Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 interview met Dinie de Zeeuw 

Naam: Dinie de Zeeuw
Opleiding: Secretariële opleiding, in tekenen en schilderen autodidact.
Discipline: Soft pastel, zowel krijt als potlood.
site: http://www.diniedezeeuw.exto.nl
Bijlage:
met beugel.jpg
met beugel.jpg [ 43.58 KiB | 3609 keer bekeken ]
Dinie’s inspiratie ligt in de natuur en in de huisdieren die zij heeft. Het observeren ervan vindt zij heerlijk. Zo heeft zij een tijdje een dierentuin abonnement gehad, zodat ze nog meer dieren kon bekijken en tekenen. Maar ook dichterbij in de tuin en in het bos vindt ze haar inspiratie.

Haar favoriete werk is de tekening van haar eigen kat ‘Punky’. Deze dame is al 17,5 jaar oud en Dinie is ontzettend dol op haar. Aan een afscheid moet ze niet denken, maar helaas, dat komt toch steeds dichterbij.
Afbeelding

Meestal werkt Dinie vanaf een foto. Het belangrijkste bij dieren tekenen vindt zij, dat de ogen goed op papier staan, daar begin ze dan ook altijd mee. Van daaruit werk wordt er ‘naar buiten’ gewerkt, vaak met drie basis tonen, donker, midden en licht.
Na deze eerste laag volgt dan het verder uitwerken en verfijnen; de achtergrond en de laatste laag, welke met fijne haren wordt opgezet, zodat het een goed verloop heeft.
dat zie je heel goed bij bv. ‘Samen delen?’
Afbeelding

Op mijn vraag waarom er ook een galerie met olieverf werken op haar site staat en in hoeverre het voor haar van belang is daar ook mee te werken zegt zij:
“Olieverf is voor mij nog een experiment. Ik vind het heel leuk om te doen, maar ik heb het nog niet goed in de vingers. Olieverf is voor mij nog meer een hobby en ik neem (nog) geen opdrachten aan.
Het liefst werk ik op mdf paneel, maar het is behoorlijk bewerkelijk om dat goed glad te krijgen. Ik ben nog opzoek naar een goed alternatief daarvoor. Het paneel "beschuit met muisjes" is mijn favoriet. Dat was eigenlijk mijn eerste schilderij waarbij ik een gevoel van tevredenheid had.
Verder vind ik het losse werken van olieverf zoals ik dat in ‘straycat’ heb gedaan ook heerlijk om te doen. Even niet zo precies werken is soms wel een opluchting.
Voorbeeld van een werk in olieverf is ‘beschuit met muisjes’:
Afbeelding

Dinie werkt op parttime basis, vanwege de zorg voor haar gezin. Het betekent veelal huisdieren in opdracht tekenen. Daarnaast illustreert ze kinderboeken, waarvan er al 2 op haar naam staan en de derde in april 2011 verschijnt.
Ook geeft zijn tekenlessen aan kinderen in de leeftijd van 7 tot 17 jaar. Voor die leeftijdsgroep organiseert ze ongeveer 3 á 4 x per jaar een schilderworkshop. En op een verjaardagsfeestje komt lekker schilderen geregeld voor.

Dinie is aangesloten bij de NABK. Voor haar een prettige organisatie, waar ze veel voordeel bij heeft.
Verder maakt zij veel gebruik van social media, zoals facebook en hyves. Omdat ze daar altijd laat zien waar ze mee bezig is, foto’s verzend en blogt komen er veel opdrachten vandaan. Exposeren doet zij niet vaak, hooguit eens per jaar. Wel staat ze op de braderieën in haar dorp; bv. de kerstmarkt en kunstmarkt.
Hoe ze bij exto terecht is gekomen weet Dinie niet meer precies maar ze vermoedt via een andere kunstenaar.
“Exto is niet mijn hoofd site”, zegt ze daarover, “maar wel een belangrijke. De exto site bevalt prima en van alle galerie-sites die er zijn, is exto de enige waar ik ben blijven hangen. Het werkt goed en is overzichtelijk.”
Daarnaast heeft ze nog 2 andere sites te weten: http://www.dierentekeningen.nl en http://www.diniedezeeuw.nl .

Heb je nog een vraag aan Dinie? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
29 dec 2010 10:30
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]