Algemene informatie:
Naam ; Eef Diteweg (Vlaardingen 14 mei 1954)
Woonplaats ; Slagharen
Opleiding ; CABK - Kampen en AKI - Enschede (beide 2 1/2 jaar)
Discipline ; monumentale vormgeving - schilderen
Site ;
http://www.eefditeweg.exto.nlBijlage:
Eef.jpg [ 16.64 KiB | 5342 keer bekeken ]
"Ik be-schilder vormen dat brengt mij op wegen door chaos en orde hoop en wanhoop gewapend met mijn geloof in het goede kom ik steeds weer uit bij verwachting."
Deze tekst stond in 1984 op de uitnodiging voor het eindexamen van de Slagharense beeldend kunstenaar Eef Diteweg. Gezien zijn huidige werk is deze tekst actueler dan ooit.
Eef wordt geïnspireerd door de materialen die hij gebruikt. Ook de vorm daarvan en de kleuren die hij daarvoor gebruikt zijn invalshoeken om het tot een kunstwerk te maken. Per periode wisselt zijn werkmethode.
Op de vraag welk werk voor hem belangrijk en / of een speciale plek heeft, kwam hij met twee voorbeelden, met als commentaar dat dit werk een goede illustratie was van het werk wat hij in 2010 heeft gemaakt. Het zijn twee werken uit zijn serie
“Au, ’t is me wat X

en ook het werk “Au, ’t is me wat XII”.
Deze twee werken zijn onderdeel van een serie van 16 werken. Het is een serie op panelen van multiplex in amorfe vormen (dit is een contradictio in terminis). Op zijn site omschrijft hij deze serie mooie werken als volgt:
“Een serie objectschilderijen gemaakt in de periode nadat ik op 55-jarige leeftijd hoorde dat ik een autistische stoornis heb.”
Bij de werken in deze serie zet Eef zelf de volgende omschrijving
“Met restvormen kun je ook leuke dingen doen” en ook “spelen met vormen en kleuren.”
Hij geeft tot slot aan dat deze periode nu afgesloten is en dat het tijd is voor een nieuwe periode in zijn kunstenaarsbestaan. Hij heeft besloten om weer driedimensionaal objecten te gaan maken. Objecten waarin verschillende materialen een belangrijke rol gaan spelen. Om een voorstelling te kunnen krijgen wat hij daarmee bedoelt moet je het object
“Door-snede”

uit 1986 eens bekijken. Het is gemaakt van hout wat hij beschilderd heeft, in combinatie met glas en metaal. Dus een echt mixed media werk.
Een werk wat mij zelf erg aanspreekt is:
“Voorjaarsgevoel”

uit 2009. In deze periode maakte Eef werken die vaak
uit meerdere panelen bestaan. In dit geval worden de asymmetrische vormen met elkaar verbonden door buismateriaal. In later werk laat hij deze verbindingen weg en moeten de schilderijen hun eenheid met elkaar zelf duidelijk maken.
Eef is geen fulltime kunstenaar. Hij vertelt dat hij er indertijd voor gekozen heeft om niet economisch afhankelijk te zijn van het kunstenaarschap. Daarom had hij naast zijn werk als kunstenaar ook lange tijd een andere nevenfunctie. Op een bepaald moment bleek de combinatie niet goed voor zijn geestelijke gezondheid en is hij helaas in de WAO gekomen. Een “geluk bij een ongeluk” is dat hij daardoor gelukkig nog altijd een basis inkomen heeft.
Eef heeft ook cursussen aan volwassenen gegeven en af en toe geeft hij op verzoek nog een workshop.
Hij exposeert voornamelijk in openbare gebouwen die hij zelf voor zijn werk geschikt vindt. Toch word hij ook wel een enkele keer gevraagd voor een expositie. Een enkele keer wil hij ook wel eens meedoen aan een manifestatie. Tot nu toe verlopen de contacten met galeries moeizaam.
Eef is geen lid van een kunstgroep of collectief meer.
Eef geeft aan dat hij zijn exposities over het algemeen helemaal zelf regelt.
Hij breidt zijn netwerk uit door het via, via systeem. Zo komt hij ook aan zijn monumentale opdrachten, waarvan ik
“Kunst over de Interfloor”

een mooi voorbeeld vind. Eef was bijna vanaf het begin naast de architect bij de verbouwing en nieuwbouw van het Kantoorpand en de showroom van Interfloor Tapijt in Zwartsluis betrokken. In eerste instantie heeft hij een advies geschreven over de vormgeving en inrichting van het pand met daarbij de eerste schetsen voor kunstwerken op cruciale plekken zowel binnen als buiten. Uiteindelijk zijn deze langzaam roterende buizen in verschillende doorsnede en hoogten ook daadwerkelijk geplaatst. Ook in een ziekenhuis, in scholen, kantoorgebouwen en een huisartsenpraktijk alsook diverse woningen, heeft Eef zijn artistieke sporen nagelaten.
Eef is via BK-informatie aan Exto gekomen. Het bevalt hem erg goed bij Exto, hoewel hij moeite heeft met de verplichte omschrijvingen. Ook gaf hij aan nooit op het Exto forum te komen.
Op de site van Eef heb ik gelezen dat hij diverse subsidies heeft mogen ontvangen van de gemeente Zwolle en dat zijn werk aangekocht is door overheid, bedrijfsleven en diversen particulieren. Eef heeft verder geëxposeerd in binnen en buitenland.
Tenslotte is het interessant te weten dat er diverse krantenartikelen over werk van hem verschenen zijn en hij vermeld staat in catalogi en speciale uitgaven. Ook is hij geïnterviewd voor lokale radio en TV en heeft hij in het verleden een performance bij de VPRO-TV verzorgd.
Heb je nog een vraag voor Eef? Stel deze hier
Peter Hendriks