Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
 interview met Gea Koevoets 

naam: Gea Koevoets
opleiding: jarenlang experimenteren en workshops bij diverse kunstenaars
discipline: schilderen, olieverf
site: http://www.gea-koevoets.nl
Bijlage:
geak.jpg
geak.jpg [ 16.15 KiB | 4927 keer bekeken ]

In haar werk wordt Gea Koevoets vooral geïnspireerd door de natuur om haar heen en de schoonheid van het Friese landschap en de wadden. De ruimte, leegte, stilte en eenzaamheid die ze daarin ervaart, maar ook het stoere van de grond en de zware klei in het noorden zijn thema’s die telkens weer terugkomen in haar werk. Het Friese landschap ziet ze als haar thuis.
Kunstenaars waarvan ze het werk bewondert zijn o.a. Yves Beaumont, Sjoerd de Vries en Jan Mankes, schilders die ook op heel eigen manier het landschap schilderen
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Wad 2, 2009
wad2.jpg
wad2.jpg [ 78.2 KiB | 4927 keer bekeken ]

Het werk van Gea ontstaat intuïtief, ze vormt zich er van tevoren geen beeld van en is tijdens het schilderen steeds onderzoekend bezig.
Ze schildert geen bestaande landschappen en gebruikt geen foto’s, maar probeert haar ervaring en indrukken van dat landschap weer te geven (“…ik zie, ruik en proef het…”). De landschappen bestaan in haar hoofd.
Zelf zegt ze hierover: ”eigenlijk verbeeld ik mijn innerlijk, het beeld komt van binnenuit, ik ben geen plaatjesschilder. Doordat ik zelf verander zal ik niet steeds hetzelfde landschap blijven schilderen, ook mijn manier van schilderen verandert, maar je ziet nog wel dat het mijn handschrift is”.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Z.t. 2008
huis2.jpg
huis2.jpg [ 53.62 KiB | 4927 keer bekeken ]

In haar eerdere werk schilderde Gea veel dunne schrale lagen over elkaar heen waarvan ze sommige gedeelten ook nog met de schuurmachine bewerkte. Zo maakte ze een serie waddenlandschappen, en landschappen met een vorm van ‘huisjes’ erin, maar dan zonder details als deuren en ramen.
Ook in die series is steeds de leegte en stilte te vinden. “Als liefhebbers van mijn werk mij zeggen dat de emotie en de rust in mijn werk hen raakt, vind ik dat het grootste compliment dat ik kan krijgen”.

Na een tijd lang zoeken met uitstapjes naar het schilderen van landschappen met bomen en weggetjes is ze uiteindelijk weer uitgekomen bij de lege en ruige landschappen. Heel suggestief en zonder obstakels als hekjes of bomen.
Zo’n overgangsperiode van proberen en zoeken heeft ze vaker en is op dat moment nodig om weer tot nieuw werk te kunnen komen. Na al die maanden kwam ze erachter dat dit werk toch niet was wat ze wilde, ze kon er niet volledig achter staan, het was geen ‘eigen werk’.
“Je gaat een relatie aan met je beeld,en als dat gevoel van eenheid ontstaat is het klaar, het kwam weer te voorschijn waar ik aldoor al mee bezig was”.

Een aantal van de schilderijen met de bomen en weggetjes zijn overgeschilderd, de rest heeft ze letterlijk ‘in elkaar getrapt’ en bij het grof vuil gezet.
In het nieuwe werk valt gelijk het gebruikt van de verf als materie op, het is dik opgebracht. Gea schildert nu op doek in plaats van panelen en ook de formaten zijn anders. Voorheen waren het voornamelijk panoramische landschappen op langwerpige panelen, nu gebruikt ze ook vierkante formaten, andere hoogten, klein en groot, wat haar bij het schilderen van landschappen ook voor nieuwe uitdagingen plaatst.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Riet 1, 2010
riet1kl.jpg
riet1kl.jpg [ 92.17 KiB | 4927 keer bekeken ]

Gea gebruikt een beperkt aantal kleuren, veel wit, grijzen, zwart en bruine aardse tinten met heel sporadisch andere kleuren
De nieuwste werken zijn in impasto, zonder medium, soms zo uit de tube op het doek en wordt dan bewerkt met paletmes, kwast, stokjes, mesjes of wat maar voorhanden is.
Tijdens het schilderen is ze ‘aan het spelen’, en in de stukken die haar aanstaan gaat ze opbouwend verder, totdat het een landschap wordt waar ze tevreden mee is.
Na het drogen, wat door de dikte van de lagen wel even kan duren, werkt ze verder door met kleur aanzetten van contrasten of dieptes erin schilderen.

Een werk wat voor Gea een heel speciale plaats inneemt is een schilderij gemaakt na het overlijden van een vriendin. Diezelfde dag nog heeft ze het geschilderd. Het hele proces van ziekte en overlijden waar ze nauw bij betrokken was, is erin verbeeld. Dunne potloodlijntjes trekken haar als het ware naar boven, ze gaat weg, het maakt het lichter. De stukken lood aan de zijkanten verbeelden de zwaarte van het leven hier.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: "Pieta"
pietakl.jpg
pietakl.jpg [ 38.59 KiB | 4927 keer bekeken ]

Een ander werk wat op weer een heel andere manier speciaal voor haar is, is het eerste werk van de serie waaraan ze momenteel werkt. Na vele maanden van schilderen en zoeken vond ze hierin weer de uitstraling die ze zocht van het licht, de stilte en soberheid.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Friese grond 5, 2010
friesegrond5kl.jpg
friesegrond5kl.jpg [ 76.55 KiB | 4927 keer bekeken ]

In haar atelier wordt eenmaal per maand een dag modeltekenen georganiseerd door het tekengenootschap ‘Tsien’. De groep bestaat uit tien kunstenaars waaronder zijzelf. Op de vraag of Gea dit in haar werk wil gaan gebruiken antwoordt ze dat het vooral studiegericht is “of het ook mijn onderwerp kan worden voor de toekomst? Wie weet”.

Gea is fulltime kunstenaar en geeft daarnaast al een aantal jaren workshops.
Ze wordt door meerdere galeries vertegenwoordigd zoals Galerie Artemisia in Leeuwarden, Galerie Lauswolt in Beetsterzwaag, door Sjoerd Osinga (organisator kunstprojecten) en er hangt permanent werk bij de kunstuitleen Friesland,
Verder is ze aangesloten bij de FRIA (Friese vakvereniging voor beeldende kunstenaars) en “Ons Vlakke land”, een collectief van Vlaamse en Friese kunstenaars.

Tot nu toe ging Gea nooit zelf achter exposities aan, ze werd op een gegeven moment gevraagd, waarna het is blijven lopen. Haar netwerk breidt ze uit via exposities en via exto.
Op dit moment hangt haar werk in Machelen aan de Leie (België) en van 4 maart t/m 24 april bij galerie Lauswolt.
De exto-site is haar hoofdsite, ooit is ze bij toeval via surfen op exto gekomen, het bevalt haar goed, ze krijgt aardig wat reacties via de site.

Heb je nog een vraag aan Gea? Stel deze hier!

Liesbeth Daale

Bericht: #1
28 jan 2011 10:12
Profiel

Hoi Gea,

Ik ha it intervieuw efkes lêzen. Tige aardich. Ek moai wurk foarâl it skilderij mei Fryske gruon is tige slache fyn ik.
Je hawwe it gefoel dat de klei je sa ûnder de skoun bliuwt sitten.
Oant 12 febrewaris.

Groetnis fan, Martin pypke.

Bericht: #2
28 jan 2011 22:29
Profiel

Gefeliciteerd Gea, ziet er goed uit!

Groet,
Wim

Bericht: #3
28 jan 2011 22:31
Profiel

Hoi Gea, Het is een mooi intervieuw geworden.Rustig en duidelijk . Wat mooi 'uit de verf' komt, is het stuk, dat je altijd op een speciale manier,weer uitkomt, bij je oorsprong. Bijzonder!Jou werken;gewoon geweldig!Je weet dat ik een fan ben....veel succes verder,groetjes, Aly

Bericht: #4
28 jan 2011 22:31
Profiel

Hoi Gea en Liesbeth,
Ik vindt het een mooi interview en heel goed omschreven.
Groeten Joke

Bericht: #5
28 jan 2011 22:32
Profiel

Gea, geweldig mooi interview en wat een prachtige foto's! Super.
Heb je Wouter nog gevraagd voor woensdag?
Groetjes
Henk

Bericht: #6
28 jan 2011 22:33
Profiel

Mooi, helder interview. Liesbeth heeft het mooi beschreven.
Prachtige foto's van je nieuwste werk!! Gefeliciteerd!!

Groetjes van Sjoukje.

Bericht: #7
29 jan 2011 09:25
Profiel

Fijn interview, dat een goed beeld geeft, hartelike groet, Gerhild

Bericht: #8
29 jan 2011 14:08
Profiel

Moai petear, moai byld,
moai foar yn in boek!

Rinske

Bericht: #9
29 jan 2011 16:58
Profiel

Prachtig werk, vooral Friese grond 5.

Bericht: #10
30 jan 2011 10:16
Profiel

Gggggatverdamme!! Wat een eer dat je me daar vernoemt!! Maar dat is wel veel te veel eer hoor!!! *blush*

Cool interview trouwens!! Proficiat!!!!!

Groetjes,
Yves

Bericht: #11
30 jan 2011 19:38
Profiel

Hé Gea, Heb net even het interview gelezen. Helemaal goed. Je komt goed uit de verf. Zelf heb ik wat meer met je eerdere werk. Dat eerste schilderij vind ik erg mooi. Groetjes en tuut Ida.

Bericht: #12
30 jan 2011 19:39
Profiel

Hardstikke mooi, beide sites. Ik heb het bekeken en wens je heel veel succes in je carrière.
Leafs, Doet

Bericht: #13
30 jan 2011 23:02
Profiel

Mooi intervieuw. Prachtig werk! Ik voel de natte klei onder mijn laarzen glibberen. Ik hoop nog vele lessen bij je te mogen volgen. Jij maakt dat ik prachtige dingen kan maken.
Liefs Henny Klijnsma.

Bericht: #14
31 jan 2011 23:15
Profiel

Hallo Gea,

Heb het interview gelezen.
Mooi!
Uitgebreid en geeft een goed beeld hoe je werkt.
Gefeliciteerd en succes met het verloop.

Groetjes Jelly Westra

Bericht: #15
01 feb 2011 20:04
Profiel

Hallo Gea,

Wij hebben je interview gelezen. Was erg goed. Mooie schilderijen. Succes met je exposities. Groeten aan Wouter.

Gr. Albert en Hiekie

Bericht: #16
04 feb 2011 12:48
Profiel

als je het echte gevoel maar hebt , die dure scholing is echt niet nodig zie je wel , ik houd wel van de geboren kunstenaar

Bericht: #17
11 feb 2011 21:48
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]