Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 interview met Ruud Bijlsma 

Naam: Ruud Bijlsma
Opleiding: Sociaal Kultureel Werker, Klinisch Psycholoog
Discipline: Neuropsychologie.
Kunst: 1 jarige voorbereidingscursus academie Minerva (verder autodidact).

http://ruudbijlsma.exto.nl/

Bijlage:
Ruud Bijlsma.jpg
Ruud Bijlsma.jpg [ 37.51 KiB | 2192 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Een moeilijk te beantwoorden vraag. Ik liet en laat mij door veel inspireren. Wat dat betreft ben ik daarin eigenlijk net zo eclectisch als in m’n opvattingen. Maar ik zal een poging doen.

Ik laat me inspireren door de natuur en door mijn eigen levensfilosofie. Door de kleine, zowel als de grote dingen. Door de schoonheid, maar zeker ook door de “lelijkheid”, het verval en de vervreemding van het “normale”.

Inspiratie kun je in veel dingen vinden. Eigenlijk hoef je er niets voor te doen, behalve je er voor open te stellen. Het kan thuis in een spinnenwebje zitten, maar evengoed in een spectaculaire lucht met poollichtachtige verschijnselen.
Het zit in de manier hoe je naar dingen kijkt, je waarneming en je perceptie. Waarmee ik bedoel, hoe je je waarnemingen intern verwerkt.
Het zit in je hoofd en in je gevoel. Eigenlijk heb je er soms helemaal geen directe waarneming voor nodig en komen de beelden, woorden of anderszins gewoon uit je brein.

Bijlage:
under construction.jpg
under construction.jpg [ 158.31 KiB | 2192 keer bekeken ]

Er zijn zonder twijfel veel kunstenaars die me geïnspireerd hebben. Dit is vaak gekoppeld aan een bepaalde fase in mijn ontwikkeling, leven en omgeving. Een paar inspirators zijn bv. Caravaggio, vanwege zijn vernieuwende benadering van licht (en donker) en in zijn voetspoor natuurlijk Rembrandt, die meen ik een bewonderaar was van C. Maar dat ligt wel erg voor de hand. En uiteraard de Franse impressionisten vanwege hun niet aflatende zoektocht naar de werking van perceptie en waarneming. Van Gogh, door z’n waanzinnige passie en leven. Gauguin, door z’n tropische inslag en kleurgebruik.
De grote surrealisten waaronder Dali, om hun fantastische voorstellingsvermogen en kunde, en Magritte.
Verder bewonder ik de magisch realist Willink. Zeker waar het de sfeer in zijn schilderijen betreft. En Paul Wunderlich, door de “crossover” met fotografie, gedaan door zijn vrouw Karin Szekessy.
Meer hedendaags zijn er natuurlijk ook legio voorbeelden, helaas ben ik wat betreft namen niet erg goed, dus laat ik het hier even bij.

Natuurlijk zijn er ook een heleboel fotografen die mij geïnspireerd hebben. Een paar voorbeelden zijn: John Thornton, Man Ray, Braeckman, Olaf, Wegman, maar van de meesten kan ik niet eens de naam van onthouden.
Daar komt bij dat, als ik het over favorieten heb, het gaat over jaren terug. De tijd dat ik me ontwikkelde als fotograaf heb ik bewust zo weinig mogelijk gekeken naar anderen, om zoveel mogelijk bij mezelf te blijven en mijn eigen weg(stijl) te vinden, hoewel je er natuurlijk niet aan ontkomt om veel fotografie te zien, maar dan meer met het oogmerk te leren wbt. techniek en materiaal.
Als architecten kan ik nog James Wines en Gaudi noemen, vanwege hun wonderlijke niet alledaagse stijl.
Dan zijn er nog de vele schrijvers. Te veel om op te noemen, maar ik zal er een paar uitlichten. Degene die m’n stijl van schrijven en visie het meest beïnvloed heeft is ongetwijfeld Simon Vinkenoog. Daarnaast waren er natuurlijk Wolkers, Hermans, Mulisch, Claus, Vargas LLosa, Isabel Allende, Pablo Neruda, Kosinski, Castaneda, Grass, eva.
Meer algemeen, als mens natuurlijk Krishnamurti, Ghandi, Freud, King, Lenon, Mandela,

Bijlage:
Ruud B.jpg
Ruud B.jpg [ 76.71 KiB | 2192 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Meestal werk ik niet echt volgens een vaste methode. Ik zie het vaak als een weg, je gaat steeds verder en probeert steeds weer jezelf te verbeteren en ook nieuwe elementen en vaardigheden toe te voegen. Ik ga meer af op het cumulatieve verleden, laat de aanwezige kennis meer of minder bewust meespelen, zonder het heden ermee te belasten. Het is er en het speelt de rol die het spelen moet.
Ik ga uit van mijn eigen gevoel en werk achter de tafel ook vaak vanuit concepten, een groter geheel wat al aanwezig is in m’n hoofd en dat dan uitgewerkt wordt op pc of papier o.i.d. Ik laat me in eerste instantie leiden door m’n oog en het gevoel dat een bepaald beeld/tafereel oproept. Licht, schaduw, lijnen en leven spelen daarbij een grote rol. Daar bovenop komt natuurlijk de compositie, en het perspectief. Meestal is dat echter ook een kwestie van een fractie van een seconde dat al die elementen door m’n hoofd flitsen en (als het om het nemen van een foto gaat) is het verder direct handelen vanuit het gevoel van nu.
Het is vaak ook een noodzaak zo snel mogelijk te handelen, want een paar seconden kan al het verschil maken tussen een goede foto en een mislukte, want niets is zo veranderlijk als het licht. Even een wolkje voor de zon en je moet wachten en net dat moment is alweer weg.

Maar de techniek staat altijd in dienst van en is ondergeschikt aan het creatieve element.
Naast het direct fotograferen is er natuurlijk het maken van fotobewerkingen en soms nog het schilderen of tekenen. Vaak in dienst van. Bij het creeeren van het beeld ga ik eveneens meestal gevoelsmatig te werk, vanuit een bepaalde surrealistische visie, waarbij het beeld ook een verhaal verteld. Dat kan een verhaal zijn, een kijkje in de mens of naar de mens, maar ook een verhaal over een verleden, een oertijd, een droom van voor de tijd van het nu, of een toekomst visioen, waarbij bv. verbeeld wordt wat er gebeuren kan na een ramp of verandering op onze planeet.

Zoals gezegd speelt het menselijk bewustzijn, het zoeken naar zelfverwerkelijking en de psyche een belangrijke rol in mijn werk. Ook in mijn leven, gezien mijn studies. Maar daarnaast is het ook een thema in mijn schrijfwerk. Je kunt het zien als een weg die zich ontrolt, van een prehistorisch verleden, van voor het ontstaan van de wereld, tot nu en verder de toekomst in. Een eeuwig op weg zijn naar wat zal worden, het meegaan in de ontwikkeling.
De ontwikkeling, zoals die is in het hier en nu, een momentopname, de weg, een tijdsgebonden zijn in deze materiele wereld, die in feite gaat van niets tot alles en ergens tussen die twee uitersten is een stukje (tijd) weggelegd voor ons, te beleven en leven, te worden.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Eigenlijk is elk gemaakt werk me lief. Ik heb niet zozeer een speciale voorkeur voor een werk. Het verschilt ook vaak met de dag en de stemming. Soms heb je wel een emotionele band met een werk, maar dat valt dan weer vaak buiten de kunst.
Toch heb ik eens een foto gemaakt van een uitwaaiende “pluizende distel”, waar een erg mooie diagonaal in zit en waarbij vrijwel alle kleur verdwijnt in grijswaarden. Eigenlijk zowel simpel als mooi.

Bijlage:
Pluis.jpg
Pluis.jpg [ 34.44 KiB | 2192 keer bekeken ]

Verder is natuurlijk het werk dat je net af hebt, vaak tijdelijk je favoriet. Terwijl het meteen weer inspiratie is voor een volgend; ook in die zin dat je steeds meer en beter wilt worden, een streven naar een perfectie, waarvan je weet dat je de ultieme nooit zult bereiken, juist omdat je je standaard steeds weer bijstelt naar boven.
En een werk dat een foto is van een rimpeling op het water, is ook ene favoriet. Eigenlijk 'zijn' het allemaal ruitjes met kromme zijden, met een mooi kleurverloop van paars en diep blauw naar licht en bruin, met een takje waaromheen kringen ontstaan. Het is een beetje moeilijk te omschrijven, maar het werk is me dierbaar omdat het een aanzet was om verder te gaan in de fotografie en dit meer uit te diepen. Vooral omdat degene die het aankocht een curator was van het Groninger stedelijk museum, iets wat me op dat moment het vertrouwen in mezelf gaf om door te gaan met het proces van professionalisering en waarna ik een registratie heb aangevraagd en gekregen bij het CBK en kunstenaars nu Nederland. Daarna ben ik fulltime verder gegaan als zelfstandig beeldend kunstenaar en fotograaf.

Agnes: Ik ken je vooral als muziekliefhebber - speelt muziek in je werk ook een rol? en zo ja, kun je een voorbeeld geven?
Muziek, ja, was het bijna vergeten.
Door die vragen komt weer een heleboel verleden tot leven. Eigenlijk was muziek een reden dat ik begonnen ben met schrijven.
Het eerste dat ik serieus schreef als gedicht, was eigenlijk een songteks. Ik schreef dan op een bestaande melodie een nieuwe tekst. Daaruit heeft het schrijven zich verder zelfstandig ontwikkeld.
Maar soms spelen natuurlijk vlagen tekst of muziek/melodie wel een rol als aanzet tot. Daar komt het waarschijnlijk ook vandaan dat ik altijd toch een soort ritme zoek in de teksten. Zowel in de korte schrijfsels als ook in het langere werk. Tegenwoordig schrijf ik meestal zonder muziek, want dat leidt toch alleen maar af.
Bij de fotografie op zich speelt muziek niet zozeer een rol. Vooral omdat een groot deel zich in de natuur afspeelt. Dat is meer beleving van het hier en nu, en de poging dat weer te geven.
Soms komt het wel weer terug in de titels, als een werk me ergens aan doet denken. Maar dat heeft met het ontstaansproces verder niets van doen. Voorbeeld is: "boy in a bubble". Maar het is niet toevallig dat ik net een cd hoes heb ontworpen, dan luister ik natuurlijk wel naar de muziek en neem dat mee in de sfeer van het beeld. Muziek speelt ook een rol bij het ontwerpen van boekomslagen of dichtbundels en bij illustraties in het algemeen.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Boy in a bubble
boy in a bubble.jpg
boy in a bubble.jpg [ 38.25 KiB | 2192 keer bekeken ]

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik zie mezelf als fulltime kunstenaar. Zowieso zie ik kunst als een manier van leven, beleven en zijn. Niet alleen als waarnemer, maar ook als maker en als uitdrager van iets meer dan alleen maar het beeld, of het eigen ego.

Geef je les/workshops?
Vroeger gaf ik wel eens workshops, met name over natuurfotografie 'op een andere manier dan het steriele fototechnische gebeuren'. Ik probeerde mensen altijd te leren op een andere manier te gaan kijken naar de “gewone” dingen, of juist het ongewone te zien waar normaal gesproken overheen gekeken wordt en vanuit een bepaalde beleving een beeld te personaliseren en vast te leggen.

Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigt?
Ik heb wel eens op markten gestaan, maar vind het niet echt geweldig. Ik doe het dan ook liever niet.
Ik ben altijd vertegenwoordigd door een galerie in Hornhuizen, maar die is er dit jaar mee opgehouden en ik ben dus nu op zoek naar een nieuwe galerie voor de toekomst.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief en hoe uit zich dat?
Ik ben lid van diverse collectieven. O.a. fotografencollectief Lucix,
Kunstenaars collectief Kunstreizigers (dat nu een doorstart maakt en verder gaat als Perron)
Verder ben ik lid van Toendra
En natuurlijk is er Exto, waar ik ook als balloteur werkzaam ben.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Het grootste deel organiseer ik zelf en de laatste tijd wordt ook veel geregeld in groepsverband, o.a. met Extopoint Ruinen.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik ben niet echt een netwerker.
Ik probeer via internet wat aan netwerken te doen, o.a. via Extoforum en Facebook en nog wat sites. Verder geschiedt netwerken vaak via toevallige of incidentele contacten.
Ook heb ik nog een blog bij de volkskrant en schrijf ik wel eens wat op verschillende nieuwssites.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)?
Ik had vroeger een zelfgebouwde website, maar dat werd teveel werk om die goed te onderhouden. Doordat ik toentertijd via zoom iemand leerde kennen en zag dat die bij Exto zat, ben ik daar ook terecht gekomen.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
De Exto site is momenteel mijn hoofdsite, maar ik heb daarnaast nog een zestal sites en natuurlijk paginas bij de diverse collectieven en netwerksites.

Ben je wel eens op het extoforum?
Eh, wel eens geloof ik, voor de muziek ;).
Maar ja, wel vaak, ter leering ende vermaack zullen we maar zeggen.
Ik kom daar zowel om op de hoogte te blijven van waar collega’s mee bezig zijn, als wat er speelt in de kunstwereld, maar ook om toch nog steeds weer dingen te leren en over andere dingen dan alleen kunst, en om van gedachten te wisselen met andere kunstenaars.

Heb jij ook een vraag aan Ruud?, stel hem hier!

Agnes Frijlink

Bericht: #1
08 dec 2010 12:29
Profiel

Mooi en interessant interview, goed kijkje in de "keuken"!
Succes met alles Ruud.

Bericht: #2
12 dec 2010 11:45
Profiel

Leuk om te lezen en te kijken Ruud

Bericht: #3
12 dec 2010 19:41
Profiel

Thnx Danielle en Grietje;
de keuken is altijd open he ;)

Bericht: #4
13 dec 2010 00:14