Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 interview met Christine Morren 

Naam : Christine Morren
Opleiding : autodidact + lessen bij Maarten Boffé en Jef Bertels
Discipline : olieverf

Bijlage:
Christine Morren.JPG
Christine Morren.JPG [ 64.85 KiB | 2394 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mensen, dieren, natuur, werk van andere kunstenaars (één van mijn favorieten is Octave Landuyt). Wat mij ook inspireert is de verf zelf.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik start met een abstracte eerste laag. Daarin zoek ik mijn onderwerp, dat ik daarna door toevoeging van licht en schaduw uit het abstracte haal. Het is net als naar de wolken kijken. Daar ontdek je ook altijd weer wat in.
Een schilderij telt een laagje of 3 (glacistechniek).
Als resultaat wordt het een figuratief, visionair, surrealistisch werk.

Agnes: Zou je iets meer kunnen uitleggen over de glacistechniek – en zou je kunnen stellen dat deze werkwijze je in staat stelt om het onbewuste een rol in je werk te laten spelen.
Glacistechniek is schilderen in dunne doorschijnende laagjes. De Vlaamse Primitieven schilderden ook met deze techniek.
Je kan er mooie kleuren mee bereiken. Je mengt eigenlijk je verf met de kleur van de onderlaag.
Ook de zichtbare 'penseeltreken' van de onderliggende laag zijn voor mij een belangrijk gegeven om mee verder te werken.
Deze techniek geeft mij veel ruimte en inspiratie. Al schilderend ontstaat het hele verhaal. Heel vaak is mijn onderwerp niet op voorhand uitgedacht.
Het onderbewuste speelt zeer zeker een rol en deze techniek laat dit zeer goed toe.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Mijn allereerste olieverfschilderij blijft speciaal. Het ligt momenteel op zolder maar ik ga er af en toe nog wel eens naar kijken.

Bijlage:
01.JPG
01.JPG [ 107.68 KiB | 2394 keer bekeken ]

Heb je ook een eigen favoriet bij je nieuwere werk – en waarom?
Het werk "The White Rose" is momenteel mijn favoriet.
Mijn lieveling omwille van de emoties die het bij mensen teweegbrengt.
Een bijna begraven figuur; het verdriet wanneer je moet afscheid nemen voorgoed; en dan de troost : het bloemetje.
Het kan natuurlijk ook betekenen: het begraven van een verleden, een emotie... Je maakt ervan wat je wil. De kijker beslist.

Bijlage:
the white rose.jpg
the white rose.jpg [ 351.81 KiB | 2394 keer bekeken ]

Veel van je werken hebben iets sprookjesachtig, we zien een soort droomwezens. Sommige werken zijn daarbij ook verhalend, tenminste zo vat ik ze op, zoals: “De oude pop kan de vogel niet voederen”, een van de werken die momenteel in Ruinen hangt. Wat betekent de titel?
Eigenlijk moet je niet teveel achter deze titel zoeken. Het is gewoon wat je ziet. Een hongerig vogeltje dat naar eten vraagt aan een pop die hem niks kan bieden.
Het is weer zo een werk dat niet op voorhand bedacht is. Het ontstaat gewoon al schilderend.
Het leuke eraan is, dat mensen er zélf een verhaal achter zoeken.

Bijlage:
De oude pop kan de vogel niet voederen.jpg
De oude pop kan de vogel niet voederen.jpg [ 74.27 KiB | 2394 keer bekeken ]

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik werk 34 uren per week, niet fulltime dus, als bediende in een bedrijf dat meet- en regelapparatuur verkoopt. Dat werk is een noodzaak om voor brood op de plank te kunnen voorzien.

Geef je les/workshops?
Heel binnenkort volg ik een training Actieve Kunsteducatie dus er zijn goede vooruitzichten. :)

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?Er 2 galeries die mijn werk permanent in stock hebben :
ID+Art te Hamme en NovaBelgica te Sint-Truiden.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Neen.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik Heb veel hulp van mijn man. Ikzelf ben nogal een chaoot en gelukkig vult hij mij zeer goed aan.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Via vrienden, facebook en andere netwerken zoals Visionary Art http://visionaryartgallery.weebly.com/ , de Society for Art of Imagination http://www.artofimagination.org, Deviantart http://www.deviantart.com en The International Exhibition 2010 Surrealism now http://internationalexhibition2010.weeb ... index.html. Ook het bezoeken van galeries, tentoonstellingen, ateliers is onmisbaar voor mij. Onze auto zal snel versleten zijn..

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen en hoe bevalt dat?
Ik denk dat ik exto toevallig tegenkwam op internet, jaren geleden. Tegen een laag prijsje heb je je eigen site en ze is makkelijk up-to-date te houden. Het 'nieuwsbrief' abonnement via de website vind ik persoonlijk een zeer leuk iets. Via deze weg wordt je op de hoogte gehouden van expo's en nieuw werk van de kunstenaar die je volgt.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Het is mijn hoofdwebsite.

Ben je wel eens op het extoforum?
Ik lees af en toe op het forum maar ik schrijf niet zo veel. Af en toe post ik wel eens iets.

Heb jij ook een vraag aan Christine Morren? Stel hem hier!

Agnes Frijlink

Bericht: #1
13 okt 2010 10:38
Profiel

Hoi Christine,

ik wil je alleen vertellen dat ik een groot bewonderaar ben van jou prachtige werk !

Bericht: #2
16 okt 2010 18:14
Profiel WWW

Erg bedankt hoor, Wim !
De bewondering is wederzijds! ;-)

Bericht: #3
16 okt 2010 21:24
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]