Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 interview met Yvonne Alting 

Naam: Yvonne Alting
Opleiding: Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.
Richting of discipline: Textiel Monumentaal
site: http://yvonnealting.exto.nl
Bijlage:
portret3.jpg
portret3.jpg [ 34.32 KiB | 1431 keer bekeken ]
Wat Yvonne inspireert zijn de Japanse vormgeving en de natuur. En de kunstenaars waarvan zij het werk zeer waardeert zijn bijvoorbeeld Miro, vanwege de sfeer en de lichtheid van zijn werk en Kiefer vanwege het materiaalgebruik, de krachtige expressie en het imponerende formaat.
In eerste instantie meent zij dat ze niet uitgaat van een bepaalde methodiek maar bij nadere beschouwing komt Yvonne hier toch op terug. Het werk ontstaat wel degelijk volgens een bepaalde aanpak welke niet varieert.
Eerst kiest zij een thema (een onderwerp waar ze iets mee heeft.). Daar vanuit werken ervaart ze als erg plezierig; het geeft een houvast, omdat je op oneindig veel manieren net zoveel beelden kunt creëren. Vandaar dus deze eerste inperking.
Terwijl ze met de uitvoering van een werk bezig is, ziet ze door te experimenteren en te spelen met de verschillende materialen nieuwe mogelijkheden die zij ook graag wil toepassen binnen het gekozen thema. Zo ontstaan de variaties daarop als het ware vanzelf.
Om op deze wijze te kunnen werken zoekt Yvonne eerst de materialen, die bij het thema passen. Soms bewerkt ze deze nog met verf, inkt of schuurpapier; om ze een eigen uitstraling te geven. Vervolgens worden de verschillende materialen gecombineerd en geordend. Om daarna een tijdje te blijven liggen, om er zeker van te zijn dat het goed is, waarna het tenslotte gefixeerd wordt.
Vaak naait ze de materialen aan elkaar omdat lijm vlekken kan geven en de glans van het materiaal kan beïnvloeden.

Het werk van Yvonne is van schijnbaar bedrieglijke eenvoud waar inderdaad de Japanse vormgeving geweldig in te herkennen is.
bv. ‘Rollende Golf’
Afbeelding
Maar de diepte die er bij nadere beschouwing in verwerkt blijkt geeft het werk een bijzondere uitstraling.
Detail ‘Rollende Golf’
Afbeelding
Op de vraag of deze werkwijze, vanuit haar opleiding altijd al zo is geweest of dat daar een zekere ontwikkeling in was, antwoordt Yvonne:
“Ik heb niet altijd zo gewerkt. Wel blijkt dat, als ik terugkijk, het werken met ruimte of diepte in mijn werk op een of andere manier terug te vinden is. In mijn collages is het ruimtelijk aspect al heel lang aanwezig, doordat ik ook vaak stokjes en staafjes in mijn werk gebruik, waardoor het werk meestal niet helemaal plat is. Bovendien ontstaat er een dieptewerking, omdat ik doorzichtige en dichte materialen in lagen verwerk, hetgeen een diepte werking geeft.
Tijdens de eindexamenexpositie (1984) toonde ik al platruimtelijk werk (zelfverzonnen term). Drie platte ruimtelijke vleugels die ik los van elkaar in een ruimte opgehangen heb waardoor het een ruimtelijk object werd.
Het werk wat ik nu maak gaat een stapje verder en zou je halfruimtelijk kunnen noemen omdat het contact met de platte achterwand nog aanwezig is en het gelijktijdig de ruimte inkomt.
Om de beweging van de golven goed te laten zien moest het materiaal de ruimte in. Ter bescherming tegen vuil en stof heb ik het ingelijst in een verdiepte lijstkast, hetgeen een mooie aanvulling op het geheel geworden is.
Het nadeel van dit halfruimtelijke werk tegenover plat werk is dat het veel meer ruimte inneemt bij transport; en zwaarder is, waardoor het meer tijd kost om op te hangen voor een expositie en duurder om in te lijsten. Verschillende redenen waarom ik af en toe denk: het zou echt handiger zijn als ik gewoon plat werk zou maken.
Toch is nieuwste werk, vleugels, weer halfruimtelijk. En bij sommige werken kan ik het nog af met bestaande lijsten die 2,5 cm diep zijn maar al spoedig heeft mijn werk dan alweer meer ruimte nodig, zodat er diepere lijsten moeten komen.
Tijdens het maken blijkt de vormgeving van je werk uiteindelijk gewoon zijn eigen weg te gaan.”

De vraag welk werk een speciale plek inneemt vind Yvonne lastig.
Uiteindelijk kiest ze een werk uit de serie Verste Verte waarbij zij geleid werd door de muziek puur op gevoel heeft gewerkt.
‘Verste Verte 8’.
Afbeelding
en een werk uit de reeks Golven nl. ‘Woeste Deining’.
Afbeelding

Als fulltime kunstenaar geeft Yvonne ook les en workshops; hetgeen ze overigens zeker niet los vindt staan van haar werk, daar ze tijdens het voorbereiden van de workshops ook weer vondsten doet die in haar werk gebruikt kunnen worden .
Tot haar spijt wordt zij niet vertegenwoordigd door een galerie. “Jammer genoeg niet” vult ze aan, “ik droom wel van een situatie waarbij ik mijn tijd niet langer aan pr activiteiten hoef te besteden en al mijn energie in het maken van m’n werk kan steken; aangezien de pr veel tijd kost en ik het niet echt leuk vind. Maar ik wil dan wel een galerie die zich 100% voor de verkoop van mijn werk inzet!”
Zij is lid van de kunstenaarsvereniging Hoorn en omstreken en de afgelopen 2 jaar lid van de tentoonstellingscommissie van de Boterhal. Sinds kort zit ze ook bij Kunstreizigers. Exposities regelt zij zelf.

Het uitbreiden van haar netwerk doet ze d.m.v het bezoeken van openingen van exposities; haar werk te tonen op de site van de van de beeldende kunst Noord-Holland: Kunstenaars.nu; deelname aan de site Kunstreizigers (zie link hierboven); deelname aan kunstroutes, exposities in galeries en werk in de kunstuitleen. Naast haar extosite heeft Yvonne haar eigen site.
Op onze vraag hoe ze bij exto terecht is gekomen zegt Yvonne: “Ik ben via een vriendin (Ingrid Groot) bij Exto terecht gekomen.
Op zich bevalt het goed, een nadeel vind ik wel dat het zo massaal is, waardoor je niet makkelijk te vinden bent, als mensen niet via je naam naar je zoeken.
Een zoekfunctie postcode/kilometers gekoppeld aan vernissages zou een hele mooie toevoeging zijn aan exto.nl .
Wel heb ik onlangs samen met een ander extolid, Jacob Bos, geëxposeerd omdat ik zijn vleugels bij de webshop zag en het werk goed bij mijn werk aansluit hetgeen dus tot een gezamenlijke expositie leidde.”

Heb je nog een vraag aan Yvonne? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
20 okt 2010 09:32
Profiel WWW

Yvonne,

Leuk interview! En ja het was een mooie combinatie, de expositie had van mij best nog wat langer mogen duren. André en Griet hebben een mooie galerie. Zie http://web.inter.nl.net/users/adeneilander/index.html

Een kleine registratie van de opening kun je zien op http://kunstreizigers.net/2010/08/regis ... /#more-296

gr,

Jacob

Bericht: #2
20 okt 2010 09:49
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]