Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Ingrid Claessen 

naam: Ingrid Claessen
opleiding: Biologe (KU Nijmegen) Artez (Kunst Academie Arnhem)
discipline: Vrij beeldend
site: http://www.ingridclaessen.nl
Bijlage:
foto.jpg
foto.jpg [ 26.13 KiB | 2508 keer bekeken ]
Hét schildermateriaal voor Ingrid is olieverf waarmee zij op speelse en meestal abstracte manier de mogelijkheden onderzoekt op het platte vlak.
Daarbij laat zij zich inspireren door het landschap en de natuur, waarbij ze de sfeer door kleur, verf en streek en vooral de ‘huid’ van het schilderij probeert te vangen in haar beeldtaal.
Zo bereikt ze een poëtisch effect, waarbij ook ritmiek belangrijk is en er als het ware gedichten in verf ontstaan.
Daarnaast werkt zij procesmatig en reageert met ieder volgend schilderij steeds op haar laatste werken.

Momenteel maakt zij grote monumentale schilderijen, zodat je het als toeschouwer ‘ondergaat’.
Vooral de werken die zij de laatste tijd maakt, met name de monumentale grote doeken zijn haar dierbaar, zoals bv. ‘No. 4’
Bijlage:
no 4.jpg
no 4.jpg [ 47.45 KiB | 2508 keer bekeken ]

Dat neemt niet weg dat dit ook alweer tot een vervolg van kleinere werken heeft geleidt. Zoals bv. ‘No. 13’
Bijlage:
no. 13.jpg
no. 13.jpg [ 43.31 KiB | 2508 keer bekeken ]

‘No.30’ is een van de laatst nieuwe werken
Bijlage:
no. 30.jpg
no. 30.jpg [ 21.24 KiB | 2508 keer bekeken ]

Zowel het werk ‘steen’ uit 2009 als ‘natuurlijk 3’ uit 2005 is opvallend anders in beeldtaal, althans, vanaf de foto. In hoeverre zijn deze schilderijen een reactie op voorgaande werken en wellicht ook op een bepaald werk?
"‘natuurlijk 3’ uit 2005 is heel natuurlijk ontstaan", aldus Ingrid. "Nadat ik een tijd vrij pastueus heb gewerkt met de verf, vond ik dat ik wat meer ‘ruimte en lucht’ in het werk moest brengen. Daar is dit schilderij er eentje van. Ik mis het, want ik vind het nog steeds erg mooi en het is al een paar jaar in de uitleen."
Bijlage:
natuurlijk 3.jpg
natuurlijk 3.jpg [ 10.27 KiB | 2508 keer bekeken ]

"Dit werk, ‘steen’ uit 2009, is een subtiel en voor mijn doen erg rustig opgebouwd werk. Ik werd op het strand in Toscane geconfronteerd met het minerale gesteente: de steentjes op het strand waren elk voor zich een bron van inspiratie. Daar is dit doek uit voort gekomen. Het is ook gelaagd, maar anders dan de andere werken uit deze periode."
Bijlage:
steen.jpg
steen.jpg [ 37.59 KiB | 2508 keer bekeken ]

Ingrid is fulltime kunstenaar. Sinds kort heeft zij een nieuw en groot atelier dat haar veel mogelijkheden biedt; en dat is heerlijk. Haar ontwikkeling heeft daar zeker mee te maken.
Aangaande lesgeven is er al aardig wat de revue gepasseerd: individueel, maar ook op een cultureel centrum in Bemmel, vrij beeldend, individueel voor gevorderden. Ook heeft zij al jaren een groepje cursisten aan huis.
Markten en beursen zijn haar niet vreemd. En momenteel maak ze zich klaar voor ‘Kunst in de Markt (KIM) in de grote Eusebiuskerk te Arnhem (25 t/m 28 nov. 2010).
Ook doet ze mee met ‘Kom Mar Kieke’ in haar kerkdorp ‘De Horst’ in Groesbeek de kunstroute Groesbeek en is ze lid van nieuwe ‘Kunst Kolonie Plasmolen’ waar ze heeft meegeholpen met de voorbereidingen van de atelierroute dit najaar. Dat was zeer geslaagd!
Ingrid organiseert bijna al haar exposities zelf. Ze doet voorstellen en komt tot actie, hetgeen dan ook wel te zien is aan de expo-lijst op haar site.
In jan-febr. maart 2011 exposeert ze in ‘52degree’s’, een zeer modern luxe business centrum met een nieuw concept in Nijmegen en daarna is zij uitgenodigd te exposeren bij Akzo-Nobel in Arnhem in april mei juni juli 2011.

Om haar netwerk uit te breiden gaat Ingrid actief op stap. Zij ontmoet mensen en gaat naar beursen. Zo heeft zij bv de AAF-Art beurs te Amsterdam bezocht, 2 weken geleden en heeft daar met veel galeries gesproken en haar kaartje achtergelaten. Nu is het zaak om er nog eens achteraan te gaan. Inmiddels is er wel een galerie in hartje Utrecht mogelijk geïnteresseerd in haar werk.
Momenteel zijn er 2 lopende exposities: 1 in Beek-Ubbergen en 1 in de St. Maartenskliniek.

Jaren terug wilde Ingrid een eigen website hebben maar wist niet zo goed hoe het te doen. Via internet kwam zij toen op de sympathieke formule van exto. Na een ballotage kon zij daar haar website maken en die heeft zij nog steeds als hoofd website.
Daarnaast staat er werk op bij diverse andere websites op internet: bij Kunstinzicht en Galeries.nl o.a. maar ook bij Artstart. Met die laatste onderhoudt zij contact om een keer in het westen te exposeren.
Vooralsnog fungeert exto als hoofdsite. Maar Ingrid kijkt dus ook verder.

Heb je nog een vraag voor Ingrid? Stel deze hier

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
17 nov 2010 08:36
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]