Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 interview met Joke Koelemeijer 

naam: Joke Koelemeijer
opleiding: autodidact, HBS-b, lerarenopleiding d'Witte Lelie afd. handvaardigheid (geen tekenen en schilderen)
discipline: aquarel, etsen, pentekeningen, acryl schilderwerk
website: http://jokekoelemeijer.exto.nl
Bijlage:
joke in een bloemenweide.jpg
joke in een bloemenweide.jpg [ 57.93 KiB | 2894 keer bekeken ]
Wat Joke inspireert is de natuur om haar heen in de meest algemene zin: landschappen, bomen, luchten, bloemen, water.
Als je goed kijkt zijn er zoveel mooie dingen om je heen thuis en buiten die aanleiding kunnen zijn om iets te creëren….want dat is hetgeen haar elke keer weer aanzet tot iets schilderen of tekenen: de 'urge' of kriebel die vanuit je binnenste komt, de drang om iets te maken.
Een bepaalde methode heeft zij daar niet voor. Wel is aquarel haar favoriete materiaal.
‘Knotwilg in de winter’
Afbeelding

Het ontbreken van een vaste werkwijze geeft haar eigenlijk gelijk de kans om op vele manieren te tonen wat haar inspireert.
Zo schildert zij rond Pasen met acryl en aquarel op ganzen- en kippeneieren. Ganzeneieren zijn daarbij haar favoriet vanwege de afmeting. Een kippenei is wat klein, vogeltjes passen beter op een ganzenei.
Joke vertelt daarbij: “mijn favoriete vogel afbeelding is die van 'het winterkoninkje', een schattig klein vogeltje met een klein kort rechtopstaand staartje.
Afbeelding
(nb.rechtsonder!!)

Ook tekent Joke niet onverdienstelijk met pen en laat daar bv. kalenders (€11,50) van drukken Ook heeft ze daar, in eigen beheer, een boek
(€ 25,==) van uitgegeven.
Afbeelding

Ik vroeg Joke wat meer over haar etsen te vertellen:
“Etsen zijn tekeningen op een zinkplaat die met etsgrond is bedekt. De afbeeldingen kunnen alleen uit lijnen bestaan (zgn. lijnetsen) maar ook een bepaalde structuur hebben (bv. aquatint of suikertint). De lijnen of structuur zijn in de zinkplaat gebeten dmv zuur. Het is een vorm van diepdruk.
Het etsen vindt ik ook bijzonder leuk om te doen, het is erg ambachtelijk. Je krijgt er wel heel vieze handen van, maar dat geeft niet - mijn moeder zou zeggen 'slijt in bed er wel weer af'! Je kunt net als bij pentekeningen lekker priegelen en kriebelen, of te wel heel fijn details aanbrengen - Allemaal dingen waar ik van hou.
Het gehele proces is erg tijdrovend en als alle behandelingen van tekenen, bijten, afspoelen, eventueel harspoeder op de zinkplaat strooien en aanbakken, afdekken en weer bijten, etc. achter de rug zijn en je kunt de plaat gaan afdrukken: dan pas krijg je te zien of je het allemaal goed hebt gedaan. Of het resultaat inderdaad is wat je er van had verwacht.
Met het afdrukken kun je ook nog weer in de inktkleuren variëren en dat vind ik ook wel heel erg leuk. Soms begin ik met zwarte inkt en bij de volgende afdruk doe ik er dan een beetje bruin doorheen of blauw en naarmate er meer afdrukken komen wordt de kleur ook weer anders. Geen afdruk is op deze manier hetzelfde.
Overigens als je afdrukken maakt moet je dit doen op goed nat papier omdat de inkt anders niet goed uit de groeven van de zinkplaat komt. Mijn favoriete ets is die met de twee pony’s in de sneeuw. Een suikertint, dwz met suikerwater en Oost-Indische inkt op een zinkplaat geschilderd, daarna harspoeder erop aan gebakken en toen in diverse stadia afgedekt en gebeten."
‘Ponies in de sneeuw’
Afbeelding

Joke is lijstenmaker, docent Engels (geweest) en geeft nu aquarel lessen aan een aantal cursisten uit de buurt. In haar vrije tijd is zij kunstenaar.
Ze heeft op markten in Bergen gestaan en andere markten hier in de Zaanstreek. Op het moment echter even niet vanwege de inzet die het kost: veel tijd met te weinig effect.
Er is geen galerie die haar kunst vertegenwoordigt maar er staat altijd veel werk in haar atelier als expositie.
Daarnaast is zij lid van het Zaans grafisch collectief; met een tiental hebben ze een aantal malen geëxposeerd in de Zaanstreek met hun etsen.

Exposities heeft zij soms bij bv. fysiotherapeuten, zorgcentra in het midden van Noord Holland. En dus in haar eigen atelier met Pasen; in juni en eind september/begin oktober tijdens de jaarlijkse atelierroute, waar zij overigens niet officieel een lid van is.
Om haar netwerk uit te breiden stuurt ze persberichten per email naar de wekelijkse regionale/streek kranten en soms via een advertentie gekoppeld aan dat van de Lijstemaecker, haar bedrijf.
Via een mede kunstenaar uit hetzelfde dorp is zij lid geworden van exto, hetgeen prima bevalt.
Het enige minpunt aangaande haar site is dat zijzelf momenteel heel weinig de gelegenheid heeft gehad om de site bij te werken met nieuw werk.
Naast haar exto-site heeft Joke dus ook de site van haar bedrijf waarop een aantal van haar werken te zien zijn.

Heb je nog een vraag aan Joke? Stel deze hier

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
01 dec 2010 09:01
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]