Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Interview met Erik Loman 

Naam : Erik Loman
Opleiding : autodidact
Discipline : schilderen
Website : http://www.erikloman.com

Bijlage:
Erik Loman.jpg
Erik Loman.jpg [ 92.78 KiB | 4112 keer bekeken ]

Op mijn eerste vraag aan Erik over wat of wie hem inspireert, kreeg ik als antwoord dat de inspiratie voor zijn werk eigenlijk van alles kan zijn. Een mooie dag, zomaar thuis, in eigen omgeving of in de natuur bijvoorbeeld. Een lekker glas wijn, vooral als het er eentje teveel is. Dit brengt hem soms op de meest vreemde ideeën, waarvan later blijkt dat de uitwerking daarvan niet altijd zo simpel zijn als hij in eerste instantie had gedacht. Maar hij zoekt het meestal wel lekker dicht bij zichzelf. Dat is voor hem het makkelijkst omdat hij het uiteindelijk toch ook zelf moet maken.

Ook de natuur is een belangrijke inspiratiebron. De wolken, gewoon de natuur in al zijn vormen, vlammen van een vuur of te wel gewoon mijn ogen de kost geven en echt zien. Bijvoorbeeld een omgezaagde boom waarvan alleen de stomp nog over is. Deze heeft een soms een grillige vorm en Erik ziet dat dan. Als hij dan ook nog zijn tekenblok bij zich heeft tekent hij gewoon wat hij ziet. Thuis gekomen werkt hij het uit tot weer een nieuwe “LOMAN”. Want zo worden zijn schilderijen genoemd. Hij heeft dan ook duidelijke eigen signatuur ontwikkeld. Maar de inspiratie daarvoor, vind hij gewoon in de natuur. Zo gaat dat met bijna alles wat hij ziet en dus onthoud. Het inspireert hem weer tot het creëren van weer een nieuw werk en dat is uiteindelijk zijn doel.

Erik heeft eigenlijk maar een werkwijze. Hij zet eerst de dikke lijnen (waarvan hij de samenstelling lekker niet verklapt) en daarna volgen altijd 12 lagen verf, nooit meer en nooit minder. In zijn filmpje op Google geeft hij zelf aan “Het is gewoon een tik van mij altijd 12 lagen verf gestapeld. Vervolgens drie lagen lak maar altijd met heel veel plezier”.

Erik gaf aan dat hij maar eigenlijk een bijzonder en ook speciaal werk heeft. Het is daarom ook niet te koop of wat dan ook. Het is dan ook een eerbetoon aan een lief mens. Helaas overleden. Maar bij leven heb ik dit werk speciaal voor deze persoon gemaakt en gegeven. Het werk hangt nog steeds op de gelijke plek, en daar zal het ook altijd blijven. Het is net een foto …. de herinnering die er bij hoort blijft. Mooi of nie dan. Maar wat hem nog het meeste daarbij deed, was de vreugde van deze persoon toen hij het werk gaf. Hij werd er helemaal stil van… schreef hij mij. De titel is dan ook niet voor niets “Herinneringen”

Bijlage:
Herinneringen.jpg
Herinneringen.jpg [ 64.77 KiB | 4112 keer bekeken ]

Het gaat bovenstaand schilderij. Erik gaf er de volgende beschrijving bij. “Een wakend oog, een traan van goud. De rode tranen staan voor de bloed eigen kinderen en de blauwe natuurlijk voor de koude kant hahahaha en de witte van de kids die zijn onbevangen en neutraal”.

Maar zijn Mooie momenten boeken vind hij toch ook wel erg bijzonder. Mede omdat het om maar een beperkte oplage gaat, in totaal 50 stuks. Maar ieder boek wel een unica. Hij maakte zelf ook nog de volgende opmerking daarbij. “Het zijn zo’n leuke boeken geworden, ik word er zelf ook vrolijk van als ik ze zie.”

Bijlage:
Mooie momenten boek.jpg
Mooie momenten boek.jpg [ 63.17 KiB | 4112 keer bekeken ]

Het laatste werk wat hij aan mij doorgaf is zijn schilderij met de titel “Beretrots”

Bijlage:
Beretrots.JPG
Beretrots.JPG [ 120.47 KiB | 4112 keer bekeken ]

Dit werk was zijn keus omdat het twee elementen in zich heeft. In zijn eigen woorden beschrijft hij dat als volgt: “Dit werk vind ik zo gaaf scherp maar tegelijkertijd ook zo zacht bij elkaar”

Ook had ik uiteraard een hoop vragen aan Erik. Een daarvan heb ik er speciaal uitgelicht. Ik vroeg Erik hoe hij ertoe gekomen is om uitstapjes te maken om andere materialen te gaan beschilderen. Als voorbeeld gaf ik de schijf van de Klaverboom. Een stuk hout wat hij bij “toeval” bij een houthandelaar ontdekte.
Ik zelf ontdekte het toen ik het filmpje op Google bekeek, waarin hij daarover verteld. Ik was meteen nieuwsgierig naar het hoe en wat, ondanks zijn uitleg.

Bijlage:
Klaverboom.jpg
Klaverboom.jpg [ 54.97 KiB | 4112 keer bekeken ]

Zijn antwoord daarop is eigenlijk een echt Erik Loman antwoord, simpel en lekker nuchter. “Af en toe, maar ook steeds vaker stap ik even van het doek af en beschilder ik wat me voor de voeten komt”. Net als zijn inspiratie dus. Gewoon kijken, zien en dan doen. Hij beschildert oa. Stukken hout, zoals bovenstaand stuk Klaverboom, maar ook glas,

Bijlage:
Transparantje.jpg
Transparantje.jpg [ 43.65 KiB | 4112 keer bekeken ]

zoals dit glazen object met als titel Transparantje.

Bijlage:
Specials.jpg
Specials.jpg [ 315.12 KiB | 4112 keer bekeken ]

Ook beschildert hij wijnflessen kistjes.
Maar ook het ontwerp voor Wijn etiketten gaat hij uiteraard niet uit de weg.

Een ander mooi project van Erik is de “De Deure”. Een speciale door hem gemaakte deur die gebruikt word in diverse tv shows. Zowel regionaal als ook bij de omroepen gebruikt word. Door deze deur komen de artiesten op die in deze programma’s optreden.

Maar een combinatie maken van een schilderij met een stoel waarin een flinke dosis humor in is verwerkt, gaat hij niet uit de weg zoals in dit voorbeeld te zien is.

Bijlage:
Humor.jpg
Humor.jpg [ 46.45 KiB | 4112 keer bekeken ]

In zijn blog schrijft hij de volgende tekst erbij "Met dank aan Tuc, voor de geinige bank! Tuckie erbij???"

Al dit soort projecten ontstaan spontaan bij hem. Hij doet wat en de reacties zijn dan vaak enorm positief en op dat moment ontstaat de vraag voor wat hij dan op dat moment gemaakt heeft. Hij zegt daar nog over; “Je hebt het niet in de hand. De mensen zelf bepalen wel wat ze mooi van je vinden. Op deze manier ontstaat dan de vraag ernaar”.

Maar ook maakt Erik kleinere werkjes, hij ziet deze als een mooi en tegelijkertijd een waardevol visitekaartje.

Erik laat zich regelmatig zien op exposities, kunstmarkten en kunstevenementen. En ook “vliegt” er af en toe eens deur voorbij op tv of zoals onlangs in het programma van Herman de Bleker, “Herrie in de keuken”. Een aantal van zijn schilderijen, hingen op dat moment in het bewuste restaurant. Hij zegt daar lekker nuchter over; “Das mazzel hebben toch”

Voor het grootste gedeelte van de tijd is Erik bezig met zijn kunst. Maar ook helpt hij zijn partner mee in hun bloemen winkel. Dit doet hij ook omdat hij af en toe ook wel mensen om zich heen wil hebben. Altijd alleen in het atelier is weliswaar fijn maar af toe moet hij toch de “wekker” laten aflopen.

Met erg veel plezier geeft Erik af en toe Workshops voor bedrijven en particulieren. Maar ook voor kinderen. Hij wil op die manier mensen in aanraking laten komen met verf, doek of andere te beschilderen materialen. Hij maakt er iedere keer weer opnieuw een feestje van en de resultaten zijn altijd wel erg gaaf.

Bijlage:
kunst moet rollen.jpg
kunst moet rollen.jpg [ 74.97 KiB | 4112 keer bekeken ]

Zoals bij het project “Kunst moet rollen” Maar echt les geven is niet zijn ding, geeft hij aan.

Erik is zeer regelmatig te vinden op diversen kunstmarkten in geheel Nederland. Lekker mensen kijken en collega’s ontmoeten en spreken. Zo is Erik op zaterdag 25 juni te vinden in Eindhoven op de Kunstmarkt Blixembosch, op 23 juli in Spaarndam en nog een 9 tal kunstmarkten en exposities. Voor alle data en plaatsen kijkt u maar op zijn site bij Exposities

Verder vertegenwoordigd Patrick Roelofs hem in geheel Nederland en dat hij doet hij goed en ook op zijn eigen manier, volgens Erik.

Erik is lid van het NABK maar kan er nog niet, volgens eigen zeggen, mee uit de voeten. Hij is meer de mens, die het wil doen en hebben van een aanspreekpunt of een persoon.

Organiseren van exposities gebeurt op verschillende manieren. De ene keer wordt hij gevraagd en soms regelen ze het zelf. Maar ook wordt er wel eens wat in groepsverband geregeld. Ook is Erik toch meer de mens van samenwerken. Dit vindt hij, uit ervaring, beter en effectiever als tegenwerken.

Ook zit hij op diversen netwerksite. Maar het is Patrick die dat eigenlijk allemaal regelt. Hij gaf aan dat het hele internet gebeuren niet zo zijn ding is. Het liefste doet hij waar hij eigenlijk het beste in is: “CREËREN VAN WEER EEN NIEUW WERK”

Exto is gewoon via internet ontdekt en daar voelt hij zich nog steeds op zijn gemak. De reden daarvoor is dat het hem prima bevalt omdat het duidelijk is en erg overzichtelijk. Daarom is Exto ook zijn enige en dus hoofd site. Maar op het Forum is Erik niet te vinden. Zoals al eerder in het interview geschreven is hij meer een mens van Face to Face.

Hebt u nog een vraag voor Erik of heeft u een opmerking, stel hem dan hieronder.

Peter Hendriks

Bericht: #1
24 jun 2011 00:40
Profiel WWW

Dank je Peter, voor het fraaie interview!

Vriendelijke en kleurrijke groet,

Patrick Roelofs

Bericht: #2
24 jun 2011 07:50
Profiel

Ik heb het interview met veel plezier geschreven. Maar dat was ook niet zo moeilijk met die kleurijke schilderijen. Daar wordt je vanzelf vrolijk van.
Peter

Bericht: #3
24 jun 2011 13:54
Profiel WWW

Leuk interview, lekker ongedwongen en bovenal VROLIJK

Bericht: #4
29 jun 2011 10:22
Profiel

adridebruijn schreef:
Leuk interview, lekker ongedwongen en bovenal VROLIJK

Ha die Adri!
We wensen je een vrolijke dag!

P.s. op http://www.erikloman.com meer vrolijke avonturen!
Laat gerust een reaktie achter in het gastenboek, altijd leuk!

Bericht: #5
29 jun 2011 15:57
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]