Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 interview met Frans Kegels 

naam: Atelier ‘Abel Dinc’ beelden van Frans Kegels
opleiding: Academie voor Schone Kunsten te Eeklo (B); Tekenen Schilderen / zeefdruk
discipline: ruimtelijk werk in brons, glas, corten-staal, steen en combinaties hiervan.
site: http://www.franskegels.com
Bijlage:
frans.jpg
frans.jpg [ 33.43 KiB | 4373 keer bekeken ]
Na zijn opleiding is Frans het restauratievak ingerold. Aardewerk en porselein; dat heeft hij 25 jaar gedaan. Daar heeft hij ook het ruimtelijke ontdekt en doorgezet. Schilderijen maakt hij niet meer en vrij tekenen/ aquarelleren zijn een zijspoor geworden.
In zijn huidige werk als beeldend kunstenaar kan alles wat met ‘ontmoeten’ te maken heeft, visueel waarneembaar of alleen gevoelsmatig beleven, voor hem een aanleiding zijn voor een werk of een serie werken. Grote inspirators zijn Edvard Munch, Picasso en Anonio Tapies.

De methodes die hem de mogelijkheid geven dit tot stand te brengen zijn: brons in verloren was en glas in zand gegoten of vormgesmolten.
En als de techniek het toelaat werkt hij het liefst zonder voorstudie. Series werken ontstaan vaak vanuit de vele schetsen in dummy’s. Bij de beelden waarin glas is verwerkt komt altijd eerst de glasproductie aan bod, daarna wordt staal en brons aangepast aan de glasvorm.
Op mijn vraag of Frans dan ook vindt dat hij een vorm van assemblage toepast bv. bij ‘flaneren aan zee’ zegt hij: “Wat heet assemblage? Nee, ik voeg structuren die ik om mij heen vind samen en zet die om in bronsvormen. Assembleren niet als zodanig dus.”
‘flaneren aan zee’
Bijlage:
flaneren aan zee.jpg
flaneren aan zee.jpg [ 109 KiB | 4373 keer bekeken ]

Ook vroeg ik: “Heb jij een voorkeur voor het toepassen van geometrische vormen als tegenhanger van de vormen die minder strak zijn? Vanwege het contrast of is dat een ontmoeting die je doorvoert?”
Frans: “Het heeft alles met de benadering te maken. In mijn brons laat ik zoveel mogelijk de structuren mijn leidraad zijn. Dus zo weinig mogelijk sturend maar vanuit het onderbuikgevoel in de geest van Tapies.
In mijn zandgegoten glas ben ik meer bezig met de brute kant ervan. Niet mooi glad en lief maar brutaal en soms gevaarlijk (scherpe oppervlaktestructuren) Ook de donkere kant die in het materiaal aanwezig is belichten, anders ontmoeten.
Dus Ja! Het is altijd de ontmoeting die plaatsvindt en waarbij een ‘twee-eenheid’ ontstaat.
Een beetje als man en vrouw die elkaar aanvullen en zo een geweldig koppel zijn. Het contrast is, denk ik, onlosmakelijk verbonden aan ontmoeten.
Het corten-staal dwong mij tot een andere denk en verwerkingswijze waarbij ik constateer dat het contrast tussen de materialen een bewustere rol speelt dan in mijn combinatie glas met brons.”
En: “kies jij er bewust voor (geabstraheerde) figuratie in je werk toe te passen? Of is dat puur als een opdracht daarop aanstuurt?”
bv. ‘ship of Faith’
Bijlage:
ship of faith.jpg
ship of faith.jpg [ 112.64 KiB | 4373 keer bekeken ]

Frans: “Geabstraheerde figuratie is een onderdeel van mijn vormgeving. De ene keer duidelijker waarneembaar dan de andere. Een opdracht kan dan een uitgesproken makkelijk toegankelijke figuratie opleveren, zolang het binnen mijn grenzen past. Een opdracht is altijd een intensieve samenwerking, een ontmoeting van twee werelden die bij elkaar komen. Het kan ook voorkomen dat we geen samengaan bereiken en dan houdt het op, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.”

Op de vraag welk werk het belangrijkste voor hem zegt hij: “Dat ga ik morgen maken.”
Dat lijkt misschien een cliché maar zo voelt het wel voor Frans. Zou de drive om morgen het beste beeld te maken er niet zijn dan werd kunst voor hem alleen nog maar een trucje, het vertonen van een oer oninteressant kunstje.
De sterkste band heeft hij echter met zijn stukken gegoten glas. Die ontmoetingen zijn in alle lichtomstandigheden telkens weer nieuw, anders en spannend. Het geeft een verwonderd uitzien naar de volgende verschijningsvorm.
bv. ‘Opkomende zon’
Bijlage:
fkeg2008 06 15 Opkomende zon.jpg
fkeg2008 06 15 Opkomende zon.jpg [ 96.7 KiB | 4373 keer bekeken ]

En verder vertellend: “Drie jaar geleden verkocht ik een beeld in brons met gegoten glas aan mensen wonend in de polder. Het licht heeft hier vrij spel. Na enkele weken kreeg ik een envelop met drie vellen miniatuurweergaven van dat ene beeld. Op een klein stukje papier stond: ‘Geweldig we hebben wel drie honderd beelden gekocht’. Het mooiste compliment wat ik tot nu toe gekregen heb. Op deze manier zou je kunnen zeggen dat dit een van mijn beelden is met een speciale plek.”
‘Twee-eenheid’
Bijlage:
twee-eenheid.jpg
twee-eenheid.jpg [ 55.17 KiB | 4373 keer bekeken ]

Als fulltime kunstenaar wordt hij vertegenwoordigd door een paar vaste galeries in Zeeuws Vlaanderen Galerie 45 te Westdorpe, ‘galeRichel’ in Aardenburg en Galerie Kunstlijn 13, Leerdam. Bovendien heeft hij werk in de vaste consignatiecollectie van de ‘Kunstuitleen Terneuzen’.
Daarnaast vult hij zijn programma in met de uitnodigingen van galerieën, markten en meerdaagse beeldende kunstevenementen die hij binnen krijgt uit Nederland en België. Op die wijze werkt het voor hem het prettigst.
ook staat hij in het kunstenaarsbestand van het CBK-Zeeland en is hij lid van één groep: ‘AaquaArt’ (site in opbouw) welke bestaat uit louter in Zeeuws-Vlaanderen wonende en werkende beroepskunstenaars. Exposities regelt Frans zelf.
Het netwerken bestaat voor 90% uit mond tot mond reclame, exposities c.q. evenementen en organisatoren die hem via CBK-Zeeland en exto hebben gevonden. Ook heeft hij nog een heel netwerk uit de jaren dat hij beleids- en hoofdmedewerker van de Kunstuitleen Terneuzen was.
En tot slot de vraag: hoe op exto terecht gekomen?
“Toen exto nog maar pas bestond kwam de site ter sprake ‘tussen pot en pint’”, aldus Frans.
Hij werd erg nieuwsgierig want de insteek beviel wel. Nu kan hij niet anders zeggen dan dat Exto prima bevalt . Het biedt zo veel dat hij het niet eens allemaal gebruiken kan, uit onvermogen, en omdat hij volgens eigen zeggen nu eenmaal geen computerdier is.
En alhoewel hij bezig was met een eigen site kwam het verlossende woord van exto, want dat bleek voor hem de ideale plaats.
“Het is ongewoon geweldig dat je zelf, op het moment dat het jou uitkomt, alles wat je wilt, ook kunt wijzigen. Veelal moet je aanleveren en wordt het voor je gedaan, maar dat is mij te ver weg, ik hou het liefst zoveel mogelijk in eigen hand. Maar ja, zonder een bestaand instrument kan ik geen muziek maken. “Dus”, zo sluit hij dit interview af: “dat maakt exto een bijzondere mogelijkheid en zouden zoveel mogelijk deelnemers toch zeker een pakket moeten nemen. Ik gebruik er niet eens alle mogelijkheden van, maar een dergelijk aanbod voor zo’n kleine bijdrage is uniek.”

Heb je nog een vraag aan Frans, stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
21 jan 2011 10:36
Profiel WWW

Hallo Frans
Mooi boeiend interview!
Leuk, volgens mij herken ik ook een foto gemaakt te Rosenhaege.
Groet Gerri Grijsen.

Bericht: #2
21 jan 2011 11:45
Profiel

Hallo Frans, wat leuk hier een interview met je te lezen. Ik kijk er naar uit om je werk in het echt te zien bij te Hooi en Te Kunst...

Bericht: #3
23 jan 2011 11:04
Profiel

als je maar gelukkig bent

Bericht: #4
11 feb 2011 21:52
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]