galerie Richard ter Borg, Galerie van Strien en Business Art Service (BAS) én organiseert hij zelf veel exposities, bv. in openbare gebouwen zoals grotere ziekenhuizen, bibliotheken etc.
Alles bij elkaar gaat daar veel tijd in gaat zitten want het is altijd meer werk dan het van te voren lijkt.
Voor de grotere exposities ontwerpt hij zelf een uitnodigingskaart om deze vervolgens zo’n vijfduizend maal af te laten drukken. Deze uitnodigingen gaan deels op de post en worden verspreid in de omgeving. Ook komt er een deel op de expositie te liggen om mee te nemen.
Bovendien gaan er honderden mails (met foto) de deur uit naar klanten en (plaatselijke) kranten wat als gevolg heeft dat er bijna altijd wel ergens iets in druk geplaatst wordt.

Ook zijn er verschillende uitgaans- en agenda sites waar hij zijn bericht heen stuurt. Op sommige sites kun je zelf de data etc. invullen. Voor al deze (digitale) adressen en websites een lijst gebruikt Jasper een lijst die hij afwerkt.
Natuurlijk is hij ook, hoe kan het ook anders voor iemand die zo gebruik maakt van de virtuele wereld, te vinden op de diverse Sociale Netwerk Sites. bv Hyves en Facebook. Net als op zijn site wordt ook hier alles netjes up to date gehouden.
'Lampion'
Bijlage:
Lampion.jpg
Lampion.jpg [ 10.84 KiB | 2765 keer bekeken ]

Via Art Revisited verschijnen er giclée prints, kalenders en kaarten van zijn werk. Deze worden zowel door hen als door Jasper zelf verkocht.
Aansluitend meldt hij nog dat zijn expositie agenda tot januari 2013 staat volgeboekt. Op het moment is zijn werk onder de noemer ‘Kikkers enzo’ tot 27 februari te zien in het UMCG te Groningen

Hoe hij op exto terecht is gekomen kan hij zich niet exact herinneren maar het bevalt hem, ondanks dat het een extra site is, goed. Vooral het feit dat de opzet van de homepage erin voorziet dat er gelijk een groot aantal verschillende afbeeldingen is te zien vind hij een pluspunt. Dat nodigt wel uit om even door te kijken. (hoofdsite.)

Heb je nog een vraag aan Jasper? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
06 jan 2012 11:43
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]