Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 interview met Bikkel 

naam: Bikkel
opleiding : Willem de Kooning Academie te Rotterdam
discipline: beeldend en ruimtelijk
site: http://www.bikkelartist.com
Bijlage:
Bikkel aan het werk GLASBLAZEN.jpg
Bikkel aan het werk GLASBLAZEN.jpg [ 60.2 KiB | 1531 keer bekeken ]
Bikkel is als internationaal geëngageerd beeldend kunstenaar en met name gericht op Curaçao (haar geboorte-eiland) en Nederland.
De mensen en omstandigheden die dicht bij haar staan bv. het lot van vrouwen in haar geboorteland en haar dierbaren, zijn de rode draad in haar werk.
Vol (com)passie vertaalt zij wat haar zo dicht op de huid zit en in het hart raakt naar gelaagd beeld, waarbij symboliek een grote rol speelt.
Door haar werk wil Bikkel verbinding tot stand brengen tussen mensen onderling, puur en gevoelig zodat er ruimte is voor werkelijk contact en begrip.

De laatste tijd is zij intensief bezig vragen te zetten bij Genetische Manipulatie en bij Klonen.
Vragen zij daarbij zichzelf en de kijker naar haar werk stelt zijn:
Is dit een toekomst perspectief? De moderne vrouw die kan reizen naar Parijs, Londen, New York, leven zoals zij wil, roken zoveel ze wil. Zij hoeft zich blijkbaar geen zorgen te maken over haar buitensporige levenswijze. Want bij leven shopt zij gewoon wat ‘kloontjes’ van zichzelf?
Bijlage:
manipulation genetico 3.jpg
manipulation genetico 3.jpg [ 84.61 KiB | 1531 keer bekeken ]
Genetische Manipulatie werpt andere vragen op zoals:
Hoeveel weet de hedendaagse mens van de genetische manipulatie van voedsel? Wil men ervan weten? Of wordt er gewoon gereisd naar het Louvre in Parijs, oesters gegeten in Saint Germain en Laye, terwijl hele bijenvolken de gewassen op de velden niet meer bezoeken?
Bijlage:
genetico 5.jpg
genetico 5.jpg [ 79.51 KiB | 1531 keer bekeken ]

Meestal werkt zij met olieverf, in lagen, waarbij ze de kleuren van te voren mengt of laat ontstaan door de transparantie. Wit gebruikt zij om te mengen. Het raster, wat ze vaak gebruikt, is veelal nog op een deel van het doek te zien.
Ook maakt Bikkel ook glasobjecten, voornamelijk geblazen of gefused. In deze sculpturen verwerkt ze stukjes metaal.
En van iedere discipline heeft ze wel een favoriet:
bij olieverfwerk is dat bijvoorbeeld ‘Pishiporko i Tulip ku Bikkel’; een autobiografisch werk wat Nederland met Curaçao verbindt.
Bijlage:
tulip qu bikkel.jpg
tulip qu bikkel.jpg [ 106.64 KiB | 1531 keer bekeken ]
Bij geblazen glaswerk is dat ‘Boomkistmens Kolo’; een object ontworpen in opdracht van de Gemeente Vlaardingen voor plaatsing in het Centrum van de stad.
Bijlage:
boomkistmens kolo.jpg
boomkistmens kolo.jpg [ 90.08 KiB | 1531 keer bekeken ]
En van de gefusede ontwerpen staat ‘Toro Kolo’ als hoogste genoteerd. Inhoud (het doden van stieren tijdens stierengevechten), uitvoering en sokkel (het glasobject draait om zijn eigen as, zoals ook een stier zeer wendbaar is) zijn één.
Bijlage:
toro kolo.jpg
toro kolo.jpg [ 116.28 KiB | 1531 keer bekeken ]

Naast haar werk als beeldend kunstenaar is Bikkel *curator bij Galerie Kunst aan de KADE te Rotterdam; docent CKV en Tekenen op een Havo/VWO school in Maassluis (20 uur) en docent Tekenen en Schilderen aan twee 55+ groepen in een Dienstencentrum in Vlaardingen (3 uur).
Ook wordt zij vertegenwoordigd door diverse galeries: Amsterdam Whitney Gallery te New York (olieverf schilderijen) ; Galerie Kunst aan de KADE Rotterdam e.o. (olieverf schilderijen en glasobjecten); Van Tetterode glasobjecten Amsterdam (glasobjecten); Galerie Living Artte ’s Hertogenbosch (glasobjecten); Bree’s New World te Vlaardingen (olieverf schilderijen en glasobjecten) en Caribbean Treasure te Den Haag (glasobjecten)

Als penningmeester van de dFBa (In december 2007 nam zij deel aan de Biënnale Internazionale dell’Arte Contemporanea, 1-9 december 2007) nodigt Bikkel collega dFBa-ers uit om samen met haar te exposeren in Galerie Kunst aan de KADE Rotterdam e.o. tegen een kleine onkostenvergoeding van € 50,- voor 3 maanden. Een overzicht toont wie daar zoal aan mee hebben gedaan

Exposities in het buitenland worden voor haar geregeld. Behalve het transport van de werken, dat houdt Bikkel in eigen beheer.
De exposities in Nederland worden eveneens geregeld, behalve dan die in Galerie Kunst aan de KADE te Rotterdam.
Het uitbreiden van haar netwerk doet ze digitaal en wel bij linkedin en facebook waar zij onder de naam Bikkelartist bekend staat.

Daarnaast brengt zij ieder jaar brengt in eigen beheer een documentatieboekje uit alsook een kalender
En natuurlijk heeft zij door haar werk als curator (zie *) ook veel contacten.

Via netwerken is Bikkel bij exto terechtgekomen en ze vind het een mooie website, die dan ook als haar hoofdsite fungeert. Op het forum komt zij niet.

Heb je nog een vraag aan Bikkel? Stel deze hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
22 sep 2010 07:41
Profiel WWW

Hallo Bikkel
Leuk nu eens interview met jou te lezen. Je bent zo te lezen erg goed, actief en veelzijdig bezig. Fijn dat o.a. exposities in het buitenland dan voor je geregeld worden. Hoe heb je zoiets geregeld? Is behoorlijk kostbaar denk ik? Of ben je gezegend met een enthousiast familielid of vriend/vriendin die dit voor je doet? Lijkt me geweldig. Ik laat wel eens iets leuks schieten omdat ik het dan niet allemaal red. Groet Gerri

Bericht: #2
22 sep 2010 12:59
Profiel

Hallo Bikkel,

Ik vind je glaswerk geweldig.
Leuk ook eens een foto van je te zien.

Bericht: #3
22 sep 2010 16:02
Profiel

Vergat ik te zeggen, sluit ik me bij aan.

Bericht: #4
22 sep 2010 16:58
Profiel

indrukwekkend werk en leven!

Bericht: #5
23 sep 2010 12:11
Profiel

leuk interview.Succes,

Bericht: #6
25 sep 2010 16:29
Profiel WWW

Leuk weer over je te horen Bikkel. Het meeste was mij al bekend.
Veel succes toegewenst met je kunstwerken!

Er zijn goede vooruitzichten betreffende bepaalde met jou besproken projecten! 8-) Maar door de huidige politieke klimaat zit het even vast. :(

Bericht: #7
25 sep 2010 22:31
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]