Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Interview Hinke Luiten 

naam: Hinke Luiten
opleiding: ENSAID coupeuseopleiding, discipline kunstkleding van afval
extosite: hinkeluiten.exto.nl

Bijlage:
Hinke.jpg
Hinke.jpg [ 119.16 KiB | 1845 keer bekeken ]

Het verwerken van herkenbaar afval tot een kledingstuk is een inspiratie die Hinke telkens weer aanzet tot het maken van nieuwe creaties. Het materiaal bepaalt het model. Is het soepel, stijf of fijntjes; is het teveel werk (zelden) en heeft zij veel of weinig van het benodigde materiaal. Om telkens een andere creatie en liefst nog een andere techniek te gebruiken is de grootste uitdaging.

Het vergt veel denkwerk, maar verdubbelt ruim het plezier waarmee zij haar werk maakt. Vaak is het afzien (drie maanden voor één creatie komt regelmatig voor!), maar de nieuwsgierigheid naar het eindproduct stimuleert altijd genoeg om het af te maken.

Een bepaalde methode van werken heeft Hinke niet. Soms naait zij materiaal op een basis van enkele lagen stof (cd’s, sieraden, singles, waxinelichthoudertjes), soms gebruikt zij uitsluitend het materiaal bv. door er gaatjes in te boren en ze met ringetjes of touw aan elkaar te maken (munten, dia's, stadsplattegrond). Het komt ook voor dat zij ermee breit en haakt, zoals met fietsbinnenband, bandrecorderband, politie afzetlint, postbode-elastieken etc.

De Nederlandse centenjurk is een favoriet van Hinke. Alhoewel het lastig blijft dat er doorkijk is, valt de jurk erg soepel en gracieus om het lijf. Via een oproep in het Deventer Dagblad zijn de centen verzameld door 80 mensen/adressen, die ze persoonlijk brachten of waar zij ze ophaalde.

Afbeelding

Als fulltime kunstenaar geeft Hinke geen les of, workshops. Dat heeft zij wel gedaan maar haar hart lag er niet. Op kunstmarkten heeft ze erg veel bekijks, maar er komt eigenlijk nooit een opdracht of verkoop uit voort. Soms organiseert zij zelf een ‘etalagelooproute’ in Deventer en in Almelo was er eens ook een hele grote, met in 37 etalages een creatie van haar, waar zelfs het Jeugdjournaal op af kwam. Ook organiseerde ze modeshows voor milieufederaties en afvalbedrijven en bv. voor de koningin toen HM in Deventer was op Koninginnedag 2003.

Daarnaast probeert zij kleding te verhuren op recyclebijeenkomsten (cradle2cradle) en op beurzen, openingen of feesten. De verkoop van de ontwerpen vraagt toch om de wat meer specifieke klanten zoals het Geld- en Bankmuseum, die de bankbiljettenjas, welke al verschillende keren verhuurd was geweest, in de VARA-gids zagen staan en vervolgens tot aanschaf overging.

Afbeelding

Of mensen/bedrijven die met afval bezig zijn of een blikvanger nodig hebben voor een opening, die vervolgens een opvallende creatie aanschaffen. Dat was het geval met de CD-jurk voor de opening van de spiegelzaal van de Deventer Schouwburg.

Afbeelding

We vroegen Hinke wat te vertellen over de diepvriesjas:
“Iemand vroeg of ik al iets met boterhamzakjes had gemaakt, wat niet het geval was. Ik dacht wel aan iets steviger materiaal en kwam toen uit bij diepvrieszakjes, die ik overal kocht om de beste te vinden.

Het moest een witte bruidscreatie worden, gemaakt van rozetten, die niet te strak op het lijf zouden zitten, vanwege het plakeffect.
Dus ook een grote jas (net als die van de bankbiljetten) met een creatie eronder. Alleen zit hier een hoepel onderin, want hij is zwaarder geworden dan ik dacht: 8 kg. Op afstand is ie net van zeepsop of sneeuw of superbont, maar van dichtbij kun je de zakjes wel zien en in elk zakje zit een dubbelgevouwen vuilniszakbinder met aan de uiteinden een gedateerde broodsluiting (8000).

Totaal bleek ik er 4000 zakjes voor nodig te hebben. Die heb ik zelf allemaal gekocht. Want in eerste instantie meende ik er met minder toe te kunnen, maar van lieverlee werden het er dus echt veel. De sluitinkjes kreeg ik van de fabriek en bakkerijen. De zakjes zijn bevestigd op een soort stevig visnet, goed vastgenaaid op stof, waar de rozetten een stukje doorheen getrokken zijn en die ik vastnaaide met de hand. 

Voor de afneembare sluier en het pak eronder (broek en blouse), heb ik de platte zakjes gewoon aan elkaar genaaid. Je hebt wel mooie lingerie nodig. Over over deze creatie deed ik drie maanden en heeft als superblikvanger op de RAI gefungeerd, gehuurd door een verpakkingsfabriek.”

Afbeelding

Op vele manieren breidt Hinke haar netwerk uit: presentaties op scholen en bedrijven, een lidmaatschap van MVO Nederland (om hun nieuwsbrief te ontvangen), filmpjes/foto's over haar werk op youtube. Het is dan ook regelmatig gelukt om in kranten en tijdschriften en in tv-programma's te komen. Zo was zij al in Beauty&Zo, Aperitivo, Life & Cooking 2x, Peter Jan Rens, Deventer TV , TV Oost, VARA "effe wat anders", Blauw Bloed, Klokhuis, Explosief, TV Oost, DTV, RTL4 en 7, Jeugdjournaal, schooltv, Hart van Nederland 2x.

Het leukst vindt zij het als ze in de studio mag komen waar ze voor de uitzending opgemaakt wordt. Wanneer ze bij mij thuis komen opnemen moet ik het zelf doen”, zegt Hinke, “en ik kan dat helemaal niet!”
Op Hinke’s site staat ook een filmpje, gemaakt door Elise van der Linden.

“Het is erg leuk om zo de creaties te laten zien, want van alle opnames heb ik wel een video of dvd, maar slechts het filmpje van Elise kan ik over de hele wereld laten zien (youtube) en daar ben ik heel erg blij mee en trots op!!”zegt Hinke enthousiast. “Bewegende beelden spreken toch meer dan een foto.”

Een kennis heeft haar op exto gewezen. De site is erg gemakkelijk bij te houden en fungeert als extraatje. Daarnaast heeft zij ook haar eigen site nog die door iemand anders wordt onderhouden. Het extoforum wordt niet door haar bezocht. Misschien uit verlegenheid of uit onkunde met de computer. Met een “Ik weet i.i.g. hoe ik mijn eigen werk aan moet pakken” sluit zij af.

Heb je ook een vraag aan Hinke? Stel hem hier.

Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
31 maart 2010 14:14
Profiel

heel mooi werk Hinke

Kunst is voor beleggers, LET OP U kunt uw inzet verliezen.

Bericht: #2
02 apr 2010 12:30
Profiel WWW

Heel bijzonder en idd ook mooi.

Wat doe je om je werk onder de aandacht van mogelijke sponsors/kopers te brengen?

Bericht: #3
03 apr 2010 11:18
Profiel

staat in alinea onder de afbeelding van de plasticzakjes-jas :-)

Bericht: #4
03 apr 2010 19:04
Profiel WWW

Wat je al niet kunt maken van plastic zakjes! Eén zakje is niks bijzonders, maar zo maak je van duizenden zakjes een echte creatie.

Bericht: #5
03 apr 2010 20:04
Profiel WWW

O ja, dank je Rian. You tube dus vnl.

Bericht: #6
04 apr 2010 14:50
Profiel

In één woord: prachtig!

Bericht: #7
19 apr 2010 18:16
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]