Algemene informatie:
Naam Karel Vreeburg
Woonplaats Haarlem
Opleiding Autodidact
Discipline Beeldhouwen in Steen
Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk?Van het begin af aan ben ik geïnspireerd door het werk van Escher. Hoewel ik pas zes jaar geleden serieus begonnen ben met beeldhouwen, maakte ik al 35 jaar geleden een beeld waarin drie verschillende vrouwfiguren zaten.

Ook voor dit beeld al werd ik sterk geïnspireerd door Escher. Op dit moment heb ik contact met beeldhouwers en wiskundigen in de hele wereld die mij ideeën leveren. Carlo Sequin van de Berkeley University bracht mij in contact met Keizo Ushio die ook, geïnspireerd door Escher, wiskundige beelden maakt. Door Keizo ben ik op de gedachte van gespleten ringen gekomen.
Werk je volgens een bepaalde methode?In mijn werk ben ik op zoek naar geometrische vormen. In het begin waren dat bollen, kubussen en ringen. Ik heb mij daarbij vanaf het begin als voorwaarde gesteld dat wat ik wilde uitbeelden zich binnenin de steen moest bevinden. Daarin ben ik in de loop van de tijd steeds verder gegaan. Het behoud van de oorspronkelijke vorm van de steen is absoluut noodzaak geworden.
Tijdens een expositie in Monaco werd daarvoor de naam “Reversed Sculpting” bedacht. Het is een volkomen omgekeerd proces, in plaats van aan de buitenkant van de steen te werken, doe ik dat alleen nog maar aan de binnenkant van de steen. Ik maak het mezelf daarbij erg moeilijk, maar ik houd van uitdagingen. Naast mijn “Verscholen” beelden heb ik nu een tweede lijn, grote beelden van wiskundige figuren, daar wil ik een hele serie van maken.
Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk of neemt een speciale plek in?Mijn eerste verborgen Trefoil

Een foto daarvan staat ook op de cover van
het congresboek van Bridges Leeuwarden.
Dat was een congres over het werk van Escher en het vervolg daarop door wiskundigen en computer engineers. Dat juist mijn werk werd uitgekozen voor dat boek ervaar ik als heel bijzonder. Dit was mijn eerste echte wiskundige beeld.
Op je site is in de galerie 'Waterspel' ook fotografie van je te zien. Beschouw je fotografie als een aanvulling op je beeldhouwwerken? Speelt wiskunde in je foto's ook een rol? 
Wat mij betreft is fotografie een totaal andere kunstvorm dan beeldhouwen. Rondom mijn beelden maak ik per jaar vele duizenden foto’s. Mijn camera is altijd bij de hand. Dat betekent dat ik soms uit nieuwsgierigheid ook eens wat uit probeer. Zo ook met de foto.
In dit geval was het een spel met zeepsop, een lange glazen vaas en tegenlicht d.m.v. een Ledlamp-ringbelichting voor macrofotografie.
Zelf werd ik geraakt door het effect van het licht en de repeterende symmetrie. Wiskunde speelt niet direct een rol, hoewel ik wel door bepaalde beelden aangetrokken wordt.
Ongeveer één week nadat ik die foto op exto plaatste, kreeg ik een uitnodiging om met die foto mee te doen met een internationaal kunstfestival in Griekenland. Voor mijzelf was die foto een curiositeit. Daar dachten anderen dus anders over die zagen het als serieuze kunst.
Ik heb laatst stomtoevallig nog een paar bizarre fotografische fenomenen ontdekt. Daar ga ik binnenkort zeker werk van maken en ook plaatsen in mijn fotogalerie.
Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?Net als velen anderen binnen exto zou ik graag fulltime kunstenaar willen zijn. De realiteit is dat er met een familie ook brood op de plank moet komen. Ik ben al bijna 30 jaar tandarts en zal dat nog een paar jaar moeten doen, tenzij er ineens een mooie doorbraak is. Dat is een droom en dat zal het wel blijven.
Geef je les/workshops?Les geven of workshops, daar is het nog niet van gekomen. Tijdens Bridges en tijdens de Biënnale van Florence van 2007 gaf ik een lezing over mijn manier van werken. Daar was erg veel belangstelling voor. Dat zou ik best vaker willen doen. Mijn manier van werken heb ik zelf ontwikkeld. Het zou jammer zijn als dat verloren gaat.
Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt? Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?Markten heb ik nooit gedaan, al ben ik er vaak voor gevraagd. Wel doe ik mee met lokale kunstroutes etc. Zoals Haarlem Kunstlijn, Kunst in de wijk. Een Italiaanse galeriehouder Vito Abba organiseert met de
internationale groep “Open Art Code” exposities op interessante locaties. Dit jaar gaan we naar Londen. Zelf ben ik uitgenodigd om dit jaar in Volterra in Italië te exposeren met mijn Albast werken. Dat is van juni tot december.
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?Ik zou veel meer moeten doen, maar het ontbreekt mij aan tijd. Ik ben uitgenodigd voor
“Het kunstgebeuren in april". Daar doe ik aan mee.
Op welke manier breid jij je netwerk uit?Ik heb mij aangemeld bij een groot aantal kunstsites in binnen en buitenland. Ik ben lid van de internationale
“Sculpture Network” Groep. Door mee te doen met de Biënnale van Florence in 2007 en 2009 heb ik veel goede contacten in de hele wereld.
Exto
Hoe ben je bij exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)Volgens mij ben ik ooit getipt over het bestaan van Exto. Tot nu toe bevalt dit prima.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?Exto is mijn hoofdsite op dit moment.
Ben je wel eens op het extoforum?In het verleden veel, nu wat minder.
Heb je een vraag aan Karel? Stel hem hier!Agnes Frijlink