Naam: Aukje Rammelt
Opleiding: Kunstgeschiedenis
Discipline: Schilderkunst, tekenkunst, fotografie
Site:
www.aukjerammelt.comBijlage:
Aukje_foto.jpg [ 67.33 KiB | 2700 keer bekeken ]
Inspiratie De alledaagse werkelijkheid, met in het oog springende taferelen en details vormt de inspiratie voor het werk van Aukje Rammelt. Vaak is het juist datgene wat ze bijna terloops waarneemt, wat in haar ooghoek opdoemt, wat haar inspireert tot een nieuw werk. Dat is de zuiver visuele indruk, zonder verhaal. Het onderwerp zelf is in dit proces dan ook niet erg belangrijk.
"Ik probeer de vormen die ik zie te ontdoen van hun betekenis, te vergeten wat ze voorstellen. Afstand te nemen van wat je ergens over weet en puur naar vorm kijken. Want wat je ergens over weet gaat al snel overheersen. Als je gaat nadenken, bijvoorbeeld over de functie van een stoel, de emotie die je voelt bij de persoon die je portretteert, of het oordeel wat je hebt over je onderwerp vertroebelt het wat je echt ziet. Ik probeer te vergeten wat ik weet. Dat is het proces dat ik nastreef. Eigenlijk is het een soort 'blind' zijn. Als het resultaat dan op papier staat gaat datzelfde proces door."
Veel kunstenaars zijn inspirerend voor Aukje. Ze vindt het vooral leerzaam en fascinerend om te kijken naar het handschrift van een bepaalde kunstenaar. De lijnvoering, de kwaststreken, heel resoluut, of juist ingetogen. Maar een aantal kunstenaars springen eruit; Tomi Ungerer, Roland Topor, Franz Kline en Nicolas de Stael, hun werk is een belangrijke inspiratiebron
Aukje omschrijft haar eigen werk als abstract, als een weergave van het bovenstaande proces, associatief en uiteindelijk ook poëtisch. De titels van de werken probeert ze zo neutraal mogelijk te houden, liefst gaf ze ze eigenlijk geen titels maar de kijker hecht er wel waarde aan , het proces van associëren wordt erdoor gestuurd of op gang gebracht.
Bijlage:
Straatmuzikanten.jpg [ 47.52 KiB | 2700 keer bekeken ]
WerkwijzeIn het begin begon Aukje voor een schilderij met een realistische weergave van de werkelijkheid, die ze dan stap voor stap ‘wegschilderde’ tot er een nieuwe werkelijkheid verscheen.
Een voorbeeld van dit proces van abstraheren is de serie ‘Stilleven met appel” , olieverf op houten paneeltjes.
Bijlage:
Boek en appel 1, 2 en 3.jpg [ 176.34 KiB | 2700 keer bekeken ]
De stappen die ze voorheen zette van het wegschilderen van de realistische weergave tot een nieuwe werkelijkheid ontstond slaat ze tegenwoordig over. Dit proces vindt nu plaats in haar hoofd en het resultaat is daardoor directer. Ze vormt zich geen beeld vooraf. Het is altijd een beeld achteraf. Ze stopt als het schilderij "tot haar gaat spreken." Dat is een kwestie van kijken en niet oordelen, maar wel op dat juiste moment stoppen.
Zo zit ze tegenwoordig vaak eerst lange tijd te kijken of staren om een sfeer te vangen, waarna ze aan de slag gaat. Na de eerste aanzet leidt de tekening of het schilderij zoals ze vertelt; "haar zelf meestal de weg." Ze probeert daarbij zoveel mogelijk waardevrij te blijven. Dat kan soms lastig zijn; "om te vergeten wat je weet over de dingen, maar wel noodzakelijk, omdat de dingen die je weet of voelt je blik vertroebelen. Het kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je iets wat je lelijk vindt probeert te verdoezelen, of dat je iets waar je eerbied voor hebt niet durft te vangen. Daarmee dwing je iets af wat niets met de realiteit te maken heeft. Het gaat ten koste van de compositie en de eenheid in het schilderij."
Bijlage:
z.t.jpg [ 47.21 KiB | 2700 keer bekeken ]
Aukje werkt met diverse materialen en technieken, waaronder olieverf, acryl, potlood gouache, inkt, fotografie en gemengde technieken. Ze kiest kies de materialen die voor haar het best weergeven wat ze ziet. Maar daarbij probeert ze zich ook altijd wel te beperken. Dat is uitdagender. Een kwast bijvoorbeeld, dat komt de eenheid ten goede, of alleen een potlood, want die past altijd in je zak.
De series foto's zijn in principe zelfstandige werken. Maar ze komen voort uit eenzelfde proces als het schilderwerk. Het ene werk beïnvloedt het andere, of het nou foto's zijn of schilderijen.
Door altijd met verschillende werken tegelijkertijd bezig te zijn geeft dat haar een zekere afstand van het werk en daarmee ook meer vrijheid om te kunnen experimenteren.
Bijlage:
Nieuwmarkt.jpg [ 24.2 KiB | 2700 keer bekeken ]
Afgelopen jaar heeft Aukje afscheid genomen van de plaats waar ze 15 jaar lang heeft gewoond door een serie foto's en schilderijen te maken. De Nieuwmarkt in Amsterdam die eerst een dagelijkse realiteit was, is nu een herinnering. (zie hierboven) Waar ze nu woont staat juist alles op scherp. Haar verwachting is dat de foto's en schilderijen die ze hier zal maken dat zullen weerspiegelen.
UitgelichtEen werk welke een speciale plek inneemt is ‘Zelfportret met groene trui’ Na al die jaren (het is uit 2005) herkent ze zichzelf er nog steeds in. Het is het enige schilderij wat ze ook niet zou willen verkopen, omdat het teveel over haarzelf gaat. Het hangt bij haar thuis en het zou haar ook erg bevreemden wanneer het ergens anders dan daar zou hangen. Het werk stimuleert haar om door te gaan. Aukje legt dit als volgt uit; “Schilderen is een vorm van communicatie. Met de wereld, die je vertaalt, met jezelf, omdat je voortdurend beslissingen moet nemen, met het werk, waarmee je in onderhandeling bent, met de kijker, als die er iets in herkent. Als dat gebeurt laat ik het verder los. Dan is het gelukt."
"Bij dit portret ben ik op de een of andere manier de kijker geworden. Ik zie wat eraan gelukt is en wat niet, wat ik wil verbeteren, wat ik wil behouden, de weg die ik heb afgelegd, en wat ik nog wil bereiken.“
Bijlage:
Zelfportret met groen trui.jpg [ 30.42 KiB | 2700 keer bekeken ]
Hoe profileer je jezelfAukje is geen fulltime kunstenaar. Ze heeft het een tijdje geprobeerd maar dat beviel niet. “Om te kunnen schilderen moet ik mezelf kunnen voeden, letterlijk en figuurlijk”. Voor haar vaste inkomsten is ze vertaalster. Hierdoor kan ze in vrijheid schilderen.
Aukje geeft geen lessen of workshops en staat niet op markten.
Afgelopen zomer is ze verhuisd naar Asperen en heeft ze zich aangesloten bij de
kunstenaarsgroep Asperen die de open ateliers organiseert. Op 3 en 4 september is de atelierroute. Ook doet ze mee aan de
Leerdamse Kunstvierdaagse(27 t/m 30 oktober a.s.). Deze ontwikkelingen staan allemaal nog in de kinderschoenen, het is nog afwachten hoe het zich zal ontwikkelen.
Tot nu toe heeft ze haar exposities steeds zelf geregeld, of meegedaan met groepsexposities.
Buiten de exposities houdt ze zich niet erg bezig met de verkoop, omdat ze haar inkomsten uit andere bronnen haalt. Meestal komen de kopers zelf naar haar toe en dat is voor Aukje op dit moment genoeg. Via exposities en bv. facebook breidt ze haar netwerk verder uit.
Bijlage:
zt.jpg [ 46.69 KiB | 2700 keer bekeken ]
ExtoVia een vriendin is ze bij exto terecht gekomen. Het bevalt prima. Het is heel gebruiksvriendelijk en de kwaliteit wordt goed bewaakt.
Het is haar hoofdsite. Op het extoforum kijkt ze nauwelijks, ze zou het wel eens vaker willen doen maar door het vertaalwerk zit ze al vaak genoeg achter de computer.
Heb je nog vragen aan Aukje? Stel ze hier!
Liesbeth Daale