Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Intervieuw Wilna van den Heuvel 

Naam : Wilna van den Heuvel
Opleiding : De Nieuwe Akademie Utrecht
Discipline : Tekenen en Schilderen

Bijlage:
Wilna.jpg
Wilna.jpg [ 33.65 KiB | 5555 keer bekeken ]

Op mijn eerste vraag aan Wilna waar ze haar inspiratie vandaan haalt, antwoordt zij dat op dit moment de kwetsbare mens het meest centraal staat in haar werk. Zij werd geïnspireerd door de dementie van haar inmiddels overleden vader en het dagboek van haar moeder. Door haar jarenlange werk met kwetsbare kinderen, kinderen met een verstandelijke beperking, emotionele- en gedragsproblemen, staat ze steeds te midden van kwetsbare mensen met alle emoties die daar bij horen, het is een stuk van haar leven geworden. Door het observeren van de interactie tussen mensen en de gevoelswereld die zich laat zien in oogopslag en lichaamstaal, is het boeiend daarover te schilderen.

Wilna werkt vooral met acryl op doek. Haar schilderijen bestaan uit vele lagen zodat de onderlagen ook nog mee gaan doen in het uiteindelijke resultaat. Wilna overweegt na elke laag of ze nog iets zal toevoegen of dat ze juist iets weg zal laten. Het is steeds weer een proces van afwegen. Haar laatste experimenten zijn met olieverf. Zij ervaart het steeds opnieuw als een spannende zoektocht.

Een werk wat voor Wilna dus een speciale plek heeft en daardoor ook erg belangrijk was, is het schilderij met de titel Vader.

Bijlage:
Vader.jpg
Vader.jpg [ 71.54 KiB | 5555 keer bekeken ]

Dit schilderij was namelijk de aanleiding voor haar experimentele zoektocht. Dit kwam tot uiting door haar deelname aan een project, getiteld ‘Ontmanteling’ in een verzorgingstehuis in Dongen, de Volckaert. Samen met de Dongense kunstenaarsgroep de Kunstkliek, mochten we het gebouw met onze kunstblik ombouwen. Het gebouw zou kort daarna worden afgebroken, dus alles kon, alles mocht. Ze kon daar werken aan drie installaties waarin haar vader en 7 vrouwen centraal stonden. ‘Mooi om te doen en te ontdekken dat het een bijdrage levert aan het verwerkingsproces van het dementeren van mijn vader’, schrijft ze, ‘maar ook dat je met deze beelden iets kunt betekenen voor de mensen in de omgeving’. Dit leverde ook veel emoties op bij de kijkers. Tijdens dat proces ontdekte ze dat het maken van installaties ook een andere kunstvorm is die heel boeiend is en waarin ze ook veel kwijt kan. Helaas is haar ruimte te beperkt om daar veel mee te kunnen doen.

De ontwikkeling van het schilderproces ontstaat gaandeweg. Door nieuwe elementen toe te voegen, ander materiaal te gebruiken, ontstaan kleine veranderingen die zichtbaar blijven. Maar de basis, laag over laag, is wat het beste bij haar past en dat zal ook zo blijven. Momenteel probeer ik wel kleine tekenachtige elementen toe te voegen.

Een ander schilderij wat erg belangrijk voor Wilna was, is het schilderij met de titel Meisje.

Bijlage:
Meisje.jpg
Meisje.jpg [ 13.5 KiB | 5555 keer bekeken ]

Dit is een werk waar veel positieve energie in zit. Het is een werk waar ze maandenlang mee bezig is geweest, steeds maar weer op zoek naar de juiste compositie, de juiste afmetingen. Steeds opnieuw ontdekte ze ook dat het paletmes een handig stuk gereedschap is waar veel mogelijkheden zichtbaar mee worden. Het kost overigens wel veel verf. Maar als het af is, is het heel mooi om te ontdekken dat het voor veel mensen een werk is dat verhalen oproept. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal bij het schilderij en als dat lukt, is het goed.

Bij het bekijken van haar site werd mijn aandacht erg getrokken door het drieluik wat ze gemaakt heeft in haar serie “When Birds Do Sing…”. Een serie schilderijen die ze gemaakt heeft op muziek en wat ook in boekvorm inclusief cd in 2006 is uit gebracht.

Bijlage:
De bijlage Voorkant boekje.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
Voorkant boekje.jpg
Voorkant boekje.jpg [ 81.86 KiB | 5555 keer bekeken ]

Mijn aandacht werd vooral getrokken door de “ladders” en het kleurgebruik in de drie schilderijen die ze gemaakt heeft en de begeleidende tekst “Drieluik behorend bij 3 Nocturnes van John Field” (1782-1837).
“Beautiful Dreams” Nocturne nr. 4 in A major (Poco adagio)

Bijlage:
beautifull_dreams.jpg
beautifull_dreams.jpg [ 91.49 KiB | 5555 keer bekeken ]

“Yellow Fields” Nocturne nr. 13 in D minor ( Lento)

Bijlage:
yellow_fields.jpg
yellow_fields.jpg [ 96.75 KiB | 5555 keer bekeken ]

“Bleu Dreams” Nocturne 18 in E major (Allegretto)

Bijlage:
blue_dreams.jpg
blue_dreams.jpg [ 93.44 KiB | 5555 keer bekeken ]

Ik heb haar gevraagd wat de beleving was bij het maken van dit drieluik. Mede ook omdat de andere werken wat stijl betreft, in mijn beleving, afwijken van de andere 14 schilderijen uit deze serie. Haar antwoord heb ik gekregen door middel van het Kunstboek met cd van deze serie. Ze gaf mij dat boekje tijdens mijn bezoek aan de Groeps Expositie van ARTE CONTRASTE in Haaren en zei dat ik haar werk dan beter kon begrijpen, samen met de muziek. Met deze opmerking ben ik thuis, met op de achtergrond de prachtige muziek, haar schilderijen opnieuw bekeken. Het is voor mij moeilijk om dat gevoel te beschrijven omdat het een, niet zonder het ander kan, in mijn beleving. Het geheel bestaat uit 3 series schilderijen die zich duidelijk van elkaar onderscheiden, maar waar de puurheid van ieder werk toch naar voren komt. De eerste 9 en de laatste 5 schilderijen uit de serie zijn gemaakt op liederen gezongen door Frank Hermans. De moeilijkheid in deze serie waren de teksten die een rol speelde, schrijft ze in het boekje. Toch kon ze na een aantal weken deze teksten naar de achtergrond verbannen en met de muziek aan de gang gaan. Maar bij het drieluik had ze niet de invloed van de teksten en kon ze zich helemaal overgeven aan de pure muziek van John Field gespeeld door Frans van Tuyl, waardoor dit prachtige drieluik een geheel werd. De “ladders” staan dan ook symbool voor de toonladders die Field gebruikt heeft. In totaal gaat het in dese serie om 17 schilderijen. Alle schilderijen uit het boekje zijn gemaakt bij de muziek van beide muzikanten.

Zelf schrijft ze nog in een begeleidende tekst over deze hele serie schilderijen het volgende:

Schilderen op muziek… het klinkt ontspannen maar toch als een uitdaging, vernieuwend om op bestaande muziek schilderijen te mogen maken en die ook daadwerkelijk tijdens concerten te mogen tonen.

Wilna heeft naast haar werk als kunstenaar ook een eigen galerie. Hier is werk te zien van verschillende hedendaagse kunstenaars, maar ook werk van Cobra en Anton Heyboer.

Daarnaast geeft Wilna ook nog les aan de Hogeschool Utrecht. Haar specialiteit is alles wat met spel, spelontwikkeling en spelbegeleiding te maken heeft. Ook communicatie is van belang in haar lessen op de HBO pedagogiek en post MBO spelagogiek. Mooi hierin is dat communicatie, spel en kunst alles met elkaar te maken hebben. Ze heeft een boekje uitgegeven waarin dit mooi beschreven staat. ‘Kunst is spelen’ en het is ook te koop via Exto onder het tabblad “Kunst kopen”.

Naast al die bezigheden vindt Wilna ook nog tijd om incidenteel en op aanvraag les in schilderen te geven. Een enkele keer biedt zij een cyclus aan van een aantal weken of maanden. Maar vooral workshops op maat, bijvoorbeeld teambuilding hebben haar voorkeur.

Wilna staat op de markt in Helmond, Artimond, maar verder hebben markten niet echt haar voorkeur. Zij wordt niet vertegenwoordigt door een Galerie omdat haar werk in Oisterwijk in haar eigen galerie heuvelArt in Oisterwijk hangt die zij samen met haar partner, die kunstverzamelaar is, runt.

Wilna is lid van ARTE CONTRASTE een vrouwencollectief ontstaan uit medestudenten van de Nieuwe Akademie in Utrecht. De deelnemers van dit collectief studeerden allen in 1996 in Utrecht af.

Een enkele keer exposeren ze gezamenlijk, zoals nu tijdens een expositie in het Kunsthuis, Driehoeven 16, Haaren. (Noord-Brabant) Van 26 februari tot en met 27 maart 2011. Deze expositie kan ik, uit eigen ervaring, van harte aanbevelen. Daarnaast komen ze 4 keer per jaar bij elkaar om hun werk te bespreken.

Andere exposities worden soms door Wilna zelf geregeld. Maar haar partner organiseert ook wel exposities voor haar.

In 2007 heeft Wilna aan de “Biënnale” in Florence deelgenomen en verder heeft ze in binnen en buitenland geëxposeerd. In mei gaat Wilna naar Barcelona om mee te participeren in de “World Art Vision”.

Ze is door Connie van Winssen geattendeerd op Exto die tegelijkertijd met haar studeerde op de Nieuwe Akademie en het bevalt haar erg goed bij Exto. Naast haar Exto site heeft Wilna ook nog een andere site maar ze zet beide sites evenwichtig in. Vragen om te exposeren, of informatie over bepaalde werken komen het meest via haar Exto site. Maar helaas echt werk verkopen via Exto lukt (nog) niet. Wel heb ik al een aantal keren een boekje verkocht. Ook is Wilna sinds kort actief op Linked-In.

Helaas is Wilna weinig op het forum van Exto te vinden, omdat de tijd daarvoor ontbreekt, maar ze zou het wel graag willen doen.

Heb je nog een vraag aan Wilna? Stel deze hier.

Peter Hendriks

Bericht: #1
04 maart 2011 16:12
Profiel WWW

Leuk interview Wilna!
Ik vond het heel jammer dat ik niet naar de opening kon komen. Ik had jullie graag weer eens gesproken.

Bericht: #2
04 maart 2011 16:47
Profiel WWW

Hoi Connie, dankjewel voor je support, ik zou het ook leuk vinden je weer eens te spreken. Maar wie weet, komt er een moment dat we elkaar tegen komen. Peter heeft in elk geval een mooi portret van me neergezet. ik ben er trots op.
groetjes Wilna

Bericht: #3
04 maart 2011 23:17
Profiel

Bedankt voor het compliment wat je geeft over het interview Wilna. Het was dan ook bijzonder om jou te mogen interviewen. Fijn weekend Peter

Bericht: #4
04 maart 2011 23:20
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]