Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Interview met Ger Zaagsma 

naam: Ger Zaagsma
opleiding: Autodidact
discipline: Aquarel
site http://www.atelier-gerzaagsma.nl
Bijlage:
DSC03413.jpg
DSC03413.jpg [ 40.83 KiB | 3012 keer bekeken ]

Ger vindt zijn inspiratie hoofdzakelijk in zijn directe omgeving en dan met name het Wormer- en Jisperveld.
Kenmerkend in zijn werk zijn de lage horizon en hoge luchten, weerspiegeld in het water dat is afgebiesd met rietkragen. Met name zware wolkenpartijen vind hij geweldig mooi om te schilderen. 'Expressieve Luchten'
Bijlage:
expressieve luchten.JPG
expressieve luchten.JPG [ 32.22 KiB | 3012 keer bekeken ]

Als drager gebruikt hij altijd zwaar papier dat toch nog opgespannen moet worden vanwege zijn ruime watergebruik. Dat ruime watergebruik heeft o.a. als gevolg dat ook veel van de verf op de grond terecht hetgeen hem echt een grootverbruiker van verf maakt. Maar het heeft ook als gevolg dat werken op locatie vrijwel ondoenlijk is daar het droogproces goed gestuurd moet worden.

Ger beperkt zich tot slechts 6 kleuren, altijd dezelfde, omdat hij ervaart dat dát de samenhang van lucht, water- en landpartijen bevordert.
'storm op zee'
Bijlage:
stormopzee.jpg
stormopzee.jpg [ 447.57 KiB | 3012 keer bekeken ]

Het lijkt een grote stap om het als autodidact uiteindelijk tot fulltime beeldend kunstenaar te brengen en daarvan te kunnen leven. Echtgenote Marjan koestert het idee dat zij daar misschien wel een beetje de hand in heeft gehad en vertelt dat ze ooit, tijdens een verhuizing, op zolder in een van de vele dozen een schetsboek van Ger vond.
Marjan: “Nog uit zijn middelbare schooltijd - alles in houtskool en potlood - en echt goed. Dat kon je toen al zien, zelfs nog zonder enige opleiding.
Dus heb ik hem als Sinterklaas-surpise voor een kwartaal opgegeven bij een lokale teken- en schilder opleiding (Fluxus) waar hij in aanraking kwam met alle vormen van tekenen en schilderen: houtskool, aquarel, acryl, olie en wat dies meer zij.
Hij vond en vindt alle disciplines leuk, maar zijn hart ging eigenlijk meteen al uit naar aquarelleren. 'Mist'
Bijlage:
persmistokt2010.jpg
persmistokt2010.jpg [ 24.31 KiB | 3012 keer bekeken ]

Omdat het schoolse systeem niet zo aan hem besteed was, is hij de jaren daarna bij diverse kunstenaars in de leer geweest, zodat hij vooral zijn techniek kon verfijnen. Daardoor hij - na begonnen te zijn met wel 25 tot 30 verschillende kleuren – heeft hij zich de techniek van het mengen eigengemaakt, en is zo tot die 6 kleuren gekomen.

Niet een specifiek schilderij maar een serie werken heeft zijn voorkeur, en wel die van de bruine vloot. Deze maakte hij een aantal jaren geleden en zijn bijna allemaal verkocht en er is helaas geen foto van te laten zien. Echter: er blijkt eigenlijk toch een werk te zijn dat hij liever niet wil verkopen, een aquarel van Jisp, heel los en bijna surreëel geschilderd. Als ik aan Marjan vraagt wat daarachter zou kunnen zitten zegt zij: “Ik denk ook dat het komt omdat hij daar zijn schilderscarrière is gestart en eigenhandig zijn atelier heeft gebouwd, dat hij daar nogal aan verknocht is...”
Overigens maakt Ger wel vaker schilderingen van rondom Jisp. 'Jisperveld'
Bijlage:
jisperveld.JPG
jisperveld.JPG [ 60.63 KiB | 3012 keer bekeken ]

Ook vraag ik nog naar zijn deelname aan de biënnale in mei:
Ger: ”De biënnale in mei is heel bijzonder. Alleen al om deel te MOGEN nemen aan een evenement waar zoveel gerenommeerde kunstenaars uit heel Europa (en soms nog verder) voor worden uitgenodigd is fantastisch. De overeenkomst tussen al deze kunstenaars is het aquarel, maar daar houdt de overeenkomst ook meteen weer op.
Geweldig als je ziet dat er bijna 500 kunstwerken hangen van zo'n 175 kunstenaars en dat er niets hetzelfde is of op elkaar lijkt. En ook dat er zo ontzettend veel bezoekers op afkomen!
Er schijnt dit keer minder verkocht te zijn dan afgelopen biënnales, maar ik denk dat dát meer crisis gerelateerd is. Het was dit keer ook in een andere ruimte, de grote beurspaleizen van Namen, minder intiem maar veel mooier uitgelicht, en ruimer, waardoor het veel beter tot zijn recht kwam.
De voorbereiding is wel wat zenuwslopend: ook als je er een vorige keer goed uitkwam zegt dat nog niets voor de volgende biënnale: er wordt helemaal anoniem gekozen, met afgeplakte namen. Dus echt wel trots dat ik er met 3 werken doorgekomen ben!”

Ger wordt tot mijn verbazing niet wordt vertegenwoordigt door een galerie.
Zelf zegt hij daarover dat galerieën nauwelijks geïnteresseerd zijn in aquarel, waarbij “kom maar terug als je dit in olie maakt” een gebezigde uitspraak is. Daartegenover staat dat zijn werk wel bij kunstuitlenen hangt.
Ook is hij via exto aangesloten bij een aantal groepen en is zijn vrouw oprichtster van het aquarellistencollectief ACN waarmee ze inmiddels 3 exposities hebben georganiseerd.
Een grote expositie in de omgeving organiseert hij 1 keer per jaar zelf en verder wordt hij met regelmaat uitgenodigd om elders te komen exposeren.
“Maar”, zo voegt hij toe: “de pr wordt voor 99 % verzorgd door mijn vrouw, en die verzorgt dus ook de uitbreiding van het netwerk.”
In juli volgt er iig. een expositie in Morvan, de grote Franse tentoonstelling waarvoor de voorbereidingen al volle gang zijn.
'Chalouxbos'
Bijlage:
Chalouxbos5572 0311.jpg
Chalouxbos5572 0311.jpg [ 99.4 KiB | 3012 keer bekeken ]

Een tv-uitzending was destijds aanleiding om bij exto aan te melden. Op dat moment was hij juist bezig met het maken van een website maar exto levert hem, zo meent Ger, veel meer op dan een eigen site had gedaan.

Heb je nog een vraag aan Ger? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
17 jun 2011 06:26
Profiel WWW

Héél mooi werk Ger, met bijzonder veel sfeer. Chapeau!

Bericht: #2
17 jun 2011 08:37
Profiel

Prachtig werk; ¨Jisperveld¨ is bijv. een heel sterk ding.
Zelf nooit aquarel gedaan maar altijd diep onder de indruk van de suggestieve krachten ervan.

Bericht: #3
17 jun 2011 08:51
Profiel

in het echt is het werk nog mooier (gezien in het Weefhuis, Zaandijk), veel succes Ger.

Bericht: #4
19 jun 2011 12:59
Profiel

Altijd prachtig en heel herkenbaar, mede door de kleuren.

Mijn vraag: gebruik je wit papier of getint papier?

Bericht: #5
30 jun 2011 12:53
Profiel

Ger, mooi werk! Ik heb de ballen verstand van schilderkunst, maar het spreekt me erg aan. Goed kleurgebruik, je voelt je erin staan.

Bericht: #6
02 okt 2011 17:25
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]