Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview Margot Pistor 

naam: Margot Pistor
opleiding: autodidact (Gooische academie voor beeldende kunst, Laren en Karel Gomes, Amsterdam)
discipline:Beeldhouwen
site: http://www.margotpistor.exto.nl

Bijlage:
margot maakt baadster.jpg
margot maakt baadster.jpg [ 109.04 KiB | 1476 keer bekeken ]

Vooral de schoonheid van het menselijk lichaam en de relaties en intimiteit tussen mensen inspireren Margot. De tederheid en de verbondenheid komen regelmatig in haar werk terug.
Het werk van de grote meesters zoals Rodin, Claudelle, Maillol en Michel Angelo ervaart ze als heel erg inspirerend; maar ook de klassieke Griekse beelden met draperieën zijn prachtig. De mens wordt door Margot meestal heel realistisch verbeeld maar daarnaast inspireert de landelijke omgeving waar zij woont haar tot het maken van ‘boerderij-dieren’, die ze op een wat aaibare en koddige manier weer geeft.
Het meest werkt ze in klei en was, waarna het zo ontstane beeld in brons wordt gegoten.
Af en toe werkt Margot ook in steen (albast en speksteen) maar dat werk houdt zij voor zichzelf en dat exposeert zij ook niet.

Als favoriete werk wijst zij het beeld 'Concentratie' aan alhoewel het niet helemaal realistisch is.
Afbeelding
Bovendien een mollige vrouw, dus beslist niet met het zogenaamde ideale figuur dat heden ten dage zo aangepraat wordt.
Ze heeft prachtige volle billen en benen en vraagt er gewoon om dat je aan haar komt; haar kleine voetjes even streelt.
“Voor mij verbeeldt ze de oervrouw” verklaart Margot. “Ze straalt een aardse kracht en rust uit en is tegelijkertijd heel aaibaar (dus toegankelijk).”
Op mijn vraag naar het waarom van de opvallend andere verbeelding bij bv.‘boertje’ zegt Margot:
“Het boertje heb ik gemaakt nadat ik het museum van Jopie Huisman in Workum bezocht had. Het is naar een pentekening van hem en stelt eigenlijk een (collega) voddenboer voor.”
Afbeelding
Ook de uil uit 2009 is ook afwijkend in stijl, met alleen de contouren. Is er een meerwaarde in het weglaten? Margot:
“De uil heb ik gemaakt als ontwerp voor een onderwijsprijs: ‘Docent van het Jaar’ van het CPS. Door alleen de contouren neer te zetten wilde ik de transparantie en het doorgeven van kennis symboliseren. Ze hadden voor 1 van de andere ontwerpen van mij gekozen, maar ik vond het zelf zo leuk dat ik ‘m toch heb laten gieten en nu gewoon verkoop.”
Afbeelding

Profileren gebeurt door veel te exposeren. Daarnaast heeft zij 6 jaar geleden met 2 anderen een kunstkring in Blaricum opgericht die o.a. de atelierroute organiseert en daar is Margot ook voorzitter van.
Vanaf november gaat zij haar werk aan via de Kunstuitleen van de regionale bibliotheken beschikbaar stellen. En dit jaar heeft ze voor het eerst twee keer werk op laten nemen in kunstboeken die door de NABK uitgegeven worden.
Daarnaast is haar werk op enkele virtuele galeries te zien: Exto, Seesle en Artolive.
Als full-time kunstenaar geeft zij geen les of workshops en staat ze zelden op markten (als ze er al staat is het meestal in Blaricum).
Ook werd/wordt ze vertegenwoordigd door Galerie La Chamotte in Laren (maar die is recent gestopt) en Galerie ‘Beetje Kunst’ in Bilthoven. Daarnaast zijn er meestal enkele exposities bij Galeries elders in het land.

Margot is lid van de NABK en BBK. En zoals hierboven al gemeld voorzitter van de Stichting Kunst en Cultuur, de kunstenaarsvereniging van Blaricum; die lezingen, bijeenkomsten en de atelierroute in Blaricum organiseert.
De eigen exposities worden voor een deel geregeld (vaste galerie), voor een deel wordt zij gevraagd en een deel regelt ze zelf. Meestal doe ze mee met de plaatselijke atelierroute; daarnaast meldt ze zich aan voor oproepen om te exposeren in vakbladen etc.
Wanneer er mogelijkheid deelt zij visitekaartjes uit en vraagt bezoekers van de route of ze hun (e-mail)adres willen geven om op de hoogte te blijven van haar werk en exposities.

Het is al weer enkele jaren geleden dat zij zich aanmeldde bij exto en het bevalt haar heel erg goed, vooral dat er een vorm van ballotage toegepast wordt. De site is goed overzichtelijk en snel. Via haar extosite heeft ze wel een paar keer een reactie gekregen maar dat resulteerde nog niet in een daadwerkelijke verkoop.
De extosite bestaat nu nog naast haar eigen site maar de intentie van Margot is om stappen te ondernemen om, met behoud van domeinnaam, alleen de exto-site aan te houden; met name omdat zij de site dan zelf kan beheren, dat wordt met haar andere site voor haar gedaan, hetgeen ze als omslachtig ervaart.
Bovendien hoort ze van meerder kanten dat er collega’s via exto regelmatig benaderd worden voor exposities in het buitenland en dat is iets wat zij erg graag zou willen.

Heb je nog een vraag aan Margot? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
03 nov 2010 10:37
Profiel WWW

Leuk informatief interview, Margot! Ga zeker nog bij Galerie Beetje Kunst in Bilthoven je werk bewonderen!

Bericht: #2
08 nov 2010 17:49
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]