Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Maurice Kummer 

Naam: Maurice Kummer
Opleidingen: Taal- en Cultuurstudies
Genre: Gestileerde schilderijen van vrouwen: acryl op doek – soms met olieverfaccenten

Bijlage:
Maurice Kummer.jpg
Maurice Kummer.jpg [ 35.05 KiB | 3086 keer bekeken ]

Kun je iets vertellen over je inspriraties en werkwijze?
Het zijn de modellen met wie ik vooraf fotosessies heb als voorbereiding op nieuwe schilderijen die mij op het spoor brengen van nieuwe thema’s of uitwerkingen. Hun persoonlijkheid en leefwereld inspireren mij bij de vertaling van realiteit (de genomen foto’s) naar kunstwerk. In die zin zijn mijn schilderijen vaak een soort portretten van de ziel. Ook de nieuwe technieken die ik uitprobeer om een bepaald effect te bereiken binnen mijn eigen stijl, worden geleid door die inspiratie.
Daarnaast ben ik zeker ook beïnvloed door het zoeken naar contrasten en een eenheid van tegengestelden in het werk van Auguste Rodin en het denkwerk van Herakleitos van Efeze.

Ik werk altijd volgens dezelfde methode. Ik begin met een fotosessie met een model. Die bereid ik voor door de kennismaking met het model en door het bedenken van poses. Die poses zijn vaak al geïnspireerd door de leefwereld van het model en/of door een thema dat daaruit voortkomt. Bijvoorbeeld, zoals bij de serie waar ik nu aan werk, de wens van een model om eens als een mythisch wezen afgebeeld te worden. In de fotosessie zoek ik samen met het model naar de beste uitwerking van de poses die we als uitgangspunt hadden. Daarna selecteer ik de foto’s en combineer ik ze met een idee voor de uitwerking. Ook het kleurgebruik bepaal ik voor ik begin. Dan maak ik een doek op maat en meng ik mijn verf. Ik werk in vele dunne lagen acryl met weinig streek, soms verschillende kleuren over elkaar om een bepaald effect te bereiken. Uiteraard vraagt het werk zelf wel eens om aanpassingen, maar het wordt meestal ongeveer zoals ik het vooraf had bedacht.

Bijlage:
Justice_ Gerechtigheid.jpg
Justice_ Gerechtigheid.jpg [ 51.45 KiB | 3086 keer bekeken ]

Er zijn een aantal werken die bijzonder voor mij zijn. Als ik er één zou moeten kiezen, zou dat Vuurvlinder zijn, vanwege het aangrijpende verhaal dat er achter zit. Het meisje dat hiervoor model heeft gestaan, heeft op haar 27e een aorta-dissectie gekregen (een scheuring van de hoofdslagader), waardoor ze bijna dood was en een volstrekt ander (nieuw) leven heeft moeten beginnen. Mijn schilderij is een verbeelding van hoe zij dit overwonnen heeft. Juist bij dit schilderij was die inspiratie er vanaf het allereerste begin van het proces.

Bijlage:
Vuurvlinder.jpg
Vuurvlinder.jpg [ 98.26 KiB | 3086 keer bekeken ]

Je zegt: “Daarnaast ben ik zeker ook beïnvloed door het zoeken naar contrasten en een eenheid van tegengestelden in het werk van Auguste Rodin en het denkwerk van Herakleitos van Efeze”.
Zou je dit wat toe kunnen lichten? Op wat voor manier vinden we de beinvloeding van Rodin en Herakleitos terug?

De vereniging van tegengestelden waar Herakleitos in gelooft als de plaats waar de waarheid te vinden is, vind je als het goed is in heel mijn werk terug. Ik zal nooit kiezen voor één weg in één richting, altijd liever kiezen voor meerduidigheid dan voor éénduidigheid; altijd voor ogenschijnlijke perfectie met ruwe randjes En vooral: voor tegengestelde bewegingen in de poses. Dat laatste is iets dat ik van Rodin heb geleerd. Ook bij Rodin vind je dat terug in HEEL zijn werk: een bepaalde verwrongenheid die wars is van sereniteit. Het beste voorbeeld is dan misschien zijn 'staande lopers', waarbij hij afgietsels doormidden zaagde en zodanig weer tot een geheel smeedde dat de onderlijven renden, terwijl de bovenlijven overduidelijk in rust waren. Als ik een voorbeeld uit mijn eigen werk moet noemen, dan is misschien 'Be Agressive' het duidelijkste: de houding die het model daar moest aannemen, is er één van afzetten tegen (duwen) en trekken tegelijk: twee tegengestelde bewegingen. Die spanning maakt dat ik er naar kan blijven kijken. Maar ook op ander vlak paar ik graag tegengestelden, zoals bij 'Justice', waar ik gerechtigheid en willekeurigheid probeer te vatten in één beeld.

Bijlage:
Be Agressive.JPG
Be Agressive.JPG [ 154.31 KiB | 3086 keer bekeken ]

Over het werk “Schaamte”. Ik ben erg nieuwsgierig naar het verhaal er achter en hoe je tot deze vertaling in beeld bent gekomen?
Martin Heidegger beargumenteerde ooit dat kunst verhult door te onthullen en omgekeerd. Behalve dat dit later door de Franse filosofen als een 'erotische' verhouding is betiteld, heeft dit mij ook geïnspireerd door diezelfde paradoxaliteit die er uit spreekt. Het schilderij 'Schaamte' onthult schaamteloos (maar toch verhuld, in abstractie van de vormen en kleuren) hoe iemand zich schaamt (en dus zich verhult) in een situatie waar ze zichzelf onthult. Sterker kan ik mijn eigen thematiek niet meer verbeelden, denk ik.
'Schaamte' heeft bij een expositie ooit nogal verontwaardigde reacties opgeroepen (zeg maar gerust een 'rel') en is toen uit de expositie weggehaald om de gemoederen te sussen. Een week later was het verkocht.

Bijlage:
Schaamte.jpg
Schaamte.jpg [ 69.31 KiB | 3086 keer bekeken ]

Heb je werkzaamheden naast je kunstenaarsschap?
Ik ben fulltime kunstenaar, maar ook huisvader, schrijver, bokser en nog heel veel meer. De dag heeft nooit genoeg uren voor mij. Ik geef zelf geen les/workshops aan volwassenen, maar help wel regelmatig op een lagere school en ben actief binnen de Stichting Brede Blik op Kunst, die ook workshops geeft.

Word je vertegenwoordigd door een galerie?
Ik word vertegenwoordigd door Galerie Stijl in Arnhem, waar ik regelmatig exposeer, maar ik hang ook in conferentiecentra, kantoren en ander galeries. Deze gelegenheden benader ik altijd zelf; altijd door lijfelijk langs te gaan. Daarvoor heb ik folders, visitekaartjes en een goede website. Uit de Verf Communicatie maakt dit voor mij, stemt een en ander op elkaar af en zorgt ervoor dat de kosten zo laag mogelijk blijven.

Hoe ben je bij Exto terechtgekomen?
Ik ben bij Exto terecht gekomen via hyvesvrienden. Het is niet mijn hoofdsite maar een extra. De bedoeling was via deze weg vooral collega’s, en via hen expositiemogelijkheden, te leren kennen. Hoewel ik er zelf niets heb verkocht, vond ik de expositie bij Extopoint Ruinen vorig jaar een succes.
Ik heb het idee dat mijn werk moeilijk te vinden is binnen Exto en ik houd het daar slecht bij. Ook voor het extoforum vind ik geen tijd.

Heb je ook een vraag aan Maurice? Stel hem hier!

Agnes Frijlink,

Bericht: #1
01 jul 2011 11:07
Profiel

Wauw Maurice! Leuk om te lezen. En je werk wordt steeds beter. Het is heel overtuigend!
groet,
Wendy Janssen

Bericht: #2
06 jul 2011 14:52
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]