Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
 Interview met Peter Hendriks 

naam: Peter Hendriks
opleiding: HBO maatschappelijk werk, daarin werkzaam geweest tot 2001. Opleiding qua beeldend werk: 3 workshops o.l.v. Peter van Goethem (Beeldhouwer en schilder uit Breda), verder autodidact.
discipline: Beeldhouwen en sinds kort schilderen
site: http://www.peterhendriks.eu

Bijlage:
Peter.jpg
Peter.jpg [ 44.02 KiB | 8024 keer bekeken ]
Peter wordt vooral geïnspireerd door het materiaal, de steen en zijn eigenwijsheid. Met het gezegde ‘DE GROOTSTE KUNSTENAAR KAN NIET VERZINNEN WAT NIET VOORAF AL IN DE STEEN BESTAAT. MAAR ALS ZIJN HAND NIET MET ZIJN GEEST MEEGAAT ZAL HIJ HET NOOIT VAN DE RUWE STEEN WINNEN’ in gedachten, laat hij zich leiden door de steen. Daarnaast speelt de eigen spiritualiteit een grote rol.

Zijn werkwijze uit zich meestal in de ‘taille directe’ methode wat zoveel wil zeggen als: beginnen en meegaan met het materiaal. Daarbinnen zoekt Peter dan steeds zijn eigen grenzen en stijl.
Begonnen in 2008 n.a.v. het overlijden van zijn moeder, hetgeen tot het beeldje ‘Moeke’ leidde, ontwikkelt hij zich als ‘eigenzinnig’ beeldend kunstenaar, wars van wat volgens ‘deskundigen’ bepalend moet zijn wat stijl en vormgeving betreft.
'Moeke'
Bijlage:
moeke.jpg
moeke.jpg [ 42.68 KiB | 8024 keer bekeken ]

Een favoriete werkwijze is bijvoorbeeld mixed media zowel in beelden, sieraden en nu ook in de schilderijen.
Deze daadkrachtige instelling zie je ook terug in de niet traditionele vormgeving van bv. de sokkels, welke Peter zelf maakt, geheel passend bij het beeldhouwwerk. Hij presenteert zijn werk dan ook niet als beeld op sokkel maar als 1 geheel.
Zo gebeurt het dus ook dat, net als bij vele mede-kunstenaars, zijn werk door anderen niet altijd gewaardeerd of als kunst gezien wordt.

In opdracht werken ervaart hij als een stuk moeilijker omdat je dan moet werken volgens een vooropgezet plan. Maar uit de weg gaat hij het zeker niet. Een voorbeeld is het graf monument 'Memorial Butterfly'
Bijlage:
memorial butterfly.jpg
memorial butterfly.jpg [ 55.82 KiB | 8024 keer bekeken ]

Sinds kort werkt Peter samen met Irma van Tilburg, glaskunstenares, met als doel herdenkingskunst te maken, in een combinatie van glas en steen.
Terwijl Irma in het glas, as van een overledene verwerkt, maakt hij een passend beeld, waarin die kraal of vorm weer in gemonteerd wordt. Dit alles in overleg met de opdrachtgevers.
'Love Hearts'
Bijlage:
Love Hearts 3 01-1.jpg
Love Hearts 3 01-1.jpg [ 22.23 KiB | 8024 keer bekeken ]

Een ander iets is de ‘Zand herinnering kunst’ waarin Irma bv zand uit een geboorteland verwerkt in een kraal en ik daar een beeldje voor maak waarin die kraal gemonteerd gaat worden. Dit wordt vooral voor adoptiekinderen gemaakt.
voorbeeld:
Bijlage:
Hanger 33-1.jpg
Hanger 33-1.jpg [ 23.77 KiB | 8024 keer bekeken ]

Er zijn drie werken die er voor Peter als favoriet uit springen. Het eerste is ‘Lonely’, een beeld in mixed media wat hij maakte tijdens de Haïti ramp. Het materiaal is speciaal bij elkaar gezocht, de Cobalt Serpentine vanwege de kleur welke bij de structuur en kleur van het Kastanje hout past.
Tijdens het maken van dit werk was daar steeds de foto van een peuter onder een boom op zijn netvlies, totaal verloren omdat haar familie was omgekomen, met de uitdrukking van verlies en eenzaamheid in haar gezichtje en houding. Dat is tot uiting gebracht in dit beeld door het naar binnen gekeerde en de ruwe halve bovenkant. Als het ware zeggend: “Ik ben leeg ik kan niet meer, ik ben alleen.”
Het tweede is Het ‘Aum sign 1’, een beeld wat de spiritualiteit van Peter weergeeft. Een lastig beeld ook, met zeer dunne plekken. Moeilijk en kwetsbaar.
En nummer 3 is ‘Listen’, een symbolieke weergave voor zijn manier van leven. Luisteren naar wat je lijf zegt. Maar ook de spiraal die ons leven is. Soms comfortabel breed en vloeiend maar ook vaak zeer smal en fragiel.
‘Lonely’, ‘Aum sign 1’, ‘Listen’
Bijlage:
Image1.jpg
Image1.jpg [ 41.93 KiB | 8024 keer bekeken ]

Een andere vraag aan Peter was:
“Het ‘werken vanuit gevoel, geest en ziel’ lijkt eigenlijk helemaal centraal te staan in je werk. Is dat een levensfilosofie die je op deze wijze uitdraagt en heeft bv. je overtuiging hiertoe geleid? Of is het een reactie op je vroegere werk? Hoe kwam je tot beeldhouwen e.d.”
In een uitgebreid antwoord verhaalt Peter over zijn leven. Op zijn zachtst gezegd zou je kunnen zeggen dat dit levenspad niet over rozen is gegaan en hij genoeg heeft meegemaakt om van de zelfkant van het leven te weten. Zowel eenzaamheid als zorg voor zijn moeder kenmerkte zijn leven. Maar bv. ook het auto-ongeluk, dat het hem onmogelijk maakte het werk te blijven uitvoeren, waarvoor hij 6 jaar lang studeerde. Alle gebeurtenissen bij elkaar brachten hem en zijn vrouw op een zoektocht naar de diepere betekenis van al deze ervaringen en dat hem leidde naar een spiritueel vlak waar hij leerde ontspannen, mediteren maar vooral accepteren. Dit bracht weer de rust die zo nodig was om zijn eigen kracht te ervaren, en zo vond hij ook spirit voor zijn kunst.
Meditatie heeft uiteindelijk een plek op de voorgrond verworven tijdens het werkproces, dwz. eerst mediteren, dan pas beginnen. En tussendoor, als iets niet lukt, wordt er ook wel eens gemediteerd of een mantra opgezegd, al dan niet bewust. Want, zo vertelt Peter als laatste:
“Mijn beelden hebben juist vaak het thema leven, het zachte maar ook de harde kanten. De breuken en het verdriet, maar ook het geluk, het plezier en het mooie van het leven. Want alleen zo, kun je ook blijven geloven in het leven. Ik wil iets moois achter laten als aandenken aan mijn leven, niet alleen maar de treurnis die me is overkomen.”
Bijlage:
dag en nacht combi.jpg
dag en nacht combi.jpg [ 55.91 KiB | 8024 keer bekeken ]

Naast beelden maak Peter ook stenen sieraden, de meeste in combinatie met een kristal of mineraal. Daarvan is hanger 18 favoriet, waarmee hij in week 20 Kunstwerk van de week geworden is in beide categorieën.
Bijlage:
Hanger 18.jpg
Hanger 18.jpg [ 23.64 KiB | 8024 keer bekeken ]

Peter is full time met kunst bezig, niet alleen in zijn atelier, maar ook veel achter de PC en telefoon. Want naast het beeldhouwen is hij sinds kort ook met schilderen bezig en heeft hij in januari 2010 ook een groep binnen exto opgericht KuBra met inmiddels 66 leden. Er wordt zelfs al aan gewerkt om als stichting voort te gaan.
Een kleine kerngroep is bezig om KuBra in ieder geval in Brabant op de kaart te zetten. En dat gaat zeker lukken. Er zijn grote plannen voor 2011. “Een inkomstenbron is het helaas nog niet”, aldus Peter.

Lesgeven is 1 van de toekomstplannen maar daar zou ook een groter atelier voor nodig zijn. Workshops voor max. 3 personen worden dit jaar iig. nog wel georganiseerd.
Daarnaast staat Peter op markten en doet hij o.a. ook mee met het Event Sea of Art, dit jaar voor de tweede keer. Exposities regelt hij zelf.
Naast KuBra is hij lid van de Nabk, en profileert hij zich op bv. Linked-In en Facebook

Exto is destijds via Google gevonden en het bevalt hem uitstekend. Zijn site fungeert hoofdsite maar hij heeft ook nog een andere site. Deze moet echter nog verder ingericht worden.

Heb je nog een vraag aan Peter? Stel deze hier

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
25 feb 2011 10:18
Profiel WWW

Interessant interview, mooi werk met veel foto's. Goede promotie voor Peter en voor KuBra.

Groeten, Jan Teunissen

Bericht: #2
01 maart 2011 07:27
Profiel

Dit Interview met Peter, met er tussendoor foto,s van zijn werk, raakt mij. Hierdoor zie ik nog beter zijn ziel en spiritualiteit in zijn werk. Mooi
Veel groeten en succes! An Brzoskowski.

Bericht: #3
01 maart 2011 09:39
Profiel

Hallo,
Een mooi interview met een zeer bevlogen kunstenaar.

Groetjes van Petra

Bericht: #4
01 maart 2011 09:42
Profiel

duidelijk verhaal hoor, mooi!

Bericht: #5
01 maart 2011 17:49
Profiel

Een interessant interview van een toegewijd kunstenaar, een goede kijk achter de schermen, oprichter van KuBra, een stichting waar we nog veel van zullen horen en zien, succes Peter!
Groeten van Wilma

Bericht: #6
01 maart 2011 22:44
Profiel

Wat een leuk interview. Peter ik ben blij dat ik met je mag samenwerken.

Bericht: #7
02 maart 2011 20:47
Profiel

Hallo Peter,
Ik wil alleen maar even zeggen, dat ik je werk toppie, mooi vindt, en dat je een erg goed interview heeft gegeven.
Met vriendelijke groet
Yvonne

Bericht: #8
03 maart 2011 11:02
Profiel

Fijn interview en mooi werk, Peter. Tijdens de Nieuwjaarsborrel heb ik je ontmoet en voelde toen al dat je een gevoelig mens met diepgang bent. Nu ik je interview heb gelezen kan ik je werk ook beter begrijpen.Ik wens je heel veel succes!
Met vriendelijke groeten,
Marie-Louise Ewen

Bericht: #9
03 maart 2011 17:49
Profiel

De week van mijn interview zit er op. Ik ben ontzettend blij hiermee en vooral van de mooi en lieve reacties. Zowel op dit forum als binnen mijn andere netwerken. Nogmaals bedankt en ik hoop dat jullie mij willen blijven volgen via mijn sites. Peter

Bericht: #10
04 maart 2011 16:43
Profiel WWW

Hoi peter,

een wat late reactie, maar ik wil je toch even complimenteren met dit mooie interview. Interessant om te weten wat jouw drijfveren zijn en hoe je te werk gaat. Je maakt prachtige beelden, vooral de beelden waarbij je materialen met elkaar combineert staan mij erg aan.
Heel veels succes voor de toekomst!
Groet, Annelies

Bericht: #11
12 maart 2011 12:17
Profiel

Annelies wat een mooi en warm bericht van je. Hoop je ook tijdens de KuBra expo in Gilze te mogen ontmoeten op 6, 7 en 8 mei in de Steenfabriek. Peter

Bericht: #12
12 maart 2011 23:29
Profiel WWW

irmavantilburg schreef:
Wat een leuk interview. Peter ik ben blij dat ik met je mag samenwerken.

Die samenwerking is voor mij ook erg fijn. We zien elkaar binnekort in Tilburg. Groetjes Peter

Bericht: #13
12 maart 2011 23:31
Profiel WWW

Mooi gedaan Peter en goed dat Kubra niet alleen op de voorgrond staat want in zo'n forum verdient jouw werk en jouw zijn een voorgrond plaats!

Bericht: #14
25 maart 2011 11:08
Profiel

Hartstikke bedankt Jacqueline voor je reactie. ;) Doet me deugd van een KuBra lid. Hoop je weer snel te ontmoeten. Groetjes Peter

Bericht: #15
30 maart 2011 16:03
Profiel WWW

Het is alweer een tijd geleden dat ik het herlezen heb. Er is inmiddels veel veranderd voor mij. Veel expositie in binnen en buitenland. Maar het is ook leuk dat ik nog regelmatig erg positieve reacties krijg op bovenstaand interview geschreven door Rian van Nieuwkerk. Heb het uitgeprint en het ligt bijna altijd ter inzage bij exposities. Nogmaals bedankt Rian.

Bericht: #16
19 feb 2013 12:09
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]