Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Anja Kok 

Naam: Anja Kok
Opleiding: Kunstacademie Constantijn Huygens Kampen, Ateliers’ 63 Haarlem
Discipline: Op de academie Beeldhouwen, maar later ben ik gaan Schilderen
Site: http://www.anjakok.nl

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Anja Kok
Anja Kok..jpg
Anja Kok..jpg [ 26.5 KiB | 4087 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
De mensen om mij heen en dan vooral hoe men zich voelt en beweegt in de sociale context.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik vind het schilderij als geheel zeker zo belangrijk als het detail. Ik wil dat een schilderij ook een ruimtelijke en abstracte werking heeft. Ik ga uit van verbazing. Het is de kunst te stoppen, voordat alles afgewerkt is. Het gaat om de vraag: 'wat gebeurt er nu in het schilderij?' Ook vind ik een zekere afstand belangrijk, dus het mag niet alleen maar emotie zijn.
Ik pak een schilderij telkens weer op. Het werk moet bij mij moet verwondering blijven oproepen. Als ik er tegen ga praten en me eraan ga ergeren is het snel overgeschilderd c.q. veranderd. Enige humor in het werk vind ik ook prettig. Ik moet mijzelf wel af en toe een spiegel voorhouden.
Wat betreft de uitvoering werk ik vaak met foto’s die ik zelf maak en of verzamel. Ik mix de foto’s door elkaar. Soms projecteer ik ze. Maar gebruik de foto's nooit letterlijk; na de opzet verandert eigenlijk meestal alles weer.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Dit verschuift telkens, maar ik kan niet ontkennen dat het ene werk mij liever is dan het andere. Op dit moment word ik helemaal warm van het werk 'Abstract'.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: 'Abstract'
Abstract.jpg
Abstract.jpg [ 98.7 KiB | 4087 keer bekeken ]

Die houding van die mensen, het zogenaamde geïnteresseerde, ietwat nonchalante en dan dat abstracte werkje als middelpunt. Daarbij vind ik de kleuren en het transparante en het vreemde van de lampen en de omgeving, geslaagd. Toen ik laatst op een kunstbeurs (AAF) rondliep voelde ik precies wat ik hier zie. Ik voel me eigenlijk nooit thuis, hoe hebben anderen dat toch?

Je bent van beeldhouwen naar schilderen overgestapt - hoe is dat proces verlopen?
Ik ben niet qua opleiding overgestapt. Op de academie deed ik beeldhouwen en later toen ik er vanaf was ben ik steeds meer gaan schilderen. Ik ontdekte steeds meer dat ik schilderen directer vond en het me meer lag. Als je een beeld maakt moet je ook van alles verzinnen om het overeind te houden je hebt nu eenmaal met zwaartekracht te maken. Bij een schilderij heb je dat probleem niet en is niets te gek. Toch heeft het beeldhouwen me gevormd en mijn schilderijen zien er eigenlijk hetzelfde uit als mijn beelden. Ze werken op de gehele ruimte en zijn plastisch (met veel diepte).

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: '9_uur'
9_uur.jpg
9_uur.jpg [ 56.94 KiB | 4087 keer bekeken ]

Ik denk te zien dat je in je meest recente werk strakker bent gaan werken,.. is dat ook zo?
Nee, niet echt. Het is wel zo dat ik nu weer in een periode zit waarin ik meer lijnen gebruik toch komt dat in de loop van de jaren telkens terug. Ook zit de kwaststreek van het schilderen er nog gewoon in. Een aantal aspecten van mijn nieuwe werk vind je ook terug op mijn website in de serie baby’s. Ik verbaas mezelf altijd over mijn beperking, dan heb ik het idee iets volledigs anders te doen maar bij het uiteindelijke resultaat zie ik de verwantschap met mijn eerdere werken. Ik heb soms het idee dat ik eigenlijk maar één perfect schilderij probeer te maken, dit mislukt telkens, en daarom maak ik steeds een nieuwe.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: 'Muur'
Muur.jpg
Muur.jpg [ 66.09 KiB | 4087 keer bekeken ]

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Naast mijn werk als kunstenaar werk ik in mijn galerie De Etage en in de Boekhandel (Boekhandel Cursief) die eronder is gevestigd. Iedere twee maanden organiseer ik een nieuwe expositie: http://www.galeries.nl bij De Etage, Gorinchem en ik verkoop boeken. Dus als iemand eens in Gorinchem rondloopt: breng gerust een bezoekje aan Boekhandel Cursief en aan De Etage. Het is echt de moeite waard. Verder geef ik workshops op bedrijven en scholen. En zit ik in de organisatie van verschillende literaire evenementen.

Geef je les/workshops?
Ja, workshops fotografie en schilderen en portrettekenen op scholen en bedrijven.

Sta je op markten en/of word je daardoor een galerie vertegenwoordigt?
Nee.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben lid van NABK, dat is erg handig, want dan krijg je bijvoorbeeld goedkope kaarten voor kunstbeurzen.Verder ben ik niet lid van een groepering, maar ik ga natuurlijk wel veel om met andere kunstenaars.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Beide, ik heb contacten met verschillende galeries. Ik heb bijvoorbeeld in maart een expositie bij Art Unit in Haarlem en in april bij MLB galerie in Amsterdam. Maar de exposities in mij eigen galerie organiseer ik zelf.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Via mijn eigen galerie en de boekhandel. Verder ga ik regelmatig naar openingen bij andere galeriesen bezoek ik Kunstbeurzen. Ook maak ik gebruik van Linkedin en Facebook.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?).
Ik kwam al surfend op het internet toevallig op Exto terecht. De website is erg handig in gebruik.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Hij fungeert als hoofdsite.

Ben je wel eens op het extoforum?
Zelden, het is geen onwil, maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Ik schrijf er nooit, maar wel lees ik soms zo her en der iets.

Heb jij ook een vraag aan Anja?, stel hem hier.

Agnes Frijlink,

Werk van Anja Kok is nu te zien bij de Bibliotheek Groenmarkt 1, 4201 EE, Gorinchem 12 jan.-12 febr, en in galerie De Etage, Kruisstraat4, 4201 GE, Gorinchem 8 jan- 5 maart

Bericht: #1
14 jan 2011 12:46
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]