Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 interview met Jet van der Tol 

Naam: Jet van der Tol
Opleiding: Academie voor beeldende Kunst, Enschede (AKI),

Bijlage:
foto_jet_zwart_wit_klein.jpg
foto_jet_zwart_wit_klein.jpg [ 43.76 KiB | 2047 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Allereerst, rust. Die vind ik in de natuur.
Daarnaast kan ik erg geïnspireerd worden door werk van anderen. Vooral als ik kan zien dat er met liefde en toewijding aan is gewerkt.
Grote voorbeelden voor mij zijn August Rodin, Henri Moore, Max Bill en Henk Visch.
In mijn werk verwerk ik graag beweging, tegenstellingen en maak ik gebruik van symboliek.
Beweging, dans, sport, menselijk lichaam, emotie en lichaamstaal, vind ik belangrijke elementen.
De natuurlijke vervorming van ruimtelijk tot platvlak in de fotografie vind ik boeiend en inspirerend.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Nee, ik werk niet volgens een methode, maar ik heb wel een manier van werken.
Ik heb bijvoorbeeld altijd muziek aanstaan. Dat helpt mij mijn omgeving te vergeten en me te kunnen concentreren op mijn werk.
Het werk kan uit het niets of uit het onderbewuste ontstaan, maar ook met een voorop gezet plan.
Omdat ik ruimtelijk werk maak, maak ik vaak eerst kleine werkjes waarvan ik een gedeelte uitwerk.
Vaak laat ik een werkstuk ook rijpen. Daarmee wil ik zeggen dat ik hem pas afwerk nadat ik er geruime tijd naar gekeken heb.
Ik verwissel het werkje regelmatig van plaats, zodat ik er van alle kanten tegenaan kan kijken en er elke keer een andere lichtinval op krijg.
Ook de toevalligheden van de omgeving kunnen voor mij van belang zijn.

Bijlage:
web_nootje_2.jpg
web_nootje_2.jpg [ 91.71 KiB | 2047 keer bekeken ]

Soms lukt het me om de toeschouwer te laten deelnemen in het kunstwerk door hem een handeling te laten verrichten. Zoals bij de aanraking van 'liefdevol nootje', daar maak ik hem hem medeplichtig, of bij 'rules are 4 fools' maakt verwondering zich meester bij het plaatsnemen op de stoel.
Humor kun je o.a. terug vinden in de lamp 'licht aan de lijn" en de 'flessenbank'.

Bijlage:
flessen_bank_web.jpg
flessen_bank_web.jpg [ 297.02 KiB | 2047 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Dat is een beginwerkje dat bij mij thuis in de vensterbank staat.
Niet echt mijn mooiste werk, maar wel een waarmee ikzelf een sterke band heb.
Het stelt een moeder met dochter voor. Het staat voor het natuurlijke proces van loslaten, vertrouwen en twijfel; loskomen van de "baarmoeder" en tegelijkertijd het niet kunnen loslaten.
Een tweede geboorte.

Bijlage:
mijn_dochter_en_ik.jpg
mijn_dochter_en_ik.jpg [ 69.49 KiB | 2047 keer bekeken ]

Agnes: De titel van het werk dat mij erg boeit, is: 'Abstract met veer'. Je werk lijkt door de jaren heen steeds abstracter te worden, klopt dat? Kun je je voorstellen dat je de figuratie - bijna of geheel los zal laten?

Je slaat hiermee de spijker op de kop. Door de jaren heen ben ik inderdaad steeds meer gaan abstraheren.
Ik vraag mezelf ook af hoever ik hierin kan gaan.Voor mij is dat een extra uitdaging, het brengt meer spanning in het beeld en het wordt niet zo voorspelbaar.
Dat roept tegelijkertijd vragen op maar dat is inherent aan deze manier van werken.

Bijlage:
abstract met veer.jpg
abstract met veer.jpg [ 80.5 KiB | 2047 keer bekeken ]

Over het beeld 'Abstract met veer': welke rol speelt de veer hierin (hoe komt ie daar terecht)? En, zou je over dit werk iets meer willen vertellen (betekenis, vorm, achtergrond).
Bij abstract met veer wil ik graag een opening laten naar de toeschouwer en niet voorkauwen.
Als je goed kijkt, maar misschien moet je het beeldje ruimtelijk ervaren, zie je er een figuurtje in.
De toevoering van veer is eigenlijk toevallig gebeurd. Ik vond de veer tijdens een wandeling, een slachtoffer van een roofvogel denk ik.
De veer en het beeldje hebben precies dezelfde kleur terwijl ze zo verschillend van aard zijn.
De tegenstelling van abstracte bedachte vlakken en de gespannen en natuurlijke zachtheid van de veer vind ik mooi. Door de toevoeging van de veer wordt het binnen en het buiten van het beeld naar elkaar gebracht.
Tegelijkertijd vond ik dat de foto het nog verder abstraheerde.
In die hoedanigheid geeft het een meerwaarde aan het beeld.
Voor de rest kun je er van alles bij verzinnen.

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ja, ik ben fulltime kunstenaar.

Geef je les/workshops?
Ik heb vroeger wel lesgegeven maar dat vergde zoveel energie van me dat ik mijn eigen werk wel kon vergeten.
Nu wil ik me voorlopig op mijn eigen werk richten.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer les wil geven, want ik vond het wel erg leuk om te doen.

Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigt?
Ik exposeer regelmatig in verschillende galeries.
Soms wordt ik gevraagd, soms ga ik zelf op pad.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben lid van de 'Stichting Sart'. Daar huur ik ook mijn atelier.
Stichting ARTwekkelo (SART) heeft als doel de beeldende kunst te stimuleren en te faciliteren,
kunstmanifestaties te organiseren en een cultureel podium te bieden.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Als lid van de stichting SART ben ik soms betrokken bij de activiteiten en organiseer ik eigen exposities.
Echter soms wordt dit ook voor mij gedaan.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Via Sart, Exto, Linkedin, galeries, kennissen en vrienden.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat)?
Via een vriendin die me erop attent maakte.
Het bevalt me goed.
Het is makkelijk dingen te veranderen en een beeld toe te voegen.
Tevens heeft Exto een groot bereik.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Het is nu nog mijn hoofdsite.
In de toekomst wil ik graag een eigen site hieraan koppelen.

Ben je wel eens op het extoforum?
Nooit.

[i]Heb jij ook een vraag aan Jet van der Tol? Stel hem hier.

Agnes Frijlink,
[/i]

Bericht: #1
29 sep 2010 10:30
Profiel

Jet!

Leuk om je ook hier tegen te komen.

Grietje

Bericht: #2
30 sep 2010 11:36
Profiel

Hoi Jet,

Je 'Gids' is mijn favoriet :)
Je zegt later graag nog een 'eigen site' te willen, vind je de site hier dan niet je eigen site?

Bericht: #3
16 okt 2010 13:14
Profiel

Hallo Jet,
ik ben je bij Extopoint niet tegengekomen, maar ik vind je beelden erg mooi!
Bart

Bericht: #4
18 okt 2010 12:34
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]