Naam: Anjo Vrieling
Opleiding: Kunstacademie Maastricht (geen diploma)
Discipline: Illustratief + grafische vormgeving
Bijlage:
Bizaar_met_mij_klein.jpg [ 450.84 KiB | 2654 keer bekeken ]
http://anjo.exto.nlWie of wat inspireert jou in je werk?Heel kort: mensen. Wat meer filosofisch: ieder mens voelt zich het centrum van de wereld > ik relativeer dat met humor.
Verder: Tim Burton, Leopold Rabus, Dick Ket, Takashi Murakami, Banksy, maar ook: posters van rond 1900, strips, het universum, elementaire deeltjes.
Werk je volgens een bepaalde methode?Ik maak eerst een globaal schetsje van ongeveer 4 x 4 cm. Als ik het gevoel heb dat ik daar wat mee kan, teken ik het in verhouding op het doek (meestal 80 x 80 cm). Tijdens het schilderen zie ik dan vanzelf wat waar nodig is.
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?Dat is een schilderij dat nu bij ons in de huiskamer hangt. Het is de “moeder” van de serie schilderijen met (zonne)brillen. Hiermee had ik mijn vorm gevonden.
Bijlage:
ZonnebrilBjpg.jpg [ 24.39 KiB | 2654 keer bekeken ]
Agnes:
Je zegt op de site “Anjo maakt kleurrijke en vrolijke schilderijen met een hard randje.”
Waar staat dat harde randje voor jou voor? Acht je dat noodzakelijk in je werk?
In dat kader: zou je het werk Z.t. (Mes en taart) - Anjo Vrieling meets Tim Burton willen toelichten (waarom, en waarom Tim Burton?).
Bijlage:
Mes_en_taart.jpg [ 2.04 MiB | 2654 keer bekeken ]
En zou je zelf nog een werk willen aanwijzen en toelichten waarin voor jou de humor/vrolijkheid en de harde rand – aanwezig en (wellicht) in harmonie zijn? De tekst "kleurrijk met een hard randje" dateert nog van vóór mijn serie Anjo meets Tim Burton, maar is wat mij betreft toch nog wel van toepassing.
Oorspronkelijk bedoelde ik met het harde randje letterlijk een harde/scherpe lijnvoering. Vooral de schilderijen met de (zonne)brillen zijn behoorlijk strak en grafisch (zie Mmouse 1).
Bijlage:
Mmouse1_150.jpg [ 35.39 KiB | 2654 keer bekeken ]
Maar het harde randje heeft ook een figuurlijke betekenis, die eigenlijk altijd in mijn werk aanwezig is. De humor die ik in mijn werk stop is namelijk een beetje vals of licht cynisch.
Ik wil dit valse/cynische graag opvallender in mijn werk naar voren laten komen. Daar heb ik een begin mee gemaakt in mijn laatste schilderijen, die zijn geïnspireerd door het werk van Tim Burton. Hij gebruikt veel elementen die mij aanspreken: duistere atmosfeer, sprookjes, Victoriaanse setting, bomen met vreemde vormen, gestreepte patronen (vooral voor kleding),
gekromde spiralen en opkrullende randen. Ik begin bij deze schilderijen met een zwarte ondergrond. Ik heb gemerkt dat ik daardoor het letterlijke harde randje niet meer nodig heb. Deze schilderijen worden losser, schilderachtiger. Maar... het figuurlijke harde randje blijft.
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?Ik werk als kunstenaar en als vormgever van digitale nieuwsbrieven (ook die van mezelf) en andere teksten, zoals scripties, manuscripten, rapporten en aanbestedingsteksten, met mijn bedrijfje digitalenieuwsbrief.net.
Geef je les/workshops?Nee. Daar ben ik geen geschikt materiaal voor… ;o)
Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigt?Ik word op het moment vertegenwoordigd door: The Art Tree, Kunstis.com en Barbara Joy Smit – Art & Gifts.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?Nee.
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?Beide.
Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar met een vriendin/collega samen een expositie in Dordrecht gehouden. En komende 28 t/m 31 oktober word ik vertegenwoordigd door The Art Tree op de Affordable Art Fair in Amsterdam.
Op welke manier breid jij je netwerk uit?Via Hyves, Facebook en Linkedin (de laatste 2 sinds kort).
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)Ik zit inmiddels al een aantal jaar bij Exto en weet eigenlijk niet meer hoe ik bij Exto terecht ben gekomen. Het bevalt me goed, want ik heb gemerkt dat ik via de extosite al een aantal keer ben gevonden door kunstliefhebbers.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?Mijn extosite is extra. Mijn hoofdsite is:
http://www.anjovrieling.comBen je wel eens op het extoforum?Ik heb er alleen wat rondgekeken toen ik een van de exposanten was van het Extopoint Apus Art in oktober.
Heb jij ook een vraag aan Anjo? Stel hem hier!Agnes Frijlink