Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview Simon Borst 

Algemene informatie

Naam: Simon Borst
Site: http://simonart.exto.nl

Opleidingen:
. Algemene opleiding beeldhouwen en schideren
. Crejat - Art Academie Alkmaar
. Artiance Cultureel Opleidings centrum Alkmaar

Bijlage:
simon borst.jpg
simon borst.jpg [ 41.35 KiB | 2356 keer bekeken ]

Discipline: Plein air schilderen.

Inspiratie en werkwijze:
Een kunstenaar die mij inspireert, is onder andere Mondriaan, zijn hele oeuvre. Interessant is te zien dat hij figuratief gestart is en het hele proces heeft doorgemaakt tot en met de abstractie. Verder inspireren mij de bekende kunstschilders die ook plein air gewerkt hebben zoals Monet, Van Gogh etc. De Bergense school bij mij om de hoek en andere groepen en stromingen die Nederland rijk is. We zijn gezegend in dit land wat dat betreft.

Ik werk dus buiten in de vrije natuur, dat is mijn atelier. Echt, het is wat mij betreft het mooiste atelier dat er is. Vroeger heb ik wel binnen gewerkt, maar er was zo’n 15 jaar geleden een moment in het bos dat zo indrukwekkend was, waardoor ik besloten heb buiten in de vrije natuur te gaan werken. Je bent er omgeven door alle soorten van vormen, lichtval en kleuren. Je moet snel kunnen handelen en denken, handig zijn met kleur en vooral durf tonen en nieuwsgierig zijn.

Ik werk met olieverf op doek of op geprepareerd papier, met de nodige voorbereiding. Alles in de koffer: ezel – doeken – olieverf – kwasten – terpentine – koffie en wat te eten.

Uitgelicht:
Afbeelding

Werk dat ik belangrijk vind heeft te maken met het eindresultaat en de omstandigheden waarin ik het gemaakt heb. De eerste afbeelding is een werk wat ik gemaakt heb in Bulgarije tijdens het plein air project waar ik voor uitgenodigd was. Het is vaak moeilijk om op vreemd terrein een omgeving te schilderen waar je niet mee bekend bent. Ik moest daar mijn werk maken en er was een expositie als slot. Resultaat was dus van belang.

Bijlage:
EXTO_FOTO_2_a.jpg
EXTO_FOTO_2_a.jpg [ 74.23 KiB | 2354 keer bekeken ]

De tweede afbeelding is gemaakt in Nederland vlakbij de duinen tussen bollenvelden. Het was op een zeer warme dag in een open veld. Om dit te maken was veel concentratie vereist en doorzettingsvermogen. Het werk is lekker kleurrijk met een vloeiende lijn, ik heb lekker snel gewerkt. Nat in nat werken met veel gevoel.

Exto-vraag:
Je geeft aan o.a. Mondriaan als inspirator te hebben. De wijze waarop Mondriaan gaandeweg zijn beeldtaal ontwikkelde, kwam voort uit zijn geestelijke – zeg: spirituele (theosofische) opvattingen. Het is daarom dat ik zeer nieuwsgierig ben naar jouw eventuele eigen visie, inhoudelijk gezien, op je werk.

Afbeelding

Als ik jou zou vragen waarom je dit werk 'De zwarte schuur” zo geschilderd hebt als je hebt gedaan - waarom die uitsnede?, waarom die kleuren? waarom die schuur? - wat wil je je werk meegegeven, zoeken, vinden, laten zien?

Ik denk dat we met het oeuvre van Mondriaan getuige zijn van een groeiproces in denken, waarnemen en vormgeven. Zelf ga ik ervan uit dat ieder mens daarmee te maken heeft. Doordat je als kunstenaar het talent hebt om vorm te geven aan je onderwerp ga je dit proces nadrukkelijk ontwikkelen. Er ontstaat een vorm van stijl - je mag hopen dat je die ooit zal vinden - en met veel doorzettingsvermogen zal het zich ontwikkelen.
De natuur is mijn atelier, wat ik dus laat zien is deels wat mijn omgeving mij vertelt en wat ik daar als schilder mee wil. Ik probeer dus echt in dialoog te gaan met mijn onderwerp en ik gebruik het als een ruimtelijke ordening. Wanneer dit proces goed in mijn hoofd en mijn gevoel zit kan ik lekker vrij werken en zal het een goed werk worden.

Plein air werk houdt ook in dat het altijd een avontuur blijft net als het leven zelf. Het weer kan omslaan, en van alle plannen komt niets meer. Vooropgezette plannen blijken vaak niet te realiseren, maar vaak leidt juist het avontuur tot de mooiste werken. Ik ben op een boerderij opgegroeid, ik denk dat daar het element natuur vandaan komt.

Enige tijd geleden had ik een interview met een krant, de persoon die het interview met mij had, kon vrij nauwkeurig zeggen wat mijn karakter was aan de hand van mijn schilderijen. Je werk als afspiegeling van jezelf, dan ben je volgens mij op de goede weg.

Reactie op de zwarte schuur:
Deze schuur staat op het oude hof in het berger bos, de omgeving waar de Bergense school is ontstaan. Toen ik deze schuur voor het eerst zag trof mij de tegenstelling tussen wat de mens maakt en wat de natuur ons laat zien. De natuur is ons altijd twee stappen voor en zal daarom altijd een inspiratiebron voor ons zijn. Ik kan zo ontzettend veel situaties opnoemen die mij elke keer weer raken. Laatst bij galerie 'De queeste' , daar stonden authentieke Bulgaarse beelden in een schitterende tuin. De versmelting gaf me schilder energie voor heel wat jaren.

De expositie die ik in Israël heb volgende maand heeft de naam 'Nature, a global source of inspiration'. Mijn plein air werk is daar te zien tezamen met klassieke muziek waar de natuur ook de inspiratiebron voor was.
Terug naar het schilderij. Er zijn zoals je ziet een aantal schuine en rechte lijnen te herkennen. Samen met de weergave van de natuur, soms realistisch soms licht geabstraheerd, ontstaat er volgens mij een kunstzinnig beeld. Men ziet het eindresultaat, maar je moet je voorstellen dat wanneer je daar loopt er heel veel denkwerk aan vooraf gaat.
Om te beginnen moet je de juiste schilderlocatie vinden qua weersomstandigheden, het moment van de dag qua licht en of je er voor kiest in te zoomen of juist het grote overzicht in beeld wilt. In dit schilderij heb ik dus gekozen voor inzoomen, zodat het lijnenspel etc. versterkt wordt.

Hoe profileer je jezelf?
Naast mijn activiteiten als kunstschilder ben ik ook werkzaam in het Amstel-hotel in Amsterdam. Daar ben ik bijna 10 jaar werkzaam in de keuken; dat betekent voor mij ook creatief zijn en met veel passie je vak uitoefenen. Schilderen in combinatie met mijn werk in het Amstel hotel vind ik een prima combinatie. Wat de toekomst gaat worden, weet ik echt niet.

Er wordt mij regelmatig gevraagd of ik les geef. Dit is iets wat ik vroeger wel gedaan heb, maar ik heb het nu een beetje druk met andere zaken. Er is nog geen vertegenwoordiging door een galerie en op markten sta ik niet. Als je buiten schildert, heb je toch al veel contact met voorbijgangers. De exposities van mijn werk organiseer ik zelf; ik heb altijd wel een jaar vooruit gepland. Tot volgend jaar februari ben ik lekker druk.

Mijn werk is regionaal en landelijk - maar de laatste jaren ook regelmatig in het buitenland - te zien . Vorig jaar ben ik geselecteerd voor een plein air project in Bulgarije door het museum Vladimir Dimitrov. En in december 2009 was ik geselecteerd voor de Biënnale in Florence.

Een galerie in de kunstenaars-village Ein Hod heeft mij uitgenodigd om in mei dit jaar daar te exposeren. Ik ben daar onderdeel van het Maestro-project dat als thema “Nature, a global source of inspiration”, heeft. Daar ben ik momenteel voor aan het inpakken. Verder zijn er een aantal buitenlandse projecten die in ontwikkeling waar onder een project in Vietnam waar ik in Nederland diverse kunstenaars voor ga benaderen. Een aantal Vietnamese musea zijn daar bij betrokken en ook een aantal lokale Vietnamese kunstenaars.

Omdat ik de organisatie doe van de officieel erkende website van de http://www.dfba.nl word ik regelmatig benaderd door kunstenaars en organisaties uit binnen- en buitenland. Dit kunnen Florence Biënnale organisaties zijn in andere landen zoals Amerika, Australië en Zweden of Biënnale-organisaties die zelfstandig een evenement aan het organiseren zijn. Er is genoeg te doen dus.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Ik ben zeer tevreden over de mogelijkheden van de extowebsite.

Ben je wel eens op het extoforum?
Op het extoforum ben ik zo af en toe, gewoon even kijken wat er speelt.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Mijn extowebsite heb ik in combinatie met mijn blog spot. Verder ben ik ook te vinden op de dfba/extosite

Heb jij ook een vraag aan Simon Borst? Stel hem hier.

Agnes Frijlink

Bericht: #1
21 apr 2010 09:21
Profiel

Dag Simon,

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar sinds Florence heb ik nauwelijks tijd om adem te halen, laat staan om andere leuke dingen te doen.
Ik heb jouw aanwezigheid in Florence samen met jouw DFBA al zeer positief ervaren. Op dit moment heb ik een expositie bij het " Kunstgebeuren" in Ede.
Voor mij een ongelofelijk mooie positieve ervaring. K'weet zeker dat wij contact gaan hebben. Groet Karel

Bericht: #2
24 apr 2010 22:30
Profiel

werk wat me aanspreekt qua kleur en licht

Bericht: #3
26 apr 2010 05:51
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]