Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview met Bianca van Baast 

naam: Bianca van Baast
opleiding: Tehatex (opleiding tot tekendocent en handvaardigheiddocent als 2de vak)
discipline: Kunstschilder
site: http://biancavanbaast.exto.nl
Bijlage:
foto.jpg
foto.jpg [ 54.11 KiB | 1946 keer bekeken ]
Eigen emoties en verbazing over het wel en wee van de mens in het algemeen is hetgeen Bianca volop inspireert.
In haar puberteit en adolescentie had zij zelf veel last van depressies. Hoe ouder ze werd, hoe meer behoefte er was om de heftige emoties die daarbij kwamen kijken vast te leggen.
Zowel het erover praten als het schrijven was moeilijk, confronterend. Maar omdat zij altijd al schilderde en tekende werden de gevoelens al snel op doek vastgelegd.
Dat waren in eerste instantie heftige taferelen van mensen die zich open trokken. Toch bleek het een helingsproces, want het werk veranderde onder haar handen en ogen. Een eerste werk is bv. 'Dyers eve'
Afbeelding
en een laatste: 'In these arms'
Afbeelding
“In die periode”, zo verteld Bianca, “hield mijn moeder me altijd voor dat iedereen periodes kent van twijfel en verdriet. Maar omdat men dit liever binnenshuis houdt, merk je daar weinig tot niets van.
Ik vond dit erg vreemd; schaamde me voor mijn gevoelens. Maar, dacht ik, als iedereen zich zo weleens voelt, dan is er niets om voor te schamen. Als iedereen deze emoties kent, zijn we dus meer hetzelfde dan we denken dat we zijn. Waarom zouden we onszelf dan verbergen achter een 'sociaal' masker?
Men zegt dat je kwetsbaar bent wanneer je je verdriet en twijfel tentoonstelt. Maar ik denk dat je kwetsbaarder bent als je je gevoelens geheim houdt. Hoe meer je verbergt, hoe groter de kans dat men je betrapt op iets wat je wilt verbergen. Terwijl, als je er voor uitkomt, je sterker staat omdat je niets te verbergen hebt. Natuurlijk zou het een grauwe wereld worden als iedereen zijn problemen op tafel gooit, maar pas als je ze erkent kan er aan gewerkt worden!”

Om weer op haar schilder- en tekenwerk terug te komen vertelt Bianca over de route die zij daarin heeft afgelegd.
Zo was zij in het begin vooral gericht op haar eigen emoties richting zichzelf. Vervolgens kwamen de emoties die speelden in relaties tussen haar en de ander om de hoek kijken, waarbij ook gebeurtenissen die buiten haar om speelden, bv. de gevolgen van seksueel misbruik bij een vriend van haar, een rol begonnen te spelen.
De laatste twee jaar richt zij zich meer naar binnen wat in het werk ook letterlijk te zien is, doordat de figuren steeds vaker hun ogen hebben gesloten en in volledige vrede met zichzelf lijken.
Afbeelding

Om bewustwording te creëren bij de mensen heeft Bianca in oktober 2007 een schilderijtje Nederland in gestuurd.
Het schilderij ‘Een glimp van je ziel’ heeft een formaat van 25 x 25 cm en reist in een houten kistje, dat ook als ezeltje kan worden gebruikt. Elke twee a drie weken moet degene die het schilderij in huis heeft het doorgeven aan iemand anders.
Bianca zelf heeft geen zeggenschap over waar het naartoe gaat. Bij het schilderijtje zit een begeleidende brief, waarin de bedoeling van het werkje wordt uitgelegd.
Het initiatief leidt tot veel discussies wat natuurlijk erg leuk is. Of het ook bewustwording creëert, zoals de bedoeling was, is moeilijk na te gaan, omdat het maar voor korte tijd bij iemand verblijft.
Enkele maanden geleden kreeg zij wel een mailtje van degene die ‘Een glimp van je ziel’ op dat moment in huis had. Sinds diegene het schilderij te logeren had, schreef ze, was haar leven veel veranderd. Ze vroeg of dit met het schilderij te maken had.
Maar een schilderij kan niet toveren, er zitten geen magische krachten achter. “Ik vermoed dat die mevrouw al open stond voor verandering en dat de komst van het schilderijtje haar daar alleen maar verder in hielp. Hierdoor kon de verandering plaats vinden.” zegt Bianca daarover. En voor zover ze het begreep was het voor de tijdelijke eigenaar zowel beangstigend als positief. Het schilderij is nu al drie jaar aan zijn rondreis bezig.
Afbeelding

Bianca’s techniek van werken verandert om de zoveel tijd waarbij het begin wel altijd hetzelfde is.
Eerst ontstaat er een schetsje op een klein velletje. Dan vraagt zij een model om te poseren zodat er foto’s gemaakt kunnen worden. Naar aanleiding van die foto’s wordt de compositie en het formaat van het doek bepaald. Na de opzet gaat het schilderen gelijk door en al doende worden de kleuren bepaald. In het begin schilderde zij altijd dekkend met maar 1 hoofdkleur in elk onderdeel.
Afbeelding
Daarna kwam er een fase dat ieder lichaam in bruin/zwart werd weergegeven en met een glaceerlaag erover op kleur werd gebracht.
Weer wat later bleek dat je prachtige resultaten krijgt wanneer je een onderlaag in een totaal andere kleur schildert dan de bovenlaag, als je tenminste die bovenlaag transparant houdt, zodat de onderlaag er doorheen kan schijnen. In haar laatste werken is Bianca weer terug bij dekkend werken waarbij ze tracht met andere kleuren schaduw in de huid te verwerken. 'In good hands' bv. is de schaduw in groen is opgezet.
Afbeelding
De andere werken staan nog niet op exto, omdat ze nog drogen. Het is nog niet mogelijk er dan een goede foto van te maken.

Voorkeur voor een bepaald werk van eigen hand heeft zij niet echt. Veelal is het werk waar ze op dat moment aan bezig is van het meeste belang, maar als het af is vervaagt dat gevoel weer.
Echter een uitzondering hierop is het werk ‘Zich de das om doen’ dat is wel speciaal voor haar.
Afbeelding
Ten eerste zijn de kleuren anders dan zij normaal gebruikt, maar de afbeelding waarschuwt haar ook dat zij altijd zichzelf moet blijven. Als ze zich anders zou voordoen, dan zou het haar kunnen verstikken, zoals op het schilderij bijna gebeurt.

Als antwoord op de vraag wat de connectie tussen 'soft place to land II' (05) en 'toen de draad brak' (06) is, zegt Bianca: “In 2004 gaf een galerie aan niet meer met me te willen werken, tenzij ik iets anders zou schilderen. Mensfiguren verkochten niet goed, volgens hen, en zeker niet als ze naakt en kaal waren. Ik krijg veel reacties over het naakte en kale aspect in mijn werk. Dus het is iets waar ik constant mee bezig ben: 'wil ik hier mee verder gaan?' Maar het verhaal dat erachter zit (zie hierboven) is voor mij belangrijker dan 'mooie, geklede mensen schilderen'. Ik vroeg af hoe een schilderij eruit zou komen zien als ik er wel kleding in zou verwerken. Het tweeluik 'Soft place to land' was het eerste schilderij.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna volgde 'Soft place to land II',
Afbeelding
'Toen de draad brak...'
Afbeelding
en 'My own mountain'
Afbeelding
Het is dus een serie zou je kunnen zeggen. Het grappige was, dat dezelfde galerie me terugvroeg, toen ze het tweeluik 'Soft place to land' zagen.

Ook vroeg ik nog waarom er naast het weglaten van allerlei uitwendige versiering vrij androgyne figuren worden weergegeven, waarbij er over het algemeen toch uitgegaan wordt van de vrouwelijke vorm. Daarop zegt Bianca:
Als je het haar van een vrouw weg laat krijg je al snel een meer androgyne figuur. Kijk maar eens naar vrouwen die haarloos zijn, of ze hiervoor nu bewust hebben gekozen of niet. Ik kies dus niet bewust voor een androgyn figuur. Sommige aanschouwers van mijn werk zien niet eens of mijn figuren mannelijk of vrouwelijk zijn. Dit doet er ook niet toe. Of je nu man of vrouw bent, we kennen allemaal, in meer of mindere mate, dezelfde emoties!
Ik schilder voornamelijk vrouwen, ten eerste omdat ik zelf een vrouw ben en schilder vanuit mijn eigen perspectief, ten tweede omdat de combinatie vrouw en emotie toegankelijker is.
Als derde punt is nog te noemen dat ik een voorkeur heb voor het vrouwenlichaam. Maar soms kan hetgeen dat ik wil uitbeelden sterker overkomen als ik daar een mannelijk model voor gebruik.
Ik laat naast tepels ook de navel, nagels, (duidelijke) wenkbrauwen en geslachtsdelen weg. Die heb ik niet nodig heb om mijn ‘verhaal’ te vertellen en ik abstraheer dus door dingen weg te laten.
Daarnaast wil ik geen associatie met erotiek of iets dergelijks. Het gaat om wat er in het lichaam plaatsvindt en dus niet om het lichaam zelf. Het lichaam is in dit geval het hulpmiddel, mijn materiaal, en niet het doel.

Sinds ongeveer 6 a 7 maanden is Bianca fulltime kunstenaar. Ze was het beu om er allerlei baantjes naast te hebben, waardoor het moeilijker was om zich echt op haar werk te concentreren.
In het verleden heeft zij lesgegeven, zowel aan kinderen (waaronder een autistisch meisje) als aan volwassenen. Daar zij ook een lesbevoegdheid heeft zou ze ook het onderwijs in kunnen, maar daar heeft zij geen behoefte aan. “Ik vind het te fijn om zelf in mijn atelier aan het werk te zijn” voegt Bianca toe.
In het verleden heeft ze wel eens op een kunstmarkt gestaan maar de laatste jaren passen haar werken daar niet meer zo. Momenteel wordt Bianca vertegenwoordigd door 2 galeries. Galerie ‘De Kunst’ te Aalten en ‘Ba-Cologne’ te Keulen, Duitsland
Ook wordt zij regelmatig uitgenodigd door anderen, waaronder galeries, om te exposeren.
Eigenlijk worden alle exposities voor haar geregeld. Eigen ideeën daaromtrent zijn nog niet tot uitvoering gekomen.
Ongeveer 1 keer per jaar neemt Bianca deel aan een beurs. Soms is dit een kunstbeurs waarbij zij wordt vertegenwoordigd door een galerie, maar ze heeft ook wel eens met Kunstevent meegedaan.

Daarnaast heeft zij afgelopen jaar op de allereerste naturismebeurs gestaan, omdat zij eens wilde kijken wat voor publiek daar op afkomt. De mensen bleken echter niet voor de kunst te komen maar vooral voor folders die ze dan thuis kunnen doorbladeren. Toch waren sommige mensen blij verrast met het kunstaanbod.
In november hoopt Bianca weer mee te doen met Artief, een groep kunstenaars uit België, die elk jaar een soort beurs organiseren. Het is heel uitgesproken werk wat ze presenteren, waardoor er ook een heel specifiek publiek op af komt. Bianca: “Heel leuk en passend bij mijn werk!”
Samen met een collegakunstenaar heeft zij een keer een kunstenaarsplatform opgericht. Maar dat ging wat stroef, daarom heeft zij zich na 2 jaar terug getrokken. Het platform bestaat nog steeds, maar het is niet erg actief meer.

O.a. via sociale media, zoals Hyves en linked in, beursbezoek, galeriebezoeken breidt Bianca haar netwerk uit. En natuurlijk via persberichten, kranten, tijdschriften en andere kunstgerelateerde sites.
Zo rond 2001-2002 stuitte ze toevallig op Exto. Zonder eigen website bleek Exto een prettige en makkelijke site om daar eens verandering in aan te brengen.
Later kwam ze nog meer sites tegen waar kunstenaars hun werk kunnen promoten, maar die vindt zij niet zo goed van kwaliteit als Exto.
Daarnaast blijkt dat er via Exto gewoon veel reacties binnenkomen, ook vanuit het buitenland. Vandaar ook dat zij de site graag wil behouden, ondanks het feit dat ze sinds een jaar of 4, 5 een eigen website heeft. De extosite fungeert dus als extra.

Heb je nog een vraag aan Bianca? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
06 okt 2010 13:52
Profiel WWW

Bianca, ik wilde je laten weten dat ik je werk prachtig vind.
Mooie composities, boeiende mensen; kleurrijk en helder, maar vooral een open mind benadering, waarbij kwetsbaarheid niet wordt vermeden. Met dat laatste bedoel ik: alsof elk schilderij een soort stille vraag aan de orde stelt. Geen dwingende vragen; meer gewetensvragen; basale dingen die ieder op zijn pad tegen zal komen.
En die vragen en twijfels kunnen in alle vrijheid door eenieder naar believen worden beantwoord of kunnen desnoods ook open worden gehouden. Dat vind ik zo boeiend aan je werk. Die openheid die niet dwingend is en ook geen vrijblijvendheid is geworden, maar je gewoon aan het denken zet.
Knap werk en heerlijk om naar te kijken.

Onder aan het interview staat dat we nog vragen kunnen stellen?
De werken van Bianca doen dat voor mij al voldoende.

Bericht: #2
06 okt 2010 19:51
Profiel

hierin herken ik ook andere werken

Bericht: #3
09 okt 2010 19:47
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]