Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 Interview met Agnes Frijlink 

Naam: Agnes Frijlink
Opleiding: Hogeschool voor de kunsten Constantijn Huygens (destijds te Kampen, heden is dit Artez, te Zwolle): Autonome schilderkunst en 1e graads lerarenopleiding. Rijksuniversiteit Groningen: Nederlandse taal en cultuur – moderne letterkunde (en masteronderdelen van Kunst, cultuur en media).
Discipline: Schilderen

Bijlage:
Agnes Frijlink.jpg
Agnes Frijlink.jpg [ 42.85 KiB | 4854 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?

Er is niet speciaal 1 iets dat mij inspireert, wel heb ik een fascinatie voor kunstuitingen die zich bezighouden met de diepere lagen van het menselijk bestaan. Op het gebied van film denk ik dan aan het werk van David Lynch, op het gebied van literatuur aan Jeroen Brouwers en Antjie Krog, en in de kunst aan bijvoorbeeld aan het werk Edward Munch, Francis Bacon en Frida Kahlo. Op het gebied van muziek is Tom Waits een favoriet.
Hun werk kent een vorm van morbiditeit waarin een dosis levenslust, wellust en relativerende humor (die absurd kan zijn of grotesk) aanwezig is. Deze kunstenaars zijn (of: waren) in staat om via het medium dat ze gebruiken te verbeelden wat er met hen innerlijk gebeurt, zonder dat het aan het universele inboet: het is uiteindelijk een spiegel waarin we allemaal kijken.
We zien de wanhoop van de verlangende en verdwaalde mens, - die naar ons knipoogt. Als het goed is, ontdek je zo nu en dan dat je naar jezelf knipoogt ;-).
Dit laatste betekent een vorm van 'het' overstijgen. Ik hoop zelf altijd dat mijn werk ook zo'n oogwenk kan veroorzaken.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ja en nee. Als het over schilderen gaat, is de methode door de jaren heen nogal gewijzigd. 20 jaar geleden begon ik heel precies, met keurige portretten. Tegenwoordig gebruik ik zelden nog een kwast. Ik hanteer meestal de paletmessen. Het is telkens zoeken naar de vorm die past bij wat ik wil uitdrukken, maar wat dat is staat niet perse bij voorbaat vast. Een ervaring is op zichzelf namelijk abstract. Hoe ziet liefde er bijvoorbeeld uit?, of trots?, of verdriet?, of ontroering?, of in de war zijn? Een werk is pas af als het niet meer over mij gaat, maar over het innerlijk voorstelbare. Zolang een werk niet aan die door mijn bedoelde 'zeggingskracht' voldoet, is het niet voltooid. Ik heb een lage productie. Dat komt omdat ik er tot vervelens toe over nadenk en naar kijk.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Dat is op dit moment het werk ‘Anger in snow’.
Bijlage:
anger in snow.jpg
anger in snow.jpg [ 57.58 KiB | 4854 keer bekeken ]
Dit werk bezit echter geen knipoog. Dit is pure ellende. Het gaat over rouw. Ik maakte dit werk afgelopen winter, die een verschrikkelijk lange, koude winter was. Het was mijn eerste vaderloze winter (hij stierf in de herfst).
Woede en wanhoop, onmacht en verdriet. Het is een cirkel. Niets aan verdriet kunnen doen maakt radeloos en woedend, tot je (weer) breekt. Boos op de kwetsbaarheid wellicht, boos op dat gevoelde verdriet, dat is: Anger in snow.

Rian: De schrijfsels bij werk van jou, of werk van jou bij schrijfsels van Roel Jansen. Wat is het verhaal daarachter: hoe, waarom, en is het vaak raak?, werden ze gemaakt op jouw verzoek of gebeurde dit spontaan?
Roel Jansen heb ik leren kennen tijdens de studie Moderne letterkunde. Een zeer belezen en briljante jongeman. Hij kwam altijd zelf met zijn gedichten aanzetten. Op mijn site staan er nog maar drie van zijn hand, maar hij maakte er veel meer. Van de drie die nog op de site staan, heeft hij ‘Night Flight’ het best getroffen maar dat wil niet zeggen dat ik dat het meest geslaagde werk vind.
‘Dichterbij Quisling’ bijvoorbeeld, is een interpretatie die weinig te maken heeft met wat ik voor ogen had, maar wat ik als geheel veel geslaagder vind. Ze vallen perfect samen, de tekst en het beeld.
Bijlage:
quisling.jpg
quisling.jpg [ 68.16 KiB | 4854 keer bekeken ]
Soms ziet een ander meer dan jij zelf, over jezelf, of in je werk. Of weet een ander beter te verwoorden wat je eigenlijk bedoelt, dan jezelf ooit zou kunnen. Van jezelf kun je nooit voldoende afstand nemen.
Roel Jansen maakte zijn gedichten voornamelijk bij de z.g. 'Birddraws' dit zijn kleine werkjes, doorgaans zijn ze via de pc getekend/ontworpen. In een aantal gevallen werk ik ze in echte inkt of verf uit. Birddraws waren (en zijn) voor mij een uitstekend middel om menselijke situaties en gevoelens in neer te zetten. Welbeschouwd zijn de Birddraws de start geweest van de vogel als terugkerend motief in al het andere werk.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Tegenwoordig ben ik fulltime kunstenaar, als je daar tenminste ook de aan kunst gerelateerde werkzaamheden onder rekent. Voorheen werkte ik een aantal jaren in het onderwijs als docent Nederlands.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigd?
Ja en nee. Ik heb geen vaste galerie, wel vaste contacten met wat galeries.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ja, ik ben o.a. lid van het collectief Kunstreizigers (dat gesetteld is in Groningen).

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Soms doe ik dat zelf, soms samen met anderen en soms wordt het voor me geregeld.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Het meeste netwerken geschiedt via internet. Maar het uitbreiden van het netwerk vindt ook plaats op openingen van exposities e.d.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?).
Per toeval, via een tip van een toenmalige vriend (bandlid).

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Voor mijn kunst is het de hoofdsite. Ik werk ook aan een eigen site, maar die is voor de eigen onderneming Apus Art.

Ben je wel eens op het extoforum?
Een dag niet op het extoforum is een dag niet geleefd....

Heb je nog vragen Stel ze gerust!

(Wegens het niet beschikbaar zijn van het geplande interview is de vragenlijst deze week ingevuld door Agnes zelf)

Bericht: #1
10 nov 2010 09:24
Profiel WWW

een helder en boeiend interview, dank voor het kijkje in jouw wereld.

Het geschilderde beeld is niet zozeer belangrijk, de gedachtenstroom die het beeld oproept is dat wel l

Bericht: #2
10 nov 2010 15:06
Profiel WWW

Bedankt Joke!

Het was wel een beetje raar om zelf nu onder dit 'mes' te gaan, volgende keer, stel ik de vragen maar gewoon weer ;)

Bericht: #3
10 nov 2010 21:53
Profiel

Inderdaad boeiend!

Ik zie een vrouw die gevoeliger is dan ze lijkt

Bedankt Agnes voor jou kunst, en veel succes verder met alles wat je onderneemt

Bericht: #4
10 nov 2010 22:31
Profiel WWW

Mooi interview Agnes, mooie kijk op kunst heb je, mooie kunst maak je.

Bericht: #5
10 nov 2010 23:50
Profiel

Mooi Agnes, je passie in het diepste van het 'wezen" .Een eerlijk en open intervieuw van jezelf zijn.

Bericht: #6
11 nov 2010 01:02
Profiel

;)

Bericht: #7
11 nov 2010 01:53
Profiel WWW

Hallo Agnes
Mooi interview. Het werk anger geeft jouw gevoelens heel scherp weer!
Goed hoor.

Bericht: #8
11 nov 2010 09:32
Profiel

Bedankt voor de reacties. Weet niet zo goed wat nog meer te zeggen... , maar dat hoeft ook niet he? ;)

Bericht: #9
11 nov 2010 12:29
Profiel

Nee hoor. Ik vind je een tof wijf! (Wat niet kan inparkeren ;))

Wacht ff. Op de één of andere manier geef je jezelf bloot en op datzelfde moment veeg je dat alles van tafel. Zie beschadiging en tegelijkertijd kracht en de strijdlust om jezelf er bovenop te brengen. Weet niet goed het uit te leggen maar denk dat je het wel begrijpt wat ik bedoel. Hoop ik???

Bericht: #10
11 nov 2010 18:58
Profiel WWW

wow.... Eus! :!: ... even sprakeloos,

ik denk dat ik je begrijp, maar weet het niet helemaal zeker

ik laat het nog even bezinken -

Bericht: #11
11 nov 2010 22:01
Profiel

ik snap eus wel..

Bericht: #12
11 nov 2010 22:42
Profiel

ik ook...heel herkenbaar...misschien daarom dat snappen?

Bericht: #13
12 nov 2010 08:16
Profiel WWW

nice to know.. you.

Bericht: #14
13 nov 2010 01:10
Profiel

insgelijks ;)

Bericht: #15
14 nov 2010 00:07
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]