Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Willy Schut 

naam: Willy Schut
opleiding: Autodidact. Diverse textiel cursussen en workshops. Van 2007/2008 Nieuwe Academie in Utrecht. Vanaf 2009 volg ik masterclasses bij Frans Megens.
discipline: textiel bewerken, schilderen, machinaal en hand borduren.
website: http://www.willyschut.exto.nl
Bijlage:
Presentatie foto dichtbij smal 2009.jpg
Presentatie foto dichtbij smal 2009.jpg [ 37.16 KiB | 2474 keer bekeken ]
Het werk van Berend Strik, Michael Raedecker, Marian Bijlenga, Barbara Polderman, Frans Megens en vele anderen kunstenaars die met textiel werken inspireren Willy.
Maar ook het werk van schilders als Egon Schiele, Matisse, Monet, Hundertwasser, Lucien Freud, Kiefer, en Matthias Weischer.
Binnen al dat werk zijn het vooral de verbindingen, de verbindingsdraden, die momenteel haar aandacht hebben.
De onzichtbare emotie achter al die draden en het ritme van de lijnen en de ruimte ertussen intrigeren haar.
Zoals een schilder componeert met zijn verf zo schildert Willy met lapjes, garens, papier, inkt, verf waarbij haar uitgangspunt vaak het materiaal is; en in plaats met potlood of pen, tekent zij met de naaimachine.
De soepelheid van textiel biedt haar de vrijheid om op deze manier te werken.
Op mijn aanvullende vraag of ze dan wel eens tegen zaken aanloopt die niet uitvoerbaar blijken maar die na creatieve aanpassing zelfs beter uitkomen dan zij in eerste instantie voor ogen had zegt Willy:
“Natuurlijk loop ik tegen zaken aan die niet gaan zoals ik het had bedoeld.
Het is niet zo dat ik gewoon aan de gang ga met de gedachte. De naaimachine is wat dat betreft toch minder handelbaar/controleerbaar dan pen of potlood. Zeker als mijn werk niet past tussen het naaivoetje en de motor en ik alles op moet rollen raak ik regelmatig het overzicht kwijt.

Maar bij mij is iets niet snel verkeerd. Ik geef de naaimachine, maar ook het materiaal wat ik gebruik alle ruimte. Mocht iets niet helemaal zijn geworden wat ik voor ogen had dan pas ik het in mijn ontwerp in.
Meestal wordt het daardoor beter, minder gestuurd. Met andere woorden, eigenlijk vind ik het wel prima die eigen wil van mijn materiaal. Ik word dan zo lekker verrast.
Maar soms word ik door de keuze van mijn materiaal gedwongen anders te werken, omdat de naaimachine niet door bv. dik rubber kan stikken.
Het enige wanneer ik textiel niet zo leuk vind, is wanneer ik helemaal in een werk zit en de draad of mijn naald breekt constant, omdat ik iets wil waarvan ik eigenlijk wel weet dat het niet gaat lukken zonder stress, maar dat ik het dan toch wil omdat het in het beeld past.”

Het meest dierbare werk van Willy is: `Dream melodies’ uit de serie textiel schilderijen.
Afbeelding
Op dit helemaal met de hand geborduurde `oudere`werk heeft zij een gedichtje geborduurd dat, als je het leest, wel duidelijk maakt waarom dit werk haar absolute favoriet is. Misschien tegenwoordig niet meer qua techniek en materialen, maar verder………
Onze drie kleine kindertjes, zo ongewoon gewoon.
Drie hartenbindertjes, twee dochters en een zoon.
Twee kwamen er van verre, een was er zo.
Drie mooiste kindertjes, zomaar kado.

Dit schilderij heeft overigens in 1995 de derde prijs gewonnen met een wedstrijd uitgeschreven door Textiel Plus, met als thema: Muziek. Het geluid van mijn toen nog jonge kinderen, klonk mij toen, maar nu nog steeds, als muziek in mijn oren.

Niet alleen bij de boekjes maar ook bij andere ontwerpen, bv. kistjes en huisjes laat Willy zien dat het ruimtelijke niet wordt geschuwd. Haar creativiteit en inspiratie lijkt eindeloos.
Bij de zgn. textielboekjes, verzamelwerkjes, bijeengehouden in boekvorm is ‘Verzonken in schrift’ haar favoriet omdat zij er in geslaagd is om van een niet textiel materiaal toch iets ‘textielerigs’ te maken.
Afbeelding

Over de kistjes en boekjes verteld Willy nog: “Deze boekjes en kistjes zijn ontstaan omdat ik ter afwisseling ook klein werk wil maken. Niet alles leent zich voor groot werk.
Zij zijn vanaf het begin een eigen leven gaan leiden. De inspiratie hiervoor komt van overal om haar heen, een woord, een spreuk, een item in de krant. Soms krijg ik materiaal wat gewoon vraagt om een boekje, b.v. `Kettingbrief’. Ik kreeg een vliegengordijn dat kapot was gegaan. Dat gordijn bestond uit lange kettingen met kraaltjes. Op het moment dat ik deze kettingen zag, associeerde ik dat meteen met een kettingbrief . Aan de binnenkant heb ik het versje uitgebeeld `ik zou zo graag een ketting rijgen`, door dansende figuurtjes te tekenen met de naaimachine en die weer te verbinden met kettinkjes met kraaltjes.”
Afbeelding
en
Afbeelding

Zo’n 14 uur per week heeft Willy een baan als secretaresse. “Dat heb ik nodig om fris te blijven” voegt zij daaraan toe. Haar creativiteit komt soms goed van pas als er ergens oplossingen voor gezocht moeten worden. De andere uren besteedt zij vooral aan haar kunst.

Regelmatig staat ze op kunstmarkten om over haar werk te vertellen. “Het leuke is dan, dat men eerst gewoon langs de kraam loopt en halverwege constateert dat het werk geborduurd is. Dat lokt altijd leuke reacties uit”, aldus Willy.
Ook doet zij mee met open atelierroutes, elders als gastexposant, of gewoon thuis.

Zij is lid van 'Textiel Plus'; een stichting, met een eigen blad en website. Zij stimuleren en bevorderen het gebruik van nieuwe textiele en niet textiele materialen en technieken.
En daarnaast ook van de landelijke borduurgroep ‘Steek+' waarbij de plus staat voor het gebruik van andere dan textiele materialen en voor andere dan textiele werkmethodes. Door de verschillende achtergronden van de leden is er een grote diversiteit in werk binnen de groep.

Via kunstmarkten komt zij regelmatig mensen tegen die vragen of zij bij hen wil exposeren.
Zo heeft Willy via de Ara Art Fair in Zwijndrecht mensen leren kennen van het Cultureel Centrum Evertshuis in Bodegraven, waar ze vanaf eind januari een leuke expositie heeft, samen met Hans van Haastert (eveneens Extolid). Verder is zij lid van Art on Tour.

Hoe ze ooit bij Exto terecht is gekomen weet Willy niet meer, waarschijnlijk via, via. Maar exto bevalt goed en deze site is haar hoofdsite.

Heb je nog een vraag aan Willy? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
15 dec 2010 06:55
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]