Naam: Jeannet Klement
http://www.jeannetklement.nl Opleiding: 1973 -1976 KLOS (kleuterleidsters opleiding Werkplaats Kindergemeenschap (Kees Boeke) in Bilthoven.1977 Hoofdakte.
Bijlage:
IMG_8476.JPG [ 47.42 KiB | 2811 keer bekeken ]
Ook al ben ik nooit echt in het onderwijs gaan werken, ik heb hier wel een geweldige tijd gehad. Het was een inspirerende omgeving met goede en gepassioneerde docenten. Ik heb er veel geleerd. Vooral van de docenten tekenen, handvaardigheid, declamatie (vrije expressie op muziek van Pink Floyd,de jaren 70 !) en biologie (een vrouw met veel liefde en kennis van de natuur, ze had een tijd bij indianen in een tropisch regenwoud gewoond en kon daar prachtig over vertellen). We hadden daar trouwens ook vakken als koken en tuinieren. De school lag aan de rand van een bos.
Eigenlijk had ik toen al graag naar de kunstacademie gewild, maar dit was voor mij een goede basis en die academie ben ik later gaan doen. Na deze opleiding heb ik gewerkt als sociaal cultureel werker en groepsleidster bij een observatiekliniek voor kinderen.
1985 -1989 Academie voor Beeldende Vorming in de Lutmastraat in Amsterdam.
Discipline :beeldende vorming (docenten o.a. Geer Stein, Rob Elderenbos, Mieke Blits, Klaartje Kamerman)
Daarna tot 2000 werkzaam als jeugdwerker in Wormer en Amsterdam daarna even een break en besloten om eindelijk te gaan doen wat ik echt altijd al wilde. Na eerst een tijdje bij een collega, die ik van de academie kende, in het atelier gewerkt te hebben, kon ik in 2004 een eigen ruimte huren.
Wie of wat inspireert jou in je werk? Ik heb een atelier in een groot ateliercomplex Retort
http://www.retortproject.nl . 34 ateliers, er werken 50 kunstenaars. En er is een projectruimte en een gastatelier. Ik vind dit een zeer inspirerende plek. Als je in alle rust wil werken kan dat, maar je kunt ook samen met collega's iets ondernemen. Kunst (en cultuur) heeft altijd mijn interesse gehad. Ik zie veel en er zijn veel kunstenaars die mij inspireren. Vroeger was dat vooral Picasso, de diversiteit en hoeveelheid in zijn werk is echt ongelofelijk, hij heeft trouwens ook veel keramische werk gemaakt. Ook klassieke schilders als William Turner,Waterhouse (vanwege zijn intens kleurgebruik), Velazquez, Bonnard, Botticelli en Jeroen Bosch inspireren mij. Qua beeldhouwwerk is dit o.a.Donatello. Dat werk maakte zo'n enorme indruk op me toen ik dat voor het eerst van dichtbij zag. Ik kijk natuurlijk veel naar kunstenaars die met keramiek werken en om me daar toe te beperken wat de hedendaagse inspiratiebronnen betreft zijn dat o.a. Carolein Smit ,Guido Geelen, Joost van den Toorn en Fontana.
Bijlage:
IMG_4944.JPG [ 71.99 KiB | 2811 keer bekeken ]
En een tijd geleden was er een tentoonstelling in het keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden Innercity van Arnie Zimmerman,(zie foto hierboven 4944) een Amerikaans kunstenaar die samen met een Portugese architect daar een installatie bouwde. Dat was een echte eye-opener. Thema; de working class heroes. Ik was toen net bezig met de tableaus.Ik zag overeenkomsten. Verhalend werk op een zeer spontane manier weergegegeven. Ook zijn figuurtjes hebben iets onhandigs waardoor het iets humoristisch krijgt. Stimulerend om zoiets in een Museum te zien.
Bijlage:
thinking_of_the_Uffizi.jpg [ 70.11 KiB | 2811 keer bekeken ]
Zo is ook het figuratieve werk van Beatrice Wood (ex van Marcel Duchamp) een ontdekking, zoals bijvoorbeeld het werk: careerwoman; er zit zoveel in en het heeft ook humor, zeker ook niet onbelangrijk in mijn eigen werk.
http://smmoa.org/index.php/exhibitions/details/242Ik wil ook nog even Charlie Roberts noemen tekenaar, beeldenmaker en muzikant.(werkt niet met keramiek)
http://www.kunstbeeld.nl/00/kb/nl/0/nie ... _KAdE.htmlZijn manier van werken spreekt mij heel erg aan, iemand met een enorme drive en produktie. Hij zet een mooi tijdsbeeld neer.
Bijlage:
IMG_2081.JPG [ 44.03 KiB | 2811 keer bekeken ]
(What is the ugliest part of your body? Deel 1 van een keramisch stripverhaal in 4 delen. 2009)
Maar ik ben ook een fan van volkskunst en outsiderskunst. Werk moet voor mij iets oorspronkelijks hebben. Ik wil geraakt worden.Verder lees ik veel vakbladen en kunstboeken en zijn muziek, dans, film, literatuur, en (kunst)geschiedenis belangrijke inspiratiebronnen, zoals het werk van Pina Bausch. Niet direct maar ik draag dat met mij mee, het heeft mij voor een deel gevormd en aangezien mijn werk zeer persoonlijk is, heeft dit ongetwijfeld invloed gehad. Ik volg haar vanaf begin jaren 80. In haar dansstukken vind je alles, het gaat over het leven zelf! Le Sacre du Printemps, destijds uitgevoerd met het concertgebouworkest, is nog steeds het mooiste wat ik ooit gezien heb. Het is uitgesproken. Je vindt het mooi of afschuwelijk. Pina is vorig jaar overleden, maar ze heeft veel gemaakt en het Wuppertal Tanztheater is er gelukkig nog.
http://www.youtube.com/watch?v=KXVuVQuMvgA(dansfragment Pina Bausch)
Werk je volgens een bepaalde methode?Ik maak alles met de hand, al mijn werk zijn dus unica's. Het zelf maken van glazuren heb ik lang geleden achter mij gelaten, dat is een vak op zich. Dus ik gebruik voornamelijk kant en klaar glazuren, daarbij wil ik dat mijn werk een bepaalde uitstraling krijgt,als dat met glazuur werkt dan gebruik ik ook verf of andere middelen. Ik maak voornamelijk aardewerk sculpturen (gebakken op 960 graden),de scherf is dan wat poreuzer,wat grover,ik vind die uitstraling goed bij mijn werk passen.
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?Dat zijn er eigenlijk twee. Deze schaal stamt van vlak na de de academietijd (1990). Na lang worstelen had ik toen eindelijk het gevoel dat ik ergens was waar ik wezen wilde.
Bijlage:
schaal 1990.jpg [ 17.97 KiB | 2811 keer bekeken ]
Dat zelfde geldt voor de ram. Toen ik in 2002 weer begon, heb ik de draad op gepakt waar ik geëindigd ben,dus ik ging weer schalen maken. Maar na een opdracht voor een tuinbeeld vond ik dat figuratieve ook heel leuk om te doen. Er kwam toen een omslag, waarvan de ram het 2e beeld is. Ook daar ging een enorme worsteling aan vooraf, maar uiteindelijk vond ik -en dat vind ik nog steeds-dat het goed gelukt is.
Bijlage:
ram_2004.JPG [ 55.77 KiB | 2811 keer bekeken ]
Is er een werk van jou dat refereert naar een dansstuk van Pina Bausch en/ofwaar haar invloed in is terug te vinden? Nee, niet direct. Hooguit dat je een bepaalde smaak ontwikkelt hebt, die in het werk terug te vinden is. Mijn werk zou je theatraal kunnen noemen.
Prachtig dansstuk trouwens van Pina!Ja, en dit is dan maar een fragmentje.Het podium ligt vol met turfmollum. Het is een rituele dans, er moet een voorjaarsoffer gebracht worden. Een jonge vrouw danst zich dood. Het is heel aards en zeer heftig. Ook de muziek natuurlijk.
De galerie fanTAStisch springt er een beetje uit (m.i.) Zou je iets over deze tassengalerie kunnen vertellen? http://www.jeannetklement.nl/site/kunst ... tisch.htmlJa, dat is wel zo.Het zijn veel tassen.Vooheen waren dat de schalen, maar die heb ik van de site gehaald omdat ik ze niet meer representatief vind voor mijn werk. Rondom fanTAStisch waren 4 tentoonstellingen georganiseerd. De eerste in Retort, daarna in Pictura in Groningen ,toen BAS Sneek en momenteel in Museum Nairac in Barneveld. Het was wel leuk om bij iedere tentoonstelling weer wat nieuw werk te hebben.
Wilma Mencke kwam met dat onderwerp, omdat ze een aantal kunstenaars op het oog had die ook tassen maken. Ze maakt altijd thema tentoonstellingen. Er waren 10 kunstenaars geselecteerd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel even over na moest denken. Ik zou zo'n onderwerp niet snel zelf kiezen, maar ik heb er uiteindelijk met heel veel plezier aan gewerkt. Je moet zo'n onderwerp ook een beetje naar je toe trekken. Ik heb zelf het meest met de wandelende tassen, maar ik ben gaande weg erg gaan experimenteren met allelei decoratietechnieken.De laatste zijn meer echte tasjes,met veel bling-bling, eigenlijk een soort super-kitsch,maar heerlijk om te maken!
Je geeft zelf al aan dat je werk een lading humor bezit (ook de tassen). Zoek je die humor bewust en vind je dat belangrijk, of is het meer iets dat je 'overkomt'? (in de voorbeelden die je noemt als inspiratiebronnen zie ik de humor minder)Aanvankelijk ging dat een beetje van zelf, alles wat ik maak is altijd op een bepaalde manier asymetrisch,waardoor het een soort swung krijgt wat er vaak komisch uitziet. Het is een soort handschrift. Ik merkte dat bijvoorbeeld bij open ateliers mensen in de lach schoten of grinnikend de deur weer uit gingen.Niks leuker natuurlijk dan dat mensen vrolijk worden van mijn werk. Dus dat ben ik meer naar mijn hand gaan zetten. Het past ook bij me. De onderwerpen zijn vaak wel serieus zoals bij het keramisch stripverhaal" De verbouwing". Het is een combinatie van ernst en spot, werkelijkheid en fantasie. Ik heb natuurlijk maar een paar inspiratiebronnen genoemd. Maar het werk van Charlie Roberts, Arnie Zimmerman, Beatrice Wood en ook het werk van Pina Bausch bevat wel degelijk humor. Wat die laatste betreft niet in het fragment wat ik hier toon,dat is loodzwaar,maar haar meeste stukken hebben juist heel veel humor. Er wordt zeer de draak gestoken met allerlei cliche's en rolpatronen.
Bijlage:
IMG_2797.JPG [ 31.43 KiB | 2811 keer bekeken ]
Waarom precies was de Ram zo'n worsteling? Ik had nog niet zoveel ervaring in figuratief werken, dus was het een zoektocht naar: wat is kenmerkend voor zo'n beest, hoe moet die stand van de kop zijn , hoe plaats je oren ogen enz. in welke verhouding en dan die horens. Ik had van een vriend zo'n hoorn geleend. Een linker, maar om de 2e in spiegelbeeld te maken,dat viel ook niet mee. Ik ben echt heel vaak weer overnieuw begonnen. Maar het is uiteindelijk goed gekomen.
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?Ik ben fulltime kunstenaar. Ik heb mij bij Retort veel met de organisatie van alles en nog wat bezig gehouden. Toen we in 2008, 10 jaar bestonden heb ik het initiatief genomen voor een groot feest. Er waren lezingen van dichters en schrijvers, muziek, theater en de projectruimte was omgebouwd tot restaurant. Ik was verantwoordelijk voor de organisatie en coördinatie, een giga klus,maar het was een groot succes en erg leuk om te doen.Het heeft mij veel leuke contacten opgeleverd. Alle kunstenaars op een na hadden toegezegd hun deur open te zetten, dat was trouwens voor mij ook de voorwaarde waarop ik dit wilde doen. Inmiddels ken ik iedereen en iedereen kent mij.
Geef je les/workshops?Ik heb in het begin wel workshops gegeven o.a. aan dropouts, jongeren van 16 t/m 21, die via het jongerenloket in een traject terecht kwamen waarbij ze vaardigheden leerden hoe te functioneren in de maatschappij. (Via mijn contacten uit het sociaal cultureel werk kwamen ze bij mij terecht.) Daar was geen land mee te bezeilen natuurlijk en kleien vonden ze iets voor de kleuterschool, maar uiteindelijk hebben ze de mooiste dingen gemaak en trots dat ze waren. Ze vroegen zelfs om meer lessen. Dat is natuurlijk heel erg leuk, maar het kost ook veel tijd, want je moet wel alle zeilen bijzetten om ze zo ver te krijgen. Het bezwaar van workshops in mijn atelier vind ik dat je steeds alles weer op moet ruimen en weg moet zetten, dat leidt mij af. Ik ben vaak met verschillende dingen bezig, daar wil ik 's ochtends als ik binnen kom mee aan de slag kunnen. Dus ik heb op een gegeven moment besloten mij geheel op mijn eigen werk te concentreren. Ik krijg wel regelmatig vragen, laats tijdens de open ateliers ook weer, of ik weer eens workshops wil geven, dus wie weet in de toekomst wel weer, maar voorlopig even niet.
Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?In 2006 heb ik een keer in de grote kerk in Alkmaar gestaan. Een soort overdekte markt, het is goed om dingen uit te proberen, maar mijn werk leent zich niet echt voor markten dus dat doe ik niet meer. Ik word niet vertegenwoordigt door een galerie, zo ver ben ik ook (nog )niet.Ik ben natuurlijk geen jonge student die net van de academie komt en die vaak met open armen worden ontvangen door galeriehouders. Ik moet mijn eigen weg vinden, het heeft ook wel even geduurd voor ik wist welke kant ik op wilde.Het gaat stap voor stap. Het moet ook niet te snel gaan. Ik moet wel het gevoel hebben dat ik het steeds weer opnieuw waar kan maken. Ik heb ook pas sinds 2007 een eigen oven. Ik ben dus relatief kort bezig, maar ik ben niet ontevreden.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?Ik heb hier boven al aangegeven dat er bij RETORT wel wat gebeurd. Ik heb o.a. bijdrage geleverd aan het continueren van de programmering in Retort Artspace. Maar dat is allemaal op vrijwillige basis. Er is een klein groepje actief. Sommige kunstenaars zetten zich in, anderen niet. Dat zie je overal, dat is nu eenmaal zo. Ik ben sinds 2007 lid van de NVK, de vakgroep voor keramisten. Er zijn bepaalde werkgroepen actief, keramiek is natuurlijk heel breed. Er worden tentoonstellingen en activiteiten georganiseerd waar je je voor kunt inschrijven. Ik ga als het even kan naar de jaarvergadering om collega's te ontmoeten. Inmiddels hebben Jos van Alphen (ook bij exto) en ik op ons genomen om per 3 maanden een kleine NVK-ledenpresentatie bij Keramikos in te richten.
http://www.keramikos.nl .
Ik ben lid van FNV-kiem,maar daar doe ik niet zo veel mee en ik ben vriend van Princessenhof en dan gaat het mij er vooral om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen daar. Het is een erg leuk museum met een goede programmering, maar het is iets te ver om op de uitnodigingen voor aktiviteiten en openingen in te gaan. De tentoonstellingen daar bezoek ik wel regelmatig.
Verder is er om de 2 jaar een groot keramiekcongres in Den Bosch waar ik altijd heen ga. Dit gebeurt in samenwerking met de academie St Joost en het EKWC.
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?Ik regel soms iets waar ik zelf in mee doe of ik schep de voorwaarde. Zoals bij fanTAStisch die startte in Retort, een reizende tentoonstelling door het land met goede kunstenaars. Ik heb contact gelegd met Wilma Mencke van kunstbureau
http://www.albionputti.nl .Voorheen had ze een galerie met interessante keramiekkunstenaars. Zij heeft de tentoonstelling samengesteld en heeft ook het onderwerp bedacht, ik heb gezorgd dat dat bij Retort kon en veel voorbereidingswerk gedaan en gesuppoost. Maar daarna werd het allemaal geregeld.
Bijlage:
the_exhibition_visitor.JPG [ 23.23 KiB | 2811 keer bekeken ]
Op welke manier breid jij je netwerk uit?Door contacten te leggen en vooral ook te onderhouden met collega's en belangstellende voor mijn werk. Door naar openingen te gaan en mensen te informeren via een nieuwsbrief. Het verspreiden van kaarten van mijn werk. Na enige aarzeling ben ik sinds kort ook facebooker en dat vind ik eigenlijk wel heel leuk.
Hoe ben je bij Exto terechtgekomen (en hoe bevalt dat)?Via een collega die mij daar op wees. Ik vind het een geweldige gebruiksvriendelijke website (het is mijn enige site) en ik vind de service super!
Ik zou wel graag een wat persoonlijker website willen hebben, gemaakt door een professioneel ontwerper, net als dat ik mijn werk door een professioneel fotograaf wil laten fotograferen, (ik ben daar zelf niet zo goed in en het is natuurlijk gewoon een vak op zich), maar daar heb ik voorlopig nog even geen geld voor. Ik vind presentatie wel heel belangrijk, dat is tenslotte je visitekaartje en vaak is de website een eerste kennismaking. Maar goed dat komt nog wel, alles op zijn tijd.
Ben je wel eens op het extoforum?Ja, vooral de muziekafdeling vind ik leuk. Doorgaans lees ik dagelijks wel flarden, om informatie te delen is het een goed middel, maar ik doe niet mee aan discussies, daar heb ik gewoon weg het geduld niet voor.
Bijlage:
sweet dreams.jpg [ 52.48 KiB | 2811 keer bekeken ]
Heb jij ook een vraag aan Jeannet Klement? Stel hem hier!
Agnes Frijlink,