Naam : Ciel Van den Heuvel
Opleiding : Academie N.I.K.O. Neerpelt
Discipline : Schilderen
Exto site :
http://www.sil.exto.nl Bijlage:
Ciel van den Heuvel.jpg [ 11.92 KiB | 4143 keer bekeken ]
In 1992 kreeg Ciel sterk de behoefte om te gaan schilderen. Ze startte met een cursus aquarelleren. In 1995 besloot ze een kunstdeeltijd opleiding te gaan doen aan de academie in Neerpelt, België. Hier maakte ze kennis met alle vormen en technieken van de teken- en schilderkunst, van figuratief tot abstract. Maar haar belangstelling lag altijd al bij moderne en hedendaagse kunst, dus koos Ciel voor de abstracte schilderkunst.
Op mijn vraag aan Ciel door wie of wat ze geïnspireerd wordt kreeg ik de volgende reactie:
“Mijn grootste inspiratiebronnen zijn de volgende kunstenaars; de in Letland geboren Rothko die op 10 jarige leeftijd naar Portland Amerika verhuisde (1903 - 1970), de Nederlander Armando (1929 - heden), de Spanjaard Tapiés (1923 – heden) en de Nederlander Eugène Brands (1913 - 2002). Een museumbezoek met de mogelijk een of meerdere werken van een van hen te kunnen bewonderen is dan ook puur genieten voor mij. Een tweede grote inspiratiebron is de natuur die overal volop aanwezig is. Als je namelijk de kunst verstaat van het zien, is alles aanwezig om geïnspireerd te raken.”
Ciel verzamelt namelijk o.a. in die natuur herinneringen die ze in haar atelier probeert vorm te geven met kleur en structuur. Kleur is voor haar erg belangrijk. Het maakt de vorm en tegelijk de compositie en is sfeer bepalend. Vaak is het vechten, maar de wil om door te gaan is er, resultaat, iets goeds dat is wat ze nastreeft, dus gaat ze door tot ze tevreden is. Het gaat haar niet om iets herkenbaars te maken, maar meer om haar gevoelens om te kunnen zetten in een eigen verhaal. Ciel vindt het erg belangrijk dat haar werk prettig is om naar te kijken, dat het uitnodigt om een zoektocht te beginnen in de eigen belevingswereld van de kijker, zonder dat deze gestoord of geremd wordt door duidelijke voorstellingen of titels. Dat is dan ook de reden dat ze het belangrijk vindt dat de kijker zelf ontdekt en ondergaat wat het met hem of haar doet. Om die reden hebben haar werken dan ook geen titel maar een nummer. Als dit alles haar goed lukt, is ze pas tevreden en krijgt ze weer nieuwe energie om door te gaan.
De opbouw van het werk van Ciel begint met de herinnering van haar natuurbeleving. Vooraf bepaalt ze het kleurgebruik. Haar voorkeur gaat uit naar warme kleuren, maar soms zoekt ze de koelte in het blauw/groen of de soberheid van grijs. Ciel werkt met acryl, omdat het een sneldrogend medium is. Vroeger maakte Ciel weleens een ondergrond vooraf van zand, papier, textiel, pasta’s en andere materialen. Tegenwoordig mengt ze het meteen door de verf en brengt het daarna op met mes en of grote kwasten. Daardoor ontstaat de gewenste gelaagdheid en structuur. Ook mengt ze soms de kleuren rechtstreeks op het doek. Al werkende ziet ze dan wat er moet gebeuren. Zo bouwt ze haar werk op tot het voor haar gewenste resultaat. Dan pas is ze klaar om het doek los te laten.
Ik had Ciel gevraagd om 3 van haar werken te selecteren om uitgelicht te worden waar ze een mooie herinnering aan had/heeft of die om een andere reden belangrijk voor haar waren/zijn. Ik heb haar verzocht om een vroeg werk, een werk halverwege haar schilders carrière en een recent werk daar voor te nemen. Dit is haar keuze.
Compositie 0303 uit 2006 Bijlage:
Compositie 0303.jpg [ 35.38 KiB | 4143 keer bekeken ]
Dit is een herinnering aan een mooie warme avondlucht. Gewoon onderweg naar huis werd ze getroffen door dit beeld. Het heeft haar zo diep geraakt, dat er naderhand genoeg overbleef om het op haar eigen manier op doek te zetten. Zo zijn er in die periode een aantal landschappelijke impressies ontstaan.
Compositie 0636 uit 2009 Bijlage:
Compositie 0636.jpg [ 50.26 KiB | 4143 keer bekeken ]
Deze compositie is ontstaan tijdens een mooie wandeling die ze gemaakt heeft in de Pyreneeën. Ciel raakte erg gefascineerd door de tekening en structuur in stenen en rotswanden die ze tijdens deze wandeling ontdekte. Met haar eigen kleurgebruik en werkwijze probeert ze dan datgene wat ze gezien heeft weer te geven op haar doek.
Compositie 0654 is een recent werk Bijlage:
Compositie 0654.jpg [ 39.45 KiB | 4143 keer bekeken ]
Hier probeert ze met een eenvoudige compositie toch een boeiend geheel te maken. Deze werkwijze zit tussen Armando en Rothko in. Zij blijven bij haar een grote rol spelen in haar kunstbeleving zoals ze al eerder heeft aangegeven.
Ook ik heb weer twee werken uitgekozen. Dit zijn de werken waar ik meer over wilde weten omdat ze me hebben geraakt en ook weer erg verschillend zijn in compositie. Met name ook de contrasten die in beide werken zo aanwezig zijn. Wat me dan ook opvalt zijn de contrasten in kleurstelling maar ook de textuur in het werk. Ik ben me bewust dat dit moeilijk op een foto te zien is. Maar compositie 0616 (het rode doek) is vrij vlak zo te zien met uitzondering van de onderkant. Terwijl de compositie 0651 juist veel meer textuur heeft. In dit werk is duidelijk te zien dat er een meer gelaagdheid in zit als in het rode doek.
Compositie 0616 uit 2008Bijlage:
Compositie 0616.jpg [ 39.01 KiB | 4143 keer bekeken ]
Ciel geeft aan dat deze compositie een experiment is met vooraf aangebrachte structuur in contrast met vlak en de uitdaging in een rode kleurnuance. Het is niet ontstaan uit een bepaalde gebeurtenis of herinnering. Tenminste niet bewust.
Compositie 0651 uit 2010 Bijlage:
Compositie 0651.jpg [ 41.44 KiB | 4143 keer bekeken ]
Dit werk is door het contrasterend kleurgebruik en andere werkwijze veel expressiever dan 0616. Vaak ontstaan de beelden, volgens Ciel, pas echt op het doek en speelt de gemoedstoestand, waarin ik me dan zelf net bevindt, natuurlijk ook mee. Dit werk is tot 30 augustus te zien bij
Galerie Bella Forma Nieuwstraat 17 Budel.
Tot slot nog wat algemene vragen.
Op mijn vraag of Ciel fulltime kunstenaar is en of ze ook nog werkzaamheden buiten de kunst heeft antwoordde ze het volgende;
“Ik heb een atelier aan huis en werk daar gemiddeld 3 dagen per week. Iedereen die belangstelling voor mijn werk heeft is van harte welkom in mijn atelier in Budel - Dorplein. Wel graag eerst even een afspraak maken via mijn mailadres
Cielvdheuvel12@hetnet.nl .“
Ciel geeft geen les of workshops. Ze staat ook niet op kunstmarkten omdat ze van mening is dat schilderijen hier niet geschikt voor zijn.
Ciel is niet bij een kunstgroep of collectief aangesloten maar is wel lid van het N.A.B.K.
De galeries die werk van Ciel exposeren heeft ze eerst zelf benaderd. Ook organiseert Ciel zelf , of met collega’s een ruimte om te kunnen exposeren.
Werk van Ciel is momenteel te zien in
Galerie Bella Forma in Budel Deze galerie is pas opgestart en werkt met kunstenaars die voornamelijk gescout zijn uit de regio Cranendonck. Het is een groepsexpositie en is heel erg veelzijdig ingericht. Haar werk is hier nog te zien tot 30 augustus 2011.
Tot 1 juli 2011 zijn er ook nog werken van haar te vinden in
Galerie de Kluis Wijngaard 6 Thorn.
Het netwerk wat ze heeft, ontstaat en onderhoud Ciel door regelmatig een bezoek aan galeries en kunstbeurzen te brengen.
Exto is door een tip van iemand, onder haar aandacht gebracht. Ze is er erg tevreden over omdat Exto een goede en professionele uitstraling heeft, erg gebruiksvriendelijk is en daardoor gemakkelijk zelf te onderhouden is. Exto fungeert momenteel als hoofdsite.
Ciel is zelden te vinden op het Exto forum.
Heb je nog een vraag aan Ciel stel hem dan hieronder.
Peter Hendriks