Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Martin Hanssen 

Naam : Martin Hanssen
Opleiding : MAVO
Discipline : Schilderen

Bijlage:
Martin.jpg
Martin.jpg [ 115.65 KiB | 5356 keer bekeken ]

De inspiratie van Martin komt voort uit wat hij visualiseert in zijn omgeving. Vooral het mens zijn vindt hij een waardevol iets, waaruit veel voort komt. Bijzonder vind hij het hoe mensen zich kleden, gedragen en zeker ook hoe ze er uit zien. Vaak wanneer hij met een schilderij figuurtjes aan het schilderen is, zoals bij het schilderij `Mensenmassa` gebeurd het vaak, dat wat hij eerder gezien heeft aan een bepaalde persoon, ook daadwerkelijk op het doek komt. Maar dan in een meer geabstraheerde vorm. Hij wordt niet echt geïnspireerd door het werk van anderen, omdat hij zijn eigen stijl heeft. Bovendien vind hij het erg prettig om in diverse materialen en verschillende richtingen te werken.

Inspiratie voor een nieuw schilderij haalt hij vaak uit een eerder gemaakt schilderij. Zo ontstaat er een serie schilderijen met hetzelfde thema. Maar o, zo verschillend en toch zo herkenbaar. Een absolute aanrader is dan ook zijn serie schilderijen “Mensen”. Een voorbeeld van deze serie is

“Mensenmassa.”

Bijlage:
Mensenmassa.jpg
Mensenmassa.jpg [ 511.99 KiB | 5356 keer bekeken ]

Martin vindt zelf dat dit een van de mooiste schilderijen is wat hij ooit heeft gemaakt. Een schilderij dat dus over mensen gaat. Het was het 1e schilderij dat hij in een geabstraheerde vorm heeft gemaakt en het mooie hiervan is dat het tegelijk ook zo universeel is. Uit dit schilderij heeft hij een heel serie schilderijen gemaakt met dit thema. Op zijn site omschrijft hij deze serie met de tekst
“In mijn leven heb ik heel veel mensen ontmoet. Waarbij ik de integriteit van de mensen bewust heb ervaren. In mijn verschillende werken heb ik getracht dit uit te beelden.”
Deze serie is gestart in 2000 en loopt nog steeds als thema. Het is dan ook absoluut een aanrader om deze serie schilderijen te bekijken.

Martin vindt het prachtig om ook door de natuur te worden geïnspireerd. Vaak gaat hij wandelen en kijkt dan naar de vormen van bijvoorbeeld de bomen, de stand van de zon en- of naar de golven van de zee, dat vermengd is met onder andere het flierefluiten van de vogels. Het gebeurt dan ook wel eens dat hij iets onderweg mee naar huis neemt om dit te gebruiken voor een schilderij.
Verder vind hij het ook fijn om te beeldhouwen en te boetseren, maar dat is meer een hobby, omdat hij daarvoor helaas niet echt de ruimte voor heeft.

Op de vraag of hij volgens een bepaalde methode werkt antwoord Martin dat dit afhankelijk is van het onderwerp wat hij schilderen wil. Soms maak ik iets direct op doek, maar ik werk ook wel via een schets. Zoals op zijn site te zien is beheerst hij verschillende stijlen van schilderen. Hij zegt er zelf over “Soms is het ook gewoon heerlijk simpel om een zee werk of iets totaal anders te maken.” Verder maakt hij heel veel schetsen. Meestal met pen, maar ook wel met potlood. Dat laatste vind hij een heerlijk materiaal, omdat je er zo iets moois mee kan creëren.
Martin’s voorkeur gaat uit naar het schilderen met olieverf. Want zegt hij; “Hoe helderde de kleuren zijn, hoe beter dat mijn gevoel erbij benadert. Want daar zit de kern van mijn werken in. Maar ze zijn pas echt af als ze ingelijst zijn.”

De volgende twee schilderijen hebben ook een speciale plek voor Martin en zijn daardoor belangrijke werken voor hem.

“Terrasje aan zee.”

Bijlage:
Terrasje aan zee.jpg
Terrasje aan zee.jpg [ 542.64 KiB | 5356 keer bekeken ]

Het is de beleving over het leven aan de zee zoals Martin het ziet en beleefd.

“Dromend.”

Bijlage:
Dromend.jpg
Dromend.jpg [ 369.86 KiB | 5356 keer bekeken ]

Dromend is een schilderij waarin hij het gegeven uitbeeld, dat dromen mogen bestaan in al het goede.

Met deze keuze uit eigen werk heeft Martin bijna heel zijn veelzijdigheid laten zien. Toch wil ik zelf nog een tweetal andere werken er uit lichten die mij in het bijzonder aanspraken, omdat het de grote verscheidenheid van het werk van Martin laat zien.
Het eerste is een beeld uit 1999 met als titel

“De kracht van vrijheid”

Bijlage:
De kracht van vrijheid 2.jpg
De kracht van vrijheid 2.jpg [ 2.19 MiB | 5356 keer bekeken ]

Wat hij zelf omschrijft als “Het is een fijn gegeven, dat ik in vrijheid kan leven” Dit beeld sprak me aan door de titel maar ook door de kracht die het uitstraalt maar die tegelijkertijd ook een kwetsbaarheid laat zien. In zijn reactie schreef hij het volgende:
“Dit beeld heb ik gemaakt vanuit mijn gevoel. Ik besefte dat er op de wereld heel veel mensen zijn die niet in vrijheid kunnen leven op wat voor een manier dan ook. Hierdoor kreeg ik het besef hoe gelukkig ik mocht zijn dat ik dit wel heb. Maar het gaf ook een afsluiting aan van een periode die ik nu kon afsluiten. Deze periode was onder andere mijn terugkeer naar Nederland vanuit Griekenland. Ik hoefde niet meer afhankelijk te zijn van andere mensen zoals bv ouders, broers, zus en dergelijke. Dit in de positieve zin van het woord.”

Een ander werk wat me erg aansprak is het schilderij

“Planeet”

Bijlage:
Planeet 2.jpg
Planeet 2.jpg [ 1.91 MiB | 5356 keer bekeken ]

Deze komt uit de galerie “Gedachtes” welke Martin omschrijft met de tekst “Het vervolg op mijn werken is het vervolg van ontwikkeling!” Het is een schilderij wat mijn fantasie erg prikkelt. In zijn reactie hierop schrijft hij;

“Ik vind het altijd een mooi iets als de kijker geprikkeld wordt door mijn schilderijen. De periode waarin ik nu beland ben is voor mij de reden om een serie te gaan maken van dit soort schilderijen. Voor mij heeft deze serie iets in de geest van een universeel goed, waarvan ik hoop dit uit te kunnen beelden. Dit als het ware als een vervolg op de eerder gemaakte schilderijen van mij. Heel veel van mijn schilderijen die ik maak staan dan ook in verbinding met mijn gevoel en mijn gedachten. Meestal is het een gedachte ontwikkeling, wat omgezet wordt in een gevoel of andersom. Maar evenwel vind ik het belangrijk dat de kijker mijn schilderijen mag bekijken zoals hij of zij ze zelf ervaart. Dit geeft ze de ruimte om er hun eigen fantasie en /of gedachte over te kunnen hebben.”Martin is fulltime kunstenaar en heeft geen werkzaamheden buiten zijn kunst. Hij kan zich dus volledig overgeven aan die kunst.

Ook regelt Martin zijn exposities allemaal zelf. Op dit moment loopt er een expositie van hem in Eindhoven in Verpleeghuis “Dommelhoef”. Deze is alleen op afspraak, tot 1 juli te bezoeken.
Ook heeft hij een expositie in Griekenland gehad en een aantal in Nederland

Op mijn vraag hoe hij zijn netwerk uitbreidt vermeld hij het volgende; “Ik doe daar niet echt aan mee. Ik vind dat als iemand mijn werken mooi vind en of mij als persoon aantrekt (lijkt wel een dating zin), dan kunnen ze me altijd bereiken.”
Wel is hij aangemeld via Facebook en MSN.

Martin is via Google bij Exto terecht gekomen. De reden was dat hij de site overzichtelijk en prettig ingedeeld vind. Maar ook viel hem de dynamiek en professionaliteit van deze site op. De Exto site fungeert daarom ook als hoofdsite.

Tot op dit moment is hij nog niet te vinden op het Exto forum maar wil dit in de toekomst wel gaan doen.

Ik wil dit interview met Martin afsluiten met zijn eigen motto welke hij ook op zijn homepage heeft staan:

“Denk niet teveel aan morgen, maar geniet van het moment en als dat moment niet daar is dan komt deze vast later".

Heb je nog een vraag aan Martin? Stel deze hier.

Peter Hendriks

Bericht: #1
01 apr 2011 10:55
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]