Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Interview Karel Vreeburg 

Algemene informatie:
Naam Karel Vreeburg
Woonplaats Haarlem
Opleiding Autodidact
Discipline Beeldhouwen in Steen

Afbeelding

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk?

Van het begin af aan ben ik geïnspireerd door het werk van Escher. Hoewel ik pas zes jaar geleden serieus begonnen ben met beeldhouwen, maakte ik al 35 jaar geleden een beeld waarin drie verschillende vrouwfiguren zaten.

Afbeelding

Ook voor dit beeld al werd ik sterk geïnspireerd door Escher. Op dit moment heb ik contact met beeldhouwers en wiskundigen in de hele wereld die mij ideeën leveren. Carlo Sequin van de Berkeley University bracht mij in contact met Keizo Ushio die ook, geïnspireerd door Escher, wiskundige beelden maakt. Door Keizo ben ik op de gedachte van gespleten ringen gekomen.

Werk je volgens een bepaalde methode?
In mijn werk ben ik op zoek naar geometrische vormen. In het begin waren dat bollen, kubussen en ringen. Ik heb mij daarbij vanaf het begin als voorwaarde gesteld dat wat ik wilde uitbeelden zich binnenin de steen moest bevinden. Daarin ben ik in de loop van de tijd steeds verder gegaan. Het behoud van de oorspronkelijke vorm van de steen is absoluut noodzaak geworden.

Tijdens een expositie in Monaco werd daarvoor de naam “Reversed Sculpting” bedacht. Het is een volkomen omgekeerd proces, in plaats van aan de buitenkant van de steen te werken, doe ik dat alleen nog maar aan de binnenkant van de steen. Ik maak het mezelf daarbij erg moeilijk, maar ik houd van uitdagingen. Naast mijn “Verscholen” beelden heb ik nu een tweede lijn, grote beelden van wiskundige figuren, daar wil ik een hele serie van maken.

Afbeelding

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk of neemt een speciale plek in?

Mijn eerste verborgen Trefoil

Afbeelding

Een foto daarvan staat ook op de cover van het congresboek van Bridges Leeuwarden.

Dat was een congres over het werk van Escher en het vervolg daarop door wiskundigen en computer engineers. Dat juist mijn werk werd uitgekozen voor dat boek ervaar ik als heel bijzonder. Dit was mijn eerste echte wiskundige beeld.

Op je site is in de galerie 'Waterspel' ook fotografie van je te zien. Beschouw je fotografie als een aanvulling op je beeldhouwwerken? Speelt wiskunde in je foto's ook een rol?

Afbeelding

Wat mij betreft is fotografie een totaal andere kunstvorm dan beeldhouwen. Rondom mijn beelden maak ik per jaar vele duizenden foto’s. Mijn camera is altijd bij de hand. Dat betekent dat ik soms uit nieuwsgierigheid ook eens wat uit probeer. Zo ook met de foto.
In dit geval was het een spel met zeepsop, een lange glazen vaas en tegenlicht d.m.v. een Ledlamp-ringbelichting voor macrofotografie.
Zelf werd ik geraakt door het effect van het licht en de repeterende symmetrie. Wiskunde speelt niet direct een rol, hoewel ik wel door bepaalde beelden aangetrokken wordt.

Ongeveer één week nadat ik die foto op exto plaatste, kreeg ik een uitnodiging om met die foto mee te doen met een internationaal kunstfestival in Griekenland. Voor mijzelf was die foto een curiositeit. Daar dachten anderen dus anders over die zagen het als serieuze kunst.
Ik heb laatst stomtoevallig nog een paar bizarre fotografische fenomenen ontdekt. Daar ga ik binnenkort zeker werk van maken en ook plaatsen in mijn fotogalerie.

Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?

Net als velen anderen binnen exto zou ik graag fulltime kunstenaar willen zijn. De realiteit is dat er met een familie ook brood op de plank moet komen. Ik ben al bijna 30 jaar tandarts en zal dat nog een paar jaar moeten doen, tenzij er ineens een mooie doorbraak is. Dat is een droom en dat zal het wel blijven.

Geef je les/workshops?
Les geven of workshops, daar is het nog niet van gekomen. Tijdens Bridges en tijdens de Biënnale van Florence van 2007 gaf ik een lezing over mijn manier van werken. Daar was erg veel belangstelling voor. Dat zou ik best vaker willen doen. Mijn manier van werken heb ik zelf ontwikkeld. Het zou jammer zijn als dat verloren gaat.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt? Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Markten heb ik nooit gedaan, al ben ik er vaak voor gevraagd. Wel doe ik mee met lokale kunstroutes etc. Zoals Haarlem Kunstlijn, Kunst in de wijk. Een Italiaanse galeriehouder Vito Abba organiseert met de internationale groep “Open Art Code” exposities op interessante locaties. Dit jaar gaan we naar Londen. Zelf ben ik uitgenodigd om dit jaar in Volterra in Italië te exposeren met mijn Albast werken. Dat is van juni tot december.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik zou veel meer moeten doen, maar het ontbreekt mij aan tijd. Ik ben uitgenodigd voor “Het kunstgebeuren in april". Daar doe ik aan mee.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik heb mij aangemeld bij een groot aantal kunstsites in binnen en buitenland. Ik ben lid van de internationale “Sculpture Network” Groep. Door mee te doen met de Biënnale van Florence in 2007 en 2009 heb ik veel goede contacten in de hele wereld.

Exto
Hoe ben je bij exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)

Volgens mij ben ik ooit getipt over het bestaan van Exto. Tot nu toe bevalt dit prima.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Exto is mijn hoofdsite op dit moment.

Ben je wel eens op het extoforum?
In het verleden veel, nu wat minder.

Heb je een vraag aan Karel? Stel hem hier!

Agnes Frijlink

Bijlagen:
Karel Vreeburg.jpg
Karel Vreeburg.jpg [ 71.91 KiB | 3813 keer bekeken ]
Bericht: #1
24 feb 2010 11:50
Profiel

Ha Karel, wat leuk om te lezen dat je tandarts bent. Ik kijk nu met andere ogen naar je beelden.
Je bent dus goed op de millimeter en in het grovere werk.

Vind je dat het tandartsvak van belang is geweest voor je ontwikkeling als kunstenaar?

Bericht: #2
24 feb 2010 16:56
Profiel

Niet mijn tandartsenvak, maar mijn vakopleiding tandtechniek die ik daarvoor al gevolgd heb. Daar leerde ik omgaan met allerlei materialen zoals steengipsen, kunstharsen, edelmetalen. Daar leerde ik ook alles over de Cire Perdue methode om te kopieren en gieten. Ook leerde ik daar modelleren, waardoor ik een goed vormengevoel heb ontwikkeld. Die tandtechiekopleiding is sterk verwant aan een opleiding beeldhouwen. Behalve dan de vrijheid, want in tandtechniek werkte ik altijd in opdracht. :roll:

Bericht: #3
24 feb 2010 17:26
Profiel

Ok, dat kan ik me voorstellen, met al die technieken.
Bedankt.

Bericht: #4
24 feb 2010 22:50
Profiel

Karel, ik vind dat je prachtig ruimtelijk werk maakt. Heb dat al vaker gemeld, maar het mag best eens herhaald worden. En heel begrijpelijk dat je Escher´s werk als uitdaging gebruikt. Die tekende wat door niemand eerder gemaakt was. Zijn fantasie die met de wiskunde op de loop ging en omgekeerd. Zo ervaar ik jouw 3D-werk ook steeds. Die bijna onmogelijke vormen die vaak een prachtige symmetrie en uitdagende vorm hebben. Schitterend; ga vooral door met beelden maken...dat tanden-peuteren kunnen immers veel meer mensen dan jij. Maar jouw beeldend werk is uniek!

Bericht: #5
25 feb 2010 17:17
Profiel

Peter het gebeurt mij steeds vaker dat mensen in een vorm van euforie over mijn werk spreken. Hier word ik even stil van,..dank je. Toch zal het je verbazen (of misschien wel niet) dat ik na mijn internationale prijs in Florence hier in Nederland in een ongelofelijk diep zwart gat van stilzwijgen (doodzwijgen) terecht ben gekomen. Ik probeer het te snappen,.... gaat vast wel lukken. :twisted:

Bericht: #6
25 feb 2010 21:08
Profiel

Ben het helemaal eens met Peter wat je werk betreft; het is TOP! En wat je zichtbaarheid betreft ... exposeren en veel netwerken; altijd wat moeilijker naast een andere professie maar positief voor je "kijkcijfers" en verkoop.

Bericht: #7
26 feb 2010 09:18
Profiel WWW

Dag Karel, wat Florence betreft, dit heeft nogal een commerciële bijsmaak en wordt daarom misschien minder positief ontvangen. Maar zonder commercie kom je ook nergens! Je lidmaatschap van de international sculptures is dat niet een goede plek om contacten te leggen?
Verder prachtig werk en gewoon mee doorgaan!!!!!

Bericht: #8
26 feb 2010 13:30
Profiel

bedoelde deze “Sculpture Network” Groep.

Bericht: #9
26 feb 2010 13:31
Profiel

Hallo Karel,

Leuk dit intervieuw van je, maar zoals je inmiddels wel zal weten, volg ik je al langere tijd o.a. via het forum, waar je vaak via foto's laat zien waar je op dat moment mee bezig bent. Ik vind je werken héél intrigerend en bijzonder. Ik had je graag persoonlijk willen ontmoeten tijdens Kunstgebeuren in Ede, maar las net dat het weekend precies viel tijdens een vakantietripje van mijn vrouw en ik. Jammer, want het is aan de overkant van de weg waar wij wonen, maar ongetwijfeld zal zich wel een expo zich aandienen dat ik je kan ontmoeten en je werken life kan bewonderen.
Héél veel succes!
Groet,

Adri de Bruijn.

Bericht: #10
26 feb 2010 17:18
Profiel

Joving,.. Ber en Adri, bedankt voor jullie spontane reacties.
Ber, inderdaad is dat internationale "Sculpture Network" heel belangrijk voor mij. Ik ga proberen mee te doen met een expositie in Turijn,.. Italie van 16 september tot 6 november. Binnen Sculpture Network met 700 leden worden 35 beeldhouwers uitgekozen om mee te doen met hun werk. Niets commercieel, wel een jury en onafhankelijke ballotage vooraf. Als dat lukt, zit ik "Gebakken". K'ben nog steeds een dromer, K'zal het altijd blijven. :lol: :mrgreen:

Bericht: #11
26 feb 2010 21:58
Profiel

Dag Karel,

Heel leuk om je interview te lezen.
Ik wens je veel succes en ik hoop voor je dat je droom uitkomt.

veel liefs, Joke Proper

Het geschilderde beeld is niet zozeer belangrijk, de gedachtenstroom die het beeld oproept is dat wel l

Bericht: #12
28 feb 2010 16:41
Profiel WWW

K'zat vanavond al jullie ongelofelijke mooie reacties weer eens terug te lezen.
Op dit moment staat er op www.businessStone.com een geweldig redactioneel artikel over mijn werk in wel 5 talen. Ondertussen gebeuren er ook op de achtergrond nog een aantal leuke dingen waarvan ik nog niet helemaal weet waarheen dat mij leidt. Misschien sta ik eind augustus wel op de "Contemporary Beijing Art 2010" http://www.beijingart2008.net/en/index.asp
Ik ben druk zoekend naar sponsors en mensen die mij kunnen helpen met transport naar en van China. Wat er ook gebeurt, dit jaar kan eigenlijk bij voorbaat niet meer stuk.

Bericht: #13
08 apr 2010 20:29
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]