Naam Wouter van Donselaar
Woonplaats Deventer
Opleiding Biomedische Chemie, Geneeskunde
(geen kunst opleiding genoten helaas) Daarom dus autodidact te noemen
Discipline Beeldende kunst; schilderijen en Objecten
Website: www.woutervandonselaar.nlBijlage:
Wouter.jpg [ 74.56 KiB | 6007 keer bekeken ]
Wie of wat inspireert jou in je werk?Dat ligt nog al uiteen en kan sterk verschillen per werk. Mijn aardetint werken staan dicht bij de natuur. Ik houd erg van de vergankelijkheid van de natuur, van materialen en ook van mensen. Gelaagdheid, transparante en dekkende lagen boeien mij. Mijn werken bestaan daarom vaak uit vele lagen. Ik hoop dan ook dat ik de kijker hiermee uitnodig om de werken ook van dichtbij te bekijken en dat niet alleen het oppervlakkige gezien wordt.
Ook werk ik vaak met verschillende materialen, van verschillende papiersoorten, (bijv. olifantenmest papier, gemaakt in de papierfabriek de middelste molen in Loenen) karton, jute, diverse stoffen tot aan koffie.
Mijn kleurrijke werken hebben meer betrekking op de mens en de maatschappij en bevatten vaak een boodschap (voor de oplettende kijker althans). Ook hierin werk ik vaak met verschillende materialen en zo nu en dan zit er ook een “kinder” tekening in verwerkt. Kinderen hebben een enorme vrije geest, die door ons “volwassenen” vaak moeilijk te bereiken is, omdat velen van ons toch vaak al een (voor)oordeel of beeld van welke situatie dan ook hebben.
Muziek speelt eveneens een belangrijke rol, ik schilder nooit zonder muziek en een aantal werken hebben ook de naam van songtitel of tekst.
Verder kan ik de werken van oa Robert Rauschenberg, Antoni Tapies, Anselm Kiefer en Julian Schnabel erg waarderen en haal ook daar erg veel inspiratie uit.
Werk je volgens een bepaalde methode?Vaak begin ik met het intuïtief maken van een compositie met potlood of al direct met wat materialen die ik voor hand heb. Ik laat mij dan leiden door wat ik op het moment voel. En als ik dan bijvoorbeeld een dag later verder werk, kan het zijn dat een compleet andere compositie wordt gemaakt. Juist hierdoor krijgt het werk haar gelaagdheid en eigen karakter. Ik bouw mijn werken op tot dat ik het “af” vind en er een goed gevoel aan over houd.
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?Aardetinten: Transitory (120 x 160 cm, mijn grootste werk)
Bijlage:
Transitory_Brown.jpg [ 297.73 KiB | 6007 keer bekeken ]
Een stuk jute (oude aardappelzak) en een stuk karton (werd gebruikt om verf etc op te vangen) vormen de basis van dit werk. De D komt van mijn achternaam, van Donselaar. Geïnspireerd door Tapies, die nog wel eens de T in zijn werken terug liet komen. Ik denk dat dit werk, heel mooi de natuurlijke materialen belichaamd.
Bijlage:
Paris.jpg [ 414.58 KiB | 6007 keer bekeken ]
Een van mijn kleurrijke werken die qua compositie en gelaagdheid dicht bij de aardetinten komt. Geeft me een goed gevoel!
De studies Bio Chemie en Geneeskunde, dat is verrassend. Zijn deze studies nog aanwezig in je werk? – zo ja,..zou je een explecies voorbeeld kunnen noemen? En, hoe heb je overstap gemaakt naar de beeldende kunst? (was dat tijdens de studie, of had je bijvoorbeeld die wens al veel eerder?).Doordat ik Chronisch ziek ben (ben oa geopereerd aan mijn rug en heb chronisch pijn, waartegen ik morfine gebruik), kon ik mijn werk niet uitvoeren.
Mijn droom viel destijds in duigen. Om dit en het verlies van mijn moeder te verwerken ben ik gaan schilderen. Puur als uiting van mijn emoties. Dit liep uit de hand en op een gegeven moment ben ik er ook helemaal voor gegaan.
Gelukkig heb ik nu met het schilderen weer een nieuwe passie in mijn leven, het is mijn alles........
De Vitruvian Man is voor mij nog steeds een symbool dat me aan mijn studie geneeskunde doet denken, dit symbool
komt dan ook nog geregeld voor in mijn schilderijen.
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?In principe ben ik fulltime kunstenaar, maar ik doe daar omheen natuurlijk allerlei dingen……….
Geef je les/workshops?Nee, niet structureel althans……..
Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigt? Vorig jaar voorlopig even de laatste kunstmarkt gehad. Vanwege mijn lichamelijke gezondheid kosten deze mij erg veel energie.
Ik nodig daarom de mensen van harte uit om eens bij mijn atelier langs te komen……….
Ieder jaar exposeer ik mijn nieuwste werken in Galerie Walls, Amsterdam, Prinsengracht 737.
Verder verhuurt een groot bedrijven kunstuitleen bureau een tig tal werken van mij.
Ook schilder ik in opdracht werken voor Mondiart, waarvan één van mijn werken afgelopen jaar in Goede Tijden Slechte Tijden te zien was. Maar dat kijkt natuurlijk niemand
Verder zijn mijn werken bij een aantal kunstuitleen bureaus te koop/huur.
Bijlage:
Enjoy_h550pix.jpg [ 83.5 KiB | 6007 keer bekeken ]
Ben je lid van een kunstgroep of collectief?Nee
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?Ja en Nee. Ik heb iemand die voor mij het één en ander regelt……. Maar kijk ook zelf rond.
Op welke manier breid jij je netwerk uit?Vooral; via internet, op diverse sites je werken neerzetten en vaak komt dan van het één het ander……
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?
Pffff, precies weet ik dat niet meer, maar ik denk doordat ik internet wat afstruinde.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?Ja het is mijn hoofdsite, het is er nooit van gekomen om er zelf één te bouwen of te laten bouwen.
Ben je wel eens op het extoforum?Ja af en toe, maar het is lastig er tussen te komen omdat er vaak een “vaste groep” aanwezig is.
Heb je ook een vraag aan Wouter, stel hem hier!
Agnes Frijlink